• Jazzer73

Hur slippa få depression av träning?

Har tränat på gym i 4 år, innan dess sprang och cyklade jag. Tränar hyffsat regelbundet, 3-5 gångar i veckan, ungefär 90 minuter. Och det är säkert bra, men varje gång jag går in på gymmet, eller ägnar mig åt någon form av träning så sjunker humöret som en sten, blir helt knäckt. För att det påminner mig om hur dålig jag är på allt jag gör. Hur ful jag är. Ibland hänger jag handukar över speglar och försöker hålla blicken vid golvet för att slippa se mig själv, och slippa se alla snygga o vältränade människor. Önskar så att jag dög till något. Antar att det är bra att träna så man inte drabbas av allt för många krämpor när man blir (ännu) äldre, så kommer fortsätta träna. Har ingen att prata med om detta, så därför blir det vädring på forum. Igen. Finns väl inte så mycket att säga, finns inget magiskt piller som plötsligt gör mig bra på nåt, eller mindre ful. 

• Svar på tråden Hur slippa få depression av träning?
  • Anonym (Mia)

Låter som du har dysmorfobi. Kolla upp det!

• Anonym (Granbarr)

Låter som att du har alldeles för höga krav på dig. 

Varför måste du vara bra på att träna?  Träning gör du för din egen skull för stt du ska må bra.   Inte för att bevisa något. 

Och kanske fokusera på andra typer av träning som faktiskt är riktigt kul och ger dig något tillbaka?  

• Jazzer73
    Anonym (Mia) skrev 2026-01-06 12:22:06 följande:

Låter som du har dysmorfobi. Kolla upp det!

Läste lite om det nu. Kanske. Fast inte riktigt ändå. Känns mer som att det är hela jag som inte duger, inte bara utseendet. Har såklart träffat psykologer etc och diskuterat detta, men utan större framgångar. Men ska kolla lite mer, tack för tipset
  • Jazzer73
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-01-06 12:31:24 följande:

Låter som att du har alldeles för höga krav på dig. 

Varför måste du vara bra på att träna?  Träning gör du för din egen skull för stt du ska må bra.   Inte för att bevisa något. 

Och kanske fokusera på andra typer av träning som faktiskt är riktigt kul och ger dig något tillbaka?  

Jag måste inte va bra på att träna. Men hade velat va bra på nånting i livet. Och träningen blir en påminnelse om detta. Har testat olika träningsformer, och upplever samma sak där.
  • Anonym (s)

Hur är du dålig på att gymma? orkar du inte mer? klarar av nya mål i träningen?

att bara hålla en gymrutin hade många varit avis på

• Anonym (Granbarr)
    Jazzer73 skrev 2026-01-06 12:35:04 följande:
    Jag måste inte va bra på att träna. Men hade velat va bra på nånting i livet. Och träningen blir en påminnelse om detta. Har testat olika träningsformer, och upplever samma sak där.
    Vem påstår att du inte är bra på något i livet?  Jämfört med vad?  

Vad försöker du bevisa och för vem?  Vem har ställt så höga krav på dig att allt blir en tävling för dig? 
  • Anonym (Mian)

Om depressionen beror på att du inte vill se dig själv i speglarna så finns ju annan träning, utan speglar. Om du vill träna men fortsätter göra det på ett ställe där du mår dåligt, så känns det som att offerkoftan sitter lite väl tight. Det finns en annan lösning, det vet du.

• Anonym (s)
    Anonym (Mian) skrev 2026-01-06 13:39:30 följande:

Om depressionen beror på att du inte vill se dig själv i speglarna så finns ju annan träning, utan speglar. Om du vill träna men fortsätter göra det på ett ställe där du mår dåligt, så känns det som att offerkoftan sitter lite väl tight. Det finns en annan lösning, det vet du.

Aj så aggressivt. Gym har speglar, gym har också utrustningen som TS vill träna med.
  • Anonym (Mian)
    Anonym (s) skrev 2026-01-06 13:45:51 följande:
    Aj så aggressivt. Gym har speglar, gym har också utrustningen som TS vill träna med.

Gym med speglar gör också att han mår dåligt. Tycker du inte att det spelar någon roll? 

• Jazzer73
    Anonym (Mian) skrev 2026-01-06 13:39:30 följande:

Jag har (som jag skrev) testat olika typer av träning de senaste 10 åren typ. Sprungit i skogen, inte många speglar där, men fick samma känsla ändå.
  • Jazzer73
    Anonym (s) skrev 2026-01-06 13:01:58 följande:

Hur är du dålig på att gymma? orkar du inte mer? klarar av nya mål i träningen?

att bara hålla en gymrutin hade många varit avis på

Ja, det var ju en bra fråga. Jag hade kanske lite orealistiska förväntningar när jag började med gym för 4 år sen, trodde jag skulle bli mindre ful om jag tränade. Men så blev det väl inte riktigt. "Dålig på att träna" låter ju onekligen lite konstigt. Handlar mer om att jag känner mig sämre än alla andra på gymmet. Och de flesta andra människor i världen. Nej, det är inte rationellt, men jag är en fena på att hitta logiska bevis för att det måste va så.
  • Jazzer73
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-01-06 13:16:42 följande:
    Vem påstår att du inte är bra på något i livet?  Jämfört med vad?  

Vad försöker du bevisa och för vem?  Vem har ställt så höga krav på dig att allt blir en tävling för dig? 
    Jag vet inte vart känslan kommer ifrån, finns saker i min uppväxt som skulle kunna förklara det. Alltid varit en outsider, aldrig passat in. Mina föräldrar var två ytterpoler, ena tycker allt jag gjorde var skit, andra tyckte allt jag gjorde var helt fantastiskt, så lyckades aldrig riktigt komma underfund med att hitta en bra referens. Hade såklart varit värre om båda tyckte jag var en katastrof, finns ju tyvärr barn som växt upp så

Jag vet inte om jag försöker bevisa nåt, men hade velat bli bekräftad på något sätt. Vet inte om det är ovanligt, tror många människor skulle vilja bli bekräftade ibland. Jobbar bl.a. som lärare och upplever att mina studenter där definitivt behöver få bekräftelse på att de gör nåt bra. Vilket jag hoppas jag ger dem ibland.
  • Anonym (Peppiga Pia)

Du får väl tänka lite mer som jag då? Flört

När jag är på väg till träning är jag redan lite bättre än alla jag möter som inte är det.

När jag tränar jämför jag bara med mig själv, och noterar varenda litet framsteg.
    Jag har alltid flera olika mål, jag når alltid ett eller flera mål. Minuter, distans, reps, nå maxpuls, gör 90 situps, bli smidigare- det finns alltid något man kan bocka av.

När jag har tränat klart utsatt antal minuter eller varv eller reps spelar jag alltid en "vinnarlåt" som kan variera lite. Just nu är det "I love me" (Meghan trainor/Lunch Money Lewis).

När jag går hem spelar jag pepp-musik och då är jag klart jättemycket bättre än alla som masar omkring och inte alls har tränat idag.

Jag skriver i min träningslogg och räknar, antal tillfällen är också trevligt att räkna på. Redan där är man klart överlägsen alla som inte tränar regelbundet och det är många. 

Om du bara tar dig till gymmet 2 ggr varje vecka är du redan bättre än ca 50% av befolkningen. Tänk på det istället.

• Core

Har tränat hela livet och har alltid haft drag som dig, trots att jag är i bra form. För mig handlar det om högintensiv träning, jag börjar alltid att köra cardio på hög puls en halvtimme, sen tunga gymövningar med lite vila emellan.

varför? Jag vet inte, jag tror att det handlar om att få igång adrenalinet och anman kemi i kroppen som ger må bra känslor. Går jag till en maskin, kör lite halvtungt och fastnar några minuter mellan varje set blir jag mörk till sinnet, och har låga tankar om mig själv.

Så din faktiska form har mindre med saken att göra, det handlar bara om hur du ser på dig själv, men den delen finns det vägar runt. Prova högintensiva träningspass

• Jazzer73
    Core skrev 2026-01-06 15:38:37 följande:

Har tränat hela livet och har alltid haft drag som dig, trots att jag är i bra form. För mig handlar det om högintensiv träning, jag börjar alltid att köra cardio på hög puls en halvtimme, sen tunga gymövningar med lite vila emellan.

varför? Jag vet inte, jag tror att det handlar om att få igång adrenalinet och anman kemi i kroppen som ger må bra känslor. Går jag till en maskin, kör lite halvtungt och fastnar några minuter mellan varje set blir jag mörk till sinnet, och har låga tankar om mig själv.

Så din faktiska form har mindre med saken att göra, det handlar bara om hur du ser på dig själv, men den delen finns det vägar runt. Prova högintensiva träningspass

Tack för ett konkret tips. Ska testa ta i mer. Brukar iofs ta i tills jag inte orkar mer, men ska se om jag kan pusha det lite till.
  • Core
    Jazzer73 skrev 2026-01-07 07:40:06 följande:
    Tack för ett konkret tips. Ska testa ta i mer. Brukar iofs ta i tills jag inte orkar mer, men ska se om jag kan pusha det lite till.
    Ja prova. Det behöver nödvändigtvis inte vara att ta i mer eller lägga på mer vikt, utan öka intensiteten genom ett högre antal reparationer och kortare vila emellan. Och prova även att inleda passen med högpulsträning. Då är det betydligt enklare att hålla ångan igång efter det, åtminstone för mig.

Jag har varit på gymmet i mer än 20 år, sedan tidiga tonår, men först börjat köra så här det senaste året, och det har verkligen revolutionerat mina pass
Svar på tråden Hur slippa få depression av träning?