• Anonym (TS)

Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?

Igår firade jag och min familj jul ihop. Mitt barn är tre och det yngsta barnet är 1 år. Det skulle kännas väldigt onaturligt att börja titta på Kalle anka klockan 15 eller någon annan tid. Vi har gäster och har ett stort vardagsrum utan tv, vi har en stor matsal även den utan tv. Vi har ett tv rum som vi aldrig är i typ förutom om vi tittar på aktuellt men det är ingen plats som vi umgås med gäster i, då är vi i vardagsrummet eller matsalen.

Jag har svårt att tänka mig att barnen skulle roas av Kalle anka heller. Vi har tittat på t ex den nya versionen av Karl Bertil och läser mycket andra julböcker och varit och sett på teater när Pettson och Findus firar jul så det är inte så att vi struntat i julsaker för barnen. Men att titta på Kalle anka känns inte riktigt som en grej man gör för små barn längre eller? 

• Svar på tråden Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?
  • Anonym (Vi gör det)
    Anonym (Barnsligt och konstigt) skrev 2025-12-30 12:20:13 följande:
    ...men Kalle Anka är en JÄTTEKONSTIG tradition.
    Ja, det är jättekonstigt. Men det är, å andra sidan, hela jesusgrejen också, och den har fått mycket större spridning.

Vi människor är märkliga helt enkelt. Så länge folk inte gör varandra illa så får man vara nöjd.
  • Anonym (tror)
    Anonym (Vi gör det) skrev 2025-12-30 13:49:08 följande:
    Ja, det är jättekonstigt. Men det är, å andra sidan, hela jesusgrejen också, och den har fått mycket större spridning.

Vi människor är märkliga helt enkelt. Så länge folk inte gör varandra illa så får man vara nöjd.
    Och det kan ju ändå vara intressant att diskutera och reflektera över det. 
    Vad får en tradition att hålla i sig trots att den blivit helt otidsenlig? (Gäller ju både Kalle och Jesus). 

Och traditionen att göra varandra illa på grund av Jesus är också ganska lång. Mer sällan att man gör varandra illa över Kalle.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Py) skrev 2025-12-30 10:44:29 följande:

Vad har du för diagnos TS, som gör att du inte förstår varför gör andra saker än du själv? Jag äter inte lutfisk på julbordet, eller leker juklappsspel, men jag ifrågasätter inte hur och varför andra gör det.

Men som svar på din (lätt självgoda) ts. Vi kollar på Kalle. Vi har barn som tycker att det är lite roligt, en kul tradition. Eftersom vi inte använder streamingtjänster utan i praktiken bara kollar på linje-tv, är de vana vid att titta på tv-program vid ett visst klockslag. En timme framför teven innan julklappar, är ett ypperligt sätt för våra barn att varva ner lite, när man är liten och uppspelt inför tomte och paket. 

Vad pratar du om? TS har tittat på Kalle Anka varje julafton under hela sitt liv och det var en självklar tradition i hennes familj, fram tills för tre år sen. TS skriver att de flesta tittar på Kalle Anka på julafton och att det handlar om tradition och nostalgi. Nu har hon en ettåring vars läsförståelse hon tror kan ta skada av Kalle Anka. Hon tycker att "Karl-Bertil Johnssons julafton" är bättre lämpad för ettåringar. Hon tror att Kalle Anka kommer att vara omodernt om 20 år och därför är det viktigt för henne att inte titta. Dessutom har hon placerat sin tv på övervåningen och hennes släkt kan inte gå i trappor så istället åker de skidor och skridskor på julafton. Och hon har inrett ett särskilt rum enbart för tv-tittande, med anledning av att hon villl minska ner skärmtiden för sin ettåring. Läs hennes inlägg så förstår du bättre.
  • KimLinnefeldt

Ganska trist. Men det är tradition, precis som (samma gamla) julgran, (samma gamla) julskinka och allt annat som markerar en återkommande ritual som hjälper oss att stå ut med all oro och förändringar i världen.

AI? Ja tack, men först tomtens rutiga schackfärg.

• Anonym (Si)

Konstigt eller ej, nu råkar det vara tradition även hos oss. Jag är 40 och har nog sett Kalle varje julafton kl 3 hela mitt liv utom när jag bott utomlands. I år förberedde jag maten och kikade in litet sporadiskt, men föräldrar, syskon, syskonbarn och barn satt bänkade och umgicks. Min mamma ropade på mig när hon visste att mitt favoritavsnitt kom, hon ville gärna att jag skulle få se det. Var så härligt att se brorsonen skratta gott åt sånt man själv sett om och om igen (fast kan ändå skratta, men han skrattade mer). Dåliga vanor med skärm tror jag inte skapas eller ens påverkas minsta lilla av att se Kalle en gång per år.

• Anonym (Si)

PS dock är det enda stunden skärm är på på julafton. Ser inte något annat den dagen.

• Anonym (X)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:55:40 följande:

Ganska trist. Men det är tradition, precis som (samma gamla) julgran, (samma gamla) julskinka och allt annat som markerar en återkommande ritual som hjälper oss att stå ut med all oro och förändringar i världen.

Precis, det är en del av andra traditioner under julen.
  • Anonym (tror)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:55:40 följande:

För mig är det tvärtom, nyare och godare mat, nya och roligare aktiviteter, det gör att julen blir ett mysigare avbrott från allt oro i världen. Jag har inget emot förändringar heller, vissa förändringar är bra, vissa är mer än välkomna. 
  • Anonym (Kalle)

Barnen är 22, 18, 15 och 13 och vi tittar fortfarande. Även om man vet vad som visas så är det mysigt. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (tror) skrev 2026-01-02 08:38:42 följande:
    För mig är det tvärtom, nyare och godare mat, nya och roligare aktiviteter, det gör att julen blir ett mysigare avbrott från allt oro i världen. Jag har inget emot förändringar heller, vissa förändringar är bra, vissa är mer än välkomna. 
    Vi har den traditionella maten, skinka, köttbullar, sill, prinskorv, Jansson. Dessutom tillägg som en spansk sillinläggning med vinägrett, persilja och vitlök.

Tema med variationer, det måste du väl hålla med om?

Eller skulle du kunna tänka dig att utesluta allt traditionellt och bjuda på kebabpizza eller tacos? 
  • Anonym (X)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-05 13:11:01 följande:
    Vi har den traditionella maten, skinka, köttbullar, sill, prinskorv, Jansson. Dessutom tillägg som en spansk sillinläggning med vinägrett, persilja och vitlök.

Tema med variationer, det måste du väl hålla med om?

Eller skulle du kunna tänka dig att utesluta allt traditionellt och bjuda på kebabpizza eller tacos? 
    Vi har också den traditionella julmaten men visst kan det dyka upp nåt nytt vissa år.
  • Anonym (Barnsligt och konstigt)
    Anonym (X) skrev 2026-01-05 15:34:52 följande:
    Vi har också den traditionella julmaten men visst kan det dyka upp nåt nytt vissa år.
    Ja, det är ju inte fel att "leka" med julmaten, om alla är införstådda med det (det senare är viktigt). T.ex. sushi i stället för sill något är, eller fläskkotlett med ett kryddsmör med julkryddor i stället för julskinka ett annat år. Men jag tycker inte att ALLT ska bytas ut SAMMA år, då blir det ju inga traditioner kvar. 
  • Anonym (R)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-25 12:06:56 följande:
    Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?

Igår firade jag och min familj jul ihop. Mitt barn är tre och det yngsta barnet är 1 år. Det skulle kännas väldigt onaturligt att börja titta på Kalle anka klockan 15 eller någon annan tid. Vi har gäster och har ett stort vardagsrum utan tv, vi har en stor matsal även den utan tv. Vi har ett tv rum som vi aldrig är i typ förutom om vi tittar på aktuellt men det är ingen plats som vi umgås med gäster i, då är vi i vardagsrummet eller matsalen.

Jag har svårt att tänka mig att barnen skulle roas av Kalle anka heller. Vi har tittat på t ex den nya versionen av Karl Bertil och läser mycket andra julböcker och varit och sett på teater när Pettson och Findus firar jul så det är inte så att vi struntat i julsaker för barnen. Men att titta på Kalle anka känns inte riktigt som en grej man gör för små barn längre eller? 

Barnen är1 år och 3 år. Varför ska man titta på Kalle Anka då? Föt övrigt gör man väl som man själv vill?
  • Anonym (X)
    Anonym (Barnsligt och konstigt) skrev 2026-01-05 15:42:52 följande:
    Ja, det är ju inte fel att "leka" med julmaten, om alla är införstådda med det (det senare är viktigt). T.ex. sushi i stället för sill något är, eller fläskkotlett med ett kryddsmör med julkryddor i stället för julskinka ett annat år. Men jag tycker inte att ALLT ska bytas ut SAMMA år, då blir det ju inga traditioner kvar. 
    Nej, det brukar var nåt nytt tillägg inte att byta ut allt.
Svar på tråden Vem tittar egentligen på Kalle Anka på julafton?