• Anonym (KnappsatsKajsa)

Jag förlorar mot skärmarna

När vi träffades var min man väldigt respektfull och tittade aldrig i telefonen när vi umgicks, jag var likadan. Nu släpper han sin telefon bara om han vill ha sex, typ. Vart han än går så pillar han med telefonen, och om jag hittar på något med vårt barn utan honom så sitter han med datorn (trots att det finns massor i hemmet som behöver göras). Dessutom vill han gärna ha några timmars dedikerad speltid där han inte blir störd, men det är ofta på nätterna när han ändå inte "gör nytta". Jag kan så klart också scrolla en stund ibland men eftersom han är som klistrad är det jag som hela tiden måste vara "på alerten" och svara på barnets signaler, se till så katten inte stjäl julpynt och så vidare... Jag hoppas ju att han inte är så fäst vid telefonen när han är ensam med sonen, men oavsett så skapar han en väldig distans gentemot mig och jag känner hur vår gemenskap och min attraktion till honom sipprar iväg. Så fort jag påpekar att det är ett problem blir han arg och ledsen och menar att jag missunnar honom avkoppling. Vad fan ska man göra?? Jag saknar att föra ett samtal som jag inte behöver driva samtidigt som jag konkurrerar med telefonen om hans uppmärksamhet, och jag saknar att prata och skeda i sängen istället för att han vänder ryggen till och scrollar på telefonen...

• Svar på tråden Jag förlorar mot skärmarna
  • Dexter dot com

Har ni pratat om varför han behöver mer "avkoppling" nu än när ni träffades och varför han tycker du är så ointressant numera att han föredrar telefonen?

• Anonym (Flisa)

I takt med att mitt äktenskap blev allt mer tråkigt och mina känslor svalnade ju mer satt jag med mobilen för att slippa tänka helt enkelt..  

Jag gissar att detta beteende hos din man har eskalerat med tiden och kanske i takt med att era problem ökat eller inte kunnat lösas..   

Egentligen är det inte mobilen som är problemet utan kanske ert förhållande behöver tänkas igenom på flera plan . Dags att prata om DET istället för mobilen. 

• Anonym (Hönan och ägget)
    Anonym (Flisa) skrev 2025-12-29 11:56:42 följande:

I takt med att mitt äktenskap blev allt mer tråkigt och mina känslor svalnade ju mer satt jag med mobilen för att slippa tänka helt enkelt..  

Jag gissar att detta beteende hos din man har eskalerat med tiden och kanske i takt med att era problem ökat eller inte kunnat lösas..   

Egentligen är det inte mobilen som är problemet utan kanske ert förhållande behöver tänkas igenom på flera plan . Dags att prata om DET istället för mobilen. 

Men hon kan ju inte prata om det om partnern blir arg bara han blir ombedd att lägga ner mobilen?
  • Anonym (Flisa)
    Anonym (Hönan och ägget) skrev 2025-12-29 12:10:06 följande:
    Men hon kan ju inte prata om det om partnern blir arg bara han blir ombedd att lägga ner mobilen?
    Jodå... det går utmärkt att prata ändå. Han hör henne klart och tydligt och kommer reagera om hon pratar kort och koncist att skilsmässa hänger i luften . Jag gissar att det finns saker som inte fungerar och börjar man prata om elefanten I rummet så lyssnar man vare sig msn vill eller inte. 
  • KimLinnefeldt

Hoppas att ni kan prata ut om det, utan skäll. Komma överens om hur ni ska hantera det här.

Mobilen ger snabba kickar av endorfin, det blir som ett missbruk. Därför jätteviktigt att man sätter upp gränser i familjen.

Min vuxna bonusson tar upp mobilen var fjärde minut, mitt i vårt samtal över fikat eller middagen. Tittar på skärmen istället för på mig och hans mamma. 

Jag har antytt att jag inte gillar det. Brukar omedelbart sluta prata, mitt i en mening. "Jag hör, jag hör", säger han då.

Men jag har inte satt hårt mot hårt. Det är så känsligt, och hans mamma behandlar honom med silkeshandskar och blir jättesur om jag kritiserar hennes lilla gullplutt, 36 år.

• Anonym (KnappsatsKajsa)

Det är nog sant att det blir som ett missbruk. Han har nog en ganska grå vardag nu jämfört med när vi träffades, beroende på hur man ser det, så kanske är det någon typ av kicksökande?

Däremot tror jag inte att vi har ett speciellt dåligt förhållande i övrigt. Förutom att jag hade önskat mer mental närvaro från honom så har vi det nog helt okej. Det är i alla fall min uppfattning. Det är jobbigt att ha ett litet barn, absolut, men jag upplever inte att vi är i någon slags kris-läge och när han väl släpper telefonen och umgås med oss så har vi väldigt trevligt tillsammans. Både på tu man hand och som familj. 

• nihka
    Anonym (KnappsatsKajsa) skrev 2025-12-29 11:16:56 följande:
    Jag förlorar mot skärmarna

När vi träffades var min man väldigt respektfull och tittade aldrig i telefonen när vi umgicks, jag var likadan. Nu släpper han sin telefon bara om han vill ha sex, typ. Vart han än går så pillar han med telefonen, och om jag hittar på något med vårt barn utan honom så sitter han med datorn (trots att det finns massor i hemmet som behöver göras). Dessutom vill han gärna ha några timmars dedikerad speltid där han inte blir störd, men det är ofta på nätterna när han ändå inte "gör nytta". Jag kan så klart också scrolla en stund ibland men eftersom han är som klistrad är det jag som hela tiden måste vara "på alerten" och svara på barnets signaler, se till så katten inte stjäl julpynt och så vidare... Jag hoppas ju att han inte är så fäst vid telefonen när han är ensam med sonen, men oavsett så skapar han en väldig distans gentemot mig och jag känner hur vår gemenskap och min attraktion till honom sipprar iväg. Så fort jag påpekar att det är ett problem blir han arg och ledsen och menar att jag missunnar honom avkoppling. Vad fan ska man göra?? Jag saknar att föra ett samtal som jag inte behöver driva samtidigt som jag konkurrerar med telefonen om hans uppmärksamhet, och jag saknar att prata och skeda i sängen istället för att han vänder ryggen till och scrollar på telefonen...

Han låter beroende.

www.sveakbt.se/missbruk/internetberoende
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Dexter dot com
    Anonym (KnappsatsKajsa) skrev 2025-12-29 14:25:25 följande:

Det är nog sant att det blir som ett missbruk. Han har nog en ganska grå vardag nu jämfört med när vi träffades, beroende på hur man ser det, så kanske är det någon typ av kicksökande?

Däremot tror jag inte att vi har ett speciellt dåligt förhållande i övrigt. Förutom att jag hade önskat mer mental närvaro från honom så har vi det nog helt okej. Det är i alla fall min uppfattning. Det är jobbigt att ha ett litet barn, absolut, men jag upplever inte att vi är i någon slags kris-läge och när han väl släpper telefonen och umgås med oss så har vi väldigt trevligt tillsammans. Både på tu man hand och som familj. 

Ta då en diskussion om hur ni kan få ett "roligare" liv ihop så han slipper söka det någon annanstans och om han också tycker ni har det trevligt tillsammans. Det är ju bättre att ta upp frågan innan det blir kris eftersom du stör dig på det och han söker sig bort med telefonen.
  • Fjäril kär
    Anonym (KnappsatsKajsa) skrev 2025-12-29 14:25:25 följande:

Ta då ett prat om hur ni tillsammans ska kunna få ett mer utvecklande gemensamt liv så han slipper söka kickar och i värsta fall få kickar av andra personer . Att ha en gråtrist vardag är tillräckligt för att vilja söka sig åt andra håll och försämra ert förhållande.  

Att mobilen blivit en verklighetsflykt är väl inte att ha ett bra förhållande om man ska vara krass..då VILL man ju automatiskt umgås  och känner suget och initiativ att umgås liksom.... om du måste dra i honom så känns det ju sådär..  
  • Cia78n

Jag tror ni skulle behöva hitta på mer grejer och aktiviteter tillsammans så att han har svårare att ta upp mobilen. Det kan föra samman er igen. Spela tex spel tillsammans, gå på restaurang, besök en liten stad eller museum. Han är uttråkad. Er relation verkar ha blivit slentrian.

• Anonym (C)
    Anonym (Flisa) skrev 2025-12-29 11:56:42 följande:

Så kan det vara, men det kan också röra sig om överdrivet dataspelande, spelande på betting och liknande spelsajter eller porrsurfande. Alltså ett slags beroende som har utvecklats. 
Svar på tråden Jag förlorar mot skärmarna