Det här med kalas...
Fy tusan vad det är svårt med kalas numer! Mitt barn fyller 7 och går i förskoleklass. De är tre klasser som räknas som en klass även om de är uppdelade i grupper, dvs 90 barn. Jag har dock ingen aning om vilka barn som går i vilken grupp, någon sådan info har vi inte fått. Det gör att man inte kan bjuda alla killar eller hela klassen. Det blir ohanterligt.
Min son kom på ett gäng gillar. De flesta har han gått med på förskolan. Kvar blir två killar från förskolegruppen som han inte vill bjuda. Han har aldrig blivit bjuden på deras kalas heller. Den ene är rent elak mot min son, både i skolan och på fritidsaktiviteten och den andre är extremt busig och har resurs. Han gömmer kontinuerligt mitt barns kläder i skolan till exempel. Sonen är tydlig med att han INTE vill ha dessa med.
Förutom grabbarna från förskolegruppen, kommer ett par nya kompisar till från klassen.
Hur länge ska gamla grupperingar gälla? Är det ok att utesluta två från gamla förskolan, när de inte längre går på förskolan och ingen av dessa har bjudit min son (men alla de andra killarna på förskolan) på sina kalas? De leker alltså inte ens i skolan.