• Anonym (Lillemor)

Studera i Sverige

Hej, mitt barn är intresserad av att studera i Sverige. Är svensk medborgare men har inte person nummer och är inte jättebra på att prata svenska men är intresserad att lära sig. Är intresserad av ingenjörs utbildning, finns det utb på engelska på kandidat nivå eller är det bara på master nivå som dom studerar på engelska? Har straight A?s och spelar flera instrument. Är väldigt smart och älskar Sverige och vill bo där. Vad har hen för options? 

tack på förhand, orolig mamma 

• Svar på tråden Studera i Sverige
  • Aliona

Om utbildningen är på svenska så krävs det att man har gymnasiebetyg i svenska. Har man inte läst svenska så kan man göra ett särskilt prov (tisus) för att kontrollera att man har kunskaper motsvarande om man läst svenska i gymnasiet. Det krävs alltså mycket goda kunskaper. 

Du kan läsa om det här: https://www.gymnasium.se/om-gymnasiet/utlandsstudier/behorighet-utlandsk-gymnasieutbildning-4514

Har hen inte tillräckliga kunskaper för att klara tisus så kan jag tipsa om den här ettåriga kursen i svenska somger behörighet till universitetsstudier: https://mau.se/sok-utbildning/kurser/ak002f/
    De har antagningsprov så man måste kunna ok svenska för att komma in där. 

Andra alternativet är en utbildning på engelska, då brukar det vara undantag från kravet på svenska. Då behöver man istället betyg i engelska, eller godkänd TOEFL. 

Kolla på studer.nu där ni hittar alla utbildningar och kolla kraven. Står det allmän behörighet så är det krav på svenska. 

• Anonym (Lillemor)

Tack för svar! Ja hen har studerat på engelska, vi bor i USA och vi vill flytta tillbaka till Sverige. Tror inte hen skulle klara ett prov på svenska men pratar Engelska och Spanska flytande. Finns det kandidat på engelska i Sverige? Verkar mest vara master? 

• Aliona
    Anonym (Lillemor) skrev 2025-12-25 23:48:24 följande:

Tack för svar! Ja hen har studerat på engelska, vi bor i USA och vi vill flytta tillbaka till Sverige. Tror inte hen skulle klara ett prov på svenska men pratar Engelska och Spanska flytande. Finns det kandidat på engelska i Sverige? Verkar mest vara master? 

Det finns kurser på alla nivåer på engelska, men ja, det är vanligare på Master-nivå. Om det finns just ingenjör vet jag inte, men det hittar ni om ni söker på studera.nu 

• Anonym (Lillemor)
    Aliona skrev 2025-12-26 00:08:27 följande:

Det finns kurser på alla nivåer på engelska, men ja, det är vanligare på Master-nivå. Om det finns just ingenjör vet jag inte, men det hittar ni om ni söker på studera.nu 

Tack, jag får söka där! 
Svar på tråden Studera i Sverige