• Anonym ((Li))

När ska man berätta att man är transsexuell i dejtingsammanhang?

Vad har ni för åsikter? När man precis presenterat sig för varandra? När man skrivit ett tag? På första dejten? Hur skiljer er ståndpunkt om man först träffas i verkligheten kontra nätet?

• Svar på tråden När ska man berätta att man är transsexuell i dejtingsammanhang?
  • Anonym ((Li))
    Anonym (.............) skrev 2025-12-31 12:23:44 följande:
    För att jag vill dejta en vanlig snubbe. Då kan jag välja bort det jag inte är ute efter på en gång, liksom jag skulle välja bort en vegan, djurallergiker, politiker osv
    Det behöver ju inte vara en varning för det, det är bara en vanlig preferens.
  • Anonym (.............)
    Anonym ((Li)) skrev 2025-12-31 13:32:15 följande:
    För mig är det en varning. Vill träffa nån normal (Nej, jag har ingenting emot om folk är trans osv men det är inget för mig)
  • Anonym ((Li))
    Anonym (.............) skrev 2025-12-31 13:36:31 följande:
    För mig är det en varning. Vill träffa nån normal (Nej, jag har ingenting emot om folk är trans osv men det är inget för mig)
    Men det är ju din subjektiva åsikt och inte något som hela sidan behöver dela. Vill du utfärda en varning kan du varna transsexuella att inte kontakta dig i din profil istället, eller ignorera dig om du råkar kontakta dem.
  • Anonym (Begripligt)
    Anonym ((Li)) skrev 2025-12-30 23:55:18 följande:
    Varning, hurså?
    Anonym ((Li)) skrev 2025-12-31 13:45:42 följande:
    Men det är ju din subjektiva åsikt och inte något som hela sidan behöver dela. Vill du utfärda en varning kan du varna transsexuella att inte kontakta dig i din profil istället, eller ignorera dig om du råkar kontakta dem.
    Jag håller så klart med dig, men vissa strider kan man inte vinna. Folk som ".........." (med reservation för evt fel antal punkter) har bestämt sig, och kommer inte att ändra åsikt. Speciellt inte till följd av nåt som en av oss - en person som är så motbjudande att den måste varnas för - säger.

• Anonym (Begripligt)
    Anonym ((Li)) skrev 2025-12-31 00:45:14 följande:
    Jovisst, men oftast är män som attraherade av personer som mig attraherade av kvinnor och inte män. De tänder inte på maskulina attribut i sin helhet, men blir inte besvärade om personen har TS-bakgrund eller möjligtvis inte ens gjort op. Således är de inte pan. Även om pansexuella personer kan vara attraherade de med, liksom bisexuella.
    Fast nu gällde det ju inte män i allmänhet, utan just den man som "Gogles" beskrev, som inte såg sig som straight, men inte heller homosexuell eller bi, utan som nåt mellanting eller utanför skalan. Jag håller helt med QWERTY om att det låter som PAN.
  • Anonym (Begripligt)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:47:55 följande:

Är du man och vill vara kvinna

Nej, hon är kvinna. Punkt. Hon är inte en man som "vill" vara kvinna. Att hon fötts med "fel" könsorgan är givetvis extremt vilseledande och gör det sjukt svårt för alla som inte är trans att förstå att hon faktiskt är kvinna - jag fattar det. Men faktum kvarstår: hon är inte en man. Könsorganet är f.ö. inte allt; det finns massor av andra biologiska saker som gör en man till en man och en kvinna till en kvinna. Än så länge är forskningen sorgligt eftersatt, men man har ändå redan nu funnit en hel del stöd för att transpersoner rent biologiskt har både manliga och kvinnliga markörer, och att det helt enkelt bara har blivit "fel" i vissa avseenden, så att det har blivit lite av båda i stället för enbart det ena.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Begripligt) skrev 2026-01-01 05:49:43 följande:
    Nej, hon är kvinna. Punkt. Hon är inte en man som "vill" vara kvinna. Att hon fötts med "fel" könsorgan är givetvis extremt vilseledande och gör det sjukt svårt för alla som inte är trans att förstå att hon faktiskt är kvinna - jag fattar det. Men faktum kvarstår: hon är inte en man. Könsorganet är f.ö. inte allt; det finns massor av andra biologiska saker som gör en man till en man och en kvinna till en kvinna. Än så länge är forskningen sorgligt eftersatt, men man har ändå redan nu funnit en hel del stöd för att transpersoner rent biologiskt har både manliga och kvinnliga markörer, och att det helt enkelt bara har blivit "fel" i vissa avseenden, så att det har blivit lite av båda i stället för enbart det ena.
    när en forskare är någon som identifierar sej som forskare kan forskningen bli lite efter men det finns vetenskapligt stöd för att män med större än medel eller kör onödigt stor SUV hamnar på den maskulina sidan av könsspektrumet tillsammans med livmoderbärare med storkukslugn och bör därför ge andra förtur till livbåtarna.

eftersatt, 
  • Anonym (Solklart)
    Anonym ((Li)) skrev 2025-12-31 13:29:59 följande:
    Det finns andra attribut som är feminint associerade: ansiktsdrag, kroppsform m.m. Så attraktion kan upplevas till en person som besitter dem, och sen vilken könsanatomi personen har är inte så viktigt för vissa personer.

Det finns en anledning, men jag håller på det då det inte är så viktigt för diskussionen. Men kan såklart byta när jag känner för det.
    Det finns en anledning till att du väljer en sajt som medför problem för dig. Jag tycker nog att det är relevant för diskussionen. Det är ju som att du VILL ha problem.

Absolut, för vissa personer. Men för de flesta är det avgörande.
  • Anonym ((Li))
    Anonym (Begripligt) skrev 2026-01-01 05:37:25 följande:
    Jag håller så klart med dig, men vissa strider kan man inte vinna. Folk som ".........." (med reservation för evt fel antal punkter) har bestämt sig, och kommer inte att ändra åsikt. Speciellt inte till följd av nåt som en av oss - en person som är så motbjudande att den måste varnas för - säger.

Ja, precis som mobbare ska man inte ägna så mycket energi åt dem. Leave them to their own devices.
  • Anonym ((Li))
    Anonym (Begripligt) skrev 2026-01-01 05:38:33 följande:
    Fast nu gällde det ju inte män i allmänhet, utan just den man som "Gogles" beskrev, som inte såg sig som straight, men inte heller homosexuell eller bi, utan som nåt mellanting eller utanför skalan. Jag håller helt med QWERTY om att det låter som PAN.
    Enligt min erfarenhet av att träffa män (som är intresserade av mig) är de i majoriteten av fallen enbart intresserade av transsexuella som mig och kvinnor. Vanliga manliga män har de inget intresse av sexuellt även om de skulle klicka på ett personligt plan, således inte pan. Det rör sig snarare om en subvariant av bisexualitet där personens könsanatomi är oviktigt så länge resterande attribut är feminint associerade. Nu vet jag inte hur personen i fråga känner kring män så han kan mycket väl vara pan. Talar bara efter egen erfarenhet.
  • Anonym ((Li))
    Anonym (Solklart) skrev 2026-01-01 10:41:35 följande:
    Det finns en anledning till att du väljer en sajt som medför problem för dig. Jag tycker nog att det är relevant för diskussionen. Det är ju som att du VILL ha problem.

Absolut, för vissa personer. Men för de flesta är det avgörande.
    Jag vill inte ha problem, men väljer att stanna där pga att sidan är mer öppensinnad på vissa fronter, men samtidigt har många profiler som inte "tål" personer som mig, så det är något jag behöver navigera.
  • Anonym (Begripligt)
    Anonym ((Li)) skrev 2026-01-01 17:52:02 följande:
    Enligt min erfarenhet av att träffa män (som är intresserade av mig) är de i majoriteten av fallen enbart intresserade av transsexuella som mig och kvinnor. Vanliga manliga män har de inget intresse av sexuellt även om de skulle klicka på ett personligt plan, således inte pan. Det rör sig snarare om en subvariant av bisexualitet där personens könsanatomi är oviktigt så länge resterande attribut är feminint associerade. Nu vet jag inte hur personen i fråga känner kring män så han kan mycket väl vara pan. Talar bara efter egen erfarenhet.
    Och där säger jag absolut inte emot dig - detta är min erfarenhet också. Det var bara det att du sa att det som just det aktuella inlägget beskrev inte var pan; det var där det blev fel. (Haha, jag är inte alls besatt av att rätt ska vara rätt 😆🙈)
    Anonym ((Li)) skrev 2026-01-01 17:45:32 följande:
    Ja, precis som mobbare ska man inte ägna så mycket energi åt dem. Leave them to their own devices.
    Precis 😊
  • Mayjel

Redan i dejtingprofilen eller på första dejten, för de som inte vistas på digitala mötesplatser. 

Hemligheter är inte bra. Skulle själv aldrig hålla några sådana utan är fullt ärlig med allt. 

• Anonym ((Li))
    Mayjel skrev 2026-01-02 05:35:13 följande:

Redan i dejtingprofilen eller på första dejten, för de som inte vistas på digitala mötesplatser. 

Hemligheter är inte bra. Skulle själv aldrig hålla några sådana utan är fullt ärlig med allt. 

Jag håller med. Det är något jag vill vara öppen med tidigt när jag känner mig trygg med att personen inte vill mig illa.
  • Anonym ((Li))
    Anonym (Begripligt) skrev 2026-01-02 05:01:55 följande:
    Och där säger jag absolut inte emot dig - detta är min erfarenhet också. Det var bara det att du sa att det som just det aktuella inlägget beskrev inte var pan; det var där det blev fel. (Haha, jag är inte alls besatt av att rätt ska vara rätt 😆🙈)
    Anonym ((Li)) skrev 2026-01-01 17:45:32 följande:
    Precis 😊
    Mm. Nä, jag säger bara emot föreställningen att män som är öppna för att dejta mig alltid är öppna för att dejta män.
Svar på tråden När ska man berätta att man är transsexuell i dejtingsammanhang?