• Anonym (Gubbmat)

Vad betraktar ni som "gubbmat"?

Man kan känna attraktion till en man, ända tills man blir varse att han äter mat som mest gamla gubbar äter, då får man verkligen en känsla av att även en man runt 30 är gubbe.

Bruna bönor och fläsk och ärtsoppa är två rätter som ingen man som äter är välkommen i min bostad.

Även stekt sill med potatis.

• Svar på tråden Vad betraktar ni som "gubbmat"?
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 14:10:18 följande:
    Håller jag också med om. Eller fiskbullar, man kräks ju så fort man öppnar en sådan burk.

Var bland det värsta jag visste när jag var barn, när morfar skulle tillaga fiskbullar med potatis. En gång när jag protesterade sa han "Ni ungar ä så bortskämda,, dä ä inget som duger åt er. Visst, tänkte jag, åk tillbaks till nittonhundrafrösihjäl och sitt där och ät dina fiskbullar.
    Haha, ok så ts är alltså en bortskämt 2000-talare.
    Det förklarar saken.

Sitta och rimma på maträtter, kräkas över annan mat... jaja.
  • Anonym (japp)
    KimLinnefeldt skrev 2025-12-30 17:52:25 följande:

Det blir lite konstigt när TS pratar om gubbmat. (Varför inte kärringmat, förresten?)

Allvarligt talat, du pratar om traditionell husmanskost. Jag är åldersmässigt en "gubbe" men tycker att sån mat är urtrist, gillar däremot att laga italienska pastarätter, wok och afrikanska grytor och allt möjligt. Och ibland stekt strömmingsflundra med potatismos.

Prata om maten, istället för att sprida ålderistiska fördomar.

Det roliga är väl att i din generation och uppåt, jag tänker pensionsåldern, så är det mindre traditionell husmanskost än det är i min generation, jag som är under 25. Visst älskar även vi pasta, wok, ledanesiskt och kenyanskt, men många som jag känner är minst  lika intresserade av husmanskost, pga slow-life-rörelse, intresset för klimatet (närodlat), intresse för historia och leva närmare naturen och det enkla.
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 17:08:18 följande:
    Ja, det är ju ofta ett evigt tjat på främst SD-folket att i Sverige ska vi äta svensk husmanskost, det är också något om något som fått mig att ledsna, och alla som inte är ytterhöger vet ju att SD vill gå tllbaks till gamla tider, alltså bakåtsträvare.

Jag gissar därför att det är många som röstar SD här på forumet, eller så är det ett forum för åldringar.

Vi lever liksom 2026 nu.
    Har du en tidsmaskin?
  • Anonym (Vuxen)
    Anonym (Frida) skrev 2025-12-30 13:10:47 följande:
    Vad betraktar ni som "gubbmat"?Okej, så vad vi betraktar som "gubbmat"... Gubbröra kanske? 😂

Det du pratar om är husmanskost. Nu äter jag inte fläsk själv och det gör inte heller min man så det är ingenting jag lider av. Men att inte attraheras av en man pga att han äter klassisk svensk mat låter onekligen barnsligt.

Vad gäller oattraktiva matvanor däremot kan jag erkänna att jag dumpade en kille för att han var extremt kräsen och svängig i humöret pga sin dåliga kost... Att han hade dålig andedräkt pga att han drack mjölk och läsk hela tiden och tyckte vatten smakade äckligt var löken på laxen.

Han levde i princip på takeaway och micromat och att gå på finrestaurang var totalt uteslutet, de serverade ju bara äcklig mat som fisk och viltkött med klyftpotatis och inte pizza och chicken nuggets med pommes. Droppen blev när vi åkte på en resa och han vägrade i sten att äta på någon restaurang i staden vi besökte, vilken är känd för sina fantastiska restauranger. Istället fick vi leva på McDonalds och vad som fanns att tillgå på bensinmackar och färdigmat på något Ica vi passerade. Han var på dåligt humör hela resan och fick dessutom matförgiftning av en korv på bensinstationen så de två sista dagarna spenderades på ett vandrarhem med delat badrum, vilket han knappt lämnade. Sen tyckte han jag var egoistisk som gick ut på promenad och köpte en sallad på vandrarhemmets cafeteria när jag inte ätit på hela dagen...

Jag hade valt "gubbmat" framför den resan alla dagar i veckan.
    Klyftpotatis på "finrestaurang"?

Oj. Oj. Oj.
  • nihka
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 18:15:43 följande:
    Min tråd var dock inte tänkt att vara en "fördomstråd" utan mer av en humortråd :)

Sen är det ju uppenbart att vissa tar det på blodigt allvar. Flört
    Då skulle du har lagt den i Sandlådan.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mayjel

För singlarna - typ frysta färdigrätter och enklare mat som inte tar nån längre tid att bereda. Just för att gamla gubbar idag var unga i en tid då de kanske inte fick lära sig att utföra sysslor som då ansågs typiskt kvinnliga, som ex. matlagning. 

Gubbröra nämnde någon. Detta tar tid att göra och är lite omständligt. Kanske att latgubbar köper färdig sådan isåfall. Men det är inte i närheten lika gott som hemgjord gubbröra så tji fick dem!

• Anonym (grb)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 11:56:32 följande:
    Vad betraktar ni som "gubbmat"?
    Husmanskost. Något fler än bara gubbar borde äta. Både för hälsan och för klimatet.
  • Xenia

"Gubbmat" i negativ betydelse är män som vägrar att äta några grönsaker alls. Men det kan gälla även unga killar som lyssnat för mycket på influerare som påstår att det är manligt att äta mycket kött och bara kött.

F ö verkar TS lida av ålderism och låter som en bortskämd tonåring.

• Anonym (Gubbmat)
    Xenia skrev 2025-12-31 14:53:48 följande:

"Gubbmat" i negativ betydelse är män som vägrar att äta några grönsaker alls. Men det kan gälla även unga killar som lyssnat för mycket på influerare som påstår att det är manligt att äta mycket kött och bara kött.

Jag är runt 40 men uppväxt med gubbar i min omgivning som åt gubbmat och även försökte tvinga oss att äta, påståendes att vi är "bortskämda" och att "inget duger åt er". Jag är förvånad över att folk i mitt åldersspann inte kommer ihåg detta från yngre dagar.

Skulle aldrig tvinga mitt barn att äta något det inte tycker om, och om deras far skulle försöka tvinga dem, får han inte längre ha gemensam vårdnad.
  • Anonym (Diana)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-31 15:08:44 följande:
    Jag är runt 40 men uppväxt med gubbar i min omgivning som åt gubbmat och även försökte tvinga oss att äta, påståendes att vi är "bortskämda" och att "inget duger åt er". Jag är förvånad över att folk i mitt åldersspann inte kommer ihåg detta från yngre dagar.

Skulle aldrig tvinga mitt barn att äta något det inte tycker om, och om deras far skulle försöka tvinga dem, får han inte längre ha gemensam vårdnad.
    Det kan ju ju just vara för att man inte var bortskämd....
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2025-12-30 17:08:18 följande:
    Ja, det är ju ofta ett evigt tjat på främst SD-folket att i Sverige ska vi äta svensk husmanskost, det är också något om något som fått mig att ledsna, och alla som inte är ytterhöger vet ju att SD vill gå tllbaks till gamla tider, alltså bakåtsträvare.

Jag gissar därför att det är många som röstar SD här på forumet, eller så är det ett forum för åldringar.

Vi lever liksom 2026 nu.

Har varken hört eller sett något tjat från SD-folk eller andra om att man ska äta husmanskost. 

Gillar nästan all husmanskost, utom bruna bönor och fläsk. Ärtsoppa, väldigt gott och nyttigt! Stekt sill, kokt potatis och stekt lök på hårt tunnbröd är gudomligt! Skulle nog inte gilla män som ratar husmanskost. 

• klyban
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-31 15:49:23 följande:

Har varken hört eller sett något tjat från SD-folk eller andra om att man ska äta husmanskost. 

Gillar nästan all husmanskost, utom bruna bönor och fläsk. Ärtsoppa, väldigt gott och nyttigt! Stekt sill, kokt potatis och stekt lök på hårt tunnbröd är gudomligt! Skulle nog inte gilla män som ratar husmanskost. 

Vet inte om de är just SD, men väl extrema i sin politiska åsikter så kan man höra detta att vi inte ska äta annat än svensk mat och husmanskost.
    Har aldrig förstått det argumentet ens på något sätt, för är inte tanken att man ska äta god och okey mat ur nyttighetssynpunkt främst.

Själv äter jag från alla länder, även om jag kanske bara hunnit med testa lite av 30-40 länders mat.
    Och hittat massor av helt fantastisk mat, och såklart gör jag husmanskost också och för det är jävligt gott det med.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Gubbmat)
    Xenia skrev 2025-12-31 14:53:48 följande:

Bara e-blivna män som påstår att det är "manligt" att bara äta kött. Vissa män har väl fått för sig att de gamla vikingarna bara åt kött och att det blev starka och oslagbara pga det,
  • Anonym (Viben)

Hellre en man som äter "gubbmat", än en person som inte klarar av att formulera en begriplig mening på svenska.

TS kan gå tillbaks till skolbänken igen. 

• Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-12-31 15:49:23 följande:

"Aldrig hört"? Har du inte hört SD:ares gnäll om att viss mat är anpassad för muslimer i skolorna och att de skanderar "Dä ska va fläkkött å svensk husmanskost. Passar det inte så åk hem".

I övrigt låter du precis som de gubbar som fanns i min omgivning när jag var barn/ung. "De ä nyttigt och därför ska du också äta det".
  • Anonym (Gubbmat)
    Anonym (Viben) skrev 2026-01-01 11:02:05 följande:

Hellre en man som äter "gubbmat", än en person som inte klarar av att formulera en begriplig mening på svenska.

TS kan gå tillbaks till skolbänken igen. 

Jag är nog lite bättre på att formulera mig än du. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Gubbmat) skrev 2026-01-01 11:10:03 följande:
    "Aldrig hört"? Har du inte hört SD:ares gnäll om att viss mat är anpassad för muslimer i skolorna och att de skanderar "Dä ska va fläkkött å svensk husmanskost. Passar det inte så åk hem".

I övrigt låter du precis som de gubbar som fanns i min omgivning när jag var barn/ung. "De ä nyttigt och därför ska du också äta det".

Har nog läst om någon SD-sympatisör som klagat på brist på fläskkött i skolor, men det är väl någon enstaka surgubbe. 

Var har jag skrivit något om vad andra ska äta? Jag gillar husmanskost (plus en massa internationell mat) men struntar fullständigt i vad andra äter. Har inte hört någon gubbe som försökt pådyvla någon annan vad de ska äta. Husmanskost är något som uppskattas av många män och kvinnor, oavsett ålder. 

Svar på tråden Vad betraktar ni som "gubbmat"?