• Anonym (Trött på politik)

Ljugaråret har börjat.

Nu är valåret här. Nu är även allt skitsnack om olika partier här. Jag kan inte gå in i ett enda kommentarsfält utan att jag får veta att det är vänsterns fel. Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det är vanligtvis sossarnas fel.
    Det jag har reagerat på är att det verkar vara mest högerväljare som måste sprida sitt hat och förakt i alla kommentarsfält. Det värsta jag har sett från vänsterväljare är att Ulf ska sparkas. Från högersidan är det mycket mer vänster- hora, drägg, pack, vriden, rövhål eller andra fantasifulla ord. 

Jag blir bara trött på att folk måste trycka in svensk politik i sånt som sker i andra länder. Det är vänsterns fel att högerregeringen inte gjort tillräckligt. 

Jag som varken är höger eller vänster kan inte riktigt förstå detta hånande och pajkastande. 

Jag får dock uppfattningen att högerväljare är mer aktiva i detta än vänstern. 

Vad kan detta bero på?

• Svar på tråden Ljugaråret har börjat.
  • Mentat
    Anonym (Mae) skrev 2026-01-08 08:19:03 följande:

Min känsla är att det började eller förstärktes kraftigt när SD växte fram att berätta hur dåliga förslag alla andra partier har och varför deras politik inte är bra, istället för att lyfta fram sin egen politik. Numera är dock alla ytterst skyldiga till denna retorik. Jag tycker det är fruktansvärt att lyssna på.

En annan sak är att ungdomar röstar höger idag. M och SD toppar i skolval. Sosse är ett skällsord och MP är helt ute. Så har det inte riktigt varit om man backar ett 20-tal år, då har MP och V gått hem hos ungdomar.

Började: Absolut inte.
    Förstärktes: Ja, kanske det - åtminstone mot (sd).

Det första verkliga bottennapp jag har tydligt minne av är en reklamfilm från 1985: 
    ">socialdemokraterna: Varför ska vi bry oss om varandra? - valfilm 1985
    Det fanns givetvis negativa kampanjer långt innan dess. Högerns affischer vid kosackvalet 1928 är ett sådant exempel.
    Mentat skrev 2026-01-08 19:04:03 följande:
    Nåja, om ditt intryck är att "allt är (s)' fel" så har du antingen läst på något annat forum eller så står du klart till vänster själv och märker inte de skribenter här som dammsuger nätet för att hitta skit att kasta på dagens regering.

Jag håller dock med om att det är trist att olika sidor mest talar illa om motparten i stället för att tala om den politik som de anser vara bra. Själv brukar jag rekommendera folk att lusläsa partiprogrammen - där står vad de olika partierna har för målsättningar. Väl så viktigt kan vara vad som inte står i dem, men det är betydligt svårare att upptäcka.
    Var skrev jag att det inte var ett annat forum? Det är främst på Facebook jag ser detta. Just på denna sidan är den nog mer jämnt, än på Facebook. Sen har jag förstått att meningen ?Jag som varken är höger eller vänster? är svår att förstå då ni är minst två som antar att jag är vänster. Eller så antyder ni att jag är en lögnare.
  • Mentat
    Anonym (Trött på politik) skrev 2026-01-08 20:05:49 följande:
    Var skrev jag att det inte var ett annat forum? Det är främst på Facebook jag ser detta. Just på denna sidan är den nog mer jämnt, än på Facebook. Sen har jag förstått att meningen ?Jag som varken är höger eller vänster? är svår att förstå då ni är minst två som antar att jag är vänster. Eller så antyder ni att jag är en lögnare.
    Jag skrev alltså att du antingen läst på annat forum eller står själv till vänster. Svaret var tydligen att du läst på annat forum och därmed har jag inte påstått att du själv står till vänster. Enkel och, kan man tycka, elementär läsförståelse.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Trött på politik) skrev 2026-01-07 18:09:38 följande:
    Ljugaråret har börjat.

Nu är valåret här. Nu är även allt skitsnack om olika partier här. Jag kan inte gå in i ett enda kommentarsfält utan att jag får veta att det är vänsterns fel. Det spelar ingen roll vad det handlar om. Det är vanligtvis sossarnas fel.
    Det jag har reagerat på är att det verkar vara mest högerväljare som måste sprida sitt hat och förakt i alla kommentarsfält. Det värsta jag har sett från vänsterväljare är att Ulf ska sparkas. Från högersidan är det mycket mer vänster- hora, drägg, pack, vriden, rövhål eller andra fantasifulla ord. 

Jag blir bara trött på att folk måste trycka in svensk politik i sånt som sker i andra länder. Det är vänsterns fel att högerregeringen inte gjort tillräckligt. 

Jag som varken är höger eller vänster kan inte riktigt förstå detta hånande och pajkastande. 

Jag får dock uppfattningen att högerväljare är mer aktiva i detta än vänstern. 

Vad kan detta bero på?

Har du missat Palestinarörelsen? 
    Anonym (Karl) skrev 2026-01-08 22:30:27 följande:
    Har du missat Palestinarörelsen? 
    Vill du vara lite mer precis i din fråga? Det är väl klart att jag inte har missat den. Vad vill du komma fram till? 
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Trött på politik) skrev 2026-01-08 23:24:58 följande:
    Vill du vara lite mer precis i din fråga? Det är väl klart att jag inte har missat den. Vad vill du komma fram till? 
    Att det är en vänsterrörelse som kan sammanfattas med hat, hot och våld.
  • Anonym (Carl)

Därför att högern har mest att förlora, dom är riktigt oroliga. Notera på Flashback at nästan  alla trådar fokuserar på vad oppositionen gör, kan tänkas göra. 
    Inte ett skit om vad denna regering sysslar och ställer till med. Mycket högerextremister och nassar där dock

Rot och Rut avdraget är rena floppen. Man skröt om att det ger fler jobb till hantverkare etc i Sverige. Och skulle hjälpa dom som blivit arbetslösa. Allt har i princip gått till utländsk företag för renovering av semesterbostäder. Skandal i en tid när vi har så hög arbetslöshet. Det blir lätt så när man låter överklass leka med skattepengar.

Och bara häromdagen, fick dom igenom att tjänstemän i privata sektorn får en extra dags ledighet. Där fanns det pengar minsann. Men dom klagar på att karens ska ta bort specifikt i yrken där man blir sjuk oftare, vård , barnomsorg etc. Och arbeten där folk or tvungna att gå till jobben. Dessa tjänstemän kan många jobba hemifrån. Fy fan!  Detta är enbart till för överklass denna regering och deras politik.

Men det bästa nu är att både KD och L är under spärren. Hoppaa skiten flyger ut med huvudet före i nästa val.  

Som kvinna hade jag haft ännu större skäl att inte rösta på högern. Indirekt kvinnofientliga. Syns även i USA. Denna kvinna som sköts till döds av höger stöttande ICE man. Själv hyllade dom Charlie Kirk som ett helgon. Men en kvinna är ingenting värt tydligen. Åt helvete på ren svenska.

• Anonym (Samantha)
    Anonym (Carl) skrev 2026-01-09 12:50:27 följande:

Därför att högern har mest att förlora, dom är riktigt oroliga. Notera på Flashback at nästan  alla trådar fokuserar på vad oppositionen gör, kan tänkas göra. 
    Inte ett skit om vad denna regering sysslar och ställer till med. Mycket högerextremister och nassar där dock

Rot och Rut avdraget är rena floppen. Man skröt om att det ger fler jobb till hantverkare etc i Sverige. Och skulle hjälpa dom som blivit arbetslösa. Allt har i princip gått till utländsk företag för renovering av semesterbostäder. Skandal i en tid när vi har så hög arbetslöshet. Det blir lätt så när man låter överklass leka med skattepengar.

Och bara häromdagen, fick dom igenom att tjänstemän i privata sektorn får en extra dags ledighet. Där fanns det pengar minsann. Men dom klagar på att karens ska ta bort specifikt i yrken där man blir sjuk oftare, vård , barnomsorg etc. Och arbeten där folk or tvungna att gå till jobben. Dessa tjänstemän kan många jobba hemifrån. Fy fan!  Detta är enbart till för överklass denna regering och deras politik.

Men det bästa nu är att både KD och L är under spärren. Hoppaa skiten flyger ut med huvudet före i nästa val.  

Som kvinna hade jag haft ännu större skäl att inte rösta på högern. Indirekt kvinnofientliga. Syns även i USA. Denna kvinna som sköts till döds av höger stöttande ICE man. Själv hyllade dom Charlie Kirk som ett helgon. Men en kvinna är ingenting värt tydligen. Åt helvete på ren svenska.

Du behöver nog inte oroa dig, majoriteten av kvinnor inklusive mig själv röstar inte på högern. Jag vill varken ge upp eller begränsa mina valmöjligheter som kvinna. Dessa män får stå baka bullar bäst dom vill i köket, förhoppningsvis kan dom snart föda ungar själv. Var ett evigt tjat om detta.

Jag vill jobba och kunna försörja mig själv som jag gör nu. Om jag då vill leva själv och utan man. Ska dessa män med åsikter om allt rörande kvinnor. Bara skita i det och fokusera på sig själva istället. Mycket galningar bland höger män. Fattar inte varför så hatiskt och bakåtsträvande syn emot kvinnor. Måste handla om något slags kontroll behov. Håller mig undan dessa. Tycker klimatet börjar bli lite för obehagligt. USA är ju rena skräckfilmen 
  • Anonym (f)
    Anonym (Samantha) skrev 2026-01-09 13:51:52 följande:
     Du behöver nog inte oroa dig, majoriteten av kvinnor inklusive mig själv röstar inte på högern. Jag vill varken ge upp eller begränsa mina valmöjligheter som kvinna. Dessa män får stå baka bullar bäst dom vill i köket, förhoppningsvis kan dom snart föda ungar själv. Var ett evigt tjat om detta.

Jag vill jobba och kunna försörja mig själv som jag gör nu. Om jag då vill leva själv och utan man. Ska dessa män med åsikter om allt rörande kvinnor. Bara skita i det och fokusera på sig själva istället. Mycket galningar bland höger män. Fattar inte varför så hatiskt och bakåtsträvande syn emot kvinnor. Måste handla om något slags kontroll behov. Håller mig undan dessa. Tycker klimatet börjar bli lite för obehagligt. USA är ju rena skräckfilmen 
    Ja, kontroll och nån slags rädsla. 
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Samantha) skrev 2026-01-09 13:51:52 följande:

Exakt, undra på att det föds så lite barn i Sverige. Män och kvinnor står allt längre ifrån varandra.

Jag är självförsörjande och har slutat dejta män. Extremt svårt att lita på män ännu mindre bli förälskad i det klimatet som växt och växer fram.

Jag sköter mig själv och håller mig undan män som jag vet har en speciell syn och åsikt om kvinnor. Min trygghet och liv går före dessa dårar.

Röstar inte heller blått.
  • Anonym (Karl)
    Anonym (Carl) skrev 2026-01-09 12:50:27 följande:

Ja, tänk vad bra det blir för landets kvinnor när vi importerar unga och stökiga män från dysfunktionella kulturer och det vill vänstern göra.

Men många menar att vården och hemtjänsten inte klarar sig utan dessa lågutbildade och patriarkalt skolade mön. Jag tvekar.

www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/
Svar på tråden Ljugaråret har börjat.