• Anonym (Usk)

Fisa på jobbet

Vad tycker ni om att fisa på jobbet när man jobbar inom vården? Är det oförskämt eller okej?

Jag har en kollega på mitt jobb som kan släppa sig högt var som helst. Vi jobbar på äldreboende. Det kan vara både inne hos de boende om vi gör arbete i sängen eller typ i korridorerna och köket när de boende inte är där.

Både jag och andra tycker detta är äckligt och respektlöst. Flera kollegor har påpekat det för personen men den skrattar mest bort det och tar inte åt sig. Tycker det även är nonchalant mot de äldre då vissa nog reagerat men vågar väl inte säga det till kollegan. Det luktar ju även ibland.

vad är eran åsikt

• Svar på tråden Fisa på jobbet
  • Anonym (GamlaGardet)

Jag som är, tillhör och kommer ur den gamla stammen (no pun intended)
    Att, behöver man sen släppa väder, fisa.. Så gör det bara, sk*t ska man hålla från sig!

! Men sen kan man alltid välja 'När, var, hur och hur fint man faktiskt gör det på/när, dvs se till så att inte andra är i närheten såklart..

• Anonym (m)

Personen kanske inte kan rå för det. Då är det svårt att påstå det är oförskämt?

• Anonym (S)

Och så undrar man varför det kallas "lågstatus-yrke"...! Det kommer aldrig bli annat med såna där ouppfostrade drägg som anställda! Säg åt vederbörande att det fan är dags att växa upp och skärpa sig! Antingen söka för sina problem om nu såna faktiskt skulle föreligga, eller ta sin sanitära olägenhet till lekamen och bara dunsta.

• Anonym (S)
    Anonym (GamlaGardet) skrev 2026-01-07 06:22:54 följande:

Att, behöver man sen släppa väder, fisa.. Så gör det bara, sk*t ska man hålla från sig!

! Men sen kan man alltid välja 'När, var, hur och hur fint man faktiskt gör det på/när, dvs se till så att inte andra är i närheten såklart..

Alla fiser, det är inget med det. Men med fokus på din sista mening. Är det inte tillräckligt förnedrande att behöva få hjälp med t.ex. intimhygien i sängen, påklädning etc utan att nåt härke måste stå bredvid och möta ur sig för kung och fosterland??
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2026-01-26 10:12:07 följande:
    Alla fiser, det är inget med det. Men med fokus på din sista mening. Är det inte tillräckligt förnedrande att behöva få hjälp med t.ex. intimhygien i sängen, påklädning etc utan att nåt härke måste stå bredvid och möta ur sig för kung och fosterland??

Anonym (GamlaGardet) skrev 2026-01-07 06:22:54 följande:

Alla fiser, det är inget med det. Men med fokus på din sista mening. Är det inte tillräckligt förnedrande att behöva få hjälp med t.ex. intimhygien i sängen, påklädning etc utan att nåt härke måste stå bredvid och möKa ur sig för kung och fosterland??
  • Anonym (Tvåan)

Kan ni inte säga till personen att det går att fisa utan att det behöver låta? En smygare alltså

• EpicF
    Anonym (Usk) skrev 2026-01-06 19:44:02 följande:
    Fisa på jobbet

Vad tycker ni om att fisa på jobbet när man jobbar inom vården? Är det oförskämt eller okej?

Jag har en kollega på mitt jobb som kan släppa sig högt var som helst. Vi jobbar på äldreboende. Det kan vara både inne hos de boende om vi gör arbete i sängen eller typ i korridorerna och köket när de boende inte är där.

Både jag och andra tycker detta är äckligt och respektlöst. Flera kollegor har påpekat det för personen men den skrattar mest bort det och tar inte åt sig. Tycker det även är nonchalant mot de äldre då vissa nog reagerat men vågar väl inte säga det till kollegan. Det luktar ju även ibland.

vad är eran åsikt

Nästa alla människor fiser under dagen, det är naturligt och normalt. Däremot ska man inte göra det öppet medvetet och framför andra, oavsett arbetsgrupp. Så det din kollega gör är respektlöst och fel. 

Har tagit upp det med eranchefen? Det är ett arbetsmiljöproblem. 
    Kan bara så att hon har problem med magen och helt enkelt inte kan hålla inne fisarna. Men då bordehon försöka gå lite avsides.

Men ibland kan människor även småfisa utan att det märks eller att de märker det själva, oavsett yrkesgrupp. 
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2026-01-26 10:08:56 följande:

Och så undrar man varför det kallas "lågstatus-yrke"...! Det kommer aldrig bli annat med såna där ouppfostrade drägg som anställda! Säg åt vederbörande att det fan är dags att växa upp och skärpa sig! Antingen söka för sina problem om nu såna faktiskt skulle föreligga, eller ta sin sanitära olägenhet till lekamen och bara dunsta.

Du vet alla människor fiser under dagen, oavsett vad de har för yrke?! Även människor med sk högstatusyrken fiser under dagen. 
  • Anonym (Issy)

Nej inte okej. Ibland kan man ju inte rå för det mem man behöver ju inte göra det som om man är hemma själv. Gå till chefen, denna har lön till att lösa arbetsplats problem 

• Anonym (S)
    EpicF skrev 2026-01-26 14:19:23 följande:
    Du vet alla människor fiser under dagen, oavsett vad de har för yrke?! Även människor med sk högstatusyrken fiser under dagen. 
    O ja! Men jag har ALDRIG varit med om att en kollega friskt mökat ur sig och garvat, speciellt inte inför patienter, kunder, kollegor, leverantörer etc, oavsett yrke som jag haft! Så uppenbarligen är det inget vanligt problem att folk inte sköter det snyggt.
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2026-01-26 19:37:20 följande:
    O ja! Men jag har ALDRIG varit med om att en kollega friskt mökat ur sig och garvat, speciellt inte inför patienter, kunder, kollegor, leverantörer etc, oavsett yrke som jag haft! Så uppenbarligen är det inget vanligt problem att folk inte sköter det snyggt.
    Har inte heller stött på det fenomenet. 
Svar på tråden Fisa på jobbet