• Anonym (bb)

Mitt syskon verkar ha vägglöss hemma och hälsat på hos oss, risker?

Är så himla irriterad!! 
    För lite mindre en månad sen var jag och familjen och hälsade på hos min bror och satt i hans säng (soffan var upptagen)
    Hans dotter hade bott där till och från och var där även då när vi hälsade på, får höra ju hade det hade funnits vägglöss på stället hon bodde på från och till. 

Får veta nu att hennes dotter har vägglöss även på hennes nya boende, (måste ju komma ifrån hennes förra ställe, billigt hotell?) 

På julafton var min bror och dottern och hälsade på hos oss i vår sommarstuga under ett par timmar. Jag tror inte att min bror är ärlig mot mamma för han säger inte att han har vägglöss, men tydligen hade han sagt att hans kompis inte ville hälsa på där pga vägglöss så uppenbarligen måste han ju ha det där??

Man åker väl inte och hälsar på hos folk och hänger av sig jacka m.m. som om ingenting om man har vägglöss hemma utan att säga nåt? Eller bjuder hem folk? 

Är livrädd nu att vi ska ha fått det, och så upprörd!!! Otroligt egoistiskt! 

Är risken stor att de ska ha följt med hans jacka? Har hört att de inte brukar krypa runt på människor under dagtid utan de håller sig mest i skrymslen 
    och under madrasser m.m. och är nattaktiva. 

törs inte ens säga nåt till min man för att jag skäms för brorsarns beteende så. 

• Svar på tråden Mitt syskon verkar ha vägglöss hemma och hälsat på hos oss, risker?
  • Anonym (bb)

fick alltså veta allt detta om vägglössen i dag, inte hört ett ord om detta tidigare. 

• Anonym (bb)

vad tycker ni andra?

• Goneril
    Anonym (bb) skrev 2026-01-05 16:36:54 följande:

fick alltså veta allt detta om vägglössen i dag, inte hört ett ord om detta tidigare. 

Googla. "Hur sprids vägglöss". Allting finns en googling bort. Klart de kan spridas med kläder. Bättre att googla än fråga FL.
  • Anonym (bb)
    Goneril skrev 2026-01-06 00:09:11 följande:
    Googla. "Hur sprids vägglöss". Allting finns en googling bort. Klart de kan spridas med kläder. Bättre att googla än fråga FL.
    har googlat massor men mer givande med andras åsikter och egenupplevda saker. 
  • Anonym (L)

Vägglöss är ju inte så vanligt i Sverige förutom efter utlandsresor så jag är väldigt osäker på om du kommer att få några erfarenheter härifrån?

• Anonym (bb)
    Anonym (L) skrev 2026-01-06 01:00:26 följande:

Vägglöss är ju inte så vanligt i Sverige förutom efter utlandsresor så jag är väldigt osäker på om du kommer att få några erfarenheter härifrån?

Nej kanske är så...
  • Anonym (T)

Vägglöss är inte ute och rör sig dagtid. De som blivit "smittade" av vägglöss har antingen sovit över hos någon som har det eller fått det från böcker eller tyger från en "smittad" plats som lössen kan ha använt som viloplats under dagen.
    De flyttar sig inte gärna själva mer än några meter från personen, deras födokälla, som fått in dem. De bara råkar flytta med saker (böcker och tyg vanligtvis) som flyttas.

Så länge ingen av er i familjen får röda bett efter natten så kan du andas ut.

• Anonym (bb)
    Anonym (T) skrev 2026-01-07 02:15:33 följande:

Vägglöss är inte ute och rör sig dagtid. De som blivit "smittade" av vägglöss har antingen sovit över hos någon som har det eller fått det från böcker eller tyger från en "smittad" plats som lössen kan ha använt som viloplats under dagen.
    De flyttar sig inte gärna själva mer än några meter från personen, deras födokälla, som fått in dem. De bara råkar flytta med saker (böcker och tyg vanligtvis) som flyttas.

Så länge ingen av er i familjen får röda bett efter natten så kan du andas ut.

tack snälla, det lugnar ♥️
  • Goneril
    Anonym (bb) skrev 2026-01-07 03:04:25 följande:
    tack snälla, det lugnar ♥️
    Läste jag också, kolla att ingen i familjen har fått några bett. Brorsan får hålla sig hemma tills det blåst över. Lössen liftar gärna med jackor. Har en avlägsen bekant, mycket åt "vänsterhållet" och som inte lägger ut pengar  på nånting överhuvudtaget - som köpte en billig säng på Blocket. Den blev inte billig ..... Stoppmöbler kan man inte köpa där eller på liknande ställen. En annan bekant fick order att lägga sig i sängen och agera lockbete för att de sedan skulle kunna utrotas. Det gick bra. Det gör det ju till slut, men obetänksamt av brorsan att åka runt och hälsa på folk när han har vägglöss hemma. En reprimand.
  • Anonym (Bio)

Man kan även få det från offentliga miljöer om man har otur.
    Filmstaden förblir stängd ? efter larmet om vägglöss | SVT Nyheter https://share.google/N0A1kVE12JjJ0Mb4P

• KimLinnefeldt

Låg i en säng med vägglöss på en turistresa. När vi kom hem gick vi rakt igenom lägenheten och ställde väskorna på balkongen. La kläder i frysen och tvättade allt vi kunde.

I sängen lämnar lössen spår i form av små svarta (blod-) prickar. Betten ger en hemsk klåda.

Lössen biter ofta tre gånger i rad. Det kallas i USA för "breakfast, lunch and dinner"...

TS bör inte få panik, ännu. Det kanske inte alls finns några löss. Men säg åt dem som varit utsatta att de måste sanera allt. Allt.

Det är skitsvårt att bli av med vägglöss om de förökat sig.

• Anonym (bb)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-07 15:47:03 följande:

Låg i en säng med vägglöss på en turistresa. När vi kom hem gick vi rakt igenom lägenheten och ställde väskorna på balkongen. La kläder i frysen och tvättade allt vi kunde.

I sängen lämnar lössen spår i form av små svarta (blod-) prickar. Betten ger en hemsk klåda.

Lössen biter ofta tre gånger i rad. Det kallas i USA för "breakfast, lunch and dinner"...

TS bör inte få panik, ännu. Det kanske inte alls finns några löss. Men säg åt dem som varit utsatta att de måste sanera allt. Allt.

Det är skitsvårt att bli av med vägglöss om de förökat sig.

bra att ni var försiktiga vid hemkomst, brukar vi också alltid vara om vi vart ute och rest.  tack för tips!!
Svar på tråden Mitt syskon verkar ha vägglöss hemma och hälsat på hos oss, risker?