• Anonym (Mår dåligt)

Mår dåligt

Hej
    Jag är nygift och gravid. Vet inte var jag ska börja för allt är en röra och jag mår väldigt dåligt. Min man gör kaos av minsta lilla grej och varje gång går det så långt att han beskyller mig för allt. Kan vara att jag sagt något som låter fel i hans öron. Försöker lösa det genom att prata men han blir bara mer och mer arg. Drar jag mig undan och är tyst är även det fel. Han släpper även vidriga kommentarer då jag är tyst. Senast fick jag höra att jag måste ändra mig eller så kommer han ändra mig. Han ska älska mig för den jag är inte vilja ändra mig. Han säger även att jag är hemsk och att allt är mitt fel. Listan är lång...

• Svar på tråden Mår dåligt
  • Anonym (Mår dåligt)
    Dardi007skane skrev 2026-01-08 08:55:41 följande:
    Synd om dig ! Spna ord ska man absolut säga till sin partner , speciell när graviditeten är på tal där det kommer massa hormoner osv ? kan vara att han har fått en del av dina hormoner också , folk brukar säga att det kan hända :)
    Han verkar ha glömt att jag är gravid. Trots hormoner osv så säger jag inte så fula saker som han säger till mig.
  • Anonym (Mår dåligt)
    Månljus skrev 2026-01-08 08:57:56 följande:

Låter inte bra! Har du någon att prata med?

Hur är han mot andra än dig?

Verkar han fungera som vanligt förutom i hur han bemöter dig?

Arbete? Övrig familj/ släkt, vänner?

Alkohol? Droger? 

Sömn? 

Har ingen att prata med då han inte tycker jag ska prata om våra problem till någon, därför jag skriver av mig.
    Jag tycker att han blir lätt sur på andra också men när jag påpekar det så säger han att jag är värst.
    Han tar inga droger och konsumerar inte alkohol.
  • Anonym (Mår dåligt)

Vill även lägga till att han i varje tjaffs nämner skilsmässa.

• Dardi007skane
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2026-01-08 09:00:20 följande:
    Han verkar ha glömt att jag är gravid. Trots hormoner osv så säger jag inte så fula saker som han säger till mig.
    Jag tycker att det är jätte dåligt av honom ? hoppas att han ändrar sig eftersom risken finns att han förlorar dig . Man kan inte leva i en sån relation där man känner sig alltid förnedrat . Livet är för kort ?
  • beli
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2026-01-08 09:04:05 följande:

Säg ja, då. Till skilsmässa.

Du måste nog göra ett val innan barnet föds.

Dokumentera allt han säger och gör, förhoppningsvis kan du få ensam vårdnad sen.
  • AndreaBD
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2026-01-08 08:52:08 följande:
    Nej
    Men, hur länge har du känt honom?
  • AndreaBD

Han låter riktigt hemsk, och därför undrar jag ju, hur länge ni har varit ihop och om han verkligen har förändrats fullständigt helt plötsligt. Folk brukar inte förändras helt och hållet. Om ni inte har känt varandra särskilt länge, så är det faktiskt risk att han visar sitt riktiga jag nu. 

Att kalla varandra för fula ord, dvs. förolämpa varandra är något som man aldrig ska göra i en relation. Det förstör relationen. Det händer när man är ung (hur gamla är ni?). Men det skadar i alla fall relationen. 

• Lynx123

Sprind därifrån så fort du bara kan. Sådant här brukar bara bli värre.

• Anonym (Mia)
    AndreaBD skrev 2026-01-08 10:30:43 följande:

Han låter riktigt hemsk, och därför undrar jag ju, hur länge ni har varit ihop och om han verkligen har förändrats fullständigt helt plötsligt. Folk brukar inte förändras helt och hållet. Om ni inte har känt varandra särskilt länge, så är det faktiskt risk att han visar sitt riktiga jag nu. 

Att kalla varandra för fula ord, dvs. förolämpa varandra är något som man aldrig ska göra i en relation. Det förstör relationen. Det händer när man är ung (hur gamla är ni?). Men det skadar i alla fall relationen. 

Fast det är så deprimerande vanligt att misshandel börjar eller eskalerar när kvinnan är gravid.
  • Anonym (f)

Familjerådgivning, går han med på det?

• Anonym (Rosen)

Hur länge har ni varit tillsammans?

• elmadumle

Vad mena han med att han ska ändra dig om du inte ändrar dig? eftersom han tjatar om skilsmässa när han blir sur på dig så förekom det hela genom att ansöka om skilsmässa och flytta ut innan barnet är fött, det kan han inte hindra dig att göra.

• Anonym (kvinna)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2026-01-08 09:04:05 följande:

...vilket är psykisk misshandel.

Jag tycker du borde tala med kurator på vårdcentral- säg bara att det är något med graviditeten så fattar han inget.
  • Sceffli

Oj, oj. Han saknar respekt för dig. Det här låter mkt destruktivt. Lämna omgående relationen! Det här kommer inte bli bättre, utan värre. 

• Anonym (Julia)
    Anonym (Mår dåligt) skrev 2026-01-08 08:45:57 följande:
    Ja beteendet är nytt.
    Samma sak hände mig när jag blev gravid. Vissa män klarar inte av det.
Svar på tråden Mår dåligt