Vad är rimligt att förvänta sig av vänner?
Jag är en såkallad ?Low maintenance vän?. Jag behöver inte frekvent uppcheckning eller social interaktion ett minst antal gånger i veckan/månaden för att känna mig sedd som vän. Det kan gå flera veckor tills jag träffar en vän, och för mig ser jag inte vänskapen annorlunda för det. Det är klart att någorlunda regelbunden kontakt är av nytta, för att inte ha en främling till vän, men jag ställer aldrig krav eller höga förväntningar på vänner - då jag vet att jag känner mig kvävd av det tillbaka.
Jag är däremot en form av people pleaser och har svårt för att säga nej om någon skulle fråga om vi skulle hitta på något, även fast det inte är något jag är sugen på. I vissa fall kan det tillochmed bli snack om resor man ska göra, som kostar massa pengar, men jag vågar inte visa att det inte är något jag vill. (Som tur var har detta aldrig blivit av)
Under livet har jag lyckats bli vän med så kallade ?high maintenance vänner?, som har ett stort behov av att alltid hitta på något, och nästan har som förväntning att vi ska ses minst 1 gång i veckan. Detta kan ibland dränera mig, då det inte alltid är energi jag har att ge. Om jag inte initierar det så ofta som önskas upplever jag att jag får skuldkänslor, och ett ändrat bemötande från vännen, antagligen för jag inte mött deras förväntningar.
För mig handlar det ofta om att jag inte känner behovet av att fylla en lucka i veckan till att vara med en vän. Ibland kan det vara mycket med plugg, jobb eller partner samt behov av egentid. Och då får väntid helt enkelt väljas bort. Jag har full förståelse för att andra skulle tänka på samma sätt, då vi alla lever ett vuxet liv med olika prioriteringar. Så för mig blir det aldrig personligt om en vän inte hör av sig alltför ofta, eller intiterar till att ses.
Men vad är då rimligt att förvänta sig? Kanske bör jag ha fler low maintenance vänner än high maintenance för att undvika ?orimliga? förväntningar på en. För vänner ska väll ändå bara vara en extra krydda i livet, och inte överdrivet krävande?