• davwing

Tjänst för att städa och organisera garaget?

Hej! 

Jag har själv flyttat flera gånger (och hjälpt föräldrar och vänner att flytta). Garagen ser återkommande ut som ett bombnedslag med prylar överallt, krimskrams som man inte har en egen plats och otaliga lådor med "Övrigt". 

Jag tänkte därför om man skulle erbjuda en tjänst till villaägare att städa, organisera och köra iväg skräp/bråte som de inte vill ha längre.

Pris: typ 7500kr kanske?

Vad tror ni om det? Hade ni varit intresserade om denna tjänsten fanns? Glad

• Svar på tråden Tjänst för att städa och organisera garaget?
  • Anonym (?)

Nja. Allt ska inte slängas så jag behöver sortera själv. Men för en rimlig timpening skulle jag kunna hyra in någonnsom kör skräpet till återvinningen. 

• davwing
    Anonym (?) skrev 2026-01-07 08:11:20 följande:

Nja. Allt ska inte slängas så jag behöver sortera själv. Men för en rimlig timpening skulle jag kunna hyra in någonnsom kör skräpet till återvinningen. 

Tänker som du, det mesta ska inte slängas. Det ska istället sorteras och organiseras i tydligt uppmärkta lådor - en del av tjänsten =)
  • Dexter dot com

Rensar gör jag själv men har ibland betalat grannens grabb att komma med epan och stort släp och köra till återbruket.

• Anonym (?)
    davwing skrev 2026-01-07 08:13:53 följande:
    Tänker som du, det mesta ska inte slängas. Det ska istället sorteras och organiseras i tydligt uppmärkta lådor - en del av tjänsten =)
    Att låta någon annan sortera och organisera skulle jag inte betala för
  • MsM84

Jag tror att många behöver det men skulle dels ha svårt att låta någon annan avgöra vad som ska slängas eller inte, och även svårt att låta någon annan organisera för lyckas man hitta sakerna sen?

• Anonym (S)
    davwing skrev 2026-01-07 08:13:53 följande:
    Hur vet du vad som ska slängas?
  • Anonym (Z)
    Anonym (?) skrev 2026-01-07 08:11:20 följande:

Och vad är en "rimlig timpenning"? Menar för att skapa en business som ts har tänkt sig typ inom detta.. så går det under företag och det kostar för företag att slänga skräp. Sen kanske man får hyra släp till en början (man kanske inte har en egen) Sedan slitage för sitt fordon osv. samt så drivmedel och så vill man kunna tjäna något efter skatt med. 
  • Anonym (Z)

Sen vet jag inte.. om detta går under "transport tjänst" vilket det borde göra? Det betyder att du måste ha tillstånd att få utföra transporttjänster? Dvs ytterliggare en kostnad. Allt för att folk är villiga att betala en röding för bortförande.. är inte värt det. Man skulle gå back. Men ok låt gå.. vi säger 1500kr för 1 lass. Men är du då villig att betala 300-500kr till för ett lass till?

• Anonym (Mia)

Nej. Det är ju ingen annan än jag som vet vad jag behöver spara och vad jag kan göra mig av med. Helt omöjligt att rensa på ett bra sätt åt någon annan - förutsatt att de inte är hoarders som samlar på uppenbart skräp som smutiga matförpackningar etc. 

• Anonym (Mia)

Jag skulle inte heller vilja att främlingar rotade runt bland mina saker. 

• Anonym (Laban Lasse.)

Hur ska vanligt folk ha råd med det? Tänker att det är ju exakt DÄR behovet finns.. 

• Anonym (E)

Hade jag inte uppskattat eller betalat för, jag vet 2 personer med städföretag som har haft sortering som tillägg bland sina tjänster, jag tror att en av dem har fått en bokning en gång (i samband med djuprengöring) så intresset finns nog inte där tyvärr

• Anonym (Z)
    Jemp skrev 2026-01-07 10:33:18 följande:

Det lät svindyrt.

Ska man alltså gå back på att hjälpa dig?
  • Anonym (P)

Det känns inte riktigt seriöst att ta ett fast pris för en sådan sak. Ta betalt per timme istället! Inget garage är det andra likt.

• Anonym (Z)
    Anonym (P) skrev 2026-01-07 15:14:42 följande:

Det känns inte riktigt seriöst att ta ett fast pris för en sådan sak. Ta betalt per timme istället! Inget garage är det andra likt.

Sant. Men en del går att röja på 2 timmar, andra på 3 dagar. Så 750 kr / h då? 
  • Jemp
    Anonym (Z) skrev 2026-01-07 14:54:24 följande:
    Ska man alltså gå back på att hjälpa dig?

Ingen av hantverkarna jag anlitat, som både är utbildade, fler och tar mycket mindre betalt har nog gått back på det, får jag anta. 

Självklart trattar det ner till hur lång tid ts antar att det tar. De flesta är ju inte hoarders direkt.

• Anonym (Z)
    Jemp skrev 2026-01-08 00:16:32 följande:

Ingen av hantverkarna jag anlitat, som både är utbildade, fler och tar mycket mindre betalt har nog gått back på det, får jag anta. 

Självklart trattar det ner till hur lång tid ts antar att det tar. De flesta är ju inte hoarders direkt.

Hantverkarna du har anlitat ingår i en knuten grupp där de är flera hantverkare. Anledningen till att de kan vara "så billiga" för dig är för att deras kollegor arbetar på större byggen där chefen har fått till stora kontrakt som ger tillräckligt betalt för att täcka upp för sådana som har tid på att komma hem till dig. Alt är de så små att de uppskattar de minsta kronorna då de håller på att bygga upp sitt företag. Men deras enda kostnad är deras egna kaffe samt resan till och ifrån dig. Material samt tid samt arbetsplats står du tillfälligt för. Det kostar inte dom på samma sätt som att som företag att åka och slänga skräp där de ska betala för det dessutom. Visst förekommer det att de ev slänger skräp åt dig men då fuskar de och åker dit i privat bil, allt för att det inte ska kosta de något. Det går liksom inte om man konstant kommer med fulla lass skräp dag ut och dag in! 
  • Jemp
    Anonym (Z) skrev 2026-01-08 00:39:05 följande:
    Hantverkarna du har anlitat ingår i en knuten grupp där de är flera hantverkare. Anledningen till att de kan vara "så billiga" för dig är för att deras kollegor arbetar på större byggen där chefen har fått till stora kontrakt som ger tillräckligt betalt för att täcka upp för sådana som har tid på att komma hem till dig. Alt är de så små att de uppskattar de minsta kronorna då de håller på att bygga upp sitt företag. Men deras enda kostnad är deras egna kaffe samt resan till och ifrån dig. Material samt tid samt arbetsplats står du tillfälligt för. Det kostar inte dom på samma sätt som att som företag att åka och slänga skräp där de ska betala för det dessutom. Visst förekommer det att de ev slänger skräp åt dig men då fuskar de och åker dit i privat bil, allt för att det inte ska kosta de något. Det går liksom inte om man konstant kommer med fulla lass skräp dag ut och dag in! 
    du drar mycket felaktiga antaganden om företagande du.
Svar på tråden Tjänst för att städa och organisera garaget?