• Anonym (Frustrerad sambo)

Sambons ex ringer om barnen hela nästan varje dag

Sambon och hennes exman har barn tillsammans så det är såklart nödvändigt med kommunikation. Det är absolut ingenting jag ifrågasätter och ser positivt på deras relation. Frågan är bara var man drar gränsen för när det blir lite för mycket  och för ofta.

Börjar bli tokig på att sambons ex ringer i tid och otid om småsaker kring barnen. Känns sådär när exet ringer mitt under en middag om saker som inte är akuta.Det är som om människan saknar förmåga att tänka självständigt.

Jag har ingenting emot exmannen och vi kommer bra överens men det känns jobbigt att han ständigt dyker upp som gubben i lådan i mitt och sambons liv mer eller mindre varje dag. Alltid via telefon och det verkar omöjligt att ta saker via meddelanden.

Är det verkligen rimligt att ex kommunicerar såhär mycket när det finns barn med i bilden? Jag förstår om det handlar om större saker men om helt vardagliga ting? Någon gång behöver man klippa navelsträngen kan jag tycka.

Det är handlar inte om svartsjuka. Både sambons ex och sambon har gått vidare utan det handlar om att exmannen är oförmögen till att fatta egna beslut och ?stör? mitt och sambons förhållande.
  • Svar på tråden Sambons ex ringer om barnen hela nästan varje dag
  • Anonym (Q)

Be att sambon inte svarar och att hon skriver ett kort meddelande i stället. 

Passar inte att prata nu, skriv en text eller skicka röstmeddelanden så svarar jag lite senare. 

Sen skriver hon ett svar i slutet på dagen. Elller föreslår att de pratar måndag kväll eller liknande, en kväll i veckan. 

• Anonym (Py)
    Anonym (Q) skrev 2026-01-05 17:51:24 följande:

Be att sambon inte svarar och att hon skriver ett kort meddelande i stället. 

Passar inte att prata nu, skriv en text eller skicka röstmeddelanden så svarar jag lite senare. 

Sen skriver hon ett svar i slutet på dagen. Elller föreslår att de pratar måndag kväll eller liknande, en kväll i veckan. 

Haha, den partner som hade lagt fram att jag skulle prata i telefon med en person en gång i veckan, hade åkt ut med huvudet före!

Uppenbarligen tycker inte sambon att det är ett problem att ha den täta kontakten med sitt ex. Passar det inte ts, går det bra att lämna relationen. Att sätta upp villkor för när och hur sambon ska ha kontakt med sitt ex är kontrollerande, osunt och jävligt sunkigt. 
  • Jemp
    Anonym (Frustrerad sambo) skrev 2026-01-05 17:25:27 följande:
    Men snälla någon?det är väl en jädra skillnad? Iofs. Hade det varit frustrerande om hennes vänner ringer konstant också varje gång vi ska ha en stund för oss själva.

Ibland vill man vara ha lite kvalitetstid med sin livspartner utan att exet ska vara närvarande. Är det för mycket begärt menar du?
    Det är en ärlig fråga. Kan du inte förklara problemet och skillnaden? 
  • Anonym (Mx)

Min personliga åsikt är att barnen prioriteras, dvs kontakten mellan barnens föräldrar är något positivt. Även om det ibland stör er relation.

Om några år blir barnen större och ni är i ett helt annat läge. Men just nu går barnen först (dvs kommunikationen mellan deras föräldrar prioriteras före din dåliga känsla).

Anonym (Py) skrev 2026-01-05 17:58:11 följande:
    Haha, den partner som hade lagt fram att jag skulle prata i telefon med en person en gång i veckan, hade åkt ut med huvudet före!

Uppenbarligen tycker inte sambon att det är ett problem att ha den täta kontakten med sitt ex. Passar det inte ts, går det bra att lämna relationen. Att sätta upp villkor för när och hur sambon ska ha kontakt med sitt ex är kontrollerande, osunt och jävligt sunkigt. 
    Läste du ens inlägget eller la du bara in dina egna förutfattade meningar? Har ingen som helst jävla önskan om att kontrollera min sambo utan jag önskar bara att få en kväll då och då med lite kvalitetstid som inte avbryts av telefonsamtal med exet om helt ovidkommande saker.

Kunde inte bry mig mindre i övrigt men det blir lite för mycket när man i princip aldrig får vara ifred. Tänk dig att du ska på bio, åker på weeke, middag, myskväll osv. och varje jädra gång så ringer exet om vilken jacka barnen behöver om tre dagar istället för att skicka ett sms/tänka själv. 
    Anonym (Mx) skrev 2026-01-05 19:14:40 följande:

Min personliga åsikt är att barnen prioriteras, dvs kontakten mellan barnens föräldrar är något positivt. Även om det ibland stör er relation.

Om några år blir barnen större och ni är i ett helt annat läge. Men just nu går barnen först (dvs kommunikationen mellan deras föräldrar prioriteras före din dåliga känsla).

Barnen ska prioriteras. Det säger jag ingenting om. Nägor annat är det inte fråga om. Det här handlar om att exmannen hör av sig konstant i tid Och otid om saker han lätt kan lösa själv men är van vid att min sambo brukade fixa. Någon gång ibland rör mig inte i ryggen men hela jädra tiden börjar bli Irriterande.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Frustrerad sambo) skrev 2026-01-05 19:55:01 följande:
    Barnen ska prioriteras. Det säger jag ingenting om. Nägor annat är det inte fråga om. Det här handlar om att exmannen hör av sig konstant i tid Och otid om saker han lätt kan lösa själv men är van vid att min sambo brukade fixa. Någon gång ibland rör mig inte i ryggen men hela jädra tiden börjar bli Irriterande.

Han är väl bara osäker. Det kanske var din sambo som hade koll på allt och styrde taktpinnen när dom var ihop. Därför vill han hela tiden kolla med henne så att det är ok?

Jag kan vara ute och cykla, men vem vet.

• Anonym (Intensiv personlighet?)

Daglig telefonkontakt låter lite konstigt. Är det en fullt fungerande människa? Någon diagnos? Vill han inte riktigt släppa taget?
    Är det inte brådskande tycker jag man kan ta det via SMS och e-post.

• Anonym (Py)
    Anonym (Frustrerad sambo) skrev 2026-01-05 19:52:03 följande:
    Läste du ens inlägget eller la du bara in dina egna förutfattade meningar? Har ingen som helst jävla önskan om att kontrollera min sambo utan jag önskar bara att få en kväll då och då med lite kvalitetstid som inte avbryts av telefonsamtal med exet om helt ovidkommande saker.

Kunde inte bry mig mindre i övrigt men det blir lite för mycket när man i princip aldrig får vara ifred. Tänk dig att du ska på bio, åker på weeke, middag, myskväll osv. och varje jädra gång så ringer exet om vilken jacka barnen behöver om tre dagar istället för att skicka ett sms/tänka själv. 
    Men snälla du, såg du inte att jag citerade och därmed svarade på ett annat inlägg? 

Hade jag levt i en relation där exet ringt konstant och där min partner varit nöjd med det, hade jag lämnat relationen. Jag hade inte, som föreslogs i inlägget som jag citerade och därmed besvarade, satt upp regler för när min partner fick ha kontakt med sitt ex. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (Py) skrev 2026-01-05 17:58:11 följande:

Det handlar inte om att sätta upp villkor och kontrollera, utan TS borde berätta för sambon att de ständiga telefonkontakterna upplevs som störande och föreslå att merparten av ärenden sköts per sms eller vid samtal en gång i veckan. 

Själv hade jag blivit otrolig störd om mitt ex ringt mig så ofta. Hade även hatat om en sambo försök bestämma hur ofta jag pratar i telefon men hade absolut varit beredd att diskutera något som min sambo upplevt som störande och se om jag kunnat förbättra situationen utan att det blev sämre för barnen. 
    Anonym (Q) skrev 2026-01-06 07:38:32 följande:
    Det handlar inte om att sätta upp villkor och kontrollera, utan TS borde berätta för sambon att de ständiga telefonkontakterna upplevs som störande och föreslå att merparten av ärenden sköts per sms eller vid samtal en gång i veckan. 

Själv hade jag blivit otrolig störd om mitt ex ringt mig så ofta. Hade även hatat om en sambo försök bestämma hur ofta jag pratar i telefon men hade absolut varit beredd att diskutera något som min sambo upplevt som störande och se om jag kunnat förbättra situationen utan att det blev sämre för barnen. 

Det är väl åt det här håller jag resonerar också. Jag vill verkligen inte diktera min sambos ?telefontid? eller hur man ska beskriva men samtidigt upplever jag det som inkräktande på vårt förhållande. Det går liksom knappt en dag utan obligatoriska samtal från exet.

Tror en del handlar om att min sambo har svårt att släppa kontrollen men samtidigt verkar exet oförmögen till att agera självständigt. 

Vill man leva i en ny relation anser jag att man behöver göra vissa justeringar även om justeringarna såklart inte ska gå ut över barnen. 

• Anonym (Py)
    Anonym (Q) skrev 2026-01-06 07:38:32 följande:

Men eftersom ts sambo svarar på samtalen och inte gör något åt situationen, får vi väl anta att hon är nöjd med kontakten? 
  • Anonym (Py)
    Anonym (Frustrerad sambo) skrev 2026-01-06 08:19:07 följande:

Det är väl åt det här håller jag resonerar också. Jag vill verkligen inte diktera min sambos ?telefontid? eller hur man ska beskriva men samtidigt upplever jag det som inkräktande på vårt förhållande. Det går liksom knappt en dag utan obligatoriska samtal från exet.

Tror en del handlar om att min sambo har svårt att släppa kontrollen men samtidigt verkar exet oförmögen till att agera självständigt. 

Vill man leva i en ny relation anser jag att man behöver göra vissa justeringar även om justeringarna såklart inte ska gå ut över barnen. 

Men man måste också inse att alla inte är för alla! Jag har lämnat relationer som inte passat mig, för att partnern haft vanor och beteenden som inte passat mig. Det är klart att man kan ta upp till samtal och se om man kan hitta en kompromiss, men jag antar att ni varit tillsammans ganska länge eftersom ni är sambos och det finns barn inblandade. Jag antar därför att ni talat om det redan och att samtal och sambons svarsfrekvens inte ändrats. 
  • molly50
    Anonym (Mx) skrev 2026-01-05 20:31:42 följande:

Han är väl bara osäker. Det kanske var din sambo som hade koll på allt och styrde taktpinnen när dom var ihop. Därför vill han hela tiden kolla med henne så att det är ok?

Jag kan vara ute och cykla, men vem vet.

Men då kan man väl ta det via sms istället?
    Man måste väl inte ringa i tid och otid för saker som inte är viktiga och behövs ta upp direkt.
    molly50 skrev 2026-01-06 13:59:50 följande:
    Men då kan man väl ta det via sms istället?
    Man måste väl inte ringa i tid och otid för saker som inte är viktiga och behövs ta upp direkt.
    Det är lite kärnan i problematiken.

Allt behöver inte tas i ett samtal. Om det hade funnits en historik där sambon inte svarade på SMS så hade jag haft mer förståelse för exet men nu har hon för vana att svara med vändande post. 

Är det inte brådskande så förstår jag helt enkelt inte varför man inte kan kommunicera i skrift. 
    Anonym (Intensiv personlighet?) skrev 2026-01-05 21:27:51 följande:

Daglig telefonkontakt låter lite konstigt. Är det en fullt fungerande människa? Någon diagnos? Vill han inte riktigt släppa taget?
    Är det inte brådskande tycker jag man kan ta det via SMS och e-post.

Inte vad jag vet och jag har väldigt svårt att tro det. Tror inte heller det handlar om att han inte vill släppa taget heller (han verkar ha gått vidare rätt så fort). Deras förhållande är färdigt så att säga. 

Om jag ska vara ärlig så tror jag mycket handlar om osäkerhet från exets sida. 
  • molly50
    Anonym (Frustrerad sambo) skrev 2026-01-12 16:38:31 följande:
    Det är lite kärnan i problematiken.

Allt behöver inte tas i ett samtal. Om det hade funnits en historik där sambon inte svarade på SMS så hade jag haft mer förståelse för exet men nu har hon för vana att svara med vändande post. 

Är det inte brådskande så förstår jag helt enkelt inte varför man inte kan kommunicera i skrift. 
    Har du pratat med din sambo om det här och berättat hur du känner?
    Jag tänker att det faktiskt är hon som är det största problemet här som alltid måste svara honom istället för att säga till honom att de kan ta det på sms istället.
    Exet måste ju också lära sig att handskas med situationer som uppstår. Hon kan ju inte heller vara tillgänglig 24/7.
    Annars får väl din sambo börja skicka med honom lappar där hon skriver upp vad han ska tänka på vid överlämningarna så kanske han lär sig till slut.
  • Ess
    Jemp skrev 2026-01-05 19:02:34 följande:
    Det är en ärlig fråga. Kan du inte förklara problemet och skillnaden? 

Man vill kunna äta middag ifred, eller bara kunna sitta och titta på tv en kväll utan att bli störd hela tiden. Det är skit irriterande med personer som ringer om skitsaker hela tiden som de själva borde klara av. Men har man aldrig upplevt det så förstår man inte problemet.

• Ess
    Anonym (Py) skrev 2026-01-05 21:30:07 följande:
    Men snälla du, såg du inte att jag citerade och därmed svarade på ett annat inlägg? 

Hade jag levt i en relation där exet ringt konstant och där min partner varit nöjd med det, hade jag lämnat relationen. Jag hade inte, som föreslogs i inlägget som jag citerade och därmed besvarade, satt upp regler för när min partner fick ha kontakt med sitt ex. 
    Jag kan säga att det var en starkt bidragande sak till att jag dumpade mitt ex. Det var dock inte hans ex som ringde konstant, utan hans mamma.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Sambons ex ringer om barnen hela nästan varje dag