Smittrisk eller lathet?
Jag har semester med familjen. Vi är bortresta till fjällen och tränger ihop oss i en mindre stuga. Oturligt nog blev min man sjuk första dagen. Han blev förkyld, men har aldrig haft feber eller så. Men han har inte lyft ett finger sen dess. Han tar inte ens mat själv, eftersom han då kan smitta oss andra. Än mindre laga mat så klart. Han kan absolut inte hjälpa till med barnen, lägga upp mat, borsta tänder, duscha dem eller torka rumpa. Det är ju onödigt om han skulle smitta dem eller mig.
Det gör att jag inte kan slappna av alls. Det är hela tiden något som måste göras, från stort till smått. Bara under tiden jag skrivit inlägget har jag behövt hjälpa barn med att ta ner saker och smörja torra händer.
Till saken hör att jag i somras fick ganska ordentliga stressymptom. Efter semestern var de borta och jag mådde bra igen. Tyvärr återkom detta strax innan jul och jag hade verkligen sett fram emot att få vila upp mig i två veckor. Men nu är jag ännu mer stressad än innan. Min man förstår inte varför jag är så grinig och idag har jag höjt rösten mot barnen någon gång. Det tyckte han var dumt. Vi har ju semester, lugna ner dig!
Är det verkligen så stor risk för förkylningssmitta, eller är han bara lat?