• Anonym (Erik)

Vad är det för fel på dagens föräldrar?

Helt ärligt, tänker på detta just nu vid nyår. Ungdomar som smäller/avfyrar tid och otid. Spelar hög musik, sladdar runt med epor till 2.30 på nätterna?

Pratar ni inte med era ungar om vad som gäller, lagar? Hur man beter sig i ett samhälle? Och inte fan fick jag vara ute dessa tider dol minderårig. Har ni ens koll på vad era ungar sysslar med? Langar bi fyrverkerier till era minderåriga?

Har sett massvis med inlägg på FB och annat. Och föräldrar nästan går i försvarsställning. Hur vet vi att det är så etc? Ja, on inte. Så vilka annars kör EPA? Och om någon annan langar. Desto större chans att  vara orolig som förälder.

En del förvarar beteende. Ja men dom måste få ha kul. Vi var likadana, till och med värre. Så upplever jag det inte. Alltså mina föräldrar var verkligen några jag hade respekt för. Och jag hade en tider jag skulle vara hemma. Inte ens nära halv 3 på nätterna.

Är ni rädda för att stöta er med era barn? Man verkar hellre vilja vara kompisar med sina ungar idag. Inte konstigt att dom håller på. När föräldrarna har så svagt föräldraskap. Barnen styr föräldrarna.  Och det är inte våran uppgift att fostra era ungar. Som vissa föräld

• Svar på tråden Vad är det för fel på dagens föräldrar?
  • Anonym (Erik)

Som några föräldrar föreslog?! Helt sinnessjukt.

• Anonym (Katarina)

Jag är själv aktiv på FB. Nu är mina barn "vuxna"

Men även jag märker att det finns mindre regler och krav bland ungdomar idag än när jag själv hade barn under 80-90 talet. Precis som du upplever jag inte att dom var stökigare. Förmodligen för att det fanns mer fritidsgårdar och ställen för ungdomar att vara. Jag vet att denna regering bl.a stängt ner mycket sådant och s.k. replokaler för ungdomar som sysslade med musik.

Det är mer slappt idag. Ibland känner jag att vissa föräldrar resonerar som barn själva. Det är inte konstigt för mig att förstå varför vissa ungdomar beter sig som som gör. Det or föräldrarnas uppgift att tala om vad som gäller i ett samhälle, hur man visar hänsyn och respektera. Samt vilka lagar och regler som gäller. Detta ligger inte på ungdomarna. Du får skylla på föräldrarna som inte talat om, och pratat med sina barn om vad som förväntas av dom.

När det kommer till fyrverkerier, är jag nästan övertygad om att EU kommer "lägga sig i" och förbjuda detta för privatpersoner inom 5 år. Då kommer dom inte säljas mer. Eftersom olyckor ökat. Och det tyvärr finns för många idioter som inte kan sköta sig. Det är nog snart det enda sättet att få slut på allt onödigt skjutande.

God fortsättning!

• Anonym (Pigge)

Jag tänker på ungdomarna som "morgondagens föräldrar". Finns såklart väldigt många som sköter sig men hur ska det gå för de andra?

Svar på tråden Vad är det för fel på dagens föräldrar?