• Cymbal55

Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.

Första inlägget på familjeliv, hoppas kan få lite kloka tankar från er :)

Jag kommer inte dra ekonomiska förutsättningar osv i detalj.

Hur som, jag har 3 barn i blandade åldrar.
    Min bror några år äldre har också 3 barn i blandade åldrar men där 
    samtliga barn är 9 år äldre än mina.

Varje år har mormor och morfar köpt julklappar till de 6 barnbarnen.
    Detta år valde dom att inte ge något (vi föräldrar får pengar som vi förväntas köpa något från mormor och morfar ifrån i julklapp)
    Dom har inte sagt varför dom inte köpt något eller varför vi inte fått några pengar detta år, lite oklart varför inga pengar helt plötsligt alltså.

Till saken hör att mormor och morfar VARJE år (även iår) delar ut 10.000:- till respektive familj.

Jag reagerar inte jättemycket över att vi inte får pengar eller klappar till barnbarnen, vi får 10.000 till familjen, det är mycket pengar (för en del iaf)
    Det hade varit okej om dom bara hade sagt "nu slutar vi med pengar och klappar till barnbarnen" men det har bara varit tyst.

Det som någonstans stör mig (iaf tillräckligt mycket för att orkar skriva här ocb faktiskt be om er åsikt) är att mormor och morfar lagt ca 2500:- till barnbarnen varje år under många års tid.
    Min brors barn har mao fått 2500:- gånger 9 år mer än mina barn.

Jag inser ju själv att jag förmodligen låter som en snål jäkel och att det går att vända och vrida på det här många varv.
    Bör jag bara lägga ner och strunta i att dom köpt (delat ut 22,500:- i pengar till julklappar) i 9 år mer till min brors barn eller ska jag påpeka det och riskera att dom blir sura?

• Svar på tråden Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.
  • Anonym (K)
    Anonym (Kanske) skrev 2026-01-01 21:29:16 följande:
    Det kan vi inte utgå från. De kanske bara ber julklappar upp till en viss ålder.

Vissa  slutar ge barnen när de fyllt 16 år, andra tidigare eller senare. Men en sak är säker man ger inga vuxna myndiga människor julklappar.
    Eh? Menar du att du är helt okunnig om att det även finns vuxna som får julklappar?
  • Anonym (r)
    Anonym (K) skrev 2026-01-01 21:42:12 följande:
    Eh? Menar du att du är helt okunnig om att det även finns vuxna som får julklappar?
    Inklusive "TS" som får 10 000...
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (K) skrev 2026-01-01 21:42:12 följande:
    Ja vissa gör det, vi gör det inte i alla fall. 
    Inget fel med det, om man nu vill vara barn hela livet. 

Hur länge håller ni på? Förväntar ni er julklappar från föräldrarna när ni är 30, 40, 50 eller kanske rent av ända tills föräldrarna avlider?

Man ger barn Julklappar. Tomten kommer med dem så länge man lyckas lura dem att han finns, därefter några år tills de hellre vill pengar till något annat. Därefter ger man julklappar till sina barnbarn när de kommer.

Kanske är vi väldigt ovanliga, kanske är det mer ovanligt att fortsätta ge klappar hela livet.
  • Anonym (L)

Att du ens har räknat på detta visar vilken typ av person du är.
    En gåva är frivillig Och ni får ju gåvor.

Att dina barn inte fått julklappar innan de fötts låter väl ganska rimligt.

Lägg ner.

• Anonym (Frej)
    Cymbal55 skrev 2025-12-31 12:44:20 följande:
    Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.

Första inlägget på familjeliv, hoppas kan få lite kloka tankar från er :)

Jag kommer inte dra ekonomiska förutsättningar osv i detalj.

Hur som, jag har 3 barn i blandade åldrar.
    Min bror några år äldre har också 3 barn i blandade åldrar men där 
    samtliga barn är 9 år äldre än mina.

Varje år har mormor och morfar köpt julklappar till de 6 barnbarnen.
    Detta år valde dom att inte ge något (vi föräldrar får pengar som vi förväntas köpa något från mormor och morfar ifrån i julklapp)
    Dom har inte sagt varför dom inte köpt något eller varför vi inte fått några pengar detta år, lite oklart varför inga pengar helt plötsligt alltså.

Till saken hör att mormor och morfar VARJE år (även iår) delar ut 10.000:- till respektive familj.

Jag reagerar inte jättemycket över att vi inte får pengar eller klappar till barnbarnen, vi får 10.000 till familjen, det är mycket pengar (för en del iaf)
    Det hade varit okej om dom bara hade sagt "nu slutar vi med pengar och klappar till barnbarnen" men det har bara varit tyst.

Det som någonstans stör mig (iaf tillräckligt mycket för att orkar skriva här ocb faktiskt be om er åsikt) är att mormor och morfar lagt ca 2500:- till barnbarnen varje år under många års tid.
    Min brors barn har mao fått 2500:- gånger 9 år mer än mina barn.

Jag inser ju själv att jag förmodligen låter som en snål jäkel och att det går att vända och vrida på det här många varv.
    Bör jag bara lägga ner och strunta i att dom köpt (delat ut 22,500:- i pengar till julklappar) i 9 år mer till min brors barn eller ska jag påpeka det och riskera att dom blir sura?

Dåligt gjort av föräldrarna men det är bara att acceptera.
  • Anonym (r)
    Det kan vi inte utgå från. De kanske bara ber julklappar upp till en viss ålder.

Vissa  slutar ge barnen när de fyllt 16 år, andra tidigare eller senare. Men en sak är säker man ger inga vuxna myndiga människor julklappar.
    Anonym (Kanske) skrev 2026-01-01 23:26:24 följande:

Hur länge håller ni på? Förväntar ni er julklappar från föräldrarna när ni är 30, 40, 50 eller kanske rent av ända tills föräldrarna avlider?

Man ger barn Julklappar. Tomten kommer med dem så länge man lyckas lura dem att han finns, därefter några år tills de hellre vill pengar till något annat. Därefter ger man julklappar till sina barnbarn när de kommer.

Kanske är vi väldigt ovanliga, kanske är det mer ovanligt att fortsätta ge klappar hela livet.
    Jävligt märkligt att missa att även vuxna får julklappar av varandra. Att ni väljer den tråkiga vägen står för er men att tro att det är vanligt att inga vuxna får paket är så skrattretande märkligt att det verkligen är svårt att tro.

• Anonym (Kanske)
    Anonym (r) skrev 2026-01-01 23:54:17 följande:
    Anonym (Kanske) skrev 2026-01-01 23:26:24 följande:

Jävligt märkligt att missa att även vuxna får julklappar av varandra. Att ni väljer den tråkiga vägen står för er men att tro att det är vanligt att inga vuxna får paket är så skrattretande märkligt att det verkligen är svårt att tro.

Ärligt talat så brukar vi vuxna inte ge varandra julklappar utan sparar de pengarna till något mer betydelsefullt, som en weekend i Paris eller Berlin. När barnen var små ställde våra föräldrar upp och tog hand om barnen under tiden. Man kanske kan se det som julklapp då.
  • Anonym (EE)

Tror du en del 4åringar säger nej till julklappar för resten av livet? 

En sak är säker, många vuxna får julklappar. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (EE) skrev 2026-01-02 00:24:50 följande:

Tror du en del 4åringar säger nej till julklappar för resten av livet? 

En sak är säker, många vuxna får julklappar. 

Varför ska de det? Förstår inte alls frågan och vuxna får säkert julklappar men det finns faktiskt vuxna som inte vill ha julklappar och tycker att det hör barndomen till. 

Men vi är olika och har olika traditioner. 
  • Anonym (Wow)

Orkade inte läsa hela tråden.. Men jag fösrtår itne.. Vad har pengr med saken med att göra? I dina kläder så vorde det ju jäkligt bra att en annan idiot lade massa pengar på dyra klappar.. det betyderatt dina ungar kan få åka på deras crossar en dag.. Eller snöskoter.. eller vatten scooter... Men kan du tälja en visselpipa? Vet de hur man bygger en nöd koja utan att frysa ihjäl? Ts du låte så jävla kort i sinnet... Men du har alla möjligheter att ge de mer kunskap än den som köper allt åt sina barn.. Du borde alltså skämmas va fan! 

• Anonym (Been there done that)

Myndiga vuxna brukar vanligen kunna förstå att olika familjer gör olika och det är en del av uppväxten att lära sig det om man inte lever helt isolerad utan sociala kontakter. Beklagar verkligen om du är uppväxt så men din personliga situation är inte allas rättesnöre.
Svar på tråden Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.