philly skrev 2026-01-07 23:51:33 följande:
Jag är man, snart 50 utan barn och trivs jättebra med det. Kan inte säga att jag som ung planerade att aldrig ha barn, men jag har aldrig längtat efter att ha barn eller känt att jag vill ha barn. Nu är jag lyckligt gift och trivs väldigt bra med livet, berättade tidigt när vi lärde känna varandra att jag inte vill ha barn. Det sista du skriver tror jag också, folk som har barn pratar ju själva ibland om hur stressigt det är och hur trötta de är och risken för separation är nog ganska stor särskilt under småbarnsåren. Inte helt ovanligt att folk separerar, har barn och träffar någon ny och får barn med den nya. Forskning visar också att många håller ihop för barnens skull, men utan att vara lyckliga tillsammans. Många med barn är inte lyckliga i sina relationer och det finns studier där de gjort uppföljningar upp till 8 år efter barnets födelse och paren är fortfarande inte lyckliga. Finns så klart lyckliga barnfamiljer också, men forskning visar att många inte är det.
Goneril skrev 2026-01-11 00:49:42 följande:
Mycket enklare än så. Vissheten att man inte vill ha barn, någonsin, finns redan tidigt i livet, i sena tonåren, och då är inte karriärfrågan aktuell på många år. Då vet man ju inte ens om man har det rätta virket för att göra karriär! Det är alltså inte en antingen/eller-fråga; man vill inte ha barn och avskyr själva tanken på att vara fjättrad vid ett barn, att upplåta sin kropp åt att bära det, föda det och sedan ha ansvaret.
Grundläggande för barnfriheten är att man inte vill ha det ansvar och den bundenhet som ett barn innebär. Man vill rå sig själv och man behöver inte nödvändigtvis vara uppslukad av någon passion som ett alibi för avståendet. Många kvinnor tror att vi som är barnfria känner en tomrum som måste fyllas för att vi inte ska vara olyckliga. Så är det inte, det kan jag försäkra. Vi är nöjda med tillvaron som den varit och som den är, tågluffande och studier i ungdomen och utvecklande arbete som vuxen. Att kunna läsa till fram på småtimmarna, att kunna gå på konsert eller teater spontant är en självklarhet och inte vill vi ha kladdiga barnfingrar på designmöblerna. De flesta av oss bsrnfria ogillar inte barn, tvärtom tycker vi om dem men vi vill inte ha egna. Den paradoxen förstår inte alla, särskilt inte kvinnor. Ibland tror de att vi "låtsas" vilja vara barnfria men inte kan skaffa några för stt vi ingen psrtner har eller att vi inte är fertila, det vill säga att "rönnbären är sura".
Anonym (MTR) skrev 2026-01-06 16:40:15 följande:
Valde bort barn tidigt precis som du, idag är jag i 50 års åldern och ångrar mig fortfarande inte.
För att bli lycklig utan barn tror jag att man behöver ha passioner i livet som är oberoende familj och karriär. Något som man brinner för och som ger en mening med tillvaron och som tar upp ens tid och energi. (Finns ju en del hästtjejer som är lyckliga utan barn ex).
Man ska aldrig välja bort barn för att satsa på en karriär då det är alldeles för osäkert, risken att misslyckas med karriären är så stor och så som teknikutvecklingen ser ut idag är framtiden alldeles för osäker. Risken är att man blir mycket olycklig om man satsar på en karriär och väljer bort barn trots att man kanske egentligen vill.
Sen är det alltid en risk att skaffa barn, visst kan det bli hur mysigt och fint som helst men det kan också förvandla livet till en mardröm.
Skulle uppskatta att chansen är 1/3 att man lyckas med familjesatsningen, då menar jag att man undviker skilsmässa, är lyckligt gift, barnen växer upp till stabila respektabla personer som är mer framgångsrika än en själv.
Det finns saker som ni aldrig kommer att veta, dock... Ni kommer aldrig att känna den där kärleken, som man känner till sina barn, och ni kommer aldrig att veta att det besväret ni är rädda för är "kärt besvär". Kanske inte varenda stressig vintermorgon, men övergripande så skulle man inte vilja vara utan barnen, för att slippa det besväret.
Dessutom verkar det som att ni tänker att barn alltid är småbarn. Men om man skaffar två barn med två års mellanrum - som jag gjorde - så varar den riktiga småbarnsperioden bara c:a sex år. Och det är ju inte så mycket i ett livsperspektiv. Sedan blir de mer och mer självgående; när yngsta är 8 och äldsta 10 kan de redan vara ensamma hemma ett par timmar på eftermiddagen, och när yngsta är 11 och äldsta 13 kan de vara ensamma några timmar på kvällen.
Dessutom har de en förälder till, och man kan turas om att ge varandra frihet. Så man behöver inte alls avstå så mycket under så lång tid som ni verkar tro...
Dessutom är det en särskild glädje i att utöva sina intressen TILLSAMMANS med sina barn, att så att säga lämna över intressena till dem. Att leva för att rida och hålla på med hästar i vuxen ålder känns sorgligt och ganska omoget, ärligt talat. Inte så att det är fel att gå på lektion någon gång i veckan, men om detta ska vara livsinnehållet - som det var när man var 13 år..? När man gör det med sin dotter blir det en helt annan sak, då är det ju något som VI upplever tillsammans, och hon kan få möjligheten att börja tidigare och ta fler lektioner än man själv fick som barn, och bli riktigt duktig...
Att se barnen utvecklas är en stor glädje, både i skolämnena och i andra intressen och områden av livet.
Sedan tänker jag även, att livet är en väv... först är man barn, och man umgås med sina föräldrar och far- och morföräldrar. Sedan blir man själv förälder, och slutligen tillhör man den äldsta generationen, och man hjälper sina barn med att hämta sina barnbarn från dagis på eftermiddagen (i alla fall ibland). Hela tiden har man en familj omkring sig, och en roll i den.
Utan en familj tycker jag i alla fall att det skulle bli... ensamt. Tomt. Tråkigt. Och även otryggt. Tänk att inte ha någon som skutsar en till doktorn när man börjar få krämpor, ingen som för ens talan mot biståndsbedömaren på kommunen, ingen som kommer och hjälper en med saker i bostaden som man inte kan göra själv längre, ingen som ringer och hör att man har det bra och inte har ramlat och blivit liggande på govet, ingen som kommer och hälsar på på äldreboendet och ser att man mår bra och blir väl behandlad där... Detta hade jag inte velat ha framför mig.