• Anonym (Stress)

Smittrisk eller lathet?

Jag har semester med familjen. Vi är bortresta till fjällen och tränger ihop oss i en mindre stuga. Oturligt nog blev min man sjuk första dagen. Han blev förkyld, men har aldrig haft feber eller så. Men han har inte lyft ett finger sen dess. Han tar inte ens mat själv, eftersom han då kan smitta oss andra. Än mindre laga mat så klart. Han kan absolut inte hjälpa till med barnen, lägga upp mat, borsta tänder, duscha dem eller torka rumpa. Det är ju onödigt om han skulle smitta dem eller mig. 

Det gör att jag inte kan slappna av alls. Det är hela tiden något som måste göras, från stort till smått. Bara under tiden jag skrivit inlägget har jag behövt hjälpa barn med att ta ner saker och smörja torra händer. 

Till saken hör att jag i somras fick ganska ordentliga stressymptom. Efter semestern var de borta och jag mådde bra igen. Tyvärr återkom detta strax innan jul och jag hade verkligen sett fram emot att få vila upp mig i två veckor. Men nu är jag ännu mer stressad än innan. Min man förstår inte varför jag är så grinig och idag har jag höjt rösten mot barnen någon gång. Det tyckte han var dumt. Vi har ju semester, lugna ner dig!

Är det verkligen så stor risk för förkylningssmitta, eller är han bara lat?

• Svar på tråden Smittrisk eller lathet?
  • Anonym (S)

Om ni bor ihopträngda i en liten stuga så är smittorisken väldigt stor oavsett. Det går inte att undvika.

Är han pigg nog så bör han göra sin del. Man sjukskriver sig inte från föräldraskap i första taget.

• Anonym (C)

Smittorisken är stor då ni bor tätt inpå varandra, går inte att undvika. Han har ingen feber så borde ha ork att ta hand om barnen.

• Anonym (Stress)

Till saken hör att han är inne på dag fyra och ingen annan har insjuknat mer än lite snuva. Så jag anar att vi andra inte kommer smittas i någon större omfattning. 

• Anonym (S)
    Anonym (Stress) skrev 2025-12-30 18:06:26 följande:

Till saken hör att han är inne på dag fyra och ingen annan har insjuknat mer än lite snuva. Så jag anar att vi andra inte kommer smittas i någon större omfattning. 

Ja, det är ju olika hur sjuk man blir, även om man fått i sig samma virus. Har ni andra redan blivit lite snuviga så har ni antagligen redan blivit smittade, och då finns det ännu mindre anledning för honom att inte ta sitt ansvar med allt som behöver göras.
  • Anonym (Q)

Men kan inte du känna dig lite sträv i halsen? Om du känner efter ordentligt? Då är det ju bäst att du håller dig undan ett tag för att inte smitta ner barnaskaran ... Gärna med ett bubbelbad och ett glas torrt, vitt vin och en låst badrumsdörr.

Nej, men ärligt talat så är det jag saknar minst av småbarnstiden så är det just att inte få vara i fred när jag var sjuk. Det är en lyx som inte är småbarnsföräldrar förunnat.

• Jemp

Vi bryr oss generellt inte direkt om smittrisk inom familjen. Det känns som ett dödfött projekt oavsett med relativt små barn som ju kräver sitt. 

I den mån det går låter vi såklart den sjuke vila nån dag eller två, men att helt avsäga sig föräldraskapet går ju inte. 

• elmadumle

Han ser bara sin chans att slippa ta hand om sina egna barn. Mannens bror var likadan när hans barn var små - nä jag kan inte ta barnet, jag är ju lite snuvig...

• Anonym (M)

Japp, han är lat.

Bor man i en liten stuga är det ju oundvikligt att man smittar andra och en vanlig förkylning är inte hela världen. 

Han har hittat en dålig ursäkt för att låta dig göra allt så att han kan ligga och softa. 

Säg ifrån att han få sluta larva sig och att du blir stressad av att behöva göra allt. Det är din semester också. 

• Anonym (Hfrujxdfv)

Du kan from idag, tycker jag, lämna över allt ansvar på honom och meddela att det är din tur nu att få vila. 

Gnäller han om att han är sjuk så säg att så är livet som förälder, man får ta sitt ansvar ändå. Eftersom han inte har feber så hade han antagligen arbetat nu om ni inte haft semester, eller hur? 

• Anonym (K)

Han låter bara lat. Tycker nog att du kan bli lite sjuk också, så du inte går in i väggen. Inte ens feber och legat i sängen i 4 dagar? Nu är det din tur att få slappa så får han steppa upp. En dag eller två i sängen tycker jag nog att du kan unna dig.

• Anonym (Stress)

Igår kväll hasplade karln ur sig att det var tråkigt att han var sjuk, men att det ändå var roligare att vara sjuk här än hemma. Jag fick ett mindre frispel och deklarerade att det var precis tvärtom för mig. Hade vi varit hemma hade barnen haft sina grejer att roa sig med. Vi hade gått till lekparken med deras kompisar. Vi hade kunnat besöka mina föräldrar, så att jag kunnat få lite avlastning. 

Det kändes en smula verklighetsfrånvänt. 

• Krocko
    Anonym (Stress) skrev 2025-12-31 08:33:07 följande:

Igår kväll hasplade karln ur sig att det var tråkigt att han var sjuk, men att det ändå var roligare att vara sjuk här än hemma. Jag fick ett mindre frispel och deklarerade att det var precis tvärtom för mig. Hade vi varit hemma hade barnen haft sina grejer att roa sig med. Vi hade gått till lekparken med deras kompisar. Vi hade kunnat besöka mina föräldrar, så att jag kunnat få lite avlastning. 

Det kändes en smula verklighetsfrånvänt. 

Nu är det din tur att vara sjuk kan jag tycka! Bädda ner dig och säg att du har feber och inte vill smitta så du måste ligga ensam och vila.
  • Anonym (Johanna)

Han verkar ju inte se det här från din sida öht! 

Smittade lär ni ha blivit under bilresan upp så det svepskälet funkar inte. Visst är det skitjobbigt att inte få vila när man är sjuk. Men så är det att vara småbarnsförälder. Det är bara att köra på. Sen är det väl rimligt att han försöker vara lite lugn så att han inte blir ännu sjukare. Men laga mat, diska, borsta tänder på barnen mm är ju inget som drar igång en massa hosta direkt. Han får jobba på, men kanske är det smart att hålla ett lägre tempo. Låt det ta lite längre tid att packa diskmaskinen etc. 

• Anonym (Bull)

Är det bara er kärnfamilj eller är det även släktingar med dåligt immunförsvar med er i stugan? Annars är han bara lat

Svar på tråden Smittrisk eller lathet?