• Anonym (TS)

Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?

Igår firade jag och min familj jul ihop. Mitt barn är tre och det yngsta barnet är 1 år. Det skulle kännas väldigt onaturligt att börja titta på Kalle anka klockan 15 eller någon annan tid. Vi har gäster och har ett stort vardagsrum utan tv, vi har en stor matsal även den utan tv. Vi har ett tv rum som vi aldrig är i typ förutom om vi tittar på aktuellt men det är ingen plats som vi umgås med gäster i, då är vi i vardagsrummet eller matsalen.

Jag har svårt att tänka mig att barnen skulle roas av Kalle anka heller. Vi har tittat på t ex den nya versionen av Karl Bertil och läser mycket andra julböcker och varit och sett på teater när Pettson och Findus firar jul så det är inte så att vi struntat i julsaker för barnen. Men att titta på Kalle anka känns inte riktigt som en grej man gör för små barn längre eller? 

• Svar på tråden Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Vi gör det)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 22:39:42 följande:
    Jo jag vill diskutera om folk tittar på Kalle anka på julafton och om andra tror detta kommer att försvinna, jag är övertygad om att den nya generationen kommer sluta med detta. Ge det 20 år så kommer det inte längre visas. 
    Jag tror att det kan hålla i sig, i någon form, i mer än tjugo år. Men kanske inte i svt:s regi och det kommer nog inte vara en lika stor del av Sveriges befolkning som tittar. Helt enkelt tror jag att det kommer att gå samma väg som annan tv-underhållning.

När jag var barn fanns det två kanaler och man kunde alltid diskutera gårdagens tv-program för väldigt många hade sett samma sak samtidigt. Men nu är utbudet större och vi kan välja och vraka, och dessutom bestämma själva när vi vill se saker och ting. 

I framtiden kanske Disneys julafton kommer att finnas tillgängligt att streama, i en vecka eller två, för alla som är beredda att betala en slant för det nöjet.
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Vi gör det) skrev 2025-12-25 23:03:41 följande:
    Jag tror att det kan hålla i sig, i någon form, i mer än tjugo år. Men kanske inte i svt:s regi och det kommer nog inte vara en lika stor del av Sveriges befolkning som tittar. Helt enkelt tror jag att det kommer att gå samma väg som annan tv-underhållning.

När jag var barn fanns det två kanaler och man kunde alltid diskutera gårdagens tv-program för väldigt många hade sett samma sak samtidigt. Men nu är utbudet större och vi kan välja och vraka, och dessutom bestämma själva när vi vill se saker och ting. 

I framtiden kanske Disneys julafton kommer att finnas tillgängligt att streama, i en vecka eller två, för alla som är beredda att betala en slant för det nöjet.
    Jag tror att knappt någon skulle välja att titta om man kunde streama det lite när som.
    En stor anledning till att det är så speciellt är att det är just kl 15 på julafton man har chansen att se det, ingen annan tid.
  • Anonym (Vi gör det)
    Anonym (Vi) skrev 2025-12-25 23:30:31 följande:
    Jag tror att knappt någon skulle välja att titta om man kunde streama det lite när som.
    En stor anledning till att det är så speciellt är att det är just kl 15 på julafton man har chansen att se det, ingen annan tid.
    Du tänker att en streamingtjänst skulle tjäna mer på att bara ha programmet tillgängligt vid just den tiden? Inte omöjligt. Begränsad tillgänglighet är ju ett känt säljknep, och traditionen med Kalle Anka vid 15 är stark och väletablerad.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vi gör det) skrev 2025-12-25 23:41:23 följande:
    Du tänker att en streamingtjänst skulle tjäna mer på att bara ha programmet tillgängligt vid just den tiden? Inte omöjligt. Begränsad tillgänglighet är ju ett känt säljknep, och traditionen med Kalle Anka vid 15 är stark och väletablerad.
    Så om 20 år så kommer folk verkligen ha samma intresse av att bevara denna tradition? Saker har liksom förändrats rejält. Luciatågen är ju på g att försvinna också. Barnen och ungdomarna vill inte längre sjunga dessa sånger, det kommer ju enbart existera bland typ de som har mer konservativa kretsar. Men barnen ska slippa utsättas för detta och så vidare. 
  • Anonym
    Anonym (Vi) skrev 2025-12-25 23:30:31 följande:
    Folk har haft det inspelat sedan åtminstone 1980-talet.
  • Anonym (Vi gör det)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 23:48:10 följande:
    Så om 20 år så kommer folk verkligen ha samma intresse av att bevara denna tradition? 
    Som sagt:
     det kommer nog inte vara en lika stor del av Sveriges befolkning som tittar. 

Traditioner förändras, men det går låååångsamt. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vi gör det) skrev 2025-12-25 23:54:04 följande:
    Som sagt:
     det kommer nog inte vara en lika stor del av Sveriges befolkning som tittar. 

Traditioner förändras, men det går låååångsamt. 

Jo, men 20 år är ändå längre tid. Färre och färre skaffar barn, vill ha barn. Det är mycket som förändras. Arbeten/yrken kommer att försvinna. Men just nu sker det stora samhällsförändringar och frågan är då hur intressant bara 2020 talets barn ser på Kalle anka? Eller 2010 barnen. Dom kommer ha barn eventuellt om 20 år. Kommer dom vilja se på detta då? När man ska begränsa sin skärmtid och allt va det är. Vill man verkligen sitta och titta på samma sak då varje julafton?Hur nostalgiska är människor egentligen, jag kände verkligen inte att jag sakna något igår. Om jag är ledig med barnen och har en fin dag som ska bli mysig, vill jag prioritera en timmes avsnitt av Kalle anka på julafton? Vill barnen titta på det? 

Det är en ny tid nu, 

• Anonym (Konstigt)

Det känns konstigt att bevara en tradition enbart för traditionens skull, som om det inte fanns något bättre att göra än att se på Kalle Anka.
    Det känns ganska ytligt. Jag ser ingenting intressant i Kalle Anka. Vi ignorerar den här traditionen, alla är upptagna med andra mer värdefulla saker.
    Vår tid är mer värd än att titta på Donald Duck. Obestämd

• Anonym (Camilla)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 21:12:52 följande:
    Pettson och Findus får julbesök 
    Då står det ju inte alls i trådstarten vilken pjäs ni såg. Det finns massor av pjäser om Pettson och Findus. Det är inte alls en konstig fråga. Du hävdar gång på gång att det står i trådstarten för att få henne att känna sig dum och sen har du mage att skylla på henne. 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 12:28:43
    Jag hade det som tradition tills jag fick barn men igår fanns det ju inget utrymme alls för att se på Kalle anka.
    Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton? Du själv tills för tre år sen alltså. Hahahaha tack för skrattet! 
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 12:28:43 följande:

Jag hade det som tradition tills jag fick barn men igår fanns det ju inget utrymme alls för att se på Kalle anka.

Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton? Du själv tills för tre år sen alltså. Hahahaha tack för skrattet! 
  • Anonym (Erfaren man)
    Anonym (Camilla) skrev 2025-12-26 02:04:31 följande:
    Du nämnde det, ja? Du klarar inte av forum-tekniken, eller?
  • Anonym (Camilla)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-26 00:01:09 följande:

Jo, men 20 år är ändå längre tid. Färre och färre skaffar barn, vill ha barn. Det är mycket som förändras. Arbeten/yrken kommer att försvinna. Men just nu sker det stora samhällsförändringar och frågan är då hur intressant bara 2020 talets barn ser på Kalle anka? Eller 2010 barnen. Dom kommer ha barn eventuellt om 20 år. Kommer dom vilja se på detta då? När man ska begränsa sin skärmtid och allt va det är. Vill man verkligen sitta och titta på samma sak då varje julafton?Hur nostalgiska är människor egentligen, jag kände verkligen inte att jag sakna något igår. Om jag är ledig med barnen och har en fin dag som ska bli mysig, vill jag prioritera en timmes avsnitt av Kalle anka på julafton? Vill barnen titta på det? 

Det är en ny tid nu, 

Det är väl klart att inte barnen bryr sig. Speciellt inte barn i dina barns ålder. De är för små. Då är det direkt olämpligt att se vissa inslag, som Askungen, Robin Hood eller när Långben kör bil med husvagnen på släp. Att du ens tänker tanken säger en del om dig som förälder.
  • Anonym (Camilla)
    Anonym skrev 2025-12-25 23:50:52 följande:
    Folk har haft det inspelat sedan åtminstone 1980-talet.
    Ja men det var väl inte exakt samma varje år? Ibland var det väl inslag från nån ny film?
  • Anonym (kalle är tradition för mig och barnen)

Tittar och tittar. Men vi har den alltid på för den skapar julstämning nu när det knappt finns snö på julen. För mig är all tradition lika viktig, för att skapa själva julstämningen för både mig och barnen. 

• Anonym (Jag kollar)

Jag, mina barn på tretton och tjugo. syster med familj, mamma, och pappa tittar varje år. Vi synkar julfirande och julmiddagen kring tecknat. Sen kollar vi självklart på Karl Bertil Jonsson också

TS, dina barn är för små än, men du kan börja starta de traditioner du gillar redan nu. 

Svar på tråden Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?