• Anonym (TS)

Min son trivs inte i bonusfamilj. Bör vi flytta?

Min son är i tonåren. Vi har levt i en bonusfamilj i drygt 10 år, dvs större delen av hans liv. Jag upplever inte att han trivs. Han pratar ofta om tiden då vi bodde ensam. Att han vill att det ska vara så igen. Han frågar ibland om vi inte kan flytta till en egen lägenhet.

Och jag förstår hans känsla. Bonussykonen har särskilda behov. Speciellt ett av dem har flera olika diagnoser och lidit av allvarlig psykisk ohälsa med suicidförsök och ätstörning. Det andra har svårare neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. 

Jag känner att min son ofta får "stå åt sidan" för sina bonussyskons behov. Han hae uttryckt en vilja om att få ett rum på nedervåningen då han vill vara närmare oss, närmare familjen, men kan inte få det då syskonen behöver de rummen då de kräver mer tillsyn. Speciellt ena bonussykonet behöver mycket tid, både uppmärksamhet och tillsyn. Många möten med vården, 24/7 övervakning etc som tar tid osv. 
    Sambon gör mycket, men har själv neuropsykiatrisk diagnos som gör det svårt för honom att hålla i alla bollar. Jag tänker att sonen ser det också, att jag får dra ett stort lass. 

Varje födelsedag och jul får han se sina bonussyskon fira födelsedagar och jul två gånger. Komma hem med dubbelt så många presenter och julklappar. Medan han själv påminns om att hans andra förälder inte finns i bilden. Varje dag ska han stå åt sidan, vara den hjälpsamma, tålmodiga.

Jag försöker ge honom så mycket egentid jag kan. Men jag hade självklart haft betydligt mer tid om det bara var han och jag. Och jag börjar fundera på att gå hans önskning till mötes. Att vi tar ett eget boende. Vad tror ni? Vore det det rätta i denna situation?
  • Svar på tråden Min son trivs inte i bonusfamilj. Bör vi flytta?
  • EpicF
    Anonym (Bonus och biomamma) skrev 2026-01-08 08:44:13 följande:
    Ja men då kanske ts ska lägga tiden hon lägger på att ta ansvar för hans barn på att ta ett extrajobb som ger mer betalt så får han istället själv ta ett större ansvar för logistiken och det praktiska runt sina egna barn. Då får ts också in mer pengar och kan kompensera sonen ekonomiskt. Min poäng är att man kan inte leva i en relation med bonusbarn där ena parten ser enheten som familj och tar lika ansvar för alla barn om den andra inte har samma sätt att se på det hela. Då blir den mer ansvarstagande partens biologiska barn förlorare. 
    Ts sambo kan inte styra över att hans barna mamma ger presenter, firar jul och födelsedagar med sina barn. Det är rätt naturligt att det är så. 

Jag läser ingenstans att ts sambo inte ser de som en enhet. 
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-08 10:51:07 följande:
    Kan man inte, EpicF tycker det är TS egna val att ta mer ansvar så mannen ska inte kompensera något
    Nej, varför ska mannen kompensera över någog han inte kan styra? 

Det är mannens ex, dvs ts bonusbarns mamma som ger sina barn presenter, friar födelsedag och jul med sina barn. Därför blir det orättvist not ts barn eftersom han inte för fira jul och födelsedag två gånger och inte får massa presenter. Men det är inge ts sambo ska kompensera för eller ens kan göra något åt. 

Det är nackdelen med att leva i en bonusfamilj eftersom det kan bli ekonomiska klyftor mellan barnen pga av de andra biologiska föräldrarna. 
  • EpicF
    Anonym (Funderar) skrev 2026-01-08 15:44:09 följande:

Vet de andra i familjen att du söker lägenhet? Vill din son verkligen flytta till 100 % om det blir realitet?
    De flesta skriver att du ska tänka på din son och naturligtvis ska du göra det, men hur blir det för de andra barnen?
    Kanske de får tankar som att -"Extramamma ska flytta för att jag är så jobbig, hon orkar inte med en sån som mig.
    Nu är pappa ledsen och det är mitt fel."
    Vad säger din man om detta? 
    Om det är så att du drar ett för stort lass nu, så får ni prata om det, att han får steppa upp lite. Om du flyttar blir han tvungen att fixa allt själv, bättre att han tar större ansvar nu.
    Ja du, det är inte lätt detta. Men ett familjeråd där ni alla pratar om detta tillsammans skulle jag råda till.

Hon väljer att söka eget boende för att ta ansvar över sitt barns mående. Hur det blir för de andra barnen är inte hennes ansvar. Hennes prio ska ligga hos sin son  
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-08 18:10:22 följande:
    Nej, varför ska mannen kompensera över någog han inte kan styra? 

Det är mannens ex, dvs ts bonusbarns mamma som ger sina barn presenter, friar födelsedag och jul med sina barn. Därför blir det orättvist not ts barn eftersom han inte för fira jul och födelsedag två gånger och inte får massa presenter. Men det är inge ts sambo ska kompensera för eller ens kan göra något åt. 

Det är nackdelen med att leva i en bonusfamilj eftersom det kan bli ekonomiska klyftor mellan barnen pga av de andra biologiska föräldrarna. 
    Det kan han väl visst styra, han kan säga till sin partner att låta hans barn vara och att han tar hand om det själv.
  • EpicF
    Anonym (m) skrev 2026-01-08 19:16:21 följande:
    Det kan han väl visst styra, han kan säga till sin partner att låta hans barn vara och att han tar hand om det själv.
    Sin partner? 

Nu är det mamman till hans barn, dvs hans ex som köper presenter till sina barn, firar sina barns födelsedag pch firar jul med sina barn. Det är inget ts sambo kan styra över. 
  • Anonym (m)
    EpicF skrev 2026-01-08 20:44:02 följande:
    Sin partner? 

Nu är det mamman till hans barn, dvs hans ex som köper presenter till sina barn, firar sina barns födelsedag pch firar jul med sina barn. Det är inget ts sambo kan styra över. 
    Jaha du menade det. Men du svarade dock på mitt inlägg 48 som handlade om att kompensera för sin partners extrajobb med hans barn.
  • chrico

Eget boende tycker jag.Han har varit så fin o tålmodig så länge o fått stå tillbaka för bonussyskonen

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Miss X) skrev 2026-01-08 17:34:40 följande:
    Ts son ska ja 100% prio av ts.
    Sambon får ta hand om sina ungar själv. 

Det är inte ts ansvar att se till att hans ungar blir ombesörja. 
    Om hon känner att hon tycker om de andra barnen som om de vore hennes egna, vilket jag tycker verkar sunt efter tio år tillsammans,  så är det väl inte bara "nån annans ungar" som man bara skiter i. 
  • Anonym (Funderar)
    EpicF skrev 2026-01-08 18:12:36 följande:
    Hon väljer att söka eget boende för att ta ansvar över sitt barns mående. Hur det blir för de andra barnen är inte hennes ansvar. Hennes prio ska ligga hos sin son  
    Om hon känner att hon tycker om de andra barnen som om de vore hennes egna, vilket jag tycker verkar sunt efter tio år tillsammans,  så är det väl inte bara "nån annans ungar" som man bara skiter i. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Funderar) skrev 2026-01-08 23:26:19 följande:
    Ja de är väl en familj, vad det verkar så har det blivit så. Och ens familj är ens ansvar, om än inte juridiskt.
  • Anonym (Miss X)
    Anonym (Funderar) skrev 2026-01-08 23:24:18 följande:
    Det är nog upp till var och en ska du se.

Att se någon annans unge med samma ögon som sina egna är nog oerhört ovanligt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Miss X) skrev 2026-01-05 14:19:11 följande:
    Ni har alla på heltid men hans ungar firar dubbel jul och födelsedag, firar två gånger?
    Hur går det ihop med att ni har alla på heltid?
    De har umgänge sporadiskt med sin mamma dagtid. Jul, födelsedagar etc firar de även med hennes släkt. Man behöver väl inte bo växelvis för att träffa sin andra förälder?
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2026-01-11 18:59:05 följande:
    De har umgänge sporadiskt med sin mamma dagtid. Jul, födelsedagar etc firar de även med hennes släkt. Man behöver väl inte bo växelvis för att träffa sin andra förälder?
    Jodå, enligt familjeliv.se behöver man det. 
  • Anonym (TS)

Ni som skriver om att kompensera. Det blir lite tokigt också. Vi köper för samma summa till alla barn till jul t ex. Det är julklappar från oss och sambons släkt samt min släkt. Ska vi kompensera innebär det att ett av barnen ska få mer presenter på vår gemensamma högtid. I år gjorde jag däremot så att jag själv köpte fler presenter, åkte till en släkting och firade jul en gång till där samtidigt som bonusbarnen firade jul med sin andra förälder. 

Jag tänker att det är en komplex situation att förstå om man själv inte lever under samma omständigheter. Vi lever som EN familj. Vi gör saker gemensamt, vi står för lika delar av det ekonomiska, vi går på utvecklingssamtal, läkarbesök osv tillsammans. Enda skillnaden är att alla barn inte är våra biologiska. Bonusbarnen har ibland umgänge med sin förälder, vilket mitt barn inte har.  
    Vi är inte en kärnfamilj och den känslan finns ju där också. Att det finns ett val.

Jag har som sagt ställt mig i kö på bostäder och fick erbjudande nu om en bostad, men har plats sju i kön så jag kommer inte få denna heller förmodligen. Får se hur länge det dröjer innan det kommer ut någon fler lägenhet.

Svar på tråden Min son trivs inte i bonusfamilj. Bör vi flytta?