• Anonym (Frågetecken)

Räkna att man är aktiv med rörelse på jobbet.

En del verkar tänka och tro att är man aktiv om dagarna på jobbet så behöver man inte röra sig så mycket på fritiden. Tänker då på de som vill bli bättre i form och gå ner i vikt etc. 

Vill man ha förändring så måste man börja mer på fritiden också för att det ska hända något. Kroppen är ju van vid den rörelse som man gör var dag till vardags och för att bryta det så måste man ändra och göra något mer drastiskt.,

Jobbar själv inom hemvården och går/cyklar mycket inom jobbet plus att jag går ca 5 km bara för att ta mig till och från jobbet. Det enda är att man på detta sätt håller vikten och det kan skilja något kg hit eller dit. 

Att komma med att man är tillräckligt aktiv på jobbet är egentligen att komma med en ursäkt för att inte riktigt vill/orkar/har tid. 

• Svar på tråden Räkna att man är aktiv med rörelse på jobbet.
  • EpicF
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-07 13:39:55 följande:

Tror nog de flesta har koll på maten och har man då gjort ändringar så är det givet att man i början går ner i vikt. Men sen när det börjar plana ut så räcker det ju inte med den rörelse du är van vid att göra var dag. Då håller man ju bara vikten.
    Att då äta än mindre är ju inget alternativ eller i varje fall ett mindre bra mot att istället röra /träna kroppen på annat sätt. 

För att det ska hända något måste man vara beredd på att ändra sitt rörelsemönster också. 

Har man nått sin vikt så räcker det med att hålla den. Och man då är tillräckligt aktivt i jobbet så kan det i många fall räcka för att både hålla vikten och vara hälsosam. 
  • EpicF
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-07 16:22:43 följande:

ok, du får gärna se rött men det enda jag själv nu kan ändra på är hur mycket eller lite jag rör på mig/tränar. Visst jag kan leva på mindre kalorier med men det är inte hållbart och jag är inte ute efter att bli sjuk. Vilket jag till slut hade blivit.  Som sagt det finns en gräns hur mycket du kan justera kosten. 

Jag kommer garanterat gå ner mina 10 kg utan att behövs justera mer på kosten och genom att träna/röra på mig. 

Nej, det kommer du troligen inte utan att ändra kosten. 
  • Anonym (Mickel)
    Anonym (x) skrev 2026-01-07 17:01:25 följande:
    Är det verkligen så många som är det.
    Hur kan man inte veta det när det skrivs om det varje år?  

"Under perioden 2004?2024 ökade andelen vuxna, 16?84 år, med antingen övervikt eller obesitas, från 46 procent till 54 procent (figur 1). Den procentuella ökningen under de senaste 20 åren är störst bland de yngsta (16?29 år), från strax över 20 procent till strax över 30 procent."

www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/overvikt-och-obesitas/overvikt-och-obesitas-i-befolkningen/

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Em)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-07 16:22:43 följande:

ok, du får gärna se rött men det enda jag själv nu kan ändra på är hur mycket eller lite jag rör på mig/tränar. Visst jag kan leva på mindre kalorier med men det är inte hållbart och jag är inte ute efter att bli sjuk. Vilket jag till slut hade blivit.  Som sagt det finns en gräns hur mycket du kan justera kosten. 

Jag kommer garanterat gå ner mina 10 kg utan att behövs justera mer på kosten och genom att träna/röra på mig. 

Verkar som att du saknar kunskap om hur kroppen fungerar. Du kanske borde gå till en dietist?
  • Anonym (Frågetecken)
    Anonym (Em) skrev 2026-01-08 10:45:11 följande:
    Verkar som att du saknar kunskap om hur kroppen fungerar. Du kanske borde gå till en dietist?
    Jag har genom åren gått på olika kostföreläsningar och tagit till mig det. Hade jag inte gjort det hade jag för länge sedan vägt 3 siffrigt och jag har inte ens vart i närheten. 
  • Anonym (Em)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-08 11:29:34 följande:
    Jag har genom åren gått på olika kostföreläsningar och tagit till mig det. Hade jag inte gjort det hade jag för länge sedan vägt 3 siffrigt och jag har inte ens vart i närheten. 
    Då borde du veta att man kan ligga på kaloriunderskott utan att bli sjuk och att träning inte har så mycket med viktnedgång att göra. 
  • Anonym (Ingetgratis)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-07 15:04:07 följande:

Kan ju också ha att göra att folk har blivit latare och åker bil 500 m och åker hiss en trappa upp etc. 

Lite skrattretande med de som tar bilen 2 km till gymmet, tar hissen 4 trappor upp för att sedan stå på löpbandet 10-30 min som uppvärmning. Det har de ork till men att cykla 10 min till och från gymmet och gå i trappor har de inte ork till. Många gånger kan det t.o.m. ta längre tid att ta bilen i och med trafiken och dessutom hitta parkeringsplats.  Känner sig duktig med att ha åkt till gymmet men till och från dit, till jobb, till affären så är man bekväm fastän de lika gärna kunde lämnat bilen hemma.

Västerlänningens lathet och bekvämlighet i ett nötskal ;)
  • EpicF
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-08 11:29:34 följande:
    Och ändå klarar du inte av att visa din påstådda kunskap i tråden. 
  • Anonym (Frågetecken)
    EpicF skrev 2026-01-08 18:42:32 följande:
    Och ändå klarar du inte av att visa din påstådda kunskap i tråden. 

Som sagt så har jag redan ändrat i min kost och den biten är den enda biten nu som jag varken kan eller vill ändra på. En del är intresserade av att leva på mindre kalorier än vad kroppen behöver för att fungera men det är inte jag för det är inte hållbart.  
    När man kommit till det läget så är det bara en sak att göra dvs röra på sig på ett annat sätt.

Vi är dessutom gjorda för att röra på oss mer än vad vi gör men tyvärr så lägger man ner tid på att äta än mindre än att lägga till mer kroppsarbete. och nej det behöver inte handla om så mycket men tillräckligt för att få fart på kroppen. 

Alla gör som de vill och min huvudgrej med hela tråden från början var att det du rör dig var dag är något som man inte ska räkna med som motion när det gäller viktnedgång. Visst det hjälper i början om du har varit en soffpotatis och helt plötsligt börjar röra på dig mer och är överviktig men annars nej inte så mycket. 

Jag har sagt min poäng så nu kan vi släppa det. och jo jag kommer kunna gå ner mina kilon genom att bara ändra min träning och rörelse. 

• Anonym (Em)
    Anonym (Frågetecken) skrev 2026-01-08 19:11:07 följande:

Som sagt så har jag redan ändrat i min kost och den biten är den enda biten nu som jag varken kan eller vill ändra på. En del är intresserade av att leva på mindre kalorier än vad kroppen behöver för att fungera men det är inte jag för det är inte hållbart.  
    När man kommit till det läget så är det bara en sak att göra dvs röra på sig på ett annat sätt.

Vi är dessutom gjorda för att röra på oss mer än vad vi gör men tyvärr så lägger man ner tid på att äta än mindre än att lägga till mer kroppsarbete. och nej det behöver inte handla om så mycket men tillräckligt för att få fart på kroppen. 

Alla gör som de vill och min huvudgrej med hela tråden från början var att det du rör dig var dag är något som man inte ska räkna med som motion när det gäller viktnedgång. Visst det hjälper i början om du har varit en soffpotatis och helt plötsligt börjar röra på dig mer och är överviktig men annars nej inte så mycket. 

Jag har sagt min poäng så nu kan vi släppa det. och jo jag kommer kunna gå ner mina kilon genom att bara ändra min träning och rörelse. 

Varför skulle du behöva äta mindre kalorier än vad kroppen behöver för att fungera för att gå ner i vikt? Det räcker med ett lagom kaloriunderskott. Låter som att du har problem med sköldkörteln annars, kanske värt att kolla upp.
Svar på tråden Räkna att man är aktiv med rörelse på jobbet.