• Anonym (Olycklig)

Era erfarenheter av abort i tidigt skede

Jag önskar era erfarenheter av abort i tidigt skede i graviditeten. Vilken abort genomförde ni? Hur gick det? Era upplevelser för och efter? 

• Svar på tråden Era erfarenheter av abort i tidigt skede
  • Anonym (Vecka 5)

Har gjort några medicinska hemaborter i vecka 5. Dom blev som (med mina mått mätt) kraftigare mens bara. För mig blev värkarna inte värre än att det hade räckt med en Ipren.Tar man cytotec oralt kan man må illa och kräkas också.
    Jag blödde i ca 5 dagar, sen var det klart. 

• Anonym (Vftonbvxg)

Jag har gjort en medicinsk abort. 

Det kom smärtor men inte så kraftiga, däremot blev jag matt så jag förstår varför man inte ska vara själv. Jag var dock lite längre gången än du, jag var i 10 veckan. 

• Aliona

Gjorde kirurgisk abort. Vet inte vilken vecka jag var, kanske 7-8. Upplevde beslutet som det jobbigaste, men själva aborten var lätt. När jag vaknade mådde jag otroligt bra, alla jobbiga känslor och dåligt mående var som bortblåst. Var lite groggy och matt på abortdagen, dagen efter var jag på benen och jobbade som vanligt. Blödde några dagar bara. 

• Anonym (H)

Jag gjorde abort i vecka 8, kirurgisk. Det gick jättebra. 

• Anonym (Olycklig)

Tack för era svar. Känns lite bättre att höra att ni har goda erfarenheter av abort. Jag har läst så många trådar om abort och hemska erfarenheter... Jag har byggt upp en oro inför det. Men får lite hopp nu. För detta är verkligen inget jag egentligen vill. Hjärta och hjärna vill olika och faktiskt så måste hjärnan få styra. Det ska fungera praktiskt för barnet och mig i framtiden framöver och det ser tyvärr mörkt ut. Så abort är enda lösningen...

• Anonym (La)

Jag har inte gjort någon så tidig abort men fått två MA som troligtvis är jämförbara. Första gången hade embryot dött i vecka 5, upptäcktes i vecka 10. Blödde något otroligt, höll på att svimma av blodförlusten. Fick åka in akut och skrapas, fick dropp osv. vet att det är ovanligt men min kropp verkar fungera så, därav vill jag instämma i det någon skrev ovan - var absolut INTE ensam hemma!! Ha någon där som kan köra dig till sjukhuset eller ringa ambulans om det mot förmodan skulle bli samma som för mig. Andra gången hade embryot dött i vecka 7 och pga hur min kropp verkar funka fick jag göra kirurgisk abort och sova genom ingreppet. Det var väldigt skönt, kände inget vare sig under tiden eller när jag vaknade. Blödde ytterst litet, återhämtade mig snabbt.

• Anonym (Kirurgi ja tack!)

Kirurgisk abort v 6, mådde prima samma kväll, helt rätt beslut.

Sen ett MA i v13 som jag fick cytotec för att ta i hemmet och det var egentligen för sent för de tabletterna. Det var ett rent helvete, tog en månad och tre nya
    gynbesök där läkare stod och tjafsade med varandra över mig innan det var avslutat.

Svar på tråden Era erfarenheter av abort i tidigt skede