• Anonym (Jessica)

Snälla hjälp! Hur får jag denna man att sluta?

Det är så att en man som är frånskild och med barn, har fattat tycke för mig. Hans intresse är inte normalt. I våran grupp av vänner. Har flera sagt åt honom. Att jag har noll intresse för män som har barn. Då jag själv är s.k. frivilligt barnfri.

Men han vill verkligen inte fatta, han verkar tro att jag ska "ändra" mig och inse hur underbart vi kan få det som familj. Att jag skulle bli en bra mamma till hans barn. Samt att vi skulle få ett fint barn tillsammans.

Han skrämmer mig med detta, och jag känner mig stressad av detta. Allt jag ser är totalt kaos. Och hur jag är fastbunden vid en stol. Så känner jag.

Finns det någon barnfri kvinna som varit i liknande sits? Hur gjorde ni för att bli av med honom? Jag orkar inte.

• Svar på tråden Snälla hjälp! Hur får jag denna man att sluta?
  • Anonym (Diana)

Kanske säga att du är lesbisk  som jag brukar säga om jag vill bli av med någon på direkten på krogen. Om han sett dig med någon man tidigare funkar inte det givetvis. 

• Anonym

Sluta ge honom reaktioner
    Gissar att det är en gränslös person. De tycker det är festligt när någon reagerar, ju mer desto bättre.
    Säg nej och gå därifrån. Inga förklaringar, reaktioner eller känslor.
    Blocka på alla social medier / sms / telefon. (I alla fall till han slutat)

• Anonym (S)

Säg att du drömmer om honom varje natt, MEN nu har han ju sin äckliga unge vilket gör honom helt avtändande, så du tackar för dig och går vidare i livet, tack och hej. Elakt och vansinnigt roligt när män lever genom sin barn!

• Goneril

TS är lite mesig och vågar inte säga att hon inte  är intresserad. Säg bara att du dejtar en annan kille!  Skulle heller aldrig som frivilligt barnfri ha inlett ett förhållande med en "farsa", förr I tiden när det kunde ha varit  aktuellt  Att plötsligt bli "bonusmorsa" och få ansvar för andras barn, aldrig i livet. Man behöver bara läsa om "bonuseländet" i FL. De här  "farsorna", ofta med tummen mitt i handen, letar efter en barnflicka, någon att lämpa över ansvaret för barnen på, en gratis hemhjälp arr dela kostnaderna med. När killarna tröttnar finns det andra villiga barnflickor att dela barnens uppfostran och kostnaderna med.

• Anonym (Hmmm..,,)

Är du väldigt ung? För alla kvinnor över 20 har väl råkat ut för såna män åtskilliga gånger och lärt sig säga ifrån?

Det blir en vana till slut, du får nog försöka tuffa till dig rejält eller söka nån form av hjälp, terapi kanske? Bättra på självkänsla och självförtroende. 

Hade du varit intresserad av honom om han inte haft barn? Det är det enda möjliga förklaringen som jag set det.

• Anonym (Roffa Tandalös)

Men lite intresserad är du väl? Kanske blir väldigt trevligt när bara ni är ensamma.
    Han lägger handen på ditt lår och säger "I touch yourvtra ka ka..."sen blixtrar det till och blir göka.

• Anonym (Sofia)

Ignorera. Ignorera. Ignorera.
    Pockar han ändå på så säg, Det är ingen idé att du försöker, vi kommer aldrig att bli ett par.
    Sen får du fortsätta att ignorera tills han tröttnar.
    Det har alltid funkat för mig.
    Sen kan ju era gemensamma kompisar också trycka på att han har gått för långt och att han måste backa för tjejen är inte intressera!

• Anonym (Polly)

Du skriver att dina vänner sagt till honom att du inte är intresserad av honom, men du behöver säga det själv också och vara tydlig med att det är ett 100% nej. 

• Fjäril kär

Jag hoppas du inte hänger med honom privat på något sätt?  Jag hoppas du inte ligger med honom? 

För då kan jag förstå att han inte ger sig om du säger halvhjärtat ifrån och sen ändå hänger med honom och har sex när han är barnledig... 

Backa från att ha kontakt med honom överhuvudtaget och sluta umgås med honom privat. 

Är du inte intresserad så måste du AGERA så också givetvis.  

Sluta chatta, sluta prata i telefon,  sluta träffa honom 
    Nej betyder nej på alla plan. 

• KimLinnefeldt

Skriv ett brev på papper och posta till honom. Skriv att du tycker att hans uppvaktning är obehaglig, och att du vill att han slutar med det. Skriv att du annars betraktar det som stalkning/förföljelse, vilket är olagligt.

Om han ändå inte slutar så har du papper på att du sagt åt honom, men att han ignorerat det. Då har du underlag för en polisanmälan, om det skulle gå så långt.

• Spucks

Barn eller ej spelar ingen roll. Inte heller om du vill ha barn i framtiden eller inte. Du är inte intresserat, det får han acceptera. Att han inte gör det, anser jag som övergrepp och trakasserier. Bryt kontakten med denna människa, och fortsätter han gå efter dig, gör en polisanmälan.

• Anonym (Roffa Tandalös)
    Fjäril kär skrev 2026-01-05 11:15:08 följande:

Jag hoppas du inte hänger med honom privat på något sätt?  Jag hoppas du inte ligger med honom? 

För då kan jag förstå att han inte ger sig om du säger halvhjärtat ifrån och sen ändå hänger med honom och har sex när han är barnledig... 

Backa från att ha kontakt med honom överhuvudtaget och sluta umgås med honom privat. 

Är du inte intresserad så måste du AGERA så också givetvis.  

Sluta chatta, sluta prata i telefon,  sluta träffa honom 
    Nej betyder nej på alla plan. 
    Spark på punga han slutar

• Anonym (Bevis)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-05 14:20:53 följande:

Skriv ett brev på papper och posta till honom. Skriv att du tycker att hans uppvaktning är obehaglig, och att du vill att han slutar med det. Skriv att du annars betraktar det som stalkning/förföljelse, vilket är olagligt.

Om han ändå inte slutar så har du papper på att du sagt åt honom, men att han ignorerat det. Då har du underlag för en polisanmälan, om det skulle gå så långt.

Ett sms eller annat digitalt meddelande borde väl vara bättre? Svårt att bevisa att man har skickat ett fysiskt brev.

I övrigt håller jag helt med dig.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Bevis) skrev 2026-01-05 15:50:36 följande:
    Ett sms eller annat digitalt meddelande borde väl vara bättre? Svårt att bevisa att man har skickat ett fysiskt brev.

I övrigt håller jag helt med dig.
    Det verkar mer "på allvar" att skriva brev. Daterat. Som TS förstås har en kopia på. 

Men ett daterat mejl kan funka, det håller jag med om. Även om det kan fastan i ett spamfilter. Helst med mottagningsbevis eller begäran om bekräftelse.
  • Core

Låter onekligen som en skev snubbe. Av det du skriver får jag intrycket av att han tror att barnen är det enda hindret som behöver bestigas, att han har halva inne i övrigt.

Du kanske ska vara övertydlig med att det inte är så, att du inte vill ha honom oavsett? Jag förstår om han skapar obehag, och kanske på grund av vaga svar och undvikande tycker han sig kunna läsa in att det finns något där, men tröga personer behöver hard facts, punktera varenda tanke med att du inte är intresserad med eller utan barn. 

• Anonym (Skadetvarasåjäklasvårt)
    Anonym (Jessica) skrev 2026-01-04 17:00:03 följande:
    Snälla hjälp! Hur får jag denna man att sluta?

Det är så att en man som är frånskild och med barn, har fattat tycke för mig. Hans intresse är inte normalt. I våran grupp av vänner. Har flera sagt åt honom. Att jag har noll intresse för män som har barn. Då jag själv är s.k. frivilligt barnfri.

Men han vill verkligen inte fatta, han verkar tro att jag ska "ändra" mig och inse hur underbart vi kan få det som familj. Att jag skulle bli en bra mamma till hans barn. Samt att vi skulle få ett fint barn tillsammans.

Han skrämmer mig med detta, och jag känner mig stressad av detta. Allt jag ser är totalt kaos. Och hur jag är fastbunden vid en stol. Så känner jag.

Finns det någon barnfri kvinna som varit i liknande sits? Hur gjorde ni för att bli av med honom? Jag orkar inte.

Alltså om han pratar med dig så säg bara rakt ut att "Jag är inte intresserad av dig".
    Säg ingenting om att det handlar om barn eller något annat utan säg bara att du inte är intresserad av HONOM. Tänk inte att "Ja men han borde fatta vinken".
    SÄG rakt ut att du inte är intresserad av HONOM. Och inte pga att han har barn.

Och sedan finns det blockera-funktion på i princip varenda telefon och app nuförtiden. Det kan inte vara så jäkla svårt att bli fri honom om du verkligen vill.
  • Anonym (Skadetvarasåjäklasvårt)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-05 14:20:53 följande:

Jag tycker det låter som alldeles för mycket ansträngning för en person som man inte är intresserad av. Bara blockera honom istället, och skulle han ta kontakt och prata med TS så säger hon åt honom att hon inte är attraherad av honom.
  • Anonym (Pappa James)

Tråkigt att du inte är intresserad av honom. Har själv varit kär i en kvinna som var frivilligt barnfri. Och man vill så gärna att hon ska bli en del av något. Som hon absolut inte vill. Ser henne ibland, ska erkänna att det svider lite faktiskt. Galet vacker. Så jag förstår denna kille. Även om han låter mer besatt.

Verkar som väldigt många blir stötta utav detta. Varför förstår jag inte. Det är klart att det spelar en STOR roll. Bättre med att vara ärlig med att man inte vill ha barn i sitt liv. Och inte vill bli en del av något familjeliv.   Det är ju ett aktivt val man gjort. Och handlar inte om om att man vill ha barn i "framtiden"

Jag vet att frivilligt barnfria kvinnor inte är intresserade av oss män med barn. Precis som det är även tvärtom också. Många frivilligt barnfria män som inte är intresserade av singel morsor.

Vi är i princip osynliga för dessa damer tråkigt nog. Och har fått acceptera att det lättaste nog är att dejta någon som själv har barn sedan tidigare. Det är det man har att "nöja sig" med på dagens marknad som ensamstående pappa/mamma. Välkommen till verkligheten.

Men du är för snäll. Problemet är att ni umgås i grupp. Och då är det knepigare att " avsluta" helt. Du får börja träffa dom andra utan honom . Du kan även låtsats att du hittat en snubbe i ett annat land och att det är " tidigt än" .

Svar på tråden Snälla hjälp! Hur får jag denna man att sluta?