• Anonym (Bara jag)

Ni som har goda erfarenheter av farföräldrar

Jag har fått en sån orimlig sorg och oro så jag skulle vilja höra lite motvikt.

Jag är en pojkmamma, har två söner. Överallt här jag bara om hur bra det är med döttrar, hur svärmor är hemsk, hur man inte vill låta farmor ta del av familjen på samma vis som mormor får. Hur pojkar ger mindre, hur döttrar är bättre på ja, det mesta. Hur alla är så glada att de äntligen får en dotter.

Och jag känner en sorg för den här bilden folk målar upp. Jag har två fantastiska killar som är omsorgsfulla och bryr sig, har andra män i deras närhet som också är väldigt omtänksamma och bryr sig.

Men kan inte ni som själva har en god relation med farmor och eller svärmor bara lyfta era goda exempel här? Jag skulle bera behöva höra den sidan av myntet också efter ännu en "hurra det blir en dotter, först nu är allt komplett"-brrättelse jag läst.

• Svar på tråden Ni som har goda erfarenheter av farföräldrar
  • TvillingmammaVästgöte

Jag vet inte om jag skyllt på svärdottern?

Hon prioriterar sin familj på bekostnad av sin mans familj, 
    Varför min bror tillåter det kan ju knappast jag veta? 

Finns ju flera förklaringsmöjligheter. 

Som syster tror jag en är att min mamma varit för snäll mot sin son, skämt bort honom och inte ställt krav. 

Söner måste också bidra till sin ursprungsfamilj, visa respekt för sina föräldrar och hjälpa dem när de blir gamla. 

Anonym (dis) skrev 2025-12-29 19:51:01 följande:
    Jag är både pojkmamma och flickmamma, har en av varje. De är nu i början av tonåren. Deras morfar dog flera år innan de föddes, deras mormor dog för knappt ett år sen, men de hade bra kontakt. Mormor var dock sjuklig sista åren, så de har umgåtts mer med farmor och farfar, som dessutom bor närmare.

Min man har en bra relation till sina föräldrar, han hjälper dem och de har hjälpt oss med barnen. Det har alltid funnits en naturlig kontakt, även med mig, men den hade nog inte varit lika frekvent om min man inte hade brytt sig så mycket, eller lagt ansvaret på mig. Eller om jag hade styrt och ställt och försökt begränsa umgänge och kontakt.

Som jag skrev. Söner får steppa upp. Döttrar får släppa fram dem.

Tvillingmammavästgöte gör som många föräldrar tyvärr gör, dvs skyller på svärdottern. Och visst, i deras fall kanske det stämmer. Hon kanske är dominant och sonen för vek. Men det är långt ifrån alltid så, och sonen har oavsett ett ansvar. Faktiskt ett ännu större ansvar för SIN sida av släkten. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (dis) skrev 2025-12-29 20:15:23 följande:
    Jag tror inte alls att Tvillingmamman "luras", jag tror bara att hon kanske inte har hela bilden.

Först vill hon få det till att det är hennes svägerska som sätter käppar i hjulet. Sen erkänner hon att hon inte vet vad hennes bror egentligen tycker? Eller hur mycket han engagerar sig.

Där har du min poäng. Engagemanget måste huvudsakligen komma från honom. Det är hans mamma. Att hans fru prioriterar SIN mamma, hindrar inte det, så länge frun inte försöker bestämma allt eller styra allt umgänge, och det skrev jag ju var fel. Jag skulle aldrig försvara sådant beteende. Jag vet att en del svärdöttrar är så, men de flesta inte. Däremot verkar det finnas många söner som inte anstränger sig så mycket för att hålla kontakt med sin sida av släkten. Då blir det så klart skevt.

Är det vad du är orolig för? Att dina söner inte ska prioritera dig lika mycket som  deras partners eventuellt prioriterar sina mammor? Eller att de ska träffa dominanta haggor till kvinnor som inte gillar dig och som dina söner inte klarar av att stå emot?

Vad gjorde din bror när hans ex betedde sig illa mot hans mamma?

Jag har ju i och för sig vänner där sönerna verkligen prioriterar sina gamla mammor, vilket bara gör att svärdöttrarna ogillar sina svärmödrar ännu mer. 

• Anonym (M)

Jag tänker att sönernas fäder kan spela en viktig roll här. Växer man upp med en pappa som är förälder till hundra procent och som själv håller god kontakt med sina gamla föräldrar, så kommer man troligtvis att följa hans exempel.

Har man sett sina föräldrar gemensamt bestämma vad barnen ska äta, hur de ska klä sig, var man firar jul etc. så är det mindre troligt att man kommer att låta en framtida partner köra över en.

• Anonym (dis)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-29 21:50:05 följande:

Jag vet inte om jag skyllt på svärdottern?

Hon prioriterar sin familj på bekostnad av sin mans familj, 
    Varför min bror tillåter det kan ju knappast jag veta? 

Finns ju flera förklaringsmöjligheter. 

Som syster tror jag en är att min mamma varit för snäll mot sin son, skämt bort honom och inte ställt krav. 

Söner måste också bidra till sin ursprungsfamilj, visa respekt för sina föräldrar och hjälpa dem när de blir gamla. 

Att din svägerska prioriterar sin sida av släkten, är ju i sig inget konstigt.

Frågan är väl i så fall varför din bror inte prioriterar sin släkt.

Här besvarar du din egen fråga. Att er mamma kanske har varit för snäll och inte ställt krav på sin son. Något hon kanske får äta upp nu?

Sen tycker jag inte att det är självklart att man ska umgås mycket med, eller hjälpa gamla föräldrar. Det beror ju helt på vad man har för relation och hur föräldrarna är / var.

Alla har tyvärr inte haft bra föräldrar.

Men har man en bra relation och får hjälp eller pengar / presenter av föräldrarna, tycker jag absolut att man bör anstränga sig. Även bjuda till när det gäller svärföräldrarna, men det gäller båda könen. Hur mycket beror också på tid och ork.
  • Anonym (dis)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-29 21:55:09 följande:

Jag har ju i och för sig vänner där sönerna verkligen prioriterar sina gamla mammor, vilket bara gör att svärdöttrarna ogillar sina svärmödrar ännu mer. 

Ja, många verkar känna eller ha träffat dessa jobbiga svärdöttrar som ska bestämma allt samt avskyr sin svärmor.

Sen skrivs det ju här också en hel del om orimligt krävande och jobbiga svärmödrar. Så det kanske går åt båda håll?

Själv känner jag bara till enstaka fall av båda sorter. Har man dålig kontakt, finns det oftast skäl.

Det skulle aldrig falla mig in att försöka hindra min man från att träffa eller hjälpa sina föräldrar. Men han har en sund relation till dem och de ställer inte orimliga krav på honom. 

Det finns ju tyvärr söner som inte har klippt navelsträngen. De prioriterar sina mammor på bekostnad av allt annat, även den egna relationen. Deras mammor hör av sig varje dag och sönerna kommer springande så fort deras knasiga, knepiga, självömkande, extremt krävande mamma knäpper med fingrarna. Då förstår jag att hans partner tillslut tröttnar. 
  • Anonym (Farmor bäst!)

Min Farmor var min favorit av alla mor och farföräldrar! Var hos henne istället för dagmamma de dagar min mamma jobbade när jag var runt 3-4.
    Hon var den varmaste, finaste människan man kan tänka sig och hon älskade oss barnbarn och talade om det ofta.
    I tonåren var hon förstående för våra problem och vi alla kände att vi kunde dela med oss om livet. Hon var så öppen och accepterande. Positiv och glad till livet trots många egna svårigheter under livets gång.
    Älskade djur och växter.
    En fantastisk människa där dörren alltid stod öppen för barn och barnbarn. Hon var den av alla mor/farföräldrar som hade det knapert och det hände att hon gav väldigt märkliga presenter. Spelade ingen roll ens som litet barn. Hon gav av sig själv vilket var så mycket mer värt.

Min mormor var en lite småsnobbig person i pärlhalsband och blus, kofta och kjol hemma i lägenheten även när hon var ensam, alltid nylagt hår och blev grinig om man rörde hennes saker som barn eller lekte för mycket.
    Hon hade svårt att tåla att anhöriga ibland hade av henne mindre godkända problem och hade nog egentligen ingen större kärlek för barn. Ogillade djur. Var lite nervös och väldigt pedant av sig.
    Hon bakade mycket gott till oss så visst visade hon kärlek på sitt sätt men har aldrig sagt att hon älskar mig eller sina egna barn.
    Har aldrig kunnat prata med henne om djupare eller svårare saker, det kunde ingen. Hon ville gärna höra om bedrifter men man kunde aldrig gå in djupare på saker eller tala fritt. Hon kunde lätt bli stött av en vanlig fråga som hon tyckte kom för nära vilket inte var så lätt att förstå varför hon blev grinig ofta mot oss barn. Man fick aldrig busa det minsta, eller titta på Pippi Långstrump för hon var ingen bra förebild.

Så det där beror nog mest på personlighet skulle jag tro. Tror att det framgår rätt tydligt vem som var mest älskad av sina barnbarn i mitt fall.
    Avståndet kan ha betydelse också. Min Farmor bodde på samma ort.
    Om avståndet är längre är det bra om det finns plats och en välkommen atmosfär så att man kan stanna ett tag. Samt att båda föräldrar behöver vara drivande till att resor sker på lov.
    Att kunna tänka sig att ha barnbarnen själva några dagar på lov hjälper väldigt bra att skapa starka band.

Avslutar med att jag aldrig hört om så mycket svärmorsförakt och heller inte om så många underliga svärmödrar som här på forat.

• Anotherone

Om jag ska börja med mig själv så hade jag något närmare relation till mormor & morfar än till farmor & farfar de första 3-4 åren. Men det beror med största sannolikhet på att 1) jag var första barnbarnet för mormor & morfar och 2) vi bodde på samma ort- Så viljan fanns definitivt hos dem att umgås till max och rent praktiskt var det möjligt att träffas väldigt mycket.

Men pappa har alltid tagit med oss hem till farmor & farfar och fikat i princip varje helg. Fyllde någon år så kom de till oss och vice versa. Mamma behövde inte alltid vara med och "styra upp" utan det skötte han. Och ingen kunde göra vare sig så god rabarberkräm eller blanda lagom stark gul saft som farmor!

Sen när vi blev äldre jämnade relationen ut sig. Särskilt sommartid spenderade vi mer tid hos farmor & farfar än hos mormor & morfar, det handlade om veckor på landet med sol och bad. Våra kusiner bodde också nära farmor & farfar vilket var superkul, riktiga Bullerbyn-somrar.

Mormor var nog en "värre" svärmor än farmor helt ärligt. Jag vet att de hade synpunkter på mammas val av man. Och i bakgrunden fanns det en konflikt kring det som aldrig la sig. Det var en känsla som till och med vi barn kunde uppfatta vid tillfällen då vi alla var i samma rum... Där var det mamma som fallerade, som inte kunde skjuta dem /det ifrån sig och liksom "värna" relationen till pappa. Hon hade valt honom, det hade inte hennes föräldrar nåt att göra med...

Jag har också två söner och jag  förstår att när man får barn så ligger det kvinnan/mamman närmast till hands att bjuda in och ta in råd etc från sin egen mamma. När jag fick problem med amningen eller grät över min förlossningsupplevelse så var det inte svärmor jag ringde utan mamma. Såklart. Men sen låg det ju på min man att se till att även svärföräldrarna blev introducerade och kunde bli närvarande farföräldrar till vårt/våra barn. Och de har varit närmare våra barn ungefär av samma anledning som mormor & morfar fanns för mig. Mina svärföräldrar bor på orten och var äldre = hade mer tid över. Var jag ute på promenad eller behövde en plats att amma/mata så gick jag gärna till dem under f-ledigheten trots att inte min man var med. Det har fallit sig naturligt och jag tycker om dem. Och likaså hämtade de vårt äldsta barn på dagis 1-2ggr vecka genom alla år han gick där. För att de kunde. Mina föräldrar är yngre och var fortfarande fullt uppe i arbetslivet när jag fick barn så de kunde inte hämta. 

Man får försöka vara en öppen och ödmjuk person, inte klampa in, stämma av och se till att ansvaret hamnar där det hör hemma tänker jag. Så att ens barn VILL umgås och fortsätta bygga relation. Förmedla att man finns där, vikten av att ta hand om varandra. 

• Anonym (Bara jag)
    Anonym (dis) skrev 2025-12-29 22:26:20 följande:
    Att din svägerska prioriterar sin sida av släkten, är ju i sig inget konstigt.

Frågan är väl i så fall varför din bror inte prioriterar sin släkt.

Här besvarar du din egen fråga. Att er mamma kanske har varit för snäll och inte ställt krav på sin son. Något hon kanske får äta upp nu?

Sen tycker jag inte att det är självklart att man ska umgås mycket med, eller hjälpa gamla föräldrar. Det beror ju helt på vad man har för relation och hur föräldrarna är / var.

Alla har tyvärr inte haft bra föräldrar.

Men har man en bra relation och får hjälp eller pengar / presenter av föräldrarna, tycker jag absolut att man bör anstränga sig. Även bjuda till när det gäller svärföräldrarna, men det gäller båda könen. Hur mycket beror också på tid och ork.
    Varför är du så helt främmande för tanken att det är kvinnan som faktiskt kör över mannen och är otrevlig mot sin svärmor i det fallet?
  • Anonym (Bara jag)
    Anonym (dis) skrev 2025-12-29 22:36:00 följande:
    Ja, många verkar känna eller ha träffat dessa jobbiga svärdöttrar som ska bestämma allt samt avskyr sin svärmor.

Sen skrivs det ju här också en hel del om orimligt krävande och jobbiga svärmödrar. Så det kanske går åt båda håll?

Själv känner jag bara till enstaka fall av båda sorter. Har man dålig kontakt, finns det oftast skäl.

Det skulle aldrig falla mig in att försöka hindra min man från att träffa eller hjälpa sina föräldrar. Men han har en sund relation till dem och de ställer inte orimliga krav på honom. 

Det finns ju tyvärr söner som inte har klippt navelsträngen. De prioriterar sina mammor på bekostnad av allt annat, även den egna relationen. Deras mammor hör av sig varje dag och sönerna kommer springande så fort deras knasiga, knepiga, självömkande, extremt krävande mamma knäpper med fingrarna. Då förstår jag att hans partner tillslut tröttnar. 
    Alltså jag bad ju verkligen uttryckligen om goda exempel där farmor involveras och är älskad.

Varför, varför VARFÖR känner du så starkt av att försvara motsatsen i inlägg efter inlägg? Du förstärker ju bara min bild av varför så många svärmödrar behandlas illa och deras agerande misstänkliggöra.
  • Anonym (Bara jag)
    Anonym (dis) skrev 2025-12-29 20:15:23 följande:
    Jag tror inte alls att Tvillingmamman "luras", jag tror bara att hon kanske inte har hela bilden.

Först vill hon få det till att det är hennes svägerska som sätter käppar i hjulet. Sen erkänner hon att hon inte vet vad hennes bror egentligen tycker? Eller hur mycket han engagerar sig.

Där har du min poäng. Engagemanget måste huvudsakligen komma från honom. Det är hans mamma. Att hans fru prioriterar SIN mamma, hindrar inte det, så länge frun inte försöker bestämma allt eller styra allt umgänge, och det skrev jag ju var fel. Jag skulle aldrig försvara sådant beteende. Jag vet att en del svärdöttrar är så, men de flesta inte. Däremot verkar det finnas många söner som inte anstränger sig så mycket för att hålla kontakt med sin sida av släkten. Då blir det så klart skevt.

Är det vad du är orolig för? Att dina söner inte ska prioritera dig lika mycket som  deras partners eventuellt prioriterar sina mammor? Eller att de ska träffa dominanta haggor till kvinnor som inte gillar dig och som dina söner inte klarar av att stå emot?

Vad gjorde din bror när hans ex betedde sig illa mot hans mamma?
    Min bror gjorde slut till slut. De var för olika som personer. 
  • Anonym (Bara jag)
    Anonym (Farmor bäst!) skrev 2025-12-30 02:33:09 följande:

Min Farmor var min favorit av alla mor och farföräldrar! Var hos henne istället för dagmamma de dagar min mamma jobbade när jag var runt 3-4.
    Hon var den varmaste, finaste människan man kan tänka sig och hon älskade oss barnbarn och talade om det ofta.
    I tonåren var hon förstående för våra problem och vi alla kände att vi kunde dela med oss om livet. Hon var så öppen och accepterande. Positiv och glad till livet trots många egna svårigheter under livets gång.
    Älskade djur och växter.
    En fantastisk människa där dörren alltid stod öppen för barn och barnbarn. Hon var den av alla mor/farföräldrar som hade det knapert och det hände att hon gav väldigt märkliga presenter. Spelade ingen roll ens som litet barn. Hon gav av sig själv vilket var så mycket mer värt.

Min mormor var en lite småsnobbig person i pärlhalsband och blus, kofta och kjol hemma i lägenheten även när hon var ensam, alltid nylagt hår och blev grinig om man rörde hennes saker som barn eller lekte för mycket.
    Hon hade svårt att tåla att anhöriga ibland hade av henne mindre godkända problem och hade nog egentligen ingen större kärlek för barn. Ogillade djur. Var lite nervös och väldigt pedant av sig.
    Hon bakade mycket gott till oss så visst visade hon kärlek på sitt sätt men har aldrig sagt att hon älskar mig eller sina egna barn.
    Har aldrig kunnat prata med henne om djupare eller svårare saker, det kunde ingen. Hon ville gärna höra om bedrifter men man kunde aldrig gå in djupare på saker eller tala fritt. Hon kunde lätt bli stött av en vanlig fråga som hon tyckte kom för nära vilket inte var så lätt att förstå varför hon blev grinig ofta mot oss barn. Man fick aldrig busa det minsta, eller titta på Pippi Långstrump för hon var ingen bra förebild.

Så det där beror nog mest på personlighet skulle jag tro. Tror att det framgår rätt tydligt vem som var mest älskad av sina barnbarn i mitt fall.
    Om avståndet är längre är det bra om det finns plats och en välkommen atmosfär så att man kan stanna ett tag. Samt att båda föräldrar behöver vara drivande till att resor sker på lov.
    Att kunna tänka sig att ha barnbarnen själva några dagar på lov hjälper väldigt bra att skapa starka band.

Avslutar med att jag aldrig hört om så mycket svärmorsförakt och heller inte om så många underliga svärmödrar som här på forat.

Tack för ett fint hoppingivande exempel!
  • Anonym (Jj)
    Anonym (Farmor bäst!) skrev 2025-12-30 02:33:09 följande:

Älskade djur och växter.

Vilken fin text. Vilket kön är du? Blir nyfiken på din person.
  • Anonym (dis)
    Anonym (Bara jag) skrev 2025-12-30 07:41:13 följande:
    Alltså jag bad ju verkligen uttryckligen om goda exempel där farmor involveras och är älskad.

Varför, varför VARFÖR känner du så starkt av att försvara motsatsen i inlägg efter inlägg? Du förstärker ju bara min bild av varför så många svärmödrar behandlas illa och deras agerande misstänkliggöra.
    Jag gav ju ett positivt exempel också? Jag har alltid haft en bra relation till mina svärföräldrar.

Missade du att jag skrev det?

Varför är vår relation bra? (Inte jättenära, men bra.)

Varför har våra barn en nära och tät kontakt med sin farmor och farfar?

För att de bor ganska nära, för att ingen av oss är gränslös och dominant (hoppas jag), samt för att barnens pappa faktiskt anstränger sig och håller kontakten, hjälper sina föräldrar osv. Hade han inte gjort det, hade vi nog inte setts eller hörts lika ofta. 
  • Anonym (Bara jag)
    Anonym (dis) skrev 2025-12-30 08:05:51 följande:
    Jag gav ju ett positivt exempel också? Jag har alltid haft en bra relation till mina svärföräldrar.

Missade du att jag skrev det?

Varför är vår relation bra? (Inte jättenära, men bra.)

Varför har våra barn en nära och tät kontakt med sin farmor och farfar?

För att de bor ganska nära, för att ingen av oss är gränslös och dominant (hoppas jag), samt för att barnens pappa faktiskt anstränger sig och håller kontakten, hjälper sina föräldrar osv. Hade han inte gjort det, hade vi nog inte setts eller hörts lika ofta. 
    Tack för det exemplet. Med tråden ville jag just bara få goda exempel som peppande motvikt till all negativ beskrivning jag hittar överallt annars, därför ville jag helst inte ha in den i även denna tråd. Det finns så många redan om hur farmor suger, hur svärmor är vidrig och hur man inte vill ha med henna att göra att jag blivit lite nere av den bild som målas upp av kvinnor (i absolut huvudsak) på detta forum.
  • Anonym (X)

Förstår inte denna negativa bild av farmödrar.

Mina brorsbarn har under hela uppväxten tillbringat massor av tid hos sin farmor och farfar, de har rest tillsammans och varit väldigt nära varandra. En annan släktings barn har farmor och farfar på 60 mils avstånd men de kommer på besök flera gånger om året och har bra kontakt. Mina mostrars söners barn umgås flitigt med sin farmor och farfar, ja hela släkten och bekantskapskretsen vimlar av farmödrar med god kontakt med sina barnbarn. Mina barn har tyvärr inga farföräldrar i livet sedan länge och mina egna bodde långt borta och var gamla så ingen tät kontakt. 

Ett par farmödrar jag känner kan vara lite jobbiga mot svärdöttrarna, men de umgås ändå. Mina söners flickvänner är supertrevliga och jag kan inte tänka mig annat än att jag fortsätter att ha god kontakt med dem och med framtida barnbarn. Mina söner är väldigt måna om mig och väldigt rara, de blir säkert bra, jämställda föräldrar en dag och de lever i jämställda förhållanden. 

• Anonym (123)

Är du en bra förälder så kommer du uppskattas och bli inbjuden att vara en närvarande mor/farförälder. Det är egentligen inte mycket svårare än så. 

Mina barn har bättre relation till mormor än farmor för att jag som mamma har bättre relation till min mamma än vad min man har till sin mamma. Jag gillar min svärmor och kommer bra överens med henne, men blir irriterad på att det känns som att ansvaret för vår familjs relation till henne till stor del ligger på mig. 

Jag har en bror också. Hans barn har en mycket bättre relation till sin farmor än sin mormor, för min mamma är helt enkelt en supersnäll person som hennes barn vill ska finnas i deras liv och som hennes barnbarn vill åka och hälsa på så mycket det bara går. 

Om du är en bra mamma så kommer du att vara en älskad och inkluderad farmor. 

Din blivande svärdotter kommer om hon är det minsta normal inte att tvinga bort dig på något sätt. Men troligen så kommer hon bli väldigt irriterad om du som framtida farmor inte förstår att det är dina egna barn som har ansvaret för att upprätthålla och driva relationen till dig och inte hon. Hennes ansvar är att upprätthålla och driva relationen till sin egen familj. 

• Anonym (Bara jag)
    Anonym (123) skrev 2025-12-31 01:23:37 följande:

Är du en bra förälder så kommer du uppskattas och bli inbjuden att vara en närvarande mor/farförälder. Det är egentligen inte mycket svårare än så. 

Mina barn har bättre relation till mormor än farmor för att jag som mamma har bättre relation till min mamma än vad min man har till sin mamma. Jag gillar min svärmor och kommer bra överens med henne, men blir irriterad på att det känns som att ansvaret för vår familjs relation till henne till stor del ligger på mig. 

Jag har en bror också. Hans barn har en mycket bättre relation till sin farmor än sin mormor, för min mamma är helt enkelt en supersnäll person som hennes barn vill ska finnas i deras liv och som hennes barnbarn vill åka och hälsa på så mycket det bara går. 

Om du är en bra mamma så kommer du att vara en älskad och inkluderad farmor. 

Din blivande svärdotter kommer om hon är det minsta normal inte att tvinga bort dig på något sätt. Men troligen så kommer hon bli väldigt irriterad om du som framtida farmor inte förstår att det är dina egna barn som har ansvaret för att upprätthålla och driva relationen till dig och inte hon. Hennes ansvar är att upprätthålla och driva relationen till sin egen familj. 

Jo men såklart. Men jag hoppas ju att en svärdotter inte blir irriterad och upprörd i de fallen en pappa inte tar ansvar men farmor istället bjuder in hela familjen. Det är mer de delarma jag inte förstår mig på.

Mina barn hoppas jag dock kommer vilja ha kontakt, jag försöker med allt jag kan att alltid finnas där för dem och få dem till empatiska, fina personer.
  • Anonym (du)
    Anonym (Bara jag) skrev 2025-12-31 12:58:57 följande:
    Jo men såklart. Men jag hoppas ju att en svärdotter inte blir irriterad och upprörd i de fallen en pappa inte tar ansvar men farmor istället bjuder in hela familjen. Det är mer de delarma jag inte förstår mig på.

Mina barn hoppas jag dock kommer vilja ha kontakt, jag försöker med allt jag kan att alltid finnas där för dem och få dem till empatiska, fina personer.
    Du vill verkligen få det till att det är någon annans fel om din relation med dina söner inte blir som du tänkt dig? Men kanske du ska fundera mer över dig själv och relationen än en högst eventuell framtida svärdotter och högst eventuella barnbarn. Vem vet om de ens kommer att ha en partner, få barn, är heterosexuella? 

Om du har en bra relation med dina söner så är chansen stor att de vill ha kontakt med dig när de är vuxna. Är ju konstigt om du ska börja tänka in andra människor i deras liv som ska sätta käppar i hjulet för dig, det har ju inte ens hänt än? Och om du tänker så, så kanske det blir en självuppfyllande profetia av att du omedvetet agerar så att det skapas distans mellan dig och sönerna. 
Svar på tråden Ni som har goda erfarenheter av farföräldrar