• Anonym (SannaR)

Personliga ljudsagor för barn - skulle ni betala för det?

Hej!

Jag är förälder till små barn och håller på att testa en idé jag själv saknar i vardagen.

Personliga ljudsagor för barn (2?6 år) som är lugna, vardagsnära och utan skärm.

Tanken är att barnen ska känna igen sig, kanske höra sitt eget namn och kunna lyssna hemma, i bilen eller på en Toniebox.

Jag är nyfiken på hur andra föräldrar tänker:

Skulle du kunna tänka dig att betala runt 99 kr för en personlig ljudsaga till ditt barn?

Inget säljs nu, jag försöker bara känna av om idén är relevant eller om jag är helt fel ute 🙂

• Svar på tråden Personliga ljudsagor för barn - skulle ni betala för det?
  • Aliona

Personligen skulle jag inte betala för det. Jag föredrar att läsa själv för mitt barn. Tycker att det är viktigt med närheten till barnet när vi läser, ha ögonkontakt, stanna upp och kommentera och fråga, interagera med barnet och läs-berätta, peka på bilder och ord osv. Det finns kanske andra som är intresserade. 

Jag undrar dock hur du ska få det personligt, förutom att använda barnets namn? 

• SannaR

Oj vad konstigt det blev när jag postade. Hoppas det går att läsa ändå. 

• Anonym (Minea)

Jag undrar också vad som menas med "personlig ljudsaga". Bara byta ut med barnets namn eller en ny berättelse utformad efter barnets intresse. Ja på det senare, njaee på det förstnämnda. 

Vårt barn lyssnar mycket på ljudsagor (4 år). Vi läser mycket också varje dag. Men behovet är så stort så vi kan inte tillgodose genom högläsning. 

• Anonym (Johanna)

Förmodligen inte intressant. Vi läser själva eller hittar på egna berättelser (barnen har som tur är låga kvalitetskrav!

• Anonym (Johanna)

Tänk på att du i så fall konkurrerar med tjänster som chat gpt som spottar ur sig personliga sagor på ett kick, så du behöver något som AI inte kan ge. Din själ, tror jag att det är, även om det låter flummigt. Men en tydlig person som avsändare tror jag kommer att uppskattas allt mer när både text, bild och rörlig bild AI-genereras oftare. 

• Anonym (Nej)

Personligen skulle jag inte betala för något sådant och framförallt inte till ett så högt pris. Skulle personligen inte tycka att det är värt mer än max 10 kr.

• SannaR
    Aliona skrev 2026-01-07 20:19:26 följande:

Personligen skulle jag inte betala för det. Jag föredrar att läsa själv för mitt barn. Tycker att det är viktigt med närheten till barnet när vi läser, ha ögonkontakt, stanna upp och kommentera och fråga, interagera med barnet och läs-berätta, peka på bilder och ord osv. Det finns kanske andra som är intresserade. 

Jag undrar dock hur du ska få det personligt, förutom att använda barnets namn? 

Jag håller med om värdet av att läsa själv och det är inget jag vill ersätta. Tanken är snarare att vara ett komplement i vardagen ex när man inte kan sitta ner med en bok just då, eller när barnet vill lyssna under lek, vila eller i bilen.
    När det gäller det personliga handlar det inte bara om att byta ut namnet utan typ igenkänning i vardagen, relationer (som syskon) och tempo/ton.. sånt barnet känner igen från sitt eget liv.
    Tack för svaret, det uppskattas verkligen :)
  • SannaR
    Anonym (Minea) skrev 2026-01-07 21:33:12 följande:

Jag undrar också vad som menas med "personlig ljudsaga". Bara byta ut med barnets namn eller en ny berättelse utformad efter barnets intresse. Ja på det senare, njaee på det förstnämnda. 

Vårt barn lyssnar mycket på ljudsagor (4 år). Vi läser mycket också varje dag. Men behovet är så stort så vi kan inte tillgodose genom högläsning. 

Med personlig menar jag inte bara att byta ut barnets namn i en färdig text. Det handlar mer om berättelser som utgår från vardagliga situationer barnet känner igen, relationer med syskon och typ lugnt tempo och ton som passar när barnet vill lyssna mycket.
    Intressen kan absolut vara en del men tanken är att hålla det enkelt och och hållbart snarare än att skräddarsy varje detalj. 
  • Anonym (Johanna)
    SannaR skrev 2026-01-09 20:15:17 följande:
    Med personlig menar jag inte bara att byta ut barnets namn i en färdig text. Det handlar mer om berättelser som utgår från vardagliga situationer barnet känner igen, relationer med syskon och typ lugnt tempo och ton som passar när barnet vill lyssna mycket.
    Intressen kan absolut vara en del men tanken är att hålla det enkelt och och hållbart snarare än att skräddarsy varje detalj. 
    Sorry, men AI gör en sån saga på nolltid. 
  • Anonym (Meja)

Jag gillar ändå idén. Ai , visst kan fixa en saga på nolltid. men den gör väl inte en mysig berättat röst , och lugn bakgrundsmusik? Eller kan den de med kanske?
    jag tycker tex Kia Temmes sagor är väldigt mysiga och sövande. Men kanske inte skulle betala 99 kr för de dock. 

Svar på tråden Personliga ljudsagor för barn - skulle ni betala för det?