• Anonym (H)

Jag har inte råd med barn

I många år har jag drömt om att ha barn och jag har kommit till den punkten då jag känner mig helt galen.
    Varje gång jag ser ett barn så vill jag bara gå fram och hälsa och prata med föräldern.
    Min man vill också ha barn men vi är långt ifrån att ha råd. Mitt hjärta brister bara av tanken att vi nog inte kommer ha råd förrän om många år.

Drömmer ofta om att jag har en liten son eller dotter, bara för att vakna och känna mig helt tom.

• Svar på tråden Jag har inte råd med barn
  • Anonym (f)
    Anonym (H) skrev 2025-12-26 22:03:58 följande:

Nu är det ju inte så att jag har fått för mig detta, utan har läst online och hört från mina föräldrar osv...

Om det du skriver stämmer så är jag lite lättad.

Om du inte kan göra lite vanlig research kommer det bli svårt, ja. Varför kollar du inte upp vad folk säger?
  • Anonym (M.)
    Anonym (H) skrev 2025-12-26 22:03:58 följande:

Nu är det ju inte så att jag har fått för mig detta, utan har läst online och hört från mina föräldrar osv...

Om det du skriver stämmer så är jag lite lättad.

Det finns ju banksajter som räknar med fantasisummor. Först räknar de med inkomstbortfall för en högavlönad person - jag tycker egentligen att det är konstigt att räkna "inkomstbortfall" som en kostnad överhuvudtaget, arbetar man ju inte så gör man ju inte det, det är inget "bortfall". Det var ingen som tänkte så förr, när mammor rutinmässigt blev hemma från att graviditeten konstaterats, eller till och med från att de gifte sig, att "nu skulle jag ha tjänat si och så mycket om jag hade varit kvar på mitt gamla jobb, så nu har jag ett BORTFALL". Helt sjukt tänk!.

Vidare räknar dessa banksajter alla värdena högre än vad både Konsumentverket och Socialstyrelsen gör, för mat, kläder fritidsaktiviteter o.s.v.. De räknar även med att familjen ska göra en utlandsresa varje år, att barnet ska ha kalas och gå på kalas, och det ska vara ett DYRT kalas och DYRA presenter till andras kalas, de räknar med språkresor i tonåren o.s.v.. Det där är inget som vanliga barn gör ändå, och det går bra ändå!
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Trams) skrev 2025-12-26 21:18:47 följande:
    Irrelevant . Barn blir större.
    Nej
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Malin) skrev 2025-12-26 23:32:51 följande:
    Nej
    Blir inte barn större?
  • Anonym (X)
    Anonym (Trams) skrev 2025-12-26 23:41:09 följande:
    Blir inte barn större?
    Det blir dom.
  • OkidokiQueen
    Anonym (H) skrev 2025-12-26 11:17:40 följande:
    Ja vi är 24 år gamla och bor ganska litet, men har pratat om att eventuellt flytta längre ifrån Stockholm så vi har råd med lite större.
    Det är ju inte så att ekonomin är såpass tajt att vi lever paycheck till paycheck, men det är ju inte heller som att pengarna flyger in heller...

Har fått höra att det är extremt dyrt med barn och bara nyfödda barn, som ska vara den billigaste perioden, kostar runt 11000kr/månad.
    Hej! jag har en 5-månaders hemma och detta är min uppfattning: Den största kostnaden för oss har varit att en av oss måste vara föräldraledig, dvs minskad inkomst (brukade få ut ca 34k, nu får jag ut 16k), att inte jobba (på kontor) betyder dock också: mindre uteluncher, mindre resor, färre köp av snyggkläder. Så det hjälper ju.

vi köpte visserligen alla kläder begagnat (kläderna används i typ 1-2 månader, sen har dom växt ur det!), men det är klart att det inte är gratis med blöjor.

givet att ni inte tänkt köpa en sprillans ny Emmaljunga eller någonting annat så är det inte inköpen som är dyra, utan dom minskade inkomsterna ❤️
  • Anonym (Svärmor)

Tonåringar är i alla fall svindyra 😁

• Anonym (G)

Se till att hålla kostnader för boendet lågt om det är möjligt. Det finns äldre hus/lägenheter med flera rum, men med liten bostadsyta totalt. Det gör stor skillnad på ett år.

Går det att klara sig utan bil så blir det ännu lägre kostnader. Man kan gå med i en bolpool eller hyra bil vid behov. Men en del behöver bil, på landet t.ex. eller för jobbet. 

Lättare att vara förälder när man är ung. Sedan får ni gyllene år efter 40 när barnen flyttar hemifrån.

• Anonym (Plan)
    Anonym (G) skrev 2026-02-04 20:08:54 följande:

Lättare att vara förälder när man är ung. Sedan får ni gyllene år efter 40 när barnen flyttar hemifrån.

Haha

Ja, om man har tur och barnen får bostad. Här är det långt kö till de billiga bostäderna om man inte vill betala runt 15000 för en etta eller liten tvåa. 

Eller om barnen pluggar på annan ort och kommer och studsar hemma i omgångar mellan olika kurser/utbildningar på olika orter.

Men bor man på en mindre ort mer lantligt så flyttar barnen oftare tidigare. 
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Trams) skrev 2025-12-26 23:41:09 följande:
    Blir inte barn större?
    Anonym (X) skrev 2025-12-26 23:48:07 följande:
    Det blir dom.
    Nix

• Anonym (Mi)

Hade jag tänkt på att ha råd innan jag fick barnen hade jag kanske ännu inte haft ett barn. Men det var inget alternativ för mig. Väntar nr 4 nu. Jag är glad att jag inte tänkte så mycket, för jag hade varit olycklig utan barn. Inte nu förrän med barn nr 4 har jag egentligen haft de ekonomiska förutsättningarna. Men det har successivt blivit bättre för varje gång. Med första barnet hade jag ingenting, varken inkomst, utbildning eller lägenhet. Det har varit tufft ibland, samtidigt har de varit min motivation i livet till att förbättra saker.

Svar på tråden Jag har inte råd med barn