• Anonym (Uppgiven)

Skuldsanering eller rådgivning

Har 3 lån som tillsammans är på ca 520.000.
    Betalar det minsta på alla då jag inte kan betala mer. Det blir ca 10 tusen i månaden. Får ut 23 i lön.
    Har 3500-4000 kvar till mat, hygien, nöje, mediciner som inte ens räcker ibland.
    Orkar inte leva så här. Jag lever redan i billigaste lägenhet som finns att hyra. Lever snålt. Äter billigt. Unnar inte mig något. Säljer av saker hela tiden för att kunna ha en extra slant.
    Dessa skulder lämnade mitt ex mig som jag får betala nu. Och nej går inte få honom att betala eller få tillbaka pengar heller. 

Funderar på kontakta skuldrådgivare i kommunen men jag skäms och undrar sen vad kan dem hjälpa en med egentligen?

• Svar på tråden Skuldsanering eller rådgivning
  • Anonym (Uppgiven)

Saken är den. Jag vill gifta och ha barn om 1-2 år. Har träffat en underbar man sen 1 år och vi vill ta det mer seriöst.
    Hur gör man då?

• Anonym (m)

Har du inga föräldrar som kan hjälpa dig? Fråga om du kan flytta hem till någon av dina föräldrar eller annan släkt. Eller kan du ta in någon inneboende och hjälpa till med hyran?

Kan du ha rätt till något bidrag typ bostadtillägg eller vad det heter om man har barn.

Får du underhåll för barnen?

• Anonym (m)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 17:14:20 följande:

Saken är den. Jag vill gifta och ha barn om 1-2 år. Har träffat en underbar man sen 1 år och vi vill ta det mer seriöst.
    Hur gör man då?

Jag kanske missuppfattade, har du barn eller vill ha barn? Om ni vill vara seriösa med varandra så måste du ju berätta om dina skulder och han vilja hjälpa dig, om ni nu ska flytta ihop och skaffa barn. Det kan bli billigare boende för dig än vad du har nu om man delar.

Ska ni ha barn så måste ni sätta er ner och gå igenom ekonomin och hur ni ska lägga upp det, om ni kommer klara det med dina skulder.
  • Anonym (m)

Ni kanske ska bo ihop ett tag först och först när du ser om det lättar för dig så kan ni börja tänka på barn. Du måste ju orka också. Men jag tror faktiskt att du måste vara tydlig mot mannen att du vill han är med och hjälper dig med skulderna, om ni ska kunna ha en framtid med barn.

• Anonym (Mia)

Kommunens skuldrådgivare är ju experter på den situation du befinner dig i, vore dumt att inte ta kontakt med dem och finns ju ingenting negativt med ett samtal med dem. 

Du har ju en bra motivation, skaffa barn. För dina framtida barns skull, ta all hjälp du kan få från skuldrådgivare! 

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (m) skrev 2026-01-02 17:26:02 följande:

Har du inga föräldrar som kan hjälpa dig? Fråga om du kan flytta hem till någon av dina föräldrar eller annan släkt. Eller kan du ta in någon inneboende och hjälpa till med hyran?

Kan du ha rätt till något bidrag typ bostadtillägg eller vad det heter om man har barn.

Får du underhåll för barnen?

Är ensam i Sverige och min pappa är död. Mamma är kvar i Syrien. Har ingen släkt här heller förutom en moster i Jönköping som är pensionär. Har ingen att få hjälp från.
    Inneboende går inte. Är sjuk och behöver ha mitt eget och mitt eget space för att kunna må bra och "leva".

Har inga barn
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-02 17:43:56 följande:

Kommunens skuldrådgivare är ju experter på den situation du befinner dig i, vore dumt att inte ta kontakt med dem och finns ju ingenting negativt med ett samtal med dem. 

Du har ju en bra motivation, skaffa barn. För dina framtida barns skull, ta all hjälp du kan få från skuldrådgivare! 

Det är bara det att jag känner flera som jobbar på kommunen och vill inte synas till där. Ingen vet om min situation. Alla tror jag jobbar och lever bra för min lön. Det syns inte och ingen vet heller och inte öppeb med det.
    Kan man inte mötas någon annanstans? Måste ringa dem på måndag och se
  • Anonym (m)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 18:36:23 följande:
    Är ensam i Sverige och min pappa är död. Mamma är kvar i Syrien. Har ingen släkt här heller förutom en moster i Jönköping som är pensionär. Har ingen att få hjälp från.
    Inneboende går inte. Är sjuk och behöver ha mitt eget och mitt eget space för att kunna må bra och "leva".

Har inga barn
    Då kanske du ska låta skulderna gå till kronofogden då. Eller räkna först ut här vad du kommer få behålla. Blir du sjukskriven och jobbar mindre så får du ju fortfarande behålla så du klara dig. Kanske är det du behöver

kronofogden.se/nagon-har-krav-mot-dig/du-ska-betala-eller-gora-nagot-verkstallighet/du-kan-inte-betala-eller-gora-nagot/berakna-ditt-forbehallsbelopp
  • Anonym (m)

Jag får ut ca 12 000 i månaden och jag klarar mig bra på det även om jag inte kan göra allt såklart. Låter inte som du har så billigt boende faktiskt. Kan du flytta till någon annan ort där det är billigare och där det finns jobb? Och vad är det du måste köpa för dina pengar förutom boendet och maten?

• Anonym (Gammal "busare")
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 15:23:27 följande:

Räntorna är så höga så det lär aldrig betalas av så här Gråter . Jag betalar det lägsta för att jag inte kan betala mer och det enda som betalas in är i princip räntan.

Jag undrar bara vad skuld och rådgivare kan hjälpa? För jag behöver inte rådgivning, jag behöver hjälp. Det hjälper inte säga "ja men sälj av saker. Skaffa extrajobb (vilket jag inte kan pga jobbar redan 100% trots sjukdom), förhandla lån etc. etc. Har redan pratat med bank och långivare men ingen vill samla de 3 lånen till ett. Så därför jag undrar vad exakt skuld och rådgivare hjälper en med?
    Eller skuldsanering via kronofogden?

Saken är den att jag levde med en narcissist. Visste inte då var det var. Han levde ett dubbelliv med att sälja droger sidan om. Och var även spelmissbrukare. Han spelade upp min lön flera gånger så jag fick låna av familj för att kunna klara mig. Han var skyldig folk pengar och dem knackade på hos MIG och bad om pengar för annars kommer dem efter min familj. Jag var rädd och gjorde allt jag kunde. Jag tog lån för att betala av hans skit. Det hände några gånger.
    Jag kunde inte anmäla för jag var rädd.

Hej
    Jag har jobbat som rådgivare i över 10 år.
    Självklart ska du boka tid så snabbt du kan!

En rådgivare går igenom din situation och ekonomi, bidrar med kunskap och ger dig råd kring vad du kan göra.
    Om skuldsanering är aktuellt kan rådgivaren hjälpa dig inför en ansökan, fylla i ansökan så att allt blir rätt och stötta dig genom ansökningsprocessen.
    Kronofogden är ju beslutsfattande myndighet men rådgivaren är din person som kan lotsa dig genom hela förfarandet och även i kontakten med kronofogden.

Det är gratis och du behöver inte skämmas, du kommer bli dömd.

Lycka till 
  • Anonym (Gammal "busare")
    Anonym (Gammal "busare") skrev 2026-01-02 19:57:09 följande:
    Hej
    Jag har jobbat som rådgivare i över 10 år.
    Självklart ska du boka tid så snabbt du kan!

En rådgivare går igenom din situation och ekonomi, bidrar med kunskap och ger dig råd kring vad du kan göra.
    Om skuldsanering är aktuellt kan rådgivaren hjälpa dig inför en ansökan, fylla i ansökan så att allt blir rätt och stötta dig genom ansökningsprocessen.
    Kronofogden är ju beslutsfattande myndighet men rådgivaren är din person som kan lotsa dig genom hela förfarandet och även i kontakten med kronofogden.

Det är gratis och du behöver inte skämmas, du kommer bli dömd.

Lycka till 
    Du kommer INTE bli dömd ska det ju stå så klart.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 18:38:00 följande:
    Det är bara det att jag känner flera som jobbar på kommunen och vill inte synas till där. Ingen vet om min situation. Alla tror jag jobbar och lever bra för min lön. Det syns inte och ingen vet heller och inte öppeb med det.
    Kan man inte mötas någon annanstans? Måste ringa dem på måndag och se
    Om du syns där innebär det inte att de får veta allt. Många kan hamna i en svår situation, det tror jag de flesta förstår. Tänk nu på dina framtida barn, svälj stoltheten och sök hjälp. Kommer att kännas bra efteråt. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (m) skrev 2026-01-02 19:03:47 följande:

Jag får ut ca 12 000 i månaden och jag klarar mig bra på det även om jag inte kan göra allt såklart. Låter inte som du har så billigt boende faktiskt. Kan du flytta till någon annan ort där det är billigare och där det finns jobb? Och vad är det du måste köpa för dina pengar förutom boendet och maten?

Har det billigaste man kan hitta i min stad, tyvärr. Här är väldigt dyra lägenheter och ändå är min inte ens hög standard med nyrenoverat och tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin. Den lyxen har jag inte. Det är en gammal lägenhet med funkiskök och gammalt badrum.
    Utöver det har jag elen på 480. Hemförsäkring. Facket. Akassa. Telefon. Internet. CSN-lån. Har mediciner för 1500 i månaden varav bara 300 (2 av dem går på högkostnadsskyddet ) resten får jag själv stå för.
    Så ja, jag har bara 3500-4000 för mat, hygienartiklar, städmedel, tvättmedel, kläder, medicin, nöje, tandläkare, läkarbesök.
    Har också Netflix, vilket tyvärr är måste för mig då jag inte har något liv och inte har råd att gå ut. Så ser film hela dagarna, det är mitt nöje det.
  • Anonym (Uppgiven)

Tack för era svar. Känns hopplöst. Att jag ens kunnat hamna så här pga en idiot. Trodde aldrig jag skulle hamna så här. Min pappa som var överläkare, mamma jobbade som tandläkare. Min bror är läkare han med (han bor i tyskland och har ingen kontakt pga mitt ex).
    Och så är jag så här på botten. Är 38 år. Och nu när jag äntligen mår bra, träffat en fantastisk man sen 1 år och ser ljust på både kärleken och framtiden så drar detta ner mig en massa och samtidigt känns framtiden mörk Gråter
    Jag som vill gifta mig, ha barn, köpa hus, läsa vidare till något jag brinner för (lärare).
    Jobbar just nu som uska. 
    Är det helt kört för mig...? Vad händer om jag får skuldsanering och sen gifter mig skaffar barn ?

• Anonym (Uppgiven)

Jag tog modet att berätta för min vän idag och hennes reaktion alltså....
    Hur kunde du vara så dum? Vem tar lån så där bara? Tänkte du inte. 
    Fy så lätt döma när man inte vet. När man sitter där hotad till livet och rädd.
    Önskar min mamma bodde kvar här. Känner mig så ensam. Även om hon inte vet om exet vad han gjort och hur jag lever. Men bara en kram av henne hade släppt allt 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 22:24:46 följande:

Tack för era svar. Känns hopplöst. Att jag ens kunnat hamna så här pga en idiot. Trodde aldrig jag skulle hamna så här. Min pappa som var överläkare, mamma jobbade som tandläkare. Min bror är läkare han med (han bor i tyskland och har ingen kontakt pga mitt ex).
    Och så är jag så här på botten. Är 38 år. Och nu när jag äntligen mår bra, träffat en fantastisk man sen 1 år och ser ljust på både kärleken och framtiden så drar detta ner mig en massa och samtidigt känns framtiden mörk Gråter
    Jag som vill gifta mig, ha barn, köpa hus, läsa vidare till något jag brinner för (lärare).
    Jobbar just nu som uska. 
    Är det helt kört för mig...? Vad händer om jag får skuldsanering och sen gifter mig skaffar barn ?

Nej det är inte hopplöst, det ordnar sig!
    Grattis till att ha träffat en bra man!
    Du får antagligen inte skuldsanering, skulderna är för  låga. En skuldrådgivare hjälper dig vidare. Ge inte upp, det ordnar sig!
  • Anonym (Tror på dig)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-01-02 22:27:04 följande:

Jag tog modet att berätta för min vän idag och hennes reaktion alltså....
    Hur kunde du vara så dum? Vem tar lån så där bara? Tänkte du inte. 
    Fy så lätt döma när man inte vet. När man sitter där hotad till livet och rädd.
    Önskar min mamma bodde kvar här. Känner mig så ensam. Även om hon inte vet om exet vad han gjort och hur jag lever. Men bara en kram av henne hade släppt allt 

Tyvärr finns det många dömande och oempatiska människor. Hjärta

Själv tycker jag att du är stark som kämpar så hårt och verkligen försöker betala av dina skulder, trots höga räntor och att det egentligen inte alls är du som borde betala.
    Men! Nu tycker jag du ska vara lite snäll mot dig själv Hjärta och boka en tid hos skuldrådgivaren på kommunen.

De möter skuldsatta människor varje dag och kommer inte att döma dig.

Du förtjänar faktiskt att få hjälp. Och du förtjänar att få bygga ett liv med barn och familj med din nya kärlek. 

Stort lycka till.
    Jag tror på dig. Hjärta
Svar på tråden Skuldsanering eller rådgivning