• Anonym (Orolig förstföderska)

Förlossningsrädsla vad ska jag göra?

Hej!
    Jag är 30 år gammal bor i Blekinge och har sedan ca 1 år tillbaka försökt bli gravid och nu i dagarna tog jag ett graviditetstest som visade positivt 3-4v vilket gjorde mig himla glad och upprymd men ett bekymmer jag har tampats med sedan lång tid tillbaka är att jag alltid har haft en barnlängtan men vaginal förlossning gör mig livrädd inför födandet... kan inte sätta fingret på vad exakt som ger mig ångest  då jag har läst på rätt mycket om det och specifikt förlossningsskador kan eventuellt vara därav att jag har sån rädsla och oro inför detta som resulterar i ångest. 
    Jag tänkte om någon  har tips om hur man ska gå tillväga eller hur man kan tänka kring det? Tar gärna emot tips och råd! Även förutsättningarna för planerat kejsarsnitt
  • Svar på tråden Förlossningsrädsla vad ska jag göra?
  • Jemp

Ta upp din förlossningsrädsla på
    första mötet med bm. Du kommer då bli remitterad rätt, men det mötet sker först senare i graviditeten. 

• Anonym (U)

Gruppen rätten att välja kejsarsnitt på fb kan du hitta många tips ❤️ grattis!

• Anonym (qwerty)

Jag köpte en grej från tyskland som man för in och "vidgar", en övning som man gör sista tiden när man är gravid och det tog bort all rädsla för mig, för jag visste ju att det skulle fungera, fick inga skador eller problem vid förlossningen alls.

• Anonym (Orolig förstföderska)

Tack för svar Jemp Jag ringde och bokade tid för inskrivning nu i dagarna och jag har ett bokat hälsosamtal 20/1 och därefter ett inskrivningsbesök bokat 10/2 antar att jag får nämna det på besöket 10/2, ens främsta rädsla är nog dels att det är så nytt för en men även att det känns som att man inte kommer bli tagen på allvar eller att ens rädslor inte ses. 

Svar på tråden Förlossningsrädsla vad ska jag göra?