• Cymbal55

Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.

Första inlägget på familjeliv, hoppas kan få lite kloka tankar från er :)

Jag kommer inte dra ekonomiska förutsättningar osv i detalj.

Hur som, jag har 3 barn i blandade åldrar.
    Min bror några år äldre har också 3 barn i blandade åldrar men där 
    samtliga barn är 9 år äldre än mina.

Varje år har mormor och morfar köpt julklappar till de 6 barnbarnen.
    Detta år valde dom att inte ge något (vi föräldrar får pengar som vi förväntas köpa något från mormor och morfar ifrån i julklapp)
    Dom har inte sagt varför dom inte köpt något eller varför vi inte fått några pengar detta år, lite oklart varför inga pengar helt plötsligt alltså.

Till saken hör att mormor och morfar VARJE år (även iår) delar ut 10.000:- till respektive familj.

Jag reagerar inte jättemycket över att vi inte får pengar eller klappar till barnbarnen, vi får 10.000 till familjen, det är mycket pengar (för en del iaf)
    Det hade varit okej om dom bara hade sagt "nu slutar vi med pengar och klappar till barnbarnen" men det har bara varit tyst.

Det som någonstans stör mig (iaf tillräckligt mycket för att orkar skriva här ocb faktiskt be om er åsikt) är att mormor och morfar lagt ca 2500:- till barnbarnen varje år under många års tid.
    Min brors barn har mao fått 2500:- gånger 9 år mer än mina barn.

Jag inser ju själv att jag förmodligen låter som en snål jäkel och att det går att vända och vrida på det här många varv.
    Bör jag bara lägga ner och strunta i att dom köpt (delat ut 22,500:- i pengar till julklappar) i 9 år mer till min brors barn eller ska jag påpeka det och riskera att dom blir sura?

• Svar på tråden Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.
  • Anonym
    Cymbal55 skrev 2025-12-31 13:26:34 följande:

Verkar som att alla tycker jag ska släppa och gå vidare så det är nog så jag kommer göra. Mina känslor kommer inte ändras och inte min förmodade girighet heller.

Nähe, då kommer du ju alltså inte alls att vare sig släppa eller gå vidare?

Mitt bästa tips för situationen:
    Jag anser nog att någon med din personlighet bör uppföra ett släktträd över exempelvis de senaste fem generationerna, göra en Excel-fil över samtliga gåvor (inte arv!) som går att luska fram, och sedan ta sig an Projekt Rättvisa genom att försöka starta upp avslutade dödsbon, ringa runt till anhöriga, etc.

Bli inte förvånad om du upptäcker att flera har haft den dåliga smaken att avlida innan de skänkt lika till alla barn i omgivningen, t ex. Du kommer att få ett digert jobb.

Tänk om du själv måste sitta på en dödsbädd och påpeka att barnens lista måste hinna bli komplett innan sista andetaget, tex?

Obs alltså att detta jag inte skulle ge detta råd till någon annan; det är mest för att tillgodose en personlighet som din, som sagt. Nu när du ju släppt det själv.
  • Anonym (r)

trolliloli. Du bemöter inte ens det enkla i att fråga. Inte heller kan du köpa av pengarna ni absurt nog får.

• Anonym (r)

Stackars barn som inte får ta del av de 10000 föräldrarna får varje julSkrikandes

• Anonym (Orimlig tanke)

Jag förstår precis! Själv tycker jag att det är orättvist att mina kollegor, som började jobbet 9 år tidigare än jag, har fått nio års lön mer än jag.

• Cymbal55
    Anonym (r) skrev 2025-12-31 16:44:09 följande:

trolliloli. Du bemöter inte ens det enkla i att fråga. Inte heller kan du köpa av pengarna ni absurt nog får.

Bemöter inte vad?
  • Cymbal55
    Anonym (Orimlig tanke) skrev 2025-12-31 19:00:41 följande:

Jag förstår precis! Själv tycker jag att det är orättvist att mina kollegor, som började jobbet 9 år tidigare än jag, har fått nio års lön mer än jag.

Jag fattar precis. För nu har företaget bestämt att ingen av er ska få lön alls längre?
    Annars förstår jag inte jämförelsen faktiskt, bara konstigt
  • Cymbal55
    Anonym skrev 2025-12-31 15:42:14 följande:
    Nähe, då kommer du ju alltså inte alls att vare sig släppa eller gå vidare?

Mitt bästa tips för situationen:
    Jag anser nog att någon med din personlighet bör uppföra ett släktträd över exempelvis de senaste fem generationerna, göra en Excel-fil över samtliga gåvor (inte arv!) som går att luska fram, och sedan ta sig an Projekt Rättvisa genom att försöka starta upp avslutade dödsbon, ringa runt till anhöriga, etc.

Bli inte förvånad om du upptäcker att flera har haft den dåliga smaken att avlida innan de skänkt lika till alla barn i omgivningen, t ex. Du kommer att få ett digert jobb.

Tänk om du själv måste sitta på en dödsbädd och påpeka att barnens lista måste hinna bli komplett innan sista andetaget, tex?

Obs alltså att detta jag inte skulle ge detta råd till någon annan; det är mest för att tillgodose en personlighet som din, som sagt. Nu när du ju släppt det själv.
    Tack för input, du har tagit dig mer tid än mig att tänka på det här verkar det som Cool
  • Cymbal55
    Anonym (S) skrev 2025-12-31 15:10:44 följande:

Släpp det och gå vidare. Det är absolut inget du ska ta upp om du inte vill att de ska tro att du är girig och otacksam. Vilket visserligen är sant. Usch vilket hemsk inställning du har till dina föräldrar. Det är verkligen inte alla som har så generösa föräldrar, men den som är bortskämd och får vill tydligen ha mer.

Min inställning till mina föräldrar har du ingen aning om och om jag hade berättat om uppväxt och vad jag gått igenom (vilket inte alls hör hit,jag ville bara ha svenne banans uppfattning om mitt problem)

Slutligen, eftersom jag inte kommer bemöta eller läsa mer i denna tråd så är jag nu ganska klar över vad alla tycker (förutsatt den info ni fått) och det var själva syftet så jag är nöjd och tacksam för alla svar jag fått.

Jag är också klar över att om jag berättat i detalj vad jag varit med om i denna familj så hade uppfattningarna förmodligen sett annorlunda ut. Men jag skapade inlägget för en objektiv, allmän bedömning och det har jag fått. Hade jag blandat in annan info om uppväxt hade det färgat er och jag tror att jag vet vilka svar jag då fått.

Over and ont och tack för engagemang
  • Anonym (r)
    Cymbal55 skrev 2025-12-31 21:07:48 följande:
    Bemöter inte vad?
    Tja om du inte läste inläggen ens i början av tråden... Nyårshobbyn va
  • Anonym (Syskonkärlek)

Jag tänker gå mot strömmen här. Förstår att du tycker att det känns surt och dina föräldrar är obetänksamma i detta. Detta skulle kunna påverka relationen mellan dig och din bror negativt och syskonrelationer är otroligt värdefulla. Jag har sett relationer mellan syskon förpestas helt pga föräldrars olika generositet mot olika syskon. Själv skulle jag aldrig vilja utsätta mina barn för det. Om något är orättvist så är det att dina föräldrar sat dig i den situationen. Om de brukar tycka att rättvisa är viktigt så är de antagligen medvetna om vad orättvisa skulle kunna ställa till med så jag skulle nog faktiskt fråga hur de tänkt. 

• Anonym (Orimlig tanke)
    Cymbal55 skrev 2025-12-31 21:11:13 följande:
    Jag fattar precis. För nu har företaget bestämt att ingen av er ska få lön alls längre?
    Var står det att det inte bara är detta året? Då har jag missat att morföräldrarna sagt att det är för evigt.
  • Anonym (Orimlig tanke)
    Cymbal55 skrev 2025-12-31 21:11:13 följande:
    Eftersom du inte förstår jämförelsen, så ska jag förklara. Din brors barn har funnits längre än dina barn. Mina kolleger har jobbat längre på jobbet. Det betyder att eftersom dina barn inte fanns när detta började, så går det att avsluta denna traditionen eftersom dina föräldrar, vad jag vet, aldrig har gett något löfte om att traditionen ska vara tills ett visst år. Visst! Det kan upplevas orättvist, men detta är inget dina föräldrar är bundna till att fortsätta med. Jag tror att du har blivit lite för van vid millimetersrättvisan som har varit, så du omedvetet blir lite girig. DET är dina föräldrar medverkande till, men det är inte deras fel.
  • Anonym (Wow)

NI har fått mer än vad jag fick under hela min uppväxt... Och du gråter ut? Utöver maten så fick jag ca 200 kr under en period av 8 års tid.  Förstår inte vad du ens vill med din tråd???

• Anonym
    Cymbal55 skrev 2025-12-31 21:12:58 följande:
    Tack för input, du har tagit dig mer tid än mig att tänka på det här verkar det som Cool
    Det är väl helt uppenbart? Jag har tänkt alls och du har snål-känt? Vad är det för jävla icke-insikt?
Svar på tråden Min brors barn har fått juklappar för 22.500:- mer än mina.