• Anonym (Mat)

Tips på mat med stor volym och lite kalorier???

Snälla - ge mig alla tips ni har på mat som har stor volym och lite kalorier! Grönsaker behöver ni inte tipsa om - det har jag redan koll på - men finns det nåt annat?? Nån speciell rätt eller en produkt i allmänhet? Finns det t.ex. nåt sätt att dryga ut havregrynsgröt så att det blir (ännu) större volym utan speciellt mycket mer kalorier? Den typen av saker är det jag är ute efter.

Hoppas hoppas hoppas nån har nåt tips!

• Svar på tråden Tips på mat med stor volym och lite kalorier???
  • Anonym (tips)

Kolla in ThePlantSlant på youtube (inte bara grönsaker). Kolla på kanske en 10 olika shorts fron honom. 

• Anonym (Q)

Bönor på längden och tvären. Gärna i soppor och grytor för att öka på volymen mat.

Popkorn och andra poppade korn.

Chiafrön innehåller så mycket fibrer och sväller upp så mycket att jag skulle räkna det som ett bra alternativ, även om de ju kommer med en del kalorier. Chiapuddingar och chiadrycker tex, där en eller två matskedar utgör en hel portion.

Testa att göra isglass eller granita på någon lågkaloridryck som du gillar.

• Anonym (Mat)

Tack så jättemycket alla tre! 🙏

Nån som har fler förslag? 

Jag glömde säga att jag inte tål gluten - det kan ju vara bra att veta också kanske. 

• Anonym (m)
    Anonym (Mat) skrev 2026-01-02 02:38:43 följande:

Tack så jättemycket alla tre! 🙏

Nån som har fler förslag? 

Jag glömde säga att jag inte tål gluten - det kan ju vara bra att veta också kanske. 

Varför vill du ha "stor volym" i maten?
  • Anonym (m)

Shirataki, är nog svårslaget i förhållandet volym:kalorier

• KimLinnefeldt

Grönsaker av alla slag. Även frukt, som visserligen innehåller kalorier men i kombination med vitaminer, fibrer och annat du behöver.

Undvik kolhydrater. Fett är enligt många experter okej. Man blir inte fet av fett, olivolja på salladen är bara bra.

Svar på tråden Tips på mat med stor volym och lite kalorier???