• Anonym (trött)

Ständiga bråk

Vi har ganska ofta bråk om olika saker hemma. Min fru blir lätt irriterad, på mig, på sonen och ibland på dottern. Säkert finns det ibland orsak att bli irriterad, men det tar sådana proportioner att det gör att hela familjen påverkas. Ofta kan en händelse, som att sonen inte gör som hon säger (tex komma till maten) leda till att hon blir arg på mig för att jag inte stöder henne i att "uppfostra" honom, sen eskalerar det och hon går runt och är arg och sur i 1-2 dagar. 

Min fru är som jag tolkar det i klimakteriet. Hon har alltid haft ett humör där hon kan bli både irriterad och (sen) ledsen/deprimerad - ofta blir hon arg för att sen bli ledsen. Jag har förstått att depression funnits bland föräldrar / syskon / äldre släktingar.

Ofta går hon runt och gnäller på sånt som inte blivit så som hon skulle önskat. Vi har det tyvärr rätt rörigt hemma, alla i famijen (inkl hon) är röriga, men jag tror att hon lever kvar i att hon en gång i världen faktiskt var ordentlig. Vi har ok löner, men inte nog att åka på semestrar, köpa städning, renovering, köra helt nya bilar osv. Det mesta funkar, vi kan unna oss bra mat men inte resturangbesök, nån enklare utlandssemetster och skidsemester nästan varje år.

Ofta blir hon irriterad på att hon tycker jag inte gjort nåt, eller gjort fel sak. Eller att barnen inte gjort det de ska.

Om jag snäser av henne, blir hon ofta väldigt illa berörd, ledsen eller arg. Men hon brukar väldigt ofta snäsa av mig. 

Hon har haft humörsvängningar vid PMS, jag har ju sett att detta beteende ökat rejält sista åren, hon har svängigare mens. Jag ser supertydligt att när mensen är på G så blir det ofta explosioner i humöret.

Hon själv säger att det inte har något med det att göra. Hon är inte intresserad att gå i parterapi. Hon vill inte söka hjälp (hon har fått nåt för blödning, men det verkar inte alls vara något som lugnar humöret, snarare tvärtom om jag förstod läkemedlet rätt).

Nu undrar jag, ni som haft en respektive med eller själva haft stora problem med PMS/PMDS/klimakterie och humörsvängningar. Kunde kvinnan missa detta och inte se något samband? Eller är det frågan om förnekande? Att man inte vill erkänna för sig själv att man är en betydande faktor i detta?

Jag tänker att det skulle bli så mycket enklare om hon kunde se och erkänna sina problem. Kanske söka hjälp / medicin för egen del. Ta hjälp av någon parterapi för att hitta en väg att hantera ilska.

Givetvis finns det säkert saker i det jag och barnen gör som ger henne rätt att bli irriterad - men inte att bete sig så som hon gör nu. Ofta blir både kvällen förstörd, hon kan gå från middagen, sen vara ur gäng hela dagen efter. Då får jag och barnen tassa på tå och tyvärr blir ju vardagen rätt eländig.

Tyvärr upplever jag att hon sällan är glad, vilket hon var när barnen var små. Även om det nog tidvis alltid varit lite så här när jag tänker efter. Men att det gått till att hon var glad nästan alla dagar i månaden, till att som nu det verkar bara vara några få dagar och när man gör nåt riktigt kul som hon faktiskt är glad. Även när vi har semester så brukar konflikter (ofta börjar det med irritation på sonen och sen sprider sig vidare) göra att vi får planera om.

För mig, som givetvis också kan bli både sur, arg och irriterad men då i kanske 10 minuter eller en halvtimme, är detta svårt att förstå.

Oftast är det hon som säger (i de perioder hon är "down") vi inte ska leva ihop osv.

Jag börjar snart känna att jag inte orkar mer. Jag tycker synd om henne, för som hon mår nu tror jag hon skulle må ännu sämre om hon plötsligt levde själv. Eller skulle hon må bättre och hitta nån annan - vad vet jag. 

När jag säger att jag tror att det skulle vara bra att "ta hjälp" så avfärdar hon ju mig, och säger att jag vill göra det lätt för mig och säga att det är henne det är fel på. Medan hon nog vill mena att om jag och barnen bara skötte oss såsom hon ville vi skulle vara så skulle allt vara bra... Jag tycker hon verkar ha ett förnekelsebeteende till att hormonerna gör detta med henne. Däremot vet hon ju att när hon blir så där ledsen är hon deprimerad, men hon vill mena att det är jag (eller någon annan) som fått henne ledsen.

Vad gör man? Hur får jag henne att ta hjälp i detta? Jag tror inte jag kan vara den hjälpen. Jag kan försöka ge henne utrymme, men jag klarar inte av att hon hela tiden blir arg och säger hur usel jag är.

• Svar på tråden Ständiga bråk
  • Anonym (Been there, done that)
    Alltså, jag lider verkligen med dig - det är en överjävlig situation du befinner dig i ...😔 Väldigt mycket känner jag igen från egen erfarenhet - med skillnaden att jag är kvinna, och det i mitt fall var min man som hade din hustrus problem (ja - utom de mensrelaterade sakerna då, förstås 😉) - så jag ska göra mitt bästa att svara dig utifrån hur det var(it) för mig.

Först lite bakgrund:
    Mannen och jag träffades när jag var 18 och han var 29. Jag hade nyligen flyttat hemifrån till en ny stad många många timmars tågfärd från mitt föräldrahem, och han blev en ny trygghet för mig i mitt nya liv. Precis i början var allt frid och fröjd, men i takt med att vi började träffas mer regelbundet, och jag började sova hos honom osv, började hans häftiga temperament att visa sig. Han kunde explodera över skitsaker, och han hade femtielva miljoner regler för allting, för hur han ville och förväntade sig att saker och ting skulle göras och vara - och blev det inte som han ville/hade tänkt sig blev han fruktansvärt arg och gormade och skrek och slog ibland även sönder saker (han var däremot aldrig fysiskt våldsam mot mig). När han väl lugnat ned sig var han ångerfull och jag föll för det varje gång ...

Efter ett par år blev jag oplanerat gravid, och vi bestämde att vi ville ha många barn (ett idiotiskt beslut under de givna premisserna, men jag ångrar inte mina barn för en sekund) och fick fem stycken på lite drygt fyra år. Livet som småbarnsförälder gjorde ju inte situationen bättre ... Barnen växte alltså upp i precis den miljö du beskriver: ständiga bråk, ständigt missnöje från pappa, ständiga klagomål - och ett ständigt tassande på tå för att undvika de värsta utbrotten.

Jag försökte gång på gång få till parterapi, familjeterapi, psykologhjälp ... men han vägrade - och ffa vägrade han inse att någonting nånsin var hans fel. Jag förstod mer och mer att hans ånger aldrig varit genuin; han sa bara det han förstod att jag ville höra för att jag skulle stanna hos honom. Han ansåg i själva verket aldrig att han hade gjort nåt fel, utan allting var alltid ffa barnens, men även mitt fel. Precis som du beskriver med din fru så var det alltid underförstått att om barnen och jag bara betedde oss på det sätt han förväntade sig och ville så skulle allt vara bra.

Det tog tyvärr 14 år innan jag till slut tog mod till mig och sa att vi måste separera - barn ska inte behöva växa upp med en förälder som får dem att känna sig värdelösa. Även om jag alltid sa emot honom när han sa nåt elakt till barnen, och även om jag sa till dem miljoner gånger om dan att de var fantastiska och att jag älskade dem, och att pappa helt enkelt hade fel, så räckte ju inte det. Så, till slut, när vår äldsta var 14, sa jag alltså stopp; mannen flyttade, och jag blev ensamstående heltidsmamma, eftersom ingen av ungarna ville ha mer med honom att göra. Att vara ensamstående heltidsmamma till fem tonåringar var en semester i jämförelse med hur det hade varit. Livet blev helt otroligt, det var lugnt och harmoniskt hemma, och barnen blommade upp och var äntligen glada och lyckliga. 

Det enda jag idag ångrar beträffande hur det hela slutade är att jag inte satte ned foten långt, långt, långt tidigare.

Nu till dina frågor:

Anonym (trött) skrev 2025-12-23 00:56:51 följande:

Nu undrar jag, ni som haft en respektive med eller själva haft stora problem med PMS/PMDS/klimakterie och humörsvängningar. Kunde kvinnan missa detta och inte se något samband? Eller är det frågan om förnekande? Att man inte vill erkänna för sig själv att man är en betydande faktor i detta?

Som kvinna som vid det här laget har klimakteriet bakom mig (tack och lov!) kan jag säga att det finns inte en chans i helvete att hon inte begriper att det är klimakterium på G. Helt och hållet förnekelse - hon vill inte ta ansvar; hon vill inte erkänna sin del i det hela.

Jag tänker att det skulle bli så mycket enklare om hon kunde se och erkänna sina problem. Kanske söka hjälp / medicin för egen del. Ta hjälp av någon parterapi för att hitta en väg att hantera ilska.

Det hade det säkert blivit ... men tyvärr måste hon ju själv tycka att det är en bra idé om det ska funka. Och det tycker hon ju uppenbarligen inte. Tro mig - har hon gått så här länge i övertygelsen att inget är hennes fel, och att hon inte behöver nån hjälp så kommer hon inte att ändra sig nu 😔

Oftast är det hon som säger (i de perioder hon är "down") vi inte ska leva ihop osv.

Något som du definitivt bör ta fasta på och få igenom.

Jag börjar snart känna att jag inte orkar mer. Jag tycker synd om henne, för som hon mår nu tror jag hon skulle må ännu sämre om hon plötsligt levde själv. Eller skulle hon må bättre och hitta nån annan - vad vet jag. 

Precis - du vet inte. Och det spelar faktiskt ingen roll. Du har redan gett henne alldeles för mycket av ditt - och framför allt barnens! - liv för att försöka hjälpa henne och göra hennes liv så bra som möjligt. Nånstans får det vara nog. Hon är trots allt en vuxen människa, och nånstans får hon ta konsekvenserna av sina val. Man kan inte hjälpa om man är deprimerad; man kan inte hjälpa om man lider av någon annan form av psykisk ohälsa. Men, man kan i allra högsta grad hjälpa att man vägrar ta emot hjälp.

Vad gör man? Hur får jag henne att ta hjälp i detta? Jag tror inte jag kan vara den hjälpen. Jag kan försöka ge henne utrymme, men jag klarar inte av att hon hela tiden blir arg och säger hur usel jag är.

Nej, du kan inte vara den hjälpen. Helt rätt. Och framför allt: dina barn ska inte behöva vara den hjälpen. Det finns bara en sak du ska göra - och snarast möjligast! Avsluta er relation. NU. För din egen, men ffa för barnens skull.

• Anonym

Försök ta upp på ett positivt sätt hur hon kan få återhämta sig och vila upp sig.
    Har hon någon att åka till och sova över? Eller någonting annat där hon kan vila sig och få återhämta sig lite. Försök lägga in regelbundet.
    Att yrkesarbeta och sköta barn och hem gör henne överväldigad och utbränd. 

• Anonym (Typ samma)

Jag tycker du ska ta tag i situationen och boka ett möte för parterapi, gör det bara, se till så det är en tid som passar henne.
    Ni måste få hjälp! Jag har vart i liknade situationen 
    Sen tipsar jag om att läsa alt lyssna på boken kärlek utan tjafs! Den ändrade min inställning helt från att vara den där frun som är irriterande hela tiden o min man man mest arg.
    Nu är vi på väg åt rätt håll.
    Jag har bryter fortfarande ihop ibland o gråter, men min man finns där på ett helt annat sätt o håller om mig. O jag vågar vara ledsen. Blir 47 på måndag, så jag antar att jag är i förklimaktiret med alla känslor. 
    Så läs boken o boka ett samtal! Går att göra lätt online om det är svårt aty hitta nån fysisk

Lycka till! 

• MrDre

Jag har varit i liknande tillstånd som din fru, inte varje dag men i perioder. Jag känner inte så längre men det är för att jag har insett att det är inte allt runt omkring mig som är problemet. Tvärtom barnen och min fru är de som gör livet ljusare. Det var att jag inte tog tag i mina egna jobbiga känslor.

Så om jag får skriva direkt till din fru så hade jag skrivit att gör detta innan det är försent för inser man detta försent så kommer inte en nära och kära stå ut längre. De mesta går att reparera om man faktiskt också förstår sig själv.

Inse att du har ett problem

Skaffa hjälp, prata med en terapeut.

Identifiera vad problemet är och varför du har det beteendemönstret från början.

Jobba med beprövade metoder för hantera dessa beteendemönster

Hon ska inte klandra sig själv för mycket heller. Hon är inget monster hon är en människa som har gått vilse. Hjälp henne att hitta tillbaka
  • Anonym (Pmds)
    Ständiga bråk

Vi har ganska ofta bråk om olika saker hemma. Min fru blir lätt irriterad, på mig, på sonen och ibland på dottern. Säkert finns det ibland orsak att bli irriterad, men det tar sådana proportioner att det gör att hela familjen påverkas. Ofta kan en händelse, som att sonen inte gör som hon säger (tex komma till maten) leda till att hon blir arg på mig för att jag inte stöder henne i att "uppfostra" honom, sen eskalerar det och hon går runt och är arg och sur i 1-2 dagar. 

Min fru är som jag tolkar det i klimakteriet. Hon har alltid haft ett humör där hon kan bli både irriterad och (sen) ledsen/deprimerad - ofta blir hon arg för att sen bli ledsen. Jag har förstått att depression funnits bland föräldrar / syskon / äldre släktingar.

Ofta går hon runt och gnäller på sånt som inte blivit så som hon skulle önskat. Vi har det tyvärr rätt rörigt hemma, alla i famijen (inkl hon) är röriga, men jag tror att hon lever kvar i att hon en gång i världen faktiskt var ordentlig. Vi har ok löner, men inte nog att åka på semestrar, köpa städning, renovering, köra helt nya bilar osv. Det mesta funkar, vi kan unna oss bra mat men inte resturangbesök, nån enklare utlandssemetster och skidsemester nästan varje år.

Ofta blir hon irriterad på att hon tycker jag inte gjort nåt, eller gjort fel sak. Eller att barnen inte gjort det de ska.

Om jag snäser av henne, blir hon ofta väldigt illa berörd, ledsen eller arg. Men hon brukar väldigt ofta snäsa av mig. 

Hon har haft humörsvängningar vid PMS, jag har ju sett att detta beteende ökat rejält sista åren, hon har svängigare mens. Jag ser supertydligt att när mensen är på G så blir det ofta explosioner i humöret.

Hon själv säger att det inte har något med det att göra. Hon är inte intresserad att gå i parterapi. Hon vill inte söka hjälp (hon har fått nåt för blödning, men det verkar inte alls vara något som lugnar humöret, snarare tvärtom om jag förstod läkemedlet rätt).

Givetvis finns det säkert saker i det jag och barnen gör som ger henne rätt att bli irriterad - men inte att bete sig så som hon gör nu. Ofta blir både kvällen förstörd, hon kan gå från middagen, sen vara ur gäng hela dagen efter. Då får jag och barnen tassa på tå och tyvärr blir ju vardagen rätt eländig.

Tyvärr upplever jag att hon sällan är glad, vilket hon var när barnen var små. Även om det nog tidvis alltid varit lite så här när jag tänker efter. Men att det gått till att hon var glad nästan alla dagar i månaden, till att som nu det verkar bara vara några få dagar och när man gör nåt riktigt kul som hon faktiskt är glad. Även när vi har semester så brukar konflikter (ofta börjar det med irritation på sonen och sen sprider sig vidare) göra att vi får planera om.

För mig, som givetvis också kan bli både sur, arg och irriterad men då i kanske 10 minuter eller en halvtimme, är detta svårt att förstå.

När jag säger att jag tror att det skulle vara bra att "ta hjälp" så avfärdar hon ju mig, och säger att jag vill göra det lätt för mig och säga att det är henne det är fel på. Medan hon nog vill mena att om jag och barnen bara skötte oss såsom hon ville vi skulle vara så skulle allt vara bra... Jag tycker hon verkar ha ett förnekelsebeteende till att hormonerna gör detta med henne. Däremot vet hon ju att när hon blir så där ledsen är hon deprimerad, men hon vill mena att det är jag (eller någon annan) som fått henne ledsen.

Jag kom till insikt när jag började logga menscykel och mående i en app (WomanLog). Fattade inte hur starkt sambandet var innan jag såg svart på vitt hur irritation mm skenade i linje med cykeln. Så mitt bästa tips är att hon loggar men förstår om det blir svårt om hon inte har någon insikt alls.
  • Anonym (Pmds)

Glömde det viktigaste! Ta inte upp det när hon är mitt i det utan i hennes lugnare period. Jag mår bäst veckan efter mens. 

• KimLinnefeldt

Viktigt att prata om sig själv, inte den andre. Berätta hur du känner, och undvik att gå in i det när hon pratar om dig.

Ta scenen med sonen som inte vill komma och äta, och frun klandrar dig. Saken kan vara lätt avhjälpt: Berätta kort och vänligt för sonen att middagen serveras just nu, och nästa mål som serveras är frukost. Inga andra mål.

Och man ska inte lägga sig i när den ene uppfostrar ett barn, inte gräla om barnen inför barnen. Möjligen kan man ta en diskussion senare, när barnen inte lyssnar. Komma överens om vad som ska gälla i huset.

Mycket riktigt så kan du inte bota hennes grinighet, som verkar komma inifrån henne. Sätt gränser, konsekvent och vänligt. Låt dig inte dras in i fruktlösa tjafs.

"Jag hör vad du säger."

Eller mindre provocerande:

"Ja, så kan det vara."

Eller ännu vänligare: 

"Det där ska jag tänka på."

• Anonym (trött)

Tack för många intressanta svar.

Hon har många bra sidor. Och givetvis inte arg eller irriterad hela tiden. Men stubinen är ibland väldigt kort - och otroligt mkt kortare nu än för säg 10 år sen.

Jag tänker att jag ska

- Boka något samtal och hoppas att hon ställer upp på det

- Hoppas att hon där får insikten att hon själv behöver både försöka utvidga sin självbild men förhoppningsvis även jobba med hur hon kan må bättre -själv- , dvs hitta antingen något som kan dämpa hormonerna eller en metod att hellre ta paus, promenera, lyssna på musik eller något när hon känner att det börjar bubbla för mycket istället för att "gå loss" och skapa konflikter. Om hon skulle våga släppa taget, låta mig antingen misslyckas med det hon tycker jag är dålig på, eller faktiskt visa sig att jag lyckas lösa ut situationen (och ja, jag vet att hon är bättre och mer insatt i mycket - liksom tvärtom, områden som nästan bara jag tagit ansvar för).

- Att jag ska bli en bättre lyssnare, inte gå till försvar, prata om hur jag känner (inte hur hon är) - jag har försökt det, men det är svårt. 

Jag skulle önska att hon fick gå någon kurs på jobbet, tex var UGL som jag gick för kanske 10 år sen en ögonöppnare för mig, man fick plötsligt se sig själv från andra perspektiv än vad man var van vid. 

Som sagt, vore fint att få några tankar till från er som varit i denna situation, hur lätt eller svårt det är att förstå sig själv och vad som händer när man är mitt i det. Om hormonerna gör att man inte ser det som händer, eller om det är helt självklart men förnekelse.

Svar på tråden Ständiga bråk