• Anonym (M)

Positiva erfarenheter av Keto/LCHF

Jag har precis påbörjat en keto-diet eller om det blir LCHF, får se, och känner mig rätt pepp men får negativa kommentarer från omgivningen. 

Jag vill inte tappa motivationen för jag har läst på mycket och tror faktiskt på det här. 

Har ni lust att dela era positiva erfarenheter av Keto/LCHF så att jag får lite mer pepp? 😊

Berätta gärna om eventuella utmaningar också och hur ni klarade av dem. 

• Svar på tråden Positiva erfarenheter av Keto/LCHF
  • Dexter dot com

Jag kör Keto i perioder för att gå ner i vikt och det funkar utmärkt för mig. Ser till att det alltid finns färdig mat hemma och att alltid ha ett par kokta ägg med mig. Köper "better than pasta" då jag ibland tröttnar på kål och gröna bönor :)

• Anonym (pga)

Jag äter förvisso typ LCHF pga typ-1 diabetes, och därmed inte helt strikt utan upp till 100 g kolhydrater om dagen, men oftast blir det mellan 30 och 70g. Det funkar utmärkt. 

Många jag känner och har pratat med som äter LCHF eller keto använder mängder med sötningsmedel. Jag är en sån som hellre i så fall tar lite riktigt socker, honung eller sirap. Jag förstår dock om man tar sötningsmedel om man kör strikt/keto.

I övrigt så ser jag inte heller till varje enskild ingrediens/vara, utan till helheten på en dag. Jag kan äta en potatis, eller till och med en brödskiva, men då är det EN potatis eller EN brödskiva. 

Jag har ätit så här i 15 år.

Jag fick också negativa kommentarer från omgivningen först. De hade underliga idéer om vad det innebar att äta LCHF. Att man typ käkar bacon doppat i smör med majonnäs till och dricker rapsolja i ölglas, typ. Men ju mer de såg och hörd eom fräsch mat och goda efterrätter så blev det tystare och tystare.

För mig har egentligen den enda utmaningen varit omgivningens attityd.

• Jemp

Jag har tidigare gått ner 17 kg med lchf. Tycker det funkar bra, tar bort sug och ger viktnedgång.
    Tyvärr lite för svårt i vardagen (/när planeringen brister) för att jag ska få till det längre perioder numera. 

• Casual

Ursäkta novellen. Gick igång lite då jag blir lite uppeldad av ämnet på ett positivt sätt. 

Jag började äta ketogen diet i mars förra året, så har ätit så i 10 månader nu. Kombinerar den med periodisk fasta, har ett ätfönster på 5 timmar under varje dag, och fastar resten.  (mycket grönt te och citronvatten dricker jag så jag håller mig pigg)

Jag är 39 år gammal. Är 170 cm lång och gått ner från 107 kg till 75 kg, så 32 kg med andra ord. Tagit mig ner från obesitas till övervikt.

Ska ner till 70 kg, vilket är den översta gränsen på normalt bmi, och sedan äta lite oftare för att inte gå ner mer samtidigt som jag håller mig till keto för att inte gå upp.
     jag tränar för att pusha  viktnedgången, ( började träna efter att jag tappat 20 kg, för mina knän skull)

Några positiva saker är att jag inte alls har mycket lös, hängande hud! Trodde det skulle bli mycket mer än vad som blev. (Lite gäddhäng och en påse hud på magen har jag dock, men det kan jag leva med :).

Jag blev av med mina kroniska inflammationer I hela kroppen, hade alltid ont någonstans i leder eller muskler innan jag började med Keto. Det är en fantastisk frihet. 

De första 15 kilona ramlade av på bara 3 månader, sedan har viktnedgången gått aningens långsammare, men den har varit stadig på ca 1-2  kg i veckan. Med ett par viktplatåer på 2-3 veckor då och då. Men det är bara att kämpa sig förbi viktplatåerna och ha tålamod. 

Jag kommer aldrig gå tillbaka till att äta vetemjöl, gryn och socker, det är inte heller något jag saknar, då mina smaklökar verkar ha anpassat sig till ketokosten och allt smakar bra. 
    Men det var ett helvete de första veckorna, innan jag blev av med mitt sockerberoende. 

Jag mår väldigt bra av att vara i ketos, och är både gladare och piggare! Min energi räcker längre och mitt tålamod har blivit bättre. Min menscykel har också blivit helt stabiliserad och jämn, viket den aldrig vart innan. 

Människor i min omgivning var väldigt skeptiska i början, misstänksamma och till och med otrevliga ibland. 

Men jag började tittade på mängder med föreläsningar på Youtube(av faktiska läkare, främst från USA, då keto inte är lika stort i Sverige som där) och läste på en hel del om hur kroppens hormoner fungerar och varför lågkolhydratdiet hjälper till att läka ut insulinresistenta fettceller. 

Efter några månader så började jag ge svar på tal och ge kritikerna i min omgivning lite info och uppmuntrade dem att kolla upp det jag säger själv, för det är ju inte magi, det är vetenskap. 
    Min familj och nästan alla mina vänner utvecklade en förståelse för att det jag gör är nyttigt. 

Alla svarar ju såklart inte bra på att bli motsagda och vägrade ta in informationsom var nytt för dem, men dem har jag helt slutat umgås med. Vissa vänner valde jag att inte inkludera i mitt liv under denna resan, för mina hälsomål är viktiga för mig och vill inte ha motsträvande människor runt mig.

Jag brukar påminna skeptiker  om att det inte finns något som heter essentiella kolhydrater.
    Essentiella näringsämnen är dem vi behöver ha i oss i form av mat, dessa är essentiella fetter samt aminosyror (proteiner)

Kolhydrater blir till glukos i kroppen. Men kolhydrater är inte nödvändigt att äta då levern tillverkar den glukos kroppen behöver av fetter, i en process som heter gluconeogenisis. 

Och nej, musklerna behöver inte heller glukos (eller glykogen som det heter när det lagras i muskelvävnad) musklerna börjar lagra protein i stället i brist på glykos. Man kan träna bra på det, med undantag från elitidrottare som kan behöva lite kolhydrater  då de tränar på en mycket hög nivå . 

Mänskligheten har en fettfobi, på grund av fetmaepedimin som utvecklades under 1900-talet, men fettepedemin berodde aldrig på fett i sig, utan på alla livsmedel med enkla och procceserade kolhydrater. Samt procceserade fetter i kombination med kolhydrater. 

Man trodde länge under 1900-talet att kroppen föredrog att ta sin energi ifrån glukosförbränning på grund av att kroppen förbränner glukosen först, innan den börjar bränna ketonkroppar. 

Men man har kommit fram till nu att våra kroppar bränner glukoset först på grund av att det är giftigt för oss. För hög glukosnivå i blodet ger diabetes typ 2. 

Energi till kroppens celler via ketoner har en stadigare förbränning och ditt blodsocker slutar gå upp och ner, den lägger sig på en jämn och låg nivå, och i sin tur så gör insulinnivån samma sak. En hög insulinnivå gör att kroppen hamnar i ett fettlagrings-mode och då kan du inte tappa vikt. 

Personer med obicitas har ofta en kronisk hög insulinnivå som gör det superssvårt att tappa vikt. Men keton är en räddning då, genom att rensa kroppen på glukos så har din kropp möjlighet att börja bränna ketoner I stället, och då går du ner i vikt då kroppen lär sig att bränna ditt kroppsfett av att du äter fett.

För mig har det varit en räddning. Jag var nära på att utveckla diabetes typ 2 på grund av mitt socker och missbruk av enkla kolhydrater. 
    Den här kosten har verkligen förändrat hela mitt liv till det bättre! 
    Jag har försökt gå ner i vikt många gånger i mitt liv men aldrig lyckats. Men med keton så har det gått så enkelt och fort att jag äntligen klarade det :)

• Anonym (M)
    Casual skrev 2026-01-06 22:19:46 följande:

Ursäkta novellen. Gick igång lite då jag blir lite uppeldad av ämnet på ett positivt sätt. 

Jag började äta ketogen diet i mars förra året, så har ätit så i 10 månader nu. Kombinerar den med periodisk fasta, har ett ätfönster på 5 timmar under varje dag, och fastar resten.  (mycket grönt te och citronvatten dricker jag så jag håller mig pigg)

Jag är 39 år gammal. Är 170 cm lång och gått ner från 107 kg till 75 kg, så 32 kg med andra ord. Tagit mig ner från obesitas till övervikt.

Ska ner till 70 kg, vilket är den översta gränsen på normalt bmi, och sedan äta lite oftare för att inte gå ner mer samtidigt som jag håller mig till keto för att inte gå upp.
     jag tränar för att pusha  viktnedgången, ( började träna efter att jag tappat 20 kg, för mina knän skull)

Några positiva saker är att jag inte alls har mycket lös, hängande hud! Trodde det skulle bli mycket mer än vad som blev. (Lite gäddhäng och en påse hud på magen har jag dock, men det kan jag leva med :).

Jag blev av med mina kroniska inflammationer I hela kroppen, hade alltid ont någonstans i leder eller muskler innan jag började med Keto. Det är en fantastisk frihet. 

De första 15 kilona ramlade av på bara 3 månader, sedan har viktnedgången gått aningens långsammare, men den har varit stadig på ca 1-2  kg i veckan. Med ett par viktplatåer på 2-3 veckor då och då. Men det är bara att kämpa sig förbi viktplatåerna och ha tålamod. 

Jag kommer aldrig gå tillbaka till att äta vetemjöl, gryn och socker, det är inte heller något jag saknar, då mina smaklökar verkar ha anpassat sig till ketokosten och allt smakar bra. 
    Men det var ett helvete de första veckorna, innan jag blev av med mitt sockerberoende. 

Jag mår väldigt bra av att vara i ketos, och är både gladare och piggare! Min energi räcker längre och mitt tålamod har blivit bättre. Min menscykel har också blivit helt stabiliserad och jämn, viket den aldrig vart innan. 

Människor i min omgivning var väldigt skeptiska i början, misstänksamma och till och med otrevliga ibland. 

Men jag började tittade på mängder med föreläsningar på Youtube(av faktiska läkare, främst från USA, då keto inte är lika stort i Sverige som där) och läste på en hel del om hur kroppens hormoner fungerar och varför lågkolhydratdiet hjälper till att läka ut insulinresistenta fettceller. 

Efter några månader så började jag ge svar på tal och ge kritikerna i min omgivning lite info och uppmuntrade dem att kolla upp det jag säger själv, för det är ju inte magi, det är vetenskap. 
    Min familj och nästan alla mina vänner utvecklade en förståelse för att det jag gör är nyttigt. 

Alla svarar ju såklart inte bra på att bli motsagda och vägrade ta in informationsom var nytt för dem, men dem har jag helt slutat umgås med. Vissa vänner valde jag att inte inkludera i mitt liv under denna resan, för mina hälsomål är viktiga för mig och vill inte ha motsträvande människor runt mig.

Jag brukar påminna skeptiker  om att det inte finns något som heter essentiella kolhydrater.
    Essentiella näringsämnen är dem vi behöver ha i oss i form av mat, dessa är essentiella fetter samt aminosyror (proteiner)

Kolhydrater blir till glukos i kroppen. Men kolhydrater är inte nödvändigt att äta då levern tillverkar den glukos kroppen behöver av fetter, i en process som heter gluconeogenisis. 

Och nej, musklerna behöver inte heller glukos (eller glykogen som det heter när det lagras i muskelvävnad) musklerna börjar lagra protein i stället i brist på glykos. Man kan träna bra på det, med undantag från elitidrottare som kan behöva lite kolhydrater  då de tränar på en mycket hög nivå . 

Mänskligheten har en fettfobi, på grund av fetmaepedimin som utvecklades under 1900-talet, men fettepedemin berodde aldrig på fett i sig, utan på alla livsmedel med enkla och procceserade kolhydrater. Samt procceserade fetter i kombination med kolhydrater. 

Man trodde länge under 1900-talet att kroppen föredrog att ta sin energi ifrån glukosförbränning på grund av att kroppen förbränner glukosen först, innan den börjar bränna ketonkroppar. 

Men man har kommit fram till nu att våra kroppar bränner glukoset först på grund av att det är giftigt för oss. För hög glukosnivå i blodet ger diabetes typ 2. 

Energi till kroppens celler via ketoner har en stadigare förbränning och ditt blodsocker slutar gå upp och ner, den lägger sig på en jämn och låg nivå, och i sin tur så gör insulinnivån samma sak. En hög insulinnivå gör att kroppen hamnar i ett fettlagrings-mode och då kan du inte tappa vikt. 

Personer med obicitas har ofta en kronisk hög insulinnivå som gör det superssvårt att tappa vikt. Men keton är en räddning då, genom att rensa kroppen på glukos så har din kropp möjlighet att börja bränna ketoner I stället, och då går du ner i vikt då kroppen lär sig att bränna ditt kroppsfett av att du äter fett.

För mig har det varit en räddning. Jag var nära på att utveckla diabetes typ 2 på grund av mitt socker och missbruk av enkla kolhydrater. 
    Den här kosten har verkligen förändrat hela mitt liv till det bättre! 
    Jag har försökt gå ner i vikt många gånger i mitt liv men aldrig lyckats. Men med keton så har det gått så enkelt och fort att jag äntligen klarade det :)

Tusen tack för ditt informativa och intressanta inlägg! Det är verkligen uppskattat. 

Jag har läst på en del men du ger mig många nya argument. Det är precis det du beskriver som gör att jag tror att keto kan vara bra för mig, 

Jag vill få balans på min metabolism som bland annat är störd på grund av långvarig stress. 

Det är ett bra tips att kombinera keto med fasta. Jag märker att jag blir så mätt på keto-maten att jag inte ens vill äta under hela dagen. 

Tack igen! 😊

• Anonym (M)
    Dexter dot com skrev 2026-01-06 18:01:21 följande:

Jag kör Keto i perioder för att gå ner i vikt och det funkar utmärkt för mig. Ser till att det alltid finns färdig mat hemma och att alltid ha ett par kokta ägg med mig. Köper "better than pasta" då jag ibland tröttnar på kål och gröna bönor :)

Anonym (pga) skrev 2026-01-06 19:03:02 följande:

Jag äter förvisso typ LCHF pga typ-1 diabetes, och därmed inte helt strikt utan upp till 100 g kolhydrater om dagen, men oftast blir det mellan 30 och 70g. Det funkar utmärkt. 

Många jag känner och har pratat med som äter LCHF eller keto använder mängder med sötningsmedel. Jag är en sån som hellre i så fall tar lite riktigt socker, honung eller sirap. Jag förstår dock om man tar sötningsmedel om man kör strikt/keto.

I övrigt så ser jag inte heller till varje enskild ingrediens/vara, utan till helheten på en dag. Jag kan äta en potatis, eller till och med en brödskiva, men då är det EN potatis eller EN brödskiva. 

Jag har ätit så här i 15 år.

Jag fick också negativa kommentarer från omgivningen först. De hade underliga idéer om vad det innebar att äta LCHF. Att man typ käkar bacon doppat i smör med majonnäs till och dricker rapsolja i ölglas, typ. Men ju mer de såg och hörd eom fräsch mat och goda efterrätter så blev det tystare och tystare.

För mig har egentligen den enda utmaningen varit omgivningens attityd.

Jemp skrev 2026-01-06 20:24:06 följande:

Jag har tidigare gått ner 17 kg med lchf. Tycker det funkar bra, tar bort sug och ger viktnedgång.
    Tyvärr lite för svårt i vardagen (/när planeringen brister) för att jag ska få till det längre perioder numera. 

Tack för fler peppriga svar! 😊 
    Nu känns det betydligt roligare att fortsätta. 
    Rolig beskrivning av folks fördomar (pga) 😀 Det är ungefär sådana kommentarer jag får fast det inte stämmer öht. 

• Anonym (Keto)

Du har redan fått riktigt bra svar i tråden (alltså - "Casuals" inlägg är ju så jäkla bra! Inte minst för att det gör att jag själv inte behöver skriva en hel novell hehe), så jag nöjer mig med att säga detta:

Stå på dig! Du gör helt rätt i att tro på keto/LCHF (ffa keto) - det är inte frågan om en modefluga som sålts in av giriga diet-månglare, utan det bygger på konkret fakta om hur kroppen fungerar. Och fortsätt att "utbilda" dig; få saker får tyst på självutnämnda "experter" med en massa helt ogrundade synpunkter så bra som faktisk kunskap och fakta 😊

Stort lycka till!

• Anonym (Fia)

ska faktiskt gå emot strömmen här och säga att du snarare ska undvika att gå in i den diskussionen, det finns anledning till att den kosten har lika dåligt rykte som veganer som ?sekterister? som ska predika. Har många gånger fått ha skämskudde från allt galet som hävdas under de 16 år som gått sedan jag först gav mig på lågkolhydratskost. Tyvärr är det mycket beröringspunkter med vaccinskeptiker och liknande. Det är väldigt mycket som hävdas som helt enkelt inte är sant eller bara delvis sant eller gravt förenklat så de du ger dig in i ?debatten ? med kan lätt hitta raka motsatsen i argumentationen hos trovärdigare källor (fast de egentligen kanske argumenterar mot ganska galna uttalanden från början). Redan en hel del ovan är lite?. mja och inte helt sanna påståenden trots de hävdats i årtionden i lågkolhydratsbubblan (det var förresten större i Sverige än i usa under lång tid - efter att atkins vågen dött av så växte en andra våg mer innan här med lchf som tynat bort igen). 

Men ja akta dig för att framstå som ?frälst? (det blir lätt så oavsett vad man ger sig in i och mår bra av), det kommer aldrig landa väl i omgivningen. Nu i min senaste ?omgång? som varat sedan midsommar har jag accepterat att omgivningen kommer se det som konstigt istället för att övertyga dem om att det är ?normalt? och det går 100 gånger smidigare. Jag förklarar helt enkelt att JAG behöver äta så här för att må bra (sover bättre, har lättare att koncentrera mig, lugnare och bättre impuls kontroll samt mindre magproblem) och när trugande kommer om att ?ja men bara en gång gör väl inget man måste kunna äta allt men inte alltid? osv förklarar jag helt enkelt att nä en liten gång är ingen fara egentligen men det gör att jag mår dåligt igen så det är inte värt det. Jag slipper då ändlösa diskussioner med låsta positioner. 

Genom att acceptera att andra ser mitt sätt att äta som konstigt och säger om jag ska bort att ?jag äter ju lite konstigt numera?? så möts det med oerhört mycket mer smidighet och förståelse än om jag försöker framställa det som ?normalt? eller om jag börjar argumentera något ?objektivt? varför utöver att jag mår bättre av att äta så här (visst är ett behov att gå ner i vikt en del men det är inte huvudsaken och att jag inte pratar om det så gör att jag slipper en hel del av argumentationen om ?galen diet?).
    De få gångerna det ändå blir ?oroliga kommentarer? (typ om hur farligt det är med ägg, mättat fett, hjärnan behöver glykos etc) håller jag det kort att ?nja det har visat sig inte riktigt stämmer? eller liknande utan att lägga till mer så släpper de det oftast direkt. Eller fördomar grundade i om att jag inte äter frukt så måste vara onyttigt så säger jag bara att ?ja men jag äter värdigt mycket mer grönsaker än dig så det jämnar nog ut sig?. Istället för att ge mig in i en argumentation om att det är mest socker i modern frukt osv. 

så ja den här omgången har varit väldigt konfliktfri och smidig och helt utan dömanden från omgivningen tack vare min inställning. Och I princip alla på jobbet eller vänner som ser min mat tittar avundsjukt på att den ser så god ut. (Nej det är väl inte helt slumpmässigt att jag ser till att välja det som ser extra gott ut i ?konventionella? ögon när andra tittar :p) 

• Anonym (mm)

Det positiva för mig är att det är lättare att hålla sig mätt på färre kalorier.

• Anonym (Ep)

Keto har förbättrat mitt liv så mycket! Gått ner 25kg och slipper sug och humörsförändringar kopplade till blodsockret. Äter bara två gånger om dagen och kan lätt fasta om vikten pekar åt fel håll. Väljer att helt enkelt inte lyssna så mycket på kritiker. Det är okej att tro olika och det är ingen skyldighet att informera i detalj om varför man väljer en viss kost.

Svar på tråden Positiva erfarenheter av Keto/LCHF