• Anonym (Svartsjuk)

Svartsjuka...

Hej! 
    Min man var med om/är i  en livskris just....där han har haft många funderingar på livet, vår relation, gamla relationer, hans föräldrar och syskon...
    Det hände även en väldigt tragisk sak i  familjen...som säkert var startskottet för livskrisen...
    Det ena ledde till det andra o min man kysste en kollega på jobbet som han haft en vänskapliga relation med..han ångrar sig o har lovat att det inte ska hända igen..innan det hände och efter har vi kommit varandra mycket närmare. Tidigare har vi haft dålig kommunikation  men nu känns det som vi kan prata om allt. Vi är också väldigt nära rent fysisk, mycket intimitet...mycket kramar o mycket sex

Men jag är ändå orolig att det ska hända igen...och att han ska lämna mig. Vi har vart ett par över 15 år
  • Svar på tråden Svartsjuka...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2025-12-23 12:53:49 följande:
    Varför tror du att det är befogad oro? Och inte svartsjuka?
    Det var inte alls länge sen det hände
    Men han har ju visat att han kan korsa den gränsen. Att han faktiskt kan vara otrogen. Därför skriver personen befogad oro. Det finns anledning för dig att vara orolig, du är inte bara svartsjuk av dig. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Hm) skrev 2025-12-23 13:20:24 följande:
    Men han har ju visat att han kan korsa den gränsen. Att han faktiskt kan vara otrogen. Därför skriver personen befogad oro. Det finns anledning för dig att vara orolig, du är inte bara svartsjuk av dig. 
    Ja, kan man korsa gränsen en gång så kan det bli flera gånger till.
  • KimLinnefeldt

Dumt av honom att berätta. Det gjorde han inte för din skull utan för att försöka göra sig av med sina skuldkänslor. Om han inte berättat det så hade den här diskussionen aldrig behövts.

En kvinna kysste mig på perrongen på Stockholms Central för fem år sedan. Jag minns ännu med njutning känslan av hennes läppar mot mina. Jag kommer aldrig att berätta det för min fru. Kvinnan ville ha ett förhållande med mig, jag ville inte med henne. Varför göra en stor sak av det?

• Anonym (Klrt)
    Allts, du tror ju inte på honom själv.
  • TriC

Du lägger mycket kraft på ursäkta hans otrohet. Varför? 

Och att vara upprörd efter sin partners otrohet är INTE svartsjuka. Genom att kalla dig själv det, flyttar du över en del av skulden på dig själv. 

Om min partner varit otrogen på det sätt du beskriver, hade jag lämnat omgående. Inga tramsiga omständigheter hade kunnat ursäkta det. 

• Tecum
    TriC skrev 2025-12-23 17:30:20 följande:

Och att vara upprörd efter sin partners otrohet är INTE svartsjuka. Genom att kalla dig själv det, flyttar du över en del av skulden på dig själv. 

Om min partner varit otrogen på det sätt du beskriver, hade jag lämnat omgående. Inga tramsiga omständigheter hade kunnat ursäkta det. 

Du skulle lämna för en kyss??? Haha, det tror jag inte ett ögonblick på, inte om det finns kärlek från din sida. Det innebär bara att du letar efter en förevändning att lämna. 
  • Anonym (Cc)
    Jag menar att han var ju iaf delvis otrogen, då är det inte svartsjuka, för den kommer ofta utan riktig anledning. Du har en anledning.
  • Mayjel
    TriC skrev 2025-12-23 17:30:20 följande:

Håller med i vartenda ord. Trött på diskussioner som egentligen bara är en täckmantel med syftet att förringa otrohet och därmed också förneka och blunda för egen egoism och ansvarslöshet. både gentemot sin partner och relationen i sig. 
  • TriC
    Tecum skrev 2025-12-23 17:47:11 följande:
    Du skulle lämna för en kyss??? Haha, det tror jag inte ett ögonblick på, inte om det finns kärlek från din sida. Det innebär bara att du letar efter en förevändning att lämna. 
    Självklart!! Otrohet är helt oacceptabelt, och hade medfört att allt varit förstört. 
  • Anonym (Svartsjuk)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-23 16:04:58 följande:

Dumt av honom att berätta. Det gjorde han inte för din skull utan för att försöka göra sig av med sina skuldkänslor. Om han inte berättat det så hade den här diskussionen aldrig behövts.

En kvinna kysste mig på perrongen på Stockholms Central för fem år sedan. Jag minns ännu med njutning känslan av hennes läppar mot mina. Jag kommer aldrig att berätta det för min fru. Kvinnan ville ha ett förhållande med mig, jag ville inte med henne. Varför göra en stor sak av det?

Gör en stor sak av det för att det har sårat mig, trodde verkligen inte det om honom. Han har alltid vart en sån man som man tror aldrig skulle göra så...och det gör det hela också svårare på nåt vis.
    Hon på centralen varför gav hon dig en kyss? Och varför njöt du utan att vilja vara med henne? 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2025-12-23 20:22:14 följande:
    Gör en stor sak av det för att det har sårat mig, trodde verkligen inte det om honom. Han har alltid vart en sån man som man tror aldrig skulle göra så...och det gör det hela också svårare på nåt vis.
    Hon på centralen varför gav hon dig en kyss? Och varför njöt du utan att vilja vara med henne? 
    Hon var tänd på mig. Jag njöt för hon hade så goda, varma läppar.

Du har blivit sårad för att han berättade det för dig, det var elakt gjort. Själva kyssen var en bagatell.
  • Anonym (Svartsjuk)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-23 20:55:27 följande:
    Hon var tänd på mig. Jag njöt för hon hade så goda, varma läppar.

Du har blivit sårad för att han berättade det för dig, det var elakt gjort. Själva kyssen var en bagatell.
    Ok....härligt med varma läppar...
    Hade det vart bättre om han inte sagt nåt?
    Jag tror på ärlighet, och tror på att saker och ting kommer fram nån gång. 
    Hade jag själv gjort samma sak hade jag haft fruktansvärt dåligt samvete, jag hade också berättat..
Svar på tråden Svartsjuka...