• Anonym (Tveksam)

Ångrar ni era utbildningar?

Jag är utbildad jurist men upptäckte sent omsider att det inte var juridik jag ville ägna mig åt i mitt liv, men även om jag å ena sidan kan känna att utbildningen var bortkastade år så lärde jag mig ju ändå mycket viktiga saker, sådant som man bör kunna om juridik och rättsväsende m.m.

Jag står nu och överväger om det kan vara lönt att utbilda sig till psykolog, då jag egentligen alltid velat jobba med människor och tycker om att höra om människors olika livsöden och att försöka hjälpa dem.

Men runt 40 känns det som det är lite "försent", samtidigt som jag hört om andra som börjat utbilda/ vidareutbilda sig ännu senare.i livet.

Några här som ångrar sina utbildningar och hellre ville göra något annat?

• Svar på tråden Ångrar ni era utbildningar?
  • Anonym (L)

Du har arbetat i vad, cirka 15 år? Du har väl i alla fall 25 år kvar att arbeta. Så du hinner arbeta ännu längre även om du byter bana. 

• Anonym (Nja)

Både ja och nej. Jag har läst i omgångar och velat väldigt kring vad jag vill göra med mitt liv. Har två år på en utbildning där jag aldrig tog examen och sen motsvarande två år fast fristående kurser inom ett annat område, men läste till slut en kandidatexamen inom ett tredje område... Jobbar nu med något ganska orelaterat, så visst hade jag kunnat använda tiden till något bättre! Samtidigt är jag nöjd med var jag är idag och hade kanske inte gjort det jag gör om jag inte valt vägen jag valde. 

Men, jag har spenderat tillräckligt många år på tillräckligt många utbildningar för att veta att det aldrig är för sent för att skola om sig! En av mina kurskamrater var närmare 60, hen resonerade som så att om man är pigg i kropp och knopp så finns det flera goda år kvar att arbeta, om så bara för att hålla sig igång och dryga ut pensionen. Har man dessutom lite läshuvud så är det väl både roligt och nyttigt att ge sig in i något nytt.

• TvillingmammaVästgöte

Jag känner två som utbildat sig till psykologer i fyrtioårsåldern och de är båda toppennöjda med det. 

Enda nackdelen är väl att det just nu är svårt att få jobb som nyutbildad psykolog, men det vänder förhoppningsvis.

Svar på tråden Ångrar ni era utbildningar?