Anonym (H) skrev 2025-12-26 11:17:40 följande:
Ja vi är 24 år gamla och bor ganska litet, men har pratat om att eventuellt flytta längre ifrån Stockholm så vi har råd med lite större.
Det är ju inte så att ekonomin är såpass tajt att vi lever paycheck till paycheck, men det är ju inte heller som att pengarna flyger in heller...
Har fått höra att det är extremt dyrt med barn och bara nyfödda barn, som ska vara den billigaste perioden, kostar runt 11000kr/månad.
Hej! jag har en 5-månaders hemma och detta är min uppfattning: Den största kostnaden för oss har varit att en av oss måste vara föräldraledig, dvs minskad inkomst (brukade få ut ca 34k, nu får jag ut 16k), att inte jobba (på kontor) betyder dock också: mindre uteluncher, mindre resor, färre köp av snyggkläder. Så det hjälper ju.
vi köpte visserligen alla kläder begagnat (kläderna används i typ 1-2 månader, sen har dom växt ur det!), men det är klart att det inte är gratis med blöjor.
givet att ni inte tänkt köpa en sprillans ny Emmaljunga eller någonting annat så är det inte inköpen som är dyra, utan dom minskade inkomsterna ❤️