• Anonym (Ingengör-ingenjör)

Saker som nästan ingen gör längre.

Ge exempel på sådant som folk, sällan gör numera.

T.ex. att se på linjär-TV sägs ju snart vara helt passe, då de flesta har Netflix eller kan streama/ kolla på nätet.

PosNord i Danmark slutar dela ut brev, och snart kommer samma ske i Sverige, då folk väldigt sällan skickar brev numera.: Allting görs via appar/ på nätet

Ingen "raggar" på "traditionellt" sätt numera, datingapparna har tagit över nästan helt.

Konanthantering skulle väl kunna ses som självklart att nämna i sammanhanget, men har läst att kontanter har ökat i popularitet, även bland en del yngre.

Vad tänker ni om utvecklingen, tycker ni att allt bara är bra med den eller har ni invändningar?

• Svar på tråden Saker som nästan ingen gör längre.
  • Postman
    Anonym (Mogen kvinna) skrev 2026-01-07 20:46:15 följande:
    Min mor manglade lakan, och dukar, Sånt gör man inte längre. 
    Sant, min mor manglade nog det mesta och sen skulle det vikas på ett speciellt sätt. Tror inte det är många som gör heller. 
  • EnAnonumius
    Anonym (60-talist) skrev 2026-01-07 16:16:24 följande:
    Det är att stryka/mangla banden man knöt örngotten med, i zickzack-mönster. Glad
    Min mamma gjorde det i min tidiga barndom.
    Mamma var född i början av 30-talet.
    Ah-ha, tack.. 

Jag är ju 70-talist så jag växte upp med  örngotten som har "ficka"...😁
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • KimLinnefeldt
    Postman skrev 2026-01-07 20:37:56 följande:

Extremt få bygger tåg- eller bilbanor om ens någon
    Ingen spelar in musik från radion eller kopierar en musikskiva
    Vet ingen som äter marmeladkulor mer än jag och min partner. 

Jo, jag! Frun älskar godis men inte marmeladkulor, så det är det enda godiset som jag får ha i fred.

Skönt att känna kulorna i munnen, eller hur flickor?
  • Anonym (K)

Min 13-årige son känns väldigt analog och verkar ha lessnat på det digitala. Han träffar främst kompisar irl, tecknar och skriver med papper och penna. Går på danskurs, tränar lampsport. Älskar mobilfria kollon. Men visst, han är väl ett undantag. Men tror att de yngre håller på att utveckla en motrörelse.

• Anonym (K)

Kampsport skulle det stå, haha.

• KimLinnefeldt
    Anonym (K) skrev 2026-01-08 11:39:38 följande:

Lampsport var roligare. Lysande, helt enkelt.
  • Anonym (C)

Cyklar till och från Jobb/skola 5 km. Inga problem förr men nu kan många inte ens använda benen 2 km.  Förr var det 1 bil/familj som man fick dela på så då var det inga problem att cykla en halvmil. 

Detta är något som enligt mig borde komma tillbaka då många är alldeles för bekväma och kass kondition och ork.

Anonym (K) skrev 2026-01-08 11:39:03 följande:

Min 13-årige son känns väldigt analog och verkar ha lessnat på det digitala. Han träffar främst kompisar irl, tecknar och skriver med papper och penna. Går på danskurs, tränar lampsport. Älskar mobilfria kollon. Men visst, han är väl ett undantag. Men tror att de yngre håller på att utveckla en motrörelse.

Stämmer. Även yngre börjar tröttna på att allt ska vara digitaliserat och uppkopplat. Det är inte så många unga, men en tillräckligt stor andel för att kunna initiera en sorts motrörelse.

En undersökning för lite sedan visade dessutom att unga börjat tröttna på sina föräldrars mobilberoenden, och vill att de ska vara mer närvarande.
  • Anonym (g)
    Anonym (K) skrev 2026-01-08 11:39:38 följande:

Lampsport verkare lite roligareSkrattande
  • Anonym (g)
    Anonym (K) skrev 2026-01-08 11:39:03 följande:

Tror också att det håller på att sakta bli en sådan rörelse, hörde nåt om det på tv härom dagen.
    Anonym (C) skrev 2026-01-08 12:02:50 följande:

Cyklar till och från Jobb/skola 5 km. Inga problem förr men nu kan många inte ens använda benen 2 km.  Förr var det 1 bil/familj som man fick dela på så då var det inga problem att cykla en halvmil. 

Detta är något som enligt mig borde komma tillbaka då många är alldeles för bekväma och kass kondition och ork.

Håller helt med. Folk har blivit otroligt lata och måste ta bilen om de bara ska 500m till närmsta affär. Vissa som säger att de konditions- och styrketränar gör det dessutom inte tillräckligt för att det ska bli någon reell förändring.
  • Postman
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-08 11:09:14 följande:
    Jo, jag! Frun älskar godis men inte marmeladkulor, så det är det enda godiset som jag får ha i fred.

Skönt att känna kulorna i munnen, eller hur flickor?
    Ahh härligt. Underbart att läsa att det finns fler som äter dessa. ☺️👍🏻 Läste att du skrev om träskor, min partner går mer än gärna i träskor kan jag hälsa.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Saker som nästan ingen gör längre.