• Anonym (Anonym)

Utbildar jag mig till arbetslöshet?

Snart klar förskollärare. Finns inte ett enda ledigt jobb i kommunen eller närkommunerna. När jag började plugga fick man höra att jag kommer vara så attraktiv och kunna välja o vraka. Nu står jag är några veckor ifrån examen, snart arbetslös. Finns just nu inga andra jobb som jag är kvalificerad för heller ute nu. Dock hört att det brukar komma fler annonser nu i början av året? Kan ta jobb inom annat, så det är inte problemet. Problemet är att det finns varken inom det jag blir utbildad till eller annat. Fullt medveten om minskade barnkullar och besparingar.

Fler snart nyexaminerade förskollärare/lärare med samma problem? 

• Svar på tråden Utbildar jag mig till arbetslöshet?
  • Anonym (?)

I vilken del av landet bor du? För ett par år sedan kunde min särbos dotter i stort sett välja sin lön i en mindre kommun i mellan-sverige..Kan ha berott på pensions avgångar eller annat, vad vet jag .
    Jag vet ju vad jag tjänade som ensam säljare i hela Sverige i ett internationellt bolag.
    Antingen hade hon en otrolig deal eller så var jag totalt fucked-up!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2026-01-06 22:19:06 följande:

I vilken del av landet bor du? För ett par år sedan kunde min särbos dotter i stort sett välja sin lön i en mindre kommun i mellan-sverige..Kan ha berott på pensions avgångar eller annat, vad vet jag .
    Jag vet ju vad jag tjänade som ensam säljare i hela Sverige i ett internationellt bolag.

Jag bor i en liten kommun men väldigt tät på förskolor, både här och i närkommunen. Dock har flera förskolor lagts ner precis och jag har hört att detta innebär att förskollärare och barnskötare rekryteras inom verksamheterna istället för att anställa nya. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-01-06 22:23:12 följande:
    Jag bor i en liten kommun men väldigt tät på förskolor, både här och i närkommunen. Dock har flera förskolor lagts ner precis och jag har hört att detta innebär att förskollärare och barnskötare rekryteras inom verksamheterna istället för att anställa nya. 
    Ok, här talar vi också om en liten kommun, riktigt liten faktiskt. Vet dock inte om jag riktigt tror på det jag hört. tror tyvärr att det "friseras" en del för att det ska se bättre ut.
    Yra kan vara rätt viktigt för somliga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2026-01-06 22:34:07 följande:
    Ok, här talar vi också om en liten kommun, riktigt liten faktiskt. Vet dock inte om jag riktigt tror på det jag hört. tror tyvärr att det "friseras" en del för att det ska se bättre ut.
    Yra kan vara rätt viktigt för somliga.
    Ja det är väl inte känt för sin lön precis. Vad jag hört så tjänar man ibland mer i små kommuner än de större, iaf där jag bor. Får tips om att jag ska skriva in min som vikarie i bemanning, vilket känns jag inte alls vill. Har ju utbildat mig till förskollärare, vill inte jobba i förskolan med en lön som vikarie eller barnskötare. Jobbar hellre med annat då.
  • Anonym (a)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-01-06 22:46:00 följande:
    Ja det är väl inte känt för sin lön precis. Vad jag hört så tjänar man ibland mer i små kommuner än de större, iaf där jag bor. Får tips om att jag ska skriva in min som vikarie i bemanning, vilket känns jag inte alls vill. Har ju utbildat mig till förskollärare, vill inte jobba i förskolan med en lön som vikarie eller barnskötare. Jobbar hellre med annat då.
    Är det hård konkurrens just nu kan det vara bra att få in en fot dock.
  • Anonym (Vik)

Det är väl jättebra med vikariepool! Vet flera som gått den vägen. Då får man se olika platser och förskolor och träffa på presumtiva kollegor. Du kan ju söka jobb på avdelningen Äpplet för att inse att de kollegorna och du har verkligen inte samma tänk. Däremot på förskolan Sjöstjärna känns det rätt bara du tog steget innanför dörren. 

Du kanske kan förhandla om lönen också innan du kastar förslaget i sjön. 

Sedan vet jag ju också en del som gjort tvärtom. Sagt upp fasta förskollärartjänster och gått till vikariepoolen. Då slipper de all dokumentation och allt annat sådant och kan bara fokusera på det som de utbildat sig till - att ta hand om barnen och lära dem nya spännande saker. 

• TvillingmammaVästgöte

I min kommun stängs massor av förskolor. Barnskötare omplaceras inom äldreomsorgen eller sägs upp. Förskollärarna sägs inte upp, man vill behålla dem, men man anställer inga nya.
    Allt beror ju på barnkullarna . Det föds för få barn. 

• Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-01-06 22:46:00 följande:
    Ibland måste man börja som bemanning för att bli anställningsbar och visa att man funkar på jobbet. Ungefär hälften som anställs på mitt nuvarande bolag har kommit via bemanningsföretag/ hyrköp, för att man vill testa om de funkar och kan det vi behöver innan anställning. 
  • Anonym (Anonym)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2026-01-07 06:44:49 följande:

I min kommun stängs massor av förskolor. Barnskötare omplaceras inom äldreomsorgen eller sägs upp. Förskollärarna sägs inte upp, man vill behålla dem, men man anställer inga nya.
    Allt beror ju på barnkullarna . Det föds för få barn. 

Får jag fråga vilken kommun det gäller?
    Anonym (?) skrev 2026-01-06 22:19:06 följande:

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Vårblomma) skrev 2026-01-07 07:35:06 följande:
    Ibland måste man börja som bemanning för att bli anställningsbar och visa att man funkar på jobbet. Ungefär hälften som anställs på mitt nuvarande bolag har kommit via bemanningsföretag/ hyrköp, för att man vill testa om de funkar och kan det vi behöver innan anställning. 
    Jo jag förstår. Har jobbat inom bemanning under utbildningen , vilket var sådär. Tror att man har blivit så hjärntvättad av hur säkrad med jobb man kommer vara inom detta yrke, att det känns below att jobba som vikarie efter en 3,5 årig utbildning. Har egna småbarn, funkar sådär att bli inringd 6 på morgonen utan framförhållning. Som sagt, tar hellre ett butiksjobb eller lager då. 
  • Anonym (Markus)

Det stod en artikel så sent som häromdagen. Om en kommun i Stockholm, som kommer tvingas stänga flera avdelningar på förskola och skolor.

Detta kommer bli allt vanligare i takt med dom låga födelsetalen. Kort och gott det föds för lite barn. Och det börjar synas, " komma ikapp"

Jag själv not i en mindre kommun, och dom har redan problem att fylla förskolor. Trots det har dom byggt en stor bredd förskola. Jag undrar rent ekonomisk, hur det ska gå runt.

Jag får bilden av att man kanske inte riktigt förstår hur detta kommer påverka och att man inte riktigt vill erkänna att det faktiskt är så. Dock börjar det synas i många kommuner nu. Är lite samma situation som att allt fler kommuner börja oroa sig för att det byggs alldeles för lite billigare hyresrätter. 

Sverige har haft samhällsproblem med för hög invandring. Men detta är två stora samhällsproblem som kommer få väldigt stora konsekvenser.

Personligen hade jag inte utbildat mig till det, och satsat på ett bristyrke istället. Det är mördande konkurrens om jobb. Tänkt dig själv, 500.000 arbetslösa redan som slåss om ca 150.000 lediga jobb. 

Hade jag varit ägare av fastigheter, hade jag inte heller satsat på att bygga allt för dyra lägenheter. Ser redan nu många lägenheter som står lediga, för att hyran helt enkelt är för hög. Folk har inte råd, helt enkelt.

• Anonym (Markus)

* bor i en mindre kommun 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Markus) skrev 2026-01-07 09:45:18 följande:

Det stod en artikel så sent som häromdagen. Om en kommun i Stockholm, som kommer tvingas stänga flera avdelningar på förskola och skolor.

Detta kommer bli allt vanligare i takt med dom låga födelsetalen. Kort och gott det föds för lite barn. Och det börjar synas, " komma ikapp"

Jag själv not i en mindre kommun, och dom har redan problem att fylla förskolor. Trots det har dom byggt en stor bredd förskola. Jag undrar rent ekonomisk, hur det ska gå runt.

Jag får bilden av att man kanske inte riktigt förstår hur detta kommer påverka och att man inte riktigt vill erkänna att det faktiskt är så. Dock börjar det synas i många kommuner nu. Är lite samma situation som att allt fler kommuner börja oroa sig för att det byggs alldeles för lite billigare hyresrätter. 

Sverige har haft samhällsproblem med för hög invandring. Men detta är två stora samhällsproblem som kommer få väldigt stora konsekvenser.

Personligen hade jag inte utbildat mig till det, och satsat på ett bristyrke istället. Det är mördande konkurrens om jobb. Tänkt dig själv, 500.000 arbetslösa redan som slåss om ca 150.000 lediga jobb. 

Hade jag varit ägare av fastigheter, hade jag inte heller satsat på att bygga allt för dyra lägenheter. Ser redan nu många lägenheter som står lediga, för att hyran helt enkelt är för hög. Folk har inte råd, helt enkelt.

Kan tro vi bor i samma kommun. Staden jag bor i har flertalet förskolor lagts ner men 2 stora nybyggda förskolor har dukt upp.

Nu är det tyvärr försent. Tar examen om 2 veckor. Frågan är bara vilka jobb jag kvalificeras för med den utbildningen. 
  • Anonym (?)

Även i min lilla stad har små-dagisar slagits ihop till två större. En av dem är dagis till åk 9 och på den skolan verkar inte mycket fungera tyvärr.

• Anonym (V)

Det märks av i min (mellanstora) stad också. Läste att flera små förskolor lades ner här för nåt år sedan och barnen spreds ut på större förskolor. Jag har själv barn på en stor förskola - den enda förskolan i området nu trots att detta område är en av de stadsdelar där flest barn bor och nyfödda föds. För några år sedan fanns det 3 (ett tag 4) förskolor i detta område och för bara nått år sedan var barnens förskola full och det var kö för att komma in. Nu finns tomma platser på flera av avdelningarna och personalen har själva nämnt att det beror på minskade födelsetal. 

• Anonym (Anonym)

Hör vad ni säger. Någon som har råd till en snart arbetslös? Aldrig tidigare varit arbetslös eller sökt jobb. 33 år..

• Anonym (Vik)

Du har inte funderat på skolans värld? Förskoleklasserna har också förskollärare. Även lågstadiet kan ha behov av en förskollärare fast kanske mot fritids. Du verkar inte se dina möjligheter utan begränsas av vad du tänkt. 

Och ge inte upp, det vore väl fasligt dumt? Du har en helt annan position för vikariejobb som utbildad än när du gick som outbildad under utbildning. 

Alternativt är att du - om du har möjlighet det är långt ifrån alla som har - startar upp som dagmamma och på sikt startar ett personalkooperativ. 

Här har vi ett personalkooperativ som satsat på bra saker som egen kock bland annat. De har alltid kö och behöver väldigt sällan annonsera efter nya barn då rekryteringen sker via mun- mot- munmetoden. 

• Anonym (Anonym)

Hur tror ni chanserna är att få jobb som familjebehandlare med min utbildning?

Svar på tråden Utbildar jag mig till arbetslöshet?