• Anonym (Gubbmat)

Vad betraktar ni som "gubbmat"?

Man kan känna attraktion till en man, ända tills man blir varse att han äter mat som mest gamla gubbar äter, då får man verkligen en känsla av att även en man runt 30 är gubbe.

Bruna bönor och fläsk och ärtsoppa är två rätter som ingen man som äter är välkommen i min bostad.

Även stekt sill med potatis.

• Svar på tråden Vad betraktar ni som "gubbmat"?
  • Postman

Spontant när jag tänker på "gubbmat" så är det husmanskost medan "tantmat" är mer sallader och vegomat. Jag är allätare men skulle inte enbart bara kunna leva på vegomat, jag behöver köttet också. 

I övrigt håller jag med Kim ovan, fokusera på maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

• Anonym (Dr Mumsminister)

Drömtallrik

1 stekt ägg
    3 stekta skivor falukorv 
    Halvt paket stekt bacon 
    Stekta tomater 
    Råstekt potatis
    Dansk rågbröd med leverkorv 
    Chilisås 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 17:56:20 följande:
    Jag tänkte att eftersom man ser så mycket ålderistiska fördomar på forumet annars, så kanske min tråd skulle passa just här. Ett forum blir liksom vad dess medlemmar gör det till.
    Ha ha ha, ja då har du ju kommit rätt 
  • Anonym (Gubbmat)
    Postman skrev 2025-12-30 17:59:40 följande:

Spontant när jag tänker på "gubbmat" så är det husmanskost medan "tantmat" är mer sallader och vegomat. Jag är allätare men skulle inte enbart bara kunna leva på vegomat, jag behöver köttet också. 

I övrigt håller jag med Kim ovan, fokusera på maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

Min tråd var dock inte tänkt att vara en "fördomstråd" utan mer av en humortråd :)

Sen är det ju uppenbart att vissa tar det på blodigt allvar. Flört
  • Anonym (Gubbmat)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 18:14:57 följande:
    Ha ha ha, ja då har du ju kommit rätt 
    Ja, jag menar det. Tycker det är ett evigt tjat om "gubbar" i var och varannan tråd här, och mest används det som ett skällsord. Så varför inte en tråd om "gubbmat"?
  • EnAnonumius
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:52:25 följande:

Prata om maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

World....👍
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tow2Mater
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 12:20:35 följande:
    Sill och strömming är bara luffare och gubbar som äter i min värld. Dessutom är de fulla med ben och oaptitliga pga det.
    Gissar du menar salt sill, inte inlagd sill. Minns den från skolan, benig och så salt den var oätlig. Liksom strömming med alla benen, också oätlig. Håller med dig om att det är vad som kan anses vara gammal gubbmat, kvarlevor från en gången tid.
  • Anonym (Gumma)
    Anonym (M) skrev 2025-12-30 14:32:28 följande:
    Ok, då har du satt nivån. Det är inte fredag idag bara för att det är helgdag imorgon. 
    Det är inte helgdag imorgon utan först i övermorgon. Och det betyder att det i så fall är torsdag idag. En perfekt dag för ärtsoppa, pannkakor och punch. Skål kosmonauter! 
  • Postman
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 18:15:43 följande:
    Min tråd var dock inte tänkt att vara en "fördomstråd" utan mer av en humortråd :)

Ok, då förstår jag mer och ber om ursäkt, det är så mycket konstigt är på FL numera över män och gubbar i olika former så det är svårt att sortera ut vad som är seriöst och inte. Tack för att du förtydligade. 👍
  • Anonym (Jodå)

All mat jag äter eftersom jag är gubbe.

• Anonym (Vuxen)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 14:10:18 följande:
    Håller jag också med om. Eller fiskbullar, man kräks ju så fort man öppnar en sådan burk.

Var bland det värsta jag visste när jag var barn, när morfar skulle tillaga fiskbullar med potatis. En gång när jag protesterade sa han "Ni ungar ä så bortskämda,, dä ä inget som duger åt er. Visst, tänkte jag, åk tillbaks till nittonhundrafrösihjäl och sitt där och ät dina fiskbullar.
    Haha, ok så ts är alltså en bortskämt 2000-talare.
    Det förklarar saken.

Sitta och rimma på maträtter, kräkas över annan mat... jaja.
  • Anonym (japp)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:52:25 följande:

Det blir lite konstigt när TS pratar om gubbmat. (Varför inte kärringmat, förresten?)

Allvarligt talat, du pratar om traditionell husmanskost. Jag är åldersmässigt en "gubbe" men tycker att sån mat är urtrist, gillar däremot att laga italienska pastarätter, wok och afrikanska grytor och allt möjligt. Och ibland stekt strömmingsflundra med potatismos.

Prata om maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

Det roliga är väl att i din generation och uppåt, jag tänker pensionsåldern, så är det mindre traditionell husmanskost än det är i min generation, jag som är under 25. Visst älskar även vi pasta, wok, ledanesiskt och kenyanskt, men många som jag känner är minst  lika intresserade av husmanskost, pga slow-life-rörelse, intresset för klimatet (närodlat), intresse för historia och leva närmare naturen och det enkla.
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 17:08:18 följande:
    Ja, det är ju ofta ett evigt tjat på främst SD-folket att i Sverige ska vi äta svensk husmanskost, det är också något om något som fått mig att ledsna, och alla som inte är ytterhöger vet ju att SD vill gå tllbaks till gamla tider, alltså bakåtsträvare.

Jag gissar därför att det är många som röstar SD här på forumet, eller så är det ett forum för åldringar.

Vi lever liksom 2026 nu.
    Har du en tidsmaskin?
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Frida) skrev 2025-12-30 13:10:47 följande:
    Vad betraktar ni som "gubbmat"?Okej, så vad vi betraktar som "gubbmat"... Gubbröra kanske? 😂

Det du pratar om är husmanskost. Nu äter jag inte fläsk själv och det gör inte heller min man så det är ingenting jag lider av. Men att inte attraheras av en man pga att han äter klassisk svensk mat låter onekligen barnsligt.

Vad gäller oattraktiva matvanor däremot kan jag erkänna att jag dumpade en kille för att han var extremt kräsen och svängig i humöret pga sin dåliga kost... Att han hade dålig andedräkt pga att han drack mjölk och läsk hela tiden och tyckte vatten smakade äckligt var löken på laxen.

Han levde i princip på takeaway och micromat och att gå på finrestaurang var totalt uteslutet, de serverade ju bara äcklig mat som fisk och viltkött med klyftpotatis och inte pizza och chicken nuggets med pommes. Droppen blev när vi åkte på en resa och han vägrade i sten att äta på någon restaurang i staden vi besökte, vilken är känd för sina fantastiska restauranger. Istället fick vi leva på McDonalds och vad som fanns att tillgå på bensinmackar och färdigmat på något Ica vi passerade. Han var på dåligt humör hela resan och fick dessutom matförgiftning av en korv på bensinstationen så de två sista dagarna spenderades på ett vandrarhem med delat badrum, vilket han knappt lämnade. Sen tyckte han jag var egoistisk som gick ut på promenad och köpte en sallad på vandrarhemmets cafeteria när jag inte ätit på hela dagen...

Jag hade valt "gubbmat" framför den resan alla dagar i veckan.
    Klyftpotatis på "finrestaurang"?

Oj. Oj. Oj.
  • nihka
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 18:15:43 följande:

Då skulle du har lagt den i Sandlådan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mayjel

För singlarna - typ frysta färdigrätter och enklare mat som inte tar nån längre tid att bereda. Just för att gamla gubbar idag var unga i en tid då de kanske inte fick lära sig att utföra sysslor som då ansågs typiskt kvinnliga, som ex. matlagning. 

Gubbröra nämnde någon. Detta tar tid att göra och är lite omständligt. Kanske att latgubbar köper färdig sådan isåfall. Men det är inte i närheten lika gott som hemgjord gubbröra så tji fick dem!

• Anonym (grb)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 11:56:32 följande:
    Vad betraktar ni som "gubbmat"?
    Husmanskost. Något fler än bara gubbar borde äta. Både för hälsan och för klimatet.
Svar på tråden Vad betraktar ni som "gubbmat"?