Anonym (Arne Tammer) skrev 2026-01-26 10:26:12 följande:
Träning tar alltså fram dina problem i en okontrollerad miljö. Tar du fram samma problem i ett samtal med en terapeut, exempelvis, så kan ni styra vad som sker bättre.
Du mår inte bra fysiskt av din träning. Så fort du går in på gymet så sjunker ditt humör och du blir stressad av att du är så "full och dålig".
Det är inte ett netto-plus för hälsan att lyfta lite vikter om det samtidigt sänder dig ned i en negativ spiral av tankar och mående.
Träna kan du göra igen senare, när du har hanterat det i huvudet. Så att du KAN träna.
Det är på två sätt. Många har försökt allt, i decennier, utan framgång. Till slut är den enda lösningen att bryta tiden man spenderar med sitt mörker, på ett konstruktivt sätt. Det är träning för mig, träning plus psykolog tog mig ur gyttjan, endast psykolog gav ingenting.
Jag har inte direkt doktorerat i ämnet, men lyssnar man på dom som har det fungerar träning så bra för att du bryter mönster, dina ingångna stigar mellan synapserna. Om man tar cardio som exempel. I början kommer tanken var tionde sekund, jag orkar inte, jag klarar inte, jag är kass osv. Efter en månad dyker tanken upp varje minut. Efter ett halvår var tionde minut och så vidare. Samma sak med vikter.
Det handlar i grunden inte om det fysiska i träningen, utan samtidigt tränar du upp din mentala uthållighet, med tiden fungerar det även utanför träningen. Du lär dig den vägen hur du inte kuvar dig för tankar och känslor, lär dig gå vidare utan att varken ignorera eller förtrycka.
Sen är det komplext. Alla är olika, alla har olika ryggsäckar man bär på, men det är ett faktum att träning inte allra flesta fall ger minst samma effekt som antidepp, det säger jag både med vetenskapligt stöd och av egen erfarenhet.
Har man gått och vadat i sin skit ett helt liv, privat medecinering, olika former av terapi etc är träningen verkligen det som kan hjälpa dig upp på hästen. Sen behövs förmodligen hjälp av psykolog också, men poängen är att för många är träning det första steget att aktivt göra något åt sin situation själv, man tar sig ur offerrollen och känner att man faktiskt har mandat att förändra sitt eget liv. Det är så mycket mer än lite större biceps, eller bättre kondition, är det enda jag vill säga med det här inlägget.