• Anonym (Ansvar..)

Stiger en man i attraktionsvärde bara för att han klarat att ta hand om sitt/sina barn?

Jag har då aldrig hört att kvinnors attraktionsvärde stiger inom dating bara för att hon klarat att ta hand om och sörja för sina barn. Men såg en kommentar här på FL om att något sådant tydligen skulle vara meriterande för en man, att det typ skulle få kvinnor på fall.

Det verkar för övrigt som att det är mycket som män klarar att göra, som är ren vardagsmat för de flesta kvinnor, som skulle vara något som gör dem till "hett stoff".

Innebär detta att man ser på män som mindre vuxna och med mindre förmåga att ta ansvar än kvinnor, och att män ska belönas så fort de lyckas med något som borde vara självklart för en vuxen, ansvarstagande människa?

• Svar på tråden Stiger en man i attraktionsvärde bara för att han klarat att ta hand om sitt/sina barn?
  • Anonym (Mr Cruise)
    Anonym (Abc) skrev 2025-12-29 19:50:54 följande:
    Nu tänker jag inte läsa länkarna men självklart går det hitta. Men min uppfattning att det är betydligt vanligare åt andra hållet.
    Normöverskridning kan hyllas, oavsett kön.
    Däremot är det nog vanligare att mjukare män hånas av andra män, precis som en av artiklarna jag tog upp sa.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Mr Cruise) skrev 2025-12-29 19:59:16 följande:
    Normöverskridning kan hyllas, oavsett kön.
    Däremot är det nog vanligare att mjukare män hånas av andra män, precis som en av artiklarna jag tog upp sa.
    Jaha ok. Ja det låter rimligt.
  • cjs

När jag var runt 30 var jag och handlade i en matbutik på en annan ort, jag hade med mig min tvååriga son. Det var en vara som jag inte hittade så jag frågade en kvinna som kanske var 10 år äldre än mig som jobbade där, hon var väldigt hjälpsam och trevlig gick nästan med mig ett tag i mitt handlande. Det var rätt kraftiga vibbar att hon kunde tänka sig avla på mig där.

• Mayjel
    cjs skrev 2025-12-30 01:39:26 följande:

När jag var runt 30 var jag och handlade i en matbutik på en annan ort, jag hade med mig min tvååriga son. Det var en vara som jag inte hittade så jag frågade en kvinna som kanske var 10 år äldre än mig som jobbade där, hon var väldigt hjälpsam och trevlig gick nästan med mig ett tag i mitt handlande. Det var rätt kraftiga vibbar att hon kunde tänka sig avla på mig där.

Är blonda Tiffany lite på sniskan ikväll kanske? 

Jag vill förtydliga mitt första svar i tråden och säga nej, självklara egenskaper gör inte män mer attraktiva i mina ögon.
  • Anonym (Malin)
    Mayjel skrev 2025-12-30 02:02:02 följande:

Jag vill förtydliga mitt första svar i tråden och säga nej, självklara egenskaper gör inte män mer attraktiva i mina ögon.
    Men avsaknad av dessa självklara egenskaper gör dem MINDRE attraktiva och den jämförelsen är nog poängen med tråden. Allt är relativt.
  • Mayjel
    Anonym (Malin) skrev 2025-12-30 16:02:43 följande:
    Men avsaknad av dessa självklara egenskaper gör dem MINDRE attraktiva och den jämförelsen är nog poängen med tråden. Allt är relativt.
    Skulle säga att avsaknaden av de mest basala egenskaper gör män totalt oattraktiva, medan män som uppfyller nämnda egenskaper är neutrala, dvs, varken attraktiva eller inte. Att kunna ta hand om sina egna barn är lika självklart för mig som att en vuxen person borstar sina tänder eller spolar efter ett toalettbesök. Det väcker ingen attraktion eller beundran precis. 
  • ClumsySmurf
    Mayjel skrev 2025-12-30 21:39:59 följande:
    Skulle säga att avsaknaden av de mest basala egenskaper gör män totalt oattraktiva, medan män som uppfyller nämnda egenskaper är neutrala, dvs, varken attraktiva eller inte. Att kunna ta hand om sina egna barn är lika självklart för mig som att en vuxen person borstar sina tänder eller spolar efter ett toalettbesök. Det väcker ingen attraktion eller beundran precis. 
    Att kunna leva upp till självklara egenskaper som att inte konstant nedvärdera motsatta könet gör en nästan eventuellt kanske lite mer attraktiv än vet ej

Att inte kunna leva upp till självklara egenskaper som att inte konstant nedvärdera motsatta könet gör en mycket mindre attraktiv än vet ej

nämnda egenskaper är neutrala minimum krav de flesta har men det är bra att veta vad man får/inte vill ha dvs det är inte själva egenskapen att kunna leva upp till självklara egenskaper som gör en mer attraktiv.

Att konstant nedvärdera motsatta könet är ofta som att släppa en stinkare i bilen för att sen skylla ifrån sej på den som tycker att det något luktar skit, att inte skita i bilen är inget man får en medalj för, men man riskerar att bli utslängd ur bilen om det upprepas.

Hur mycker mer attraktivt något är beror på hur mycket något tas för givet, att kunna ta hand om sina egna barn bör vara lika neutralt som att kunna torka sej efter ett toalettbesök, skillnaden är att även en lat unge lär sej att torka för att det är ens egna rumpa det svider mest i så det brukar tas för givet.

• ClumsySmurf
    cjs skrev 2025-12-30 01:39:26 följande:

Har du testat med hundvalp, kattunge, minigris eller 90-åring med rollator och valpögon?

• Anonym (Benny)
    Mayjel skrev 2025-12-30 02:02:02 följande:

Men om du får välja, vilken av de här männen skulle du bli mest intresserad av att ha en relation med:

Erik, som tjänar bra med pengar, är vältränad och allmänbildad, som varit frånvarande från sina barn och inte bidragit till hemarbetet i samma utsträckning som sitt ex?

Lars, som tjänar bra med pengar, är vältränad och allmänbildad, som varit närvarande med sina barn och bidragit till hemarbetet i samma utsträckning som sitt ex?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Benny) skrev 2026-01-05 13:08:09 följande:
    Men om du får välja, vilken av de här männen skulle du bli mest intresserad av att ha en relation med:

Erik, som tjänar bra med pengar, är vältränad och allmänbildad, som varit frånvarande från sina barn och inte bidragit till hemarbetet i samma utsträckning som sitt ex?

Lars, som tjänar bra med pengar, är vältränad och allmänbildad, som varit närvarande med sina barn och bidragit till hemarbetet i samma utsträckning som sitt ex?
    Frågan är inte ställd till mig men svarar ändå.

Hade valt Erik,  då hade jag mer sannolikt sluppit hans ungar.
    Det kan det vara värt att dammsuga lite  extra för.
  • Anonym (Boink)
    Anonym (Abc) skrev 2025-12-29 12:43:25 följande:

Först tänkte jag svara nej men sen insåg jag att man läser rätt ofta reportage om kvinnor i mansdominerade yrken. Ofta som någon slags hyllning. 

Motsvarande händer inte män i kvinnoyrken.

Det finns globalt spridda artiklar om den fantastiske pappaledige svenske mannen. Det görs fotoutställningar om honom bara han håller i en dammsugare eller går på toa med sitt barn...vem skulle göra det om en mamma?

nypost.com/2025/06/12/lifestyle/swedens-latte-dads-are-the-latest-parenting-phenomenon/

www.johanbavman.se/swedish-dads/

www.businessinsider.com/sweden-maternity-leave-paternity-leave-policies-latte-dads-2018-4

www.nbcnews.com/news/world/american-dad-sweden-now-has-plenty-family-time-n851866

Och var har du det från att det inte skrivs om män? Om en man är barnmorska får var och en av dem en artikel, uppenbarligen- möt Ove, Johan, Carl och Rafael, och då har jag inte ens ansträngt mig:

www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ove-ar-gavleborgs-enda-manliga-barnmorska--o9q4ho

www.sverigesradio.se/artikel/carl-ar-unik-en-av-extremt-fa-manliga-barnmorskor

www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/han-ar-uppsalas-enda-manlige-barnmorska-sallan-nagon-sager-nej/rggz860r

www.sydsvenskan.se/lund/rafael-caballero-barnmorska-ingen-borde-bry-sig-om-kon/

Och lite annat...

www.vardfokus.se/nyheter/manlig-sjukskoterska-forvantas-bli-chef/

arbetet.se/2021/03/08/stor-dominans-av-kvinnor-inom-stad-men-mannen-ar-pa-gang/

www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/fa-man-i-svenska-forskolor-forskaren-turkiet-har-fler

I det senare fallet har det dock uppkommit vissa problem pga sånt här:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/al40jE/sexuella-overgrepp-mot-nio-barn-i-ljusdal

Är du egentligen intresserad av hur världen ser ut eller är du nöjd med dina egna fördomar, undrar man?
  • Anonym (Benny)
    Anonym (Boink) skrev 2026-01-05 13:45:34 följande:
    Det finns globalt spridda artiklar om den fantastiske pappaledige svenske mannen. Det görs fotoutställningar om honom bara han håller i en dammsugare eller går på toa med sitt barn...vem skulle göra det om en mamma?

nypost.com/2025/06/12/lifestyle/swedens-latte-dads-are-the-latest-parenting-phenomenon/

www.johanbavman.se/swedish-dads/

www.businessinsider.com/sweden-maternity-leave-paternity-leave-policies-latte-dads-2018-4

www.nbcnews.com/news/world/american-dad-sweden-now-has-plenty-family-time-n851866

Och var har du det från att det inte skrivs om män? Om en man är barnmorska får var och en av dem en artikel, uppenbarligen- möt Ove, Johan, Carl och Rafael, och då har jag inte ens ansträngt mig:

www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ove-ar-gavleborgs-enda-manliga-barnmorska--o9q4ho

www.sverigesradio.se/artikel/carl-ar-unik-en-av-extremt-fa-manliga-barnmorskor

www.unt.se/nyheter/uppsala/artikel/han-ar-uppsalas-enda-manlige-barnmorska-sallan-nagon-sager-nej/rggz860r

www.sydsvenskan.se/lund/rafael-caballero-barnmorska-ingen-borde-bry-sig-om-kon/

Och lite annat...

www.vardfokus.se/nyheter/manlig-sjukskoterska-forvantas-bli-chef/

arbetet.se/2021/03/08/stor-dominans-av-kvinnor-inom-stad-men-mannen-ar-pa-gang/

www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/fa-man-i-svenska-forskolor-forskaren-turkiet-har-fler

I det senare fallet har det dock uppkommit vissa problem pga sånt här:

www.aftonbladet.se/nyheter/a/al40jE/sexuella-overgrepp-mot-nio-barn-i-ljusdal

Är du egentligen intresserad av hur världen ser ut eller är du nöjd med dina egna fördomar, undrar man?
    Vill ju inte vara tråkig, men det där att lägga ut en massa länkar är ointressant för mig. Du menar väl inte att man ska klicka på varje länk och läsa där, för att få någon koll på vad du tycker?

Mer givande att berätta själv, med egna ord, här i FL.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Benny) skrev 2026-01-05 13:53:36 följande:
    Vill ju inte vara tråkig, men det där att lägga ut en massa länkar är ointressant för mig. Du menar väl inte att man ska klicka på varje länk och läsa där, för att få någon koll på vad du tycker?

Tror att 99% av oss som läser håller med dig.
  • Mayjel
    ClumsySmurf skrev 2026-01-03 14:25:57 följande:
    Att kunna leva upp till självklara egenskaper som att inte konstant nedvärdera motsatta könet gör en nästan eventuellt kanske lite mer attraktiv än vet ej

Att inte kunna leva upp till självklara egenskaper som att inte konstant nedvärdera motsatta könet gör en mycket mindre attraktiv än vet ej

nämnda egenskaper är neutrala minimum krav de flesta har men det är bra att veta vad man får/inte vill ha dvs det är inte själva egenskapen att kunna leva upp till självklara egenskaper som gör en mer attraktiv.

Att konstant nedvärdera motsatta könet är ofta som att släppa en stinkare i bilen för att sen skylla ifrån sej på den som tycker att det något luktar skit, att inte skita i bilen är inget man får en medalj för, men man riskerar att bli utslängd ur bilen om det upprepas.

Hur mycker mer attraktivt något är beror på hur mycket något tas för givet, att kunna ta hand om sina egna barn bör vara lika neutralt som att kunna torka sej efter ett toalettbesök, skillnaden är att även en lat unge lär sej att torka för att det är ens egna rumpa det svider mest i så det brukar tas för givet.

Mycket tjat och väldigt lite sagt från dig. Nedvärdera inte det motsatta könet då, om du nu finner det så viktigt. 

Självklart kommer vi ansvarsfulla vuxna människor nedvärdera och rata omogna personer som inte vill bete sig vuxet. De har inte gjort dig förtjänt av nåt annat precis.

• Mayjel
    Anonym (Benny) skrev 2026-01-05 13:08:09 följande:

Jag väljer en som tar ansvar för basala ting i livet, eftersom det för mig är en självklarhet att vuxna människor kan leva upp till detta i sin egen vardag.

Men pratar vi om ren sexuell attraktion här så krävs det betydligt mer än att uppfylla de mest vanliga egenskaperna för att sånt ska uppstå hos mig. 

• Anonym (Ansvar..)
    Mayjel skrev 2026-01-06 02:15:49 följande:

Mycket tjat och väldigt lite sagt från dig. Nedvärdera inte det motsatta könet då, om du nu finner det så viktigt. 

Självklart kommer vi ansvarsfulla vuxna människor nedvärdera och rata omogna personer som inte vill bete sig vuxet. De har inte gjort dig förtjänt av nåt annat precis.

Tack! Du är verkligen en frisk fläkt på forumet.
  • nihka

Fast öka i attraktionsvärde är ju relativt. Om man tänker sig att hissen börjar nere i parkeringsgaraget och sedan åker upp till markplan är det en ökning till ett neutralläge.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • cjs
    ClumsySmurf skrev 2026-01-03 14:29:27 följande:
    Har du testat med hundvalp, kattunge, minigris eller 90-åring med rollator och valpögon?
    Jag förmedlade bara händelsen/upplevelsen som ett bidrag till tråden, och ja vi fick en väldigt naturlig kontakt i vårt samtal som hon gärna ville vara kvar i.
  • Mayjel
    Anonym (Ansvar..) skrev 2026-01-06 11:53:36 följande:
    Tack! Du är verkligen en frisk fläkt på forumet.
    Tack för de fina orden! Tror de flesta resonerar som jag eller, åtminstone hoppas jag att det är så. Vuxenbebisar gör ju ingen glad i längden.

Och att bete sig vuxet i vuxen ålder är något jag nästan alltid tar för givet. Iallafall hos människor över åldern 25, då hjärnan är färdigutvecklad hos de flesta. 
  • Anonym (Boink)
    Anonym (Benny) skrev 2026-01-05 13:53:36 följande:

Bara rubrikerna indikerar att det inte är som du skriver- kan du läsa dem?

Det finns enligt nedan inlägg 2025 ca 20 manliga barnmorskor i Sverige. Jag hittat individuella och ganska recenta artiklar om fyra av dessa, utan att söka särskilt länge. Hittade en till nu så då blev det 5.

www.facebook.com/helagotland/posts/i-sverige-finns-endast-ett-20-tal-manliga-barnmorskor-och-johan-bergqvist-%C3%A4r-en-/1328574812612036/

Vilket yrke där kvinnor är i minoritet har artiklar om 25% av individerna med namn? 

Upp till bevis, eller kan vi bara konstatera att det knappast är sant att det inte skrivs om män i kvinnodominerade yrken eller inte uppmärksammas att män är hemma med barn och gör sånt som kvinnor har gjort i alla tider.
Svar på tråden Stiger en man i attraktionsvärde bara för att han klarat att ta hand om sitt/sina barn?