• Anonym (Skrattretande)

Skulle du kräva detta av en svärdotter?

Ponera att du är 40 år äldre än din svärdotter. Det är alltså inte jättetroligt att ni har så mycket gemensamt om du är 70 år och svärdottern 30 år eller 80 år och 40 år osv. 

Skulle du mer eller mindre kräva att ni umgås som tjejkompisar minst en gång i veckan utöver det du träffar din son och svärdotter? 

För diskussionens skull så pratar vi inte om de fåtal gånger som svärmor och svärdotter råkar vara absolut bästa vänner utan om relationer där man har "normal" eller kanske tom lite halvdålig relation till varann. 

Skulle du nånsin kunna kräva det av din svärdotter och inte tycka att du går för långt som tycker att svärdottern ska ställa upp på det? 

• Svar på tråden Skulle du kräva detta av en svärdotter?
  • Anonym (Nä)
    Anonym (Nä) skrev 2025-12-21 22:35:40 följande:

Nej,en svärmor ska inte kräva någonting.Hon får ordna sitt eget liv ,egna intressen och vänner.Det är annan sak om man är bestod med svärmor,men hur ofta är det så.

Bästa vän.
  • MsM84

Det går ju inte att begära att få umgås med någon alls, oavsett relation. Det måste vara två som vill umgås, eller åtminstone två som inte nekar att umgås.

• Anotherone

Absolut inte, jag tror inte att det vore sunt ens att vara "vänner" på det sättet.
    Man har olika ingångar och olika intressen i den relationen. Så att säga.

• Anonym (Bea)

Vad menar du med att kräva? Blir det skrik och gråt och ringa halva släkten och prata skit om svärdottern om hon tackar nej? 

Folk kan ju hålla på och kräva allt möjligt. Frågan är vilken rätt den som blir avkrävd på något har att säga nej. Jag tänker att man behöver vända på frågan. Har en svärdotter rätt att tacka nej till kompishäng med sin svärmor? Och då svarar jag Ja på det. Det har svärdottern. Men någon gång då och då kan hon ju tacka ja, för familjefridens skull, om inte svärmodern är elak och otrevlig. 

Jag får lite samma vibbar av din fråga som jag får när min blyga nioåring kommer hem från skolan och säger att en annan flicka tvingat henne leka på rasten (detta händer då och då). Jag ställer då motfrågan: hur då tvinga? Sa du inte tydligt nej? Och vi brukar landa i att det är precis det min dotter inte har gjort och jag får förklara att den andra flickan nog behöver större tydlighet i nej:et för aty förstå. Är det en sån situation? 

Man kan tycka att andra borde fatta när man svarar nej på ett artigt sätt. Men alla gör inte det och då får man vara tydligare och stå på sig. 

• Anonym (Bea)

Och. Jag har kompisar som är 30-40 år äldre än jag. Det är verkligen inget hinder för att ha något genensamt. Om svärdottern ogillar umgänge med svärmor enbart på grund av åldersskillnaden kanske svärdottern behöver bli lite mer öppensinnad. 

• Jesper f

Man kan aldrig "kräva" något av någon relation - oavsett hur släktskap må se ut.

Givetvis kan man som svärmor föreslå gemensama aktiviteter för att lära känna varandra bättre - men det går inte att göra iform av en "order". Inbjudan är vänligheter där mottagaren ska ha rimlig möjlighet att tacka ja eller nej.

Sen kan det kanske vara socialt smart, även om man inte är bästa vän med svärmor, att för en partners skull tacka ja då och då för att bygga relationen. Men det är en helt annan sak.

• Anonym (Svärmor från helvetet)

Hade varit jätteglad om min svärmor hade varit så, förutsatt att hon var snäll. Den jag har kan inte vänta länge nog på att jag är ute ur hennes liv, och minsta möjlighet hon får snackar hon skit om mig.

Jag älskar att umgås med min mormor. Ålder är på inget sätt ett problev, om man inte gör det till det. Det finns mycket att lära sig av att umgås över generationsgränser.

Det är betydligt jobbare att ha en dålig relation till sin svärmor, särskilt när barn är inblandade i ekvationen.

• Anonym (Snäll svärmor)
    Anotherone skrev 2025-12-22 08:30:28 följande:

Absolut inte, jag tror inte att det vore sunt ens att vara "vänner" på det sättet.
    Man har olika ingångar och olika intressen i den relationen. Så att säga.

Varför skulle det inte vara sunt?
    Jag kanske inte är bästis med min svärdotter, men vänner är vi och har gjort mycket kul ihop.
    Speciellt innan barnen kom var vi på krogen t ex tillsammans.
  • Anonym (ABC)

Nej, svärmor har inte rätt att kräva det.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (.)
    Ingen har rätt att kräva det av någon. 

Men det är inte åldern som avgör om man trivs ihop. Sånt har mer med personligheten att göra.
  • Anonym (Nä)

Helt sjukt.Du är ju inte ihop med hans mamma!

• Anonym (De)
    Anonym (Skrattretande) skrev 2025-12-21 21:41:52 följande:
    Skulle du kräva detta av en svärdotter?

Ponera att du är 40 år äldre än din svärdotter. Det är alltså inte jättetroligt att ni har så mycket gemensamt om du är 70 år och svärdottern 30 år eller 80 år och 40 år osv. 

Skulle du mer eller mindre kräva att ni umgås som tjejkompisar minst en gång i veckan utöver det du träffar din son och svärdotter? 

För diskussionens skull så pratar vi inte om de fåtal gånger som svärmor och svärdotter råkar vara absolut bästa vänner utan om relationer där man har "normal" eller kanske tom lite halvdålig relation till varann. 

Skulle du nånsin kunna kräva det av din svärdotter och inte tycka att du går för långt som tycker att svärdottern ska ställa upp på det? 

Ja,  det skulle vara att gå för långt att kräva det! I vissa kulturer skulle det kanske vara mer normalt, men i Sverige är det definitivt inte det.
  • Anonym (De)
    Anonym (Bea) skrev 2025-12-22 08:48:27 följande:

Och. Jag har kompisar som är 30-40 år äldre än jag. Det är verkligen inget hinder för att ha något genensamt. Om svärdottern ogillar umgänge med svärmor enbart på grund av åldersskillnaden kanske svärdottern behöver bli lite mer öppensinnad. 

Jamen varje vecka? Svärdottern känner ju att hon inte har så mycket gemensamt med svärmodern, man träffar ju inte ens sina nära kompisar varje vecka. 
  • Anonym (Bea)
    Anonym (De) skrev 2025-12-22 22:25:39 följande:
    Jamen varje vecka? Svärdottern känner ju att hon inte har så mycket gemensamt med svärmodern, man träffar ju inte ens sina nära kompisar varje vecka. 
    Inlägget du svarade på var en fortsättning på det precis innan. Inser att jag var lite otydlig med det! 
  • Anonym (Betty)

Varför måste du poängtera ut åldern? Det spelar väl ingen roll? Man kan ju komma överens med någon som är äldre än vad man själv är precis som att man kan ogilla en jämngammal. 

Jag älskar att prata och umgås med min fd svärmor. 

Nej ingen kan kräva nåt. Man kan fråga och sen är det upp till den andra att säga ja eller nej. 

Kräver verkligen svärmor i detta fall eller frågar hon och svärdottern har svårt att säga nej?

Och om hon kräver, hur yttrar sig det? Och ett krav är ju fortfarande bara en formulering som kommer ut ur munnen som man fortfarande kan säga nej till. Eller hotar hon på något vis så att svärdottern inte vågar säga nej?

Svar på tråden Skulle du kräva detta av en svärdotter?