• Anonym (Jossan)

Nyår igen

Jag hatar nyår. Liksom vad är det att fira. Att en klocka slår Tolv. En klocka som människan har hittat på. Det är ingen skillnad i världen bara för det ändrar år, det är bara påhitt. Det händer bara mer hemskheter i världen ju mer åren går och vi blir äldre och sjukare. Så vad är det att fira? Dessutom skapar dessa fyrverkerierna bara massa oväsen och skräpar ner miljön. Stackars djur. Dessutom är det press med att man ska fira med massa folk och bli fulla eller äta god mat. De som inte blir Bjudna med får snällt sitta ensamma i sina hem och se på medans andra firar. Ska man jobba morgonen efter blir det jobbigt att vara uppe länge och vill man lägga sig i tid blir det svårt att sova pga allt oväsen. nej nyår må vara den sämsta högtiden av dem alla

• Svar på tråden Nyår igen
  • Anonym (good news)

Det händer inte mer hemskheter i världen, du är bara mer medveten om dem. Det är faktiskt, tyvärr, sant att vi, på global nivå, aldrig varit så trygga, rika och långlivade som nu.

Men jag håller med. Vad är det att fira? Precis som födelesedagar. Att vi blivit ett år äldre?

Men se lite goda nyheter och annat sånt på youtube. Jag brukar titta på Sam Bently, han gör en video varje månad som samlar goda nyheter. Han har precis gjort en årsupplaga för 2025. En svensk uppfinning som kan hjälpa folk med MS var med.

• Anonym (Ugh)

Håller med. Förr när jag hade någon att fira med så var det en rolig kväll med umgänge, dricka och äta gott och titta på fyrverkerier. Men nu är jag ensam och det känns bara jobbigt, och jag lägger mig alltid vid elva på kvällen men nu kommer jag ju bli störd av alla raketer. Ännu ett skitår överstökat, och ännu ett skitår inleds. Man blir ett år äldre och kommer närmre sämre hälsa, vem vet, det nya året kanske blir året då jag börjar tappa tänder eller får komplikationer av min diabetes, jippie. 

• nihka

Det är som det mesta i livet - det är vad man gör det till.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mayjel

Mest för att de flesta andra firar det nya året och man känner sig utanför om en inte gör detsamma. Kanske t.o.m. känner sig mindre värd om alla andra får ha det fint men inte en själv. Detta är väl min spontana känsla som gnagt mig vid varje årslut där jag tvekat till att delta i firandet. 

• Postman

Är du singel Och ingen har bjudit hem dig? Har en polare som är singel och han sitter och hatar jul och nyårshelgerna. Han förväntar sig att alla bjuder in men han själv lyfter inte ett finger. Du får flytta ut på landet, där kommer du finna lugn och ro och förhoppningsvis en mer positiv tillvaro. 

• Anonym (Jo)

Man behöver inte fira om man inte vill.

• Anonym (L)

Jag kommer att vara ensam imorgon men det är ok med mig. Jag har haft en otroligt tuff höst då jag förlorade en nära anhörig med allt vad det innebär utöver sorgen och saknaden som ligger som ett tungt täcke över allt. 

Jag skulle inte orka gå ens om jag hade blivit bjuden någonstans. Under många år hade min vän en rätt stor nyårsfest och det var kul men det blev lite mycket yta. 

På senare år har jag firat med en vän men hon är bortrest imorgon. 

Sonen ska ut och festa och det unnar jag honom verkligen. 

Jag hatar inte nyår men i den här åldern (50+) är det inte lika magiskt längre. Jag kommer kanske äta något gott och bädda ner mig framför TVn. 

Jag är rädd att jag kommer att vara väldigt ledsen imorgon för det är första nyåret utan min anhörig och vi ringde alltid varandra på tolvslaget. 

Man får göra det bästa av kvällen och kanske inte göra så stor sak av det. 

• Dexter dot com

Du kan väl äta pyttipanna och lägga dig kl 21 om du vill och låta oss som tycker det är mysigt att laga god mat ,ta ett glas bubbel, umgås och fira . Ser inte problemet alls förutom fyrverkerierna dygnet runt i flera dar runt nyår.

• Lessfear

Jag tycker mer det handlar om att man ska ta tillvara på tillfällen att fira. Att året är slut och att man ska kunna se framemot det nya. Göra nya planer, nya mål, att vara tacksam. Även om man är själv, firar själv, så kan man vara lite extra snäll mot sig själv denna dagen.. laga något extra gott, se en bra film,  läsa en bra bok, lyssna på musik. Jag är tacksam för jag har en fin familj, men inte några vänner, inte för att jag inte önskar det, men det är så det är just nu i livet iallafall. 
    Idag firar jag nyår ensam på jobb, skönt och rogivande det med. Dricker en god kopp kaffe o läser en bra bok..

• molly50
    Dexter dot com skrev 2025-12-31 07:36:28 följande:

Du kan väl äta pyttipanna och lägga dig kl 21 om du vill och låta oss som tycker det är mysigt att laga god mat ,ta ett glas bubbel, umgås och fira . Ser inte problemet alls förutom fyrverkerierna dygnet runt i flera dar runt nyår.

Jag håller med. Detta smällande i flera dagar både före och efter nyår tycker jag är det jobbigaste. Att folk inte kan visa hänsyn till andra. Både människor och djur.
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-12-31 15:33:18 följande:
    Jag håller med. Detta smällande i flera dagar både före och efter nyår tycker jag är det jobbigaste. Att folk inte kan visa hänsyn till andra. Både människor och djur.
    Här har smällandet avtagit dom sista åren tack och lov. 
  • molly50
    Nandez skrev 2025-12-31 15:36:11 följande:
    Här har smällandet avtagit dom sista åren tack och lov. 
    Ok. Här har det hållit på i några dagar nu.
  • Nandez
    molly50 skrev 2025-12-31 15:42:27 följande:
    Ok. Här har det hållit på i några dagar nu.
    Det är ett otyg för människor och djur.
  • Anonym (Trötter)

Alla högtider är väl påhittade av människan?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Trötter) skrev 2025-12-31 16:00:43 följande:

Alla högtider är väl påhittade av människan?

Jo, och köpmännen gnuggar händerna. 
  • Anonym (MOwgli)

Skrev ett långt inlägg tidigare men som vanligt så loggas man ur när man klickar på skicka på detta forumet! Men i det så ifrågasatte jag verkligen till fördel för djuren.. Inte bara de inne bland hemman.. utan jag var i skogen och det mullrade som en ren skräck som den värsta storm någonsin... Alltså det ekade... Det konstiga var, var att det lät verkligen som ett ultraljud där man hör hjärtslagen på max, dovdt, mullrande och skarpt. Människan  är inget man bör se upp till. De sätter sina lagar och regler, men de greppar inte det viktigaste överhuvdtaget.. Den djupare förståelsen.. Det är som att de försöker lagföra ringa på vattnet men de förstår inte att det finns ett djup under vattenytan!  Jag har min vackra fina och bästa vän... min hund. Så modig, så vacker, så smart och så klok. och så duktig. Människor är inte i närheten av vad hunden är ens till en tredje del. . 

• molly50
    Nandez skrev 2025-12-31 15:44:16 följande:
    Det är ett otyg för människor och djur.
    Ja,absolut.
  • Anonym (Jo)

Det var lite fyrverkerier vid tolvslaget men inte så mycket.

• klyban
    Anonym (Jossan) skrev 2025-12-30 19:40:34 följande:
    Nyår igen

Jag hatar nyår. Liksom vad är det att fira. Att en klocka slår Tolv. En klocka som människan har hittat på. Det är ingen skillnad i världen bara för det ändrar år, det är bara påhitt. Det händer bara mer hemskheter i världen ju mer åren går och vi blir äldre och sjukare. Så vad är det att fira? Dessutom skapar dessa fyrverkerierna bara massa oväsen och skräpar ner miljön. Stackars djur. Dessutom är det press med att man ska fira med massa folk och bli fulla eller äta god mat. De som inte blir Bjudna med får snällt sitta ensamma i sina hem och se på medans andra firar. Ska man jobba morgonen efter blir det jobbigt att vara uppe länge och vill man lägga sig i tid blir det svårt att sova pga allt oväsen. nej nyår må vara den sämsta högtiden av dem alla

Vi räknar ett år per varv jorden tar att runt solen.

Och man väljer ju om man vill fira eller inte, själv för ovanlighetens skull så firade jag inte alls.
    Då polare och släkt var upptagna med annat.

Vad vill du uppnå med dina rants?
    Undrar då ingen kommer sluta med något av det du säger ändå.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Jo) skrev 2026-01-01 13:44:52 följande:

Det var lite fyrverkerier vid tolvslaget men inte så mycket.

Lite förvånad detta året, det var dramatiskt mycket mindre raketer och smällare före 12, utan man hörde bara någon enstaka.
    Sen typ 40min innan kl12 så började det smälla en del, för sen närmare 12 sätta igång rejält.
    Kändes nästa som många hade sparat dom till kl12 detta året här.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Nyår igen