• Hakjim

Har bytt nummer och börjat få felriktade sms och samtal

Hej!

Jag bytte nyss mobilnummer och började kort efter det få märkliga sms och samtal uppenbart riktade till personen som tidigare hade mitt nummer. Jag hade alltså blivit tilldelad ett nummer som tidigare ägts av någon annan.

Detta fick mig att börja tänka hur vanligt det här problemet är.

Har ni råkat ut för detta? Antingen att ni fått någon annans gamla nummer, eller någon annan har fått ert gamla nummer?

Vad har det lett till? 

Vilka slags meddelanden/samtal har ni fått?

• Svar på tråden Har bytt nummer och börjat få felriktade sms och samtal
  • Anonym

Känns märkligt, min kompis gick bort för fem år sedan och ingen har ännu fått hennes nummer.

• Anonym (Frida)

Vet inte om det hände mig, men när jag bytt nummer fick jag helt plötsligt en massa samtal från utlandet och från gamla människor från andra sidan landet, men det kanske var att någon gav ut fel telefonnummer till sina bekanta.

Det har även hänt att jag fått sms med påminnelser om obetalda fakturor från företag jag aldrig hört talas om och samtal från en bank i Skåne som jag aldrig har haft att göra med, jag bor i övre Norrland...
    Så sannolikt hade någon gett ut mitt telefonnummer till banken och de företag de handlade från.

• Anonym (Hej)

Ett mobilnummer hamnar i karantän när ett abonnemang avslutas, vilket innebär att numret låses under en period innan det kan återanvändas av någon annan, ofta för att förhindra att gamla betaltjänster kopplas till det nya numret men det kan misslyckas, vilket gör att numret hamnar i "karantän" innan det flyttas, och om man inte gör rätt kan det leda till att någon annan får ens gamla nummer. Om du upptäcker problem med att du debiteras för tjänster du inte beställt eller om ditt nummer blivit kopplat till en annan person, bör du kontakta din operatör och Telekområdgivarna för hjälp. 

• IceKitten

Ja, så funkar det generellt. Det finns bara ett begränsat antal nummer och med tanke på folk vanligtvis vill ha så lätt nummer (ex 070-123 44 55) som möjligt blir effekten ännu större.

• Anonym (Byt nr bara)

Om du får konstiga samtal och sms så kan du troligtvis byta nr kostnadsfritt där du köpte ditt nya nr men gör det innan kvittot går ut.

Svar på tråden Har bytt nummer och börjat få felriktade sms och samtal