• Anonym (Bara jag)

Ni som har goda erfarenheter av farföräldrar

Jag har fått en sån orimlig sorg och oro så jag skulle vilja höra lite motvikt.

Jag är en pojkmamma, har två söner. Överallt här jag bara om hur bra det är med döttrar, hur svärmor är hemsk, hur man inte vill låta farmor ta del av familjen på samma vis som mormor får. Hur pojkar ger mindre, hur döttrar är bättre på ja, det mesta. Hur alla är så glada att de äntligen får en dotter.

Och jag känner en sorg för den här bilden folk målar upp. Jag har två fantastiska killar som är omsorgsfulla och bryr sig, har andra män i deras närhet som också är väldigt omtänksamma och bryr sig.

Men kan inte ni som själva har en god relation med farmor och eller svärmor bara lyfta era goda exempel här? Jag skulle bera behöva höra den sidan av myntet också efter ännu en "hurra det blir en dotter, först nu är allt komplett"-brrättelse jag läst.

• Svar på tråden Ni som har goda erfarenheter av farföräldrar
  • Anonym (Bara jag)
    Lisa0987 skrev 2026-01-04 10:27:09 följande:
    Herregud, vad umgås du med för människor som tycker ?värdet? på ens liv eller barn bestäms av deras kön.
    De verkar ha behov att trycka ner dig.

Vänd på det o tyck synd om dem som uppenbarligen har en sämre relation till sina söner.
    Dessutom gillar jag min svärmor. 😀
    Ja, blandad kompott.

Men kolla även på Familjeliv här och random kommentarsfält på sociala medier, när nån bara har söner. Det är ett ojande om hur synd det är,  om de inte ska försöka för en tjej, hur de inte kommer ha nån som gamla osv.
  • Anonym (Bara jag)
    Anonym (dis) skrev 2026-01-04 03:31:19 följande:
    Om sonen inte är så intresserad av att ha kontakt med familj - då är det ju där problemet ligger? Som jag skrev tidigare.

Du efterfrågade positiva exempel. Du har fått flera. Det finns många fler exempel där ute på involverade och älskade farmödrar som är nära barnbarnen. Men det förutsätter att de har söner som steppar upp och tar ansvar för familjelivet, håller kontakt med sin sida av släkten. Samt att svärdöttrar inte bromsar.

Om min son fick barn och ?i sin personlighet? inte tyckte att det var så viktigt att involvera mig, skulle jag ta det med honom. Inte lägga ansvaret på hans partner. Självklart skulle jag kontakta båda, men huvudansvaret ligger på honom. (Och på mig själv givetvis, att vara aktiv i relationen med barnbarn).

Att kvinnor fortfarande förväntas vara familjens projektledare och hela släktens sociala smörjmedel, är en vanlig orsak till att kvinnor bränner ut sig, eller riskerar att göra det. De flesta är inte hemmafruar längre. Ofta jobbar både mannen och kvinnan heltid. Då har båda lika stort ansvar för familjelivet.
    Jag ville som sagt bara höra positiva exempel. Allt annat har jag redan hört till leda.

För övrigt har kvinnor också ett ansvar att säga nej att vara projektledare. Precis som männen har att steppa upp. 
  • Anonym (dis)
    Anonym (Bara jag) skrev 2026-01-04 13:48:37 följande:
    Ja, blandad kompott.

Men kolla även på Familjeliv här och random kommentarsfält på sociala medier, när nån bara har söner. Det är ett ojande om hur synd det är,  om de inte ska försöka för en tjej, hur de inte kommer ha nån som gamla osv.
    Jag känner ingen som resonerar så. Men ser det ibland på nätet.

De som resonerar så, utgår nog från just det jag har försökt sätta fingret på i den här tråden. Att söner inte tar samma ansvar för sina gamla föräldrar som döttrar gör. Att söner inte är lika intresserade av kontakt. Därför blir man ensam på ålderns höst, eller får sämre kontakt med barnbarnen, om man inte har en dotter. Påstås det.

Men stämmer det verkligen? Och om det stämmer, ligger väl problemet hos sönerna?

Har du fina söner som bryr sig om dig och tar ansvar för familjelivet, samt hittar vettiga partners, lär du inte bli ensam eller få dålig kontakt med eventuella barnbarn.

Jag känner flera som bara har söner. De har aldrig fått negativa kommentarer eller upplevt det som negativt, vad jag vet.
  • Anonym (dis)
    Anonym (Bara jag) skrev 2026-01-04 13:50:52 följande:
    Jag ville som sagt bara höra positiva exempel. Allt annat har jag redan hört till leda.

För övrigt har kvinnor också ett ansvar att säga nej att vara projektledare. Precis som männen har att steppa upp. 
    Det är just det som fler och fler kvinnor gör. Säger nej till att vara familjens projektledare. Slutar ta ansvar för båda sidor av släkten.

En gräns fler kvinnor borde dra, om de känner att det blir för mycket.

Om mannen då inte steppar upp och tar sin del av ansvaret, kan det hända att farmor blir mer ensam eller mindre involverad än mormor.

Dvs just det som du är trött på att höra. Du vill ha positiva exempel. Det har du fått, samt förklaringar till vad som krävs för att farmor ska bli lika involverad som mormor.
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (Bara jag) skrev 2026-01-04 13:48:37 följande:
    Ja, blandad kompott.

Bara strunta i de som pratar en massa goja.
    Personligen önskade jag söner i hemlighet oc blev dubbelt lycklig när min önskan uppfylldes. Inte bara en, utan två gånger!

Mina vuxna söner står mig väldigt nära ännu, den äldsta fyller 45 i vår och är själv far till två pojkar.

Tycker mycket om min svärdotter och min andra sons sambo, men någon dotter har jag aldrig saknat.
  • Anonym (Oliven)
    Anonym (dis) skrev 2026-01-04 10:32:35 följande:

Vill du ha ännu ett positivt och lite ovanligt exempel TS? Jag vet en tonårstjej som har växt upp utan sin pappa, han lever och har hälsan, men har aldrig varit intresserad  av att vara pappa. Men hon har bra kontakt med sin farmor.

Farmodern har alltså lyckats skapa en relation till sitt barnbarn trots frånvarande pappa, för att hon och barnets mamma har ansträngt sig. Samt har en bra relation.

Så visst, det är inte en förutsättning att pappan är engagerad. Där hade jag lite fel. Men det underlättar, och finns båda föräldrarna med i bilden har de också lika stort ansvar.

Ovanstående är egentligen ingen solskenshistoria. Det är tragiskt med pappor som smiter undan ansvar. Men det är positivt att flickan i alla fall har en kärleksfull och engagerad farmor. (Och mamma). Hennes farfar hade säkert också varit engagerad om han hade varit i livet. Han famns med i bilden när hon var liten. 

Jag vet också en sån farmor! Och där steppade faktiskt pappan upp efter några år. 
  • Anonym (Oliven)

Jo. Men det är när kvinnorna säger nej till det som relationen till far- och morföräldrarna blir haltande OM INTE pappan tar det ansvaret så klart. 
  • Anonym (L2)

Jag skulle nästan säga att jag har haft en bättre relation till min svärmor än till min mamma så jag tror det är väldigt individuellt.

Jag känner dessutom flera mamma-dotter-relationer som inte alls är så där ideala som du beskriver.

Jag tycker mest synd om de som har behovet att vara nedlåtande mot dig och att det skulle vara ?bättre? o mer komplett att ha en dotter.
    Stackars dem som är så små människor.

Du har fina söner o ni har en bra relation. Var stolt!

• Anonym (dis)
    Anonym (L2) skrev 2026-01-04 22:44:54 följande:

Jag skulle nästan säga att jag har haft en bättre relation till min svärmor än till min mamma så jag tror det är väldigt individuellt.

Jag känner dessutom flera mamma-dotter-relationer som inte alls är så där ideala som du beskriver.

Jag tycker mest synd om de som har behovet att vara nedlåtande mot dig och att det skulle vara ?bättre? o mer komplett att ha en dotter.
    Stackars dem som är så små människor.

Du har fina söner o ni har en bra relation. Var stolt!

TS verkar mest ha sett och hört det negativa, men det varierar ju. Ofta har man en närmare relation till sina egna föräldrar, men långt ifrån alltid.

Det finns många farmödrar som har en lika nära eller närmare relation till barnbarnen som mormor har.

Och alla mor och dotter-relationer är verkligen inte bra. Att få en dotter är ingen garanti för nära och livslång kontakt.

En av mina väninnor har knappt någon kontakt med sin mamma, hon har en mycket bättre relation med sin svärmor.

En annan väninna har i alla fall en hygglig relation med sin svärmor och en halvdålig relation med sin mamma.
  • Anonym (S)

Jag har aldrig träffat min partners familj och de hatar MIG för det. Jag bjuder aldrig in, Jag skickar inte julkort, Jag kommer aldrig och hälsar på, Jag uppmärksammar inte deras födelsedagar. Ehh, näe, varför i allting dar skulle jag göra det?? Jag har en egen familj!
    Samtidigt har jag levt med en pojke som satte sin mamma framför allt. Mamma bestämde allt! Mamma hade nyckel och tog sig in när hon kände för, Mamma bytte gardiner, mamma möblerade om, Mamma handlade och gjorde oätbara matlådor, Mamma tog viktiga bankbeslut och jobb-beslut.
    Med detta vill jag ha sagt att det enbart är DU som uppfostrar dina söner till vilken relation ni ska ha i framtiden! Du kan aldrig kräva eller förvänta dig något av dina kommande svärdöttrar. Det är sönerna som styr det där helt och fullt! Samtidigt som du ska passa dig jäkligt mycket för om sönerna låter dig bli FÖR involverad.

• Anonym (God svärmorsrelation)

För min del hade jag en väldigt fin relation till min farmor. Hon var en väldigt viktig person för mig under uppväxten och jag fick möjlighet att skapa många fina minnen tillsammans med henne.

Jag har också en väldigt fin relation till min svärmor och vill ge mina barn möjlighet till lika fina relationer med sina far- och morföräldrar som jag hade med min farmor. Då min man tyvärr är dålig på att ta ansvar för det sociala (även om jag försöker att involvera honom så mycket som möjligt) så blir det oftast jag som planerar firande av högtider, födelsedagskalas och även fixar födelsedagspresenter till hans föräldrar och syskon. I vårt fall betyder det dock inte att hans familj prioriteras bort. Jag är mån om att mina barn ska få umgås med alla sina nära släktingar och de spenderar ungefär lika mycket tid med farmor och farfar som med mormor och morfar. Självklart blir alla inbjudna på kalas och runt högtider försöker jag pussla så att vi ska hinna träffa både min och min mans familj så långt det är möjligt. 

Hoppas att du får fler exempel på goda farmor-/svärmorsrelationer!

• Anonym (123)

Ja precis. Kvinnor har ett ansvar att säga nej till att vara projektledare och en del i det är att inte ta på sig ansvaret för kontakterna med mannens familj.

Om du har en bra relation till dina söner så kommer du få en bra relation till dina barnbarn, det är där kärnan ligger. Din framtida svärdotter kommer inte bara den viktigaste personen för din relation med barnbarnen, dina söner är det.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (God svärmorsrelation) skrev 2026-01-05 22:47:51 följande:

För min del hade jag en väldigt fin relation till min farmor. Hon var en väldigt viktig person för mig under uppväxten och jag fick möjlighet att skapa många fina minnen tillsammans med henne.

Jag har också en väldigt fin relation till min svärmor och vill ge mina barn möjlighet till lika fina relationer med sina far- och morföräldrar som jag hade med min farmor. Då min man tyvärr är dålig på att ta ansvar för det sociala (även om jag försöker att involvera honom så mycket som möjligt) så blir det oftast jag som planerar firande av högtider, födelsedagskalas och även fixar födelsedagspresenter till hans föräldrar och syskon. I vårt fall betyder det dock inte att hans familj prioriteras bort. Jag är mån om att mina barn ska få umgås med alla sina nära släktingar och de spenderar ungefär lika mycket tid med farmor och farfar som med mormor och morfar. Självklart blir alla inbjudna på kalas och runt högtider försöker jag pussla så att vi ska hinna träffa både min och min mans familj så långt det är möjligt. 

Att uppfostra sina söner för att ta ansvar för relationer och högtider är en viktig del i uppfostran. Min erfarenhet av en dotter och en son är att för dottern var detta mer självklart, för sonen fick vi hjälpa honom mer och ställa mer krav. 
  • Anonym (Oliven)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-06 09:43:54 följande:
    Att uppfostra sina söner för att ta ansvar för relationer och högtider är en viktig del i uppfostran. Min erfarenhet av en dotter och en son är att för dottern var detta mer självklart, för sonen fick vi hjälpa honom mer och ställa mer krav. 

Så kan det nog vara för många, eftersom stämningen i samhället/släkten åtminstone har varit och i viss mån fortfarande är, att familjerelationer är en tjejgrej. Om svärmor bara vänder sig till svärdottern för att planera umgänge, som någon i tråden skrev om, till exempel. Sånt ser ju barnen och tar efter. Ska man vända den trenden får man jobba aktivt, som ni gjort. 

Det är det som kallas genuspedagogik. :) 

Har man bara pojkar eller bara flickor (som jag har) märks det nog inte så tydligt. Men jag kan se det i familjer i släkten som har både söner och döttrar. 

Sen finns det så klart stora individuella variationer också. 

• Anonym (dis)
    Anonym (God svärmorsrelation) skrev 2026-01-05 22:47:51 följande:

Det är givetvis helt ok att ta så mycket ansvar, om man trivs med det och det inte blir för mycket.

Men det funkar inte för alla. Oavsett hur mycket eller lite mannen tar ansvar för det sociala.

Jag skulle hålla kontakten med mina svärföräldrar även om maken inte lyfte ett finger. De skulle hålla kontakten med mig. Men vi skulle nog inte höras eller ses lika ofta. Att vi har ganska nära och tät kontakt, är inte enbart, men till stor del tack vare min man.

Jag skulle inte heller hinna eller orka planera alla högtider själv, eller köpa presenter till alla. Det är uteslutet, även om jag av egen fri vilja gör en hel del.
  • Anonym (Malin)

En farmor är ofta mer lyhörd för de gränser som mamman/svärdottern sätter. det är min erfarenhet. Hon har också en gång varit svärdotter och vet hur det är. Man kan inte ta hennes hjälp som given, men oftast blir hon glad om hon får den rollen i barnbarnets liv. Men bägge måste vara tydliga då hon inte vill tränga sig på. Mormor kan i vissa fall vara mer gränslös, se sin roll som näst viktigaste person i dotterns liv och agera därefter.
    Men viktigast är personligheten, en del funkar bra i bägge rollerna, en del inte.

• Anonym (Båda)

Man läser ju ofta om kvinnor som vill ha nära kontakt med sina föräldrar när de fått barn. Helst träffas varje vecka. Medan de inte vill ha kontakt med mannens jobbiga föräldrar. Det är bådas ansvar i relationen att släppa in både far- och morföräldrar. Mannen måste vara stark och propsa på plats även för sina föräldrar. Lättare sagt än gjort dock. 

Som mamma till enbart pojkar ser jag det som självklart att kontakten går mellan mig och mannen i familjen, skulle aldrig förvänta mig nån egen kontakt med svärdottern, det sker helt på hennes villkor i så fall.

• Anonym (Malin)
    Anonym (Båda) skrev 2026-01-06 12:37:17 följande:

Man läser ju ofta om kvinnor som vill ha nära kontakt med sina föräldrar när de fått barn. Helst träffas varje vecka. Medan de inte vill ha kontakt med mannens jobbiga föräldrar. Det är bådas ansvar i relationen att släppa in både far- och morföräldrar. Mannen måste vara stark och propsa på plats även för sina föräldrar. Lättare sagt än gjort dock. 

Som mamma till enbart pojkar ser jag det som självklart att kontakten går mellan mig och mannen i familjen, skulle aldrig förvänta mig nån egen kontakt med svärdottern, det sker helt på hennes villkor i så fall.

Men varför kan du inte ha egen kontakt med svärdottern, det låter mycket märkligt i mina öron? Jag tolkar det som att ni har någon konflikt?
    Om ni har ett gott förhållande sinsemellan borde du kunna ha kontakt med bägge, var för sig eller tillsammans, men naturligtvis på deras villkor.
  • Anonym (Båda)
    Anonym (Malin) skrev 2026-01-06 13:06:59 följande:
    Men varför kan du inte ha egen kontakt med svärdottern, det låter mycket märkligt i mina öron? Jag tolkar det som att ni har någon konflikt?
    Om ni har ett gott förhållande sinsemellan borde du kunna ha kontakt med bägge, var för sig eller tillsammans, men naturligtvis på deras villkor.
    Intressant reflektion, nej det bara är så i hela vår släkt. Ingen konflikt alls. Det vuxna barnet är den som håller i kontakten med sina föräldrar helt enkelt. Tycker det är rimligt och det avlastar ju svärdottern från ansvar som många skriver om. T ex har min man nästan aldrig nån egen kontakt med mina föräldrar.
Svar på tråden Ni som har goda erfarenheter av farföräldrar