• KillenMedHinge

Varför ghostar tjejer precis innan dejten?

Jag gör ett inlägg på familjeliv då det är för mycket hat och för många troll på andra forum.

Vänligen skriv kvinna (K) eller man (M) och ålder i era svar.

Jag är en man på 28, kvinnorna är 23-29.

Vi matchar på hinge, snackar gött, jag får hennes nummer, vi bestämmer date, och sedan ghostar hon.

Standard. Klassiker. Detta har hänt så många gånger och blir verkligen fundersam på varför hon slutar svara så sent in i konversationen.

De är väldigt intresserade och trevliga för att sedan från ingenstans precis innan dejten ghosta. Varför är det så? Vad är det som gör att de tappar intresset? Jag har samma attityd, svarsfrekvens, engagemang osv som tjejen. Jag är inte kriminell och jag har inget förflutet att dölja.

Jag är väl medveten om all konkurrens och allt annat som står om hinge. Jag är inte för på, inte för hetsig osv. Jag följer alla normer och oskrivna regler kring online dejting, har bra bilder osv.

De verkar alltså väldigt intresserade för att sedan tappa intresset helt och hållet precis innan dejten. Varför?

Hoppas ni tjejer kan hjälpa mig här!

Hoppas också ni förstår att jag inte mår toppen, och att ni ger rimliga svar, inte börjar tjafsa och håller en god ton :)

• Svar på tråden Varför ghostar tjejer precis innan dejten?
  • KillenMedHinge
    Anonym (Li) skrev 2026-01-08 13:39:30 följande:
    Det låter bra. Vad ger du för dejtförslag, alltså kan du ge exempel på ungefär hur du formulerar dig? Vad svarar tjejerna? 
    Ungefär såhär:
    Vi glider sakta men säker in på ämnet dryck. Detta sker via Hinge, och sen när vi har bestämt att ses och dricka (utan tid och plats) ber jag henne skicka sitt nummer. Vi har som sagt pratat snyggt och glidit in på ämnet innan jag föreslår följande. Tänk dig att abcd är en specifik dryck.Jag formulerar mig typ såhär;
    - (Jag) Hört att de har sjukt grymma abcd på "denna baren", aldrig varit där! Skulle va kul att testa tillsammans!
    - (Hon) Ja men verkligen, det låter jättetrevligt :)
    - (Jag) Schysst! Skicka ditt nummer så ska vi säkert kunna lös något

På sms då:
    Säger hej igen, vi skriver något sms eller två. Kanske snackar lite irrelevant bara för att bryta isen igen. Viktigt att notera att här tar det ofta minst 6h för henne att svara.
    Jag föreslår abcd på den specifika baren, en specifik tid.
    Hon säger att det låter toppen!
    Jag säger härligt, vi hörs!
    Klockan 16 samma dag som vi ska ses skriver jag typ; Jag är framme kl xx.
    Hon svarar kl 18: Hej! Förlåt, jag hade jättemycket på jobbet. Kan vi ta det en annan dag?
    Så skriver jag: Självklart, inga problem.
    Sen är konversationen död.

Personligen tycker jag det är sjukt lame att gå på promenader som dejt. Jag älskar barrundor och tycker det är sjukt trevligt.
    Jag har försökt att inte gå in på drycken/dejten så fort, men då dör konversationen ut nästan direkt. Jag har även försökt att smsa naturligt mellan att vi har bestämt dejten och att dejten sker, men då känns det som att jag dödar nyfikenheten mer bara, och hon svarar sjukt segt. De flesta är extremt oengagerade och tråkiga att skriva med, därför känner jag att jag måste "ta tag" i att fråga om dejten relativt snabbt.
  • KillenMedHinge
    Anonym (M) skrev 2026-01-08 14:02:26 följande:
    Ja, något beror det väl på om många avbokar innan första dejten. 

Var skrev jag att man ska binda sig för livet? Men många förhållanden, och många dejter som inte blir så långvariga säger ju en del. 

Vad är den gemensamma nämnaren?
    Har du inte någon vettig fråga eller svar på mitt problem får du avstå från att kommentera.
  • KillenMedHinge
    KillenMedHinge skrev 2026-01-08 14:05:59 följande:
    Ungefär såhär:
    Vi glider sakta men säker in på ämnet dryck. Detta sker via Hinge, och sen när vi har bestämt att ses och dricka (utan tid och plats) ber jag henne skicka sitt nummer. Vi har som sagt pratat snyggt och glidit in på ämnet innan jag föreslår följande. Tänk dig att abcd är en specifik dryck.Jag formulerar mig typ såhär;
    - (Jag) Hört att de har sjukt grymma abcd på "denna baren", aldrig varit där! Skulle va kul att testa tillsammans!

På sms då:
    Säger hej igen, vi skriver något sms eller två. Kanske snackar lite irrelevant bara för att bryta isen igen. Viktigt att notera att här tar det ofta minst 6h för henne att svara.
    Hon svarar kl 18: Hej! Förlåt, jag hade jättemycket på jobbet. Kan vi ta det en annan dag?

Personligen tycker jag det är sjukt lame att gå på promenader som dejt. Jag älskar barrundor och tycker det är sjukt trevligt.
    Jag har försökt att inte gå in på drycken/dejten så fort, men då dör konversationen ut nästan direkt. Jag har även försökt att smsa naturligt mellan att vi har bestämt dejten och att dejten sker, men då känns det som att jag dödar nyfikenheten mer bara, och hon svarar sjukt segt. De flesta är extremt oengagerade och tråkiga att skriva med, därför känner jag att jag måste "ta tag" i att fråga om dejten relativt snabbt.
    Tillägg
    I värsta fall svarar hon inte alls efter jag skriver "Jag är framme kl xx."
  • Anonym (?)
    KillenMedHinge skrev 2026-01-08 14:05:59 följande:
    Ungefär såhär:

På sms då:

Bara att ge upp och sluta lägga energi på idioter. Fundera inte så mycket på det.

Sluta med dejtappar och kör där du lyckades tidigare.
  • KillenMedHinge
    Anonym (?) skrev 2026-01-08 14:17:53 följande:
    Bara att ge upp och sluta lägga energi på idioter. Fundera inte så mycket på det.

Sluta med dejtappar och kör där du lyckades tidigare.
    100 %! Jag är bara så nyfiken på varför det blir såhär. Detta är ett extremt stort problem för män idag och det tär hårt på vår mentala hälsa.
  • Anonym (?)
    KillenMedHinge skrev 2026-01-08 14:40:24 följande:
    100 %! Jag är bara så nyfiken på varför det blir såhär. Detta är ett extremt stort problem för män idag och det tär hårt på vår mentala hälsa.
    Det finns massor med anledningar
    Man fick napp på en annan
    Man är bara dryg och dum i kombination med bekräftelsekåt
    Man Googlar killen och hittar något man inte gillar
    Sambo fick nys på det hela och satte stopp
    Man fegar ut

Tricken är att ge upp i tid när det inte funkar istället för att stånga pannan blodig och bli kränkt, ledsen och få dåligt självförtroende
  • KimLinnefeldt

Det är olika tjejer, men du är konstanten. Kan det vara något du säger eller något som framkommer i början av kommunikationen som skrämmer bort tjejerna.

Att du letar svaret enbart hos tjejerna kanske är en fingervisning.

• Anonym (Li)

Du kanske ska föreslå nåt annat än drinkar på krogen som första dejt. Det ger ett oseriöst intryck. Efter några meddelanden är det prat om alkohol och barer och du vill ha hennes nummer. Du drar till dig en viss typ av tjejer. Vill du ha en tjej som kan planera och hör av sig i tid får du nog byta spår. 

Hur gamla är tjejerna? 

• KillenMedHinge
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-08 15:56:54 följande:

Det är olika tjejer, men du är konstanten. Kan det vara något du säger eller något som framkommer i början av kommunikationen som skrämmer bort tjejerna.

Att du letar svaret enbart hos tjejerna kanske är en fingervisning.

Grejen är att detta är ett känt problem för de flesta unga män, och kompisar till mig, inte bara jag. Dessutom har jag i allmänhet inga problem med tjejer, utan endast via dessa appar. Så jag tror faktiskt inte att problemet endast ligger hos mig. Jag har inte sagt att svaret enbart ligger hos brudarna heller.
  • KillenMedHinge
    Anonym (Li) skrev 2026-01-08 15:59:10 följande:

Du kanske ska föreslå nåt annat än drinkar på krogen som första dejt. Det ger ett oseriöst intryck. Efter några meddelanden är det prat om alkohol och barer och du vill ha hennes nummer. Du drar till dig en viss typ av tjejer. Vill du ha en tjej som kan planera och hör av sig i tid får du nog byta spår. 

Hur gamla är tjejerna? 

Du kan faktiskt ha en poäng här; att inte kröka tillsammans direkt det första man gör? Dock har vissa dejter kommit hem hit direkt och vi har gått hela vägen, första dejten. Så det är väldigt olika.

Ålder 23-29, de brukar väl vara typ 24-27, men det är olika.

Tack för tipset!
  • KillenMedHinge
    Anonym (Li) skrev 2026-01-08 15:59:10 följande:

Hur gamla är tjejerna? 

Blev två svar till din kommentar här. Kolla båda.
    Men om de nu inte vill ses och dricka det första vi gör, varför verkar de så intresserade, ger ut sitt nummer, säger ja till dejt, men väntar till sista sekund med att avboka?
  • Anonym (?)
    KillenMedHinge skrev 2026-01-08 16:02:01 följande:
    Grejen är att detta är ett känt problem för de flesta unga män, och kompisar till mig, inte bara jag. Dessutom har jag i allmänhet inga problem med tjejer, utan endast via dessa appar. Så jag tror faktiskt inte att problemet endast ligger hos mig. Jag har inte sagt att svaret enbart ligger hos brudarna heller.
    Det här slutar inte förvåna mig. Varför försöka med samma sak om och om igen när det inte funkar?

Om nu nätdejting är dött varför försöka när det finns så många andra sätt att träffas? 
  • Anonym (Li)
    KillenMedHinge skrev 2026-01-08 16:07:15 följande:
    Dock har vissa dejter kommit hem hit direkt och vi har gått hela vägen, första dejten. 
    Exakt det jag menar. En kille som efter ett par meddelanden vill ha mitt nummer för att "kröka tillsammans" eller ses hemma och ha sex - han är antagligen inte intresserad av nåt mer än ett töm-och-glöm. Så varför skulle jag bry mig om att låta trevlig i sms, småprata om vädret eller höra av mig i tid? När allt han har att erbjuda är dåligt fyllesex innan han ber mig dra åt helvete, vilket är den uppfattning jag får av en sån kille. Nej, han får vara min seservplan ifall jag skulle vara uttråkad, sugen på att dra ut på krogen och inte har nån att hänga med den kvällen. Har jag nåt bättre för mig eller känner mig trött eller bara vill se på tv hellre än att gå ut så avbokar jag i sista stund. Han bryr sig ju ändå inte om mig utan vill ha sex med vemsomhelst, tänker jag, så han blir knappast ledsen. Om han ens kommer ihåg att vi bestämt träff - jag är antagligen inte hans förstahandsval.

Lär känna tjejen lite mer. Intressera dig för henne som person och hennes intressen. Inget prat om drinkar och barer (i så fall ett glas vin på nåt mysigt ställe men helst nån annan aktivitet). Byt till sms innan du föreslår träff. Prata i telefon, ha videosamtal osv. Fråga om hon vill ses men inte för att testa nån drink. Gå och bowla, åk skridskor, gå på museum, ta en kaffe på stan eller vadsomhelst. Få henne att känna att du är nyfiken på just henne och inte vill ragga upp vemsomhelst. 

Var det du eller tjejerna som föreslog att de skulle åka hem till dig på första dejten? Hur lät konversationerna då?

Du har ett ganska snävt åldersspann. Hur kommer det sig att du dejtar 23-åringar men ingen runt 30? Man mognar ofta med åldern... Har dessa tjejer barn? 
  • Anonym (Li)

Söker du ett förhållande eller vad är ditt syfte med att dejta? 

Om du gillar krogen så mycket, varför raggar du inte där?

• Anonym (mm)

Är du säker på att det är riktiga kvinnor du pratar med?

• KillenMedHinge
    Anonym (Li) skrev 2026-01-08 16:37:40 följande:
    Exakt det jag menar. En kille som efter ett par meddelanden vill ha mitt nummer för att "kröka tillsammans" eller ses hemma och ha sex - han är antagligen inte intresserad av nåt mer än ett töm-och-glöm. Så varför skulle jag bry mig om att låta trevlig i sms, småprata om vädret eller höra av mig i tid? När allt han har att erbjuda är dåligt fyllesex innan han ber mig dra åt helvete, vilket är den uppfattning jag får av en sån kille. Nej, han får vara min seservplan ifall jag skulle vara uttråkad, sugen på att dra ut på krogen och inte har nån att hänga med den kvällen. Har jag nåt bättre för mig eller känner mig trött eller bara vill se på tv hellre än att gå ut så avbokar jag i sista stund. Han bryr sig ju ändå inte om mig utan vill ha sex med vemsomhelst, tänker jag, så han blir knappast ledsen. Om han ens kommer ihåg att vi bestämt träff - jag är antagligen inte hans förstahandsval.

Lär känna tjejen lite mer. Intressera dig för henne som person och hennes intressen. Inget prat om drinkar och barer (i så fall ett glas vin på nåt mysigt ställe men helst nån annan aktivitet). Byt till sms innan du föreslår träff. Prata i telefon, ha videosamtal osv. Fråga om hon vill ses men inte för att testa nån drink. Gå och bowla, åk skridskor, gå på museum, ta en kaffe på stan eller vadsomhelst. Få henne att känna att du är nyfiken på just henne och inte vill ragga upp vemsomhelst. 

Var det du eller tjejerna som föreslog att de skulle åka hem till dig på första dejten? Hur lät konversationerna då?

Du har ett ganska snävt åldersspann. Hur kommer det sig att du dejtar 23-åringar men ingen runt 30? Man mognar ofta med åldern... Har dessa tjejer barn? 
    Tror jag nöjer mig här faktiskt! Andra får självklart fortsätta tråden, man eller kvinna, för liknande frågor.

Min slutsats är alltså att jag måste chilla lite med att bjuda ut de på bar/dricka på första dejten. Har tänkt radera Hinge men tror jag behåller det nu när jag vet lite bättre hur jag ska jobba. Kommer dock ta det lugnt och inte köra på bardejten direkt med nya tjejer.

Har dock forfarande inte fått svar på varför de är så "på" och trevliga i början för att sedan ghosta/avboka (och inte omboka) i sista sekund haha. Jag tror att de är taggade på barrunda i början när jag frågar eftersom vi har gött tjöt, men inser att de inte vill eller ångrar sig när det väl kommer till kritan. (Fixa sig i timmar, åka någonstans, dricka själv med en man de aldrig träffat förut) Jag vet dock inte. Ingen vet. Inte ens tjejerna själva verkar veta hahah.

Li, tusen tack för din vishet. Jag mår mycket bättre nu när jag fått klarhet i alla frågor och funderingar.

Hoppas andra grabbar ser detta också.
  • exandthecity
    Anonym (Se upp) skrev 2026-01-08 13:34:52 följande:
    Usch vad trist bild detta ger av nätdejting. Tänka ut strategi, hålla igen på kontakt, säkert hålla dialog igång med flera kvinnor samtidigt och de gör samma. Kanske hon sovit med en dejt samma dag som de hastar till promenad med dig. Eller att du kommer från en famn till en annan. Detta är så långt ifrån hur man träffats historiskt. När och hur ska man börja känna förtroende och lita på den man möter. Man har oftast noll gemensamma bekanta så man kan ta ut svängarna och bete sig rätt svinaktigt och ingen får veta. Är ju ?bara att blocka? om motparten blir jobbig!
    Är det nånting man får trist bild av så är det en visst nätforum. Så fort en man delar sina erfarenheter till en annan man så ska det insinueras att man är ett egotrippat misogynt svin. Kanske lika bra att jag kommer ut som toasitskissare.
  • Anonym (mm)
    KillenMedHinge skrev 2026-01-08 18:52:59 följande:
    Tror jag nöjer mig här faktiskt! Andra får självklart fortsätta tråden, man eller kvinna, för liknande frågor.

Min slutsats är alltså att jag måste chilla lite med att bjuda ut de på bar/dricka på första dejten. Har tänkt radera Hinge men tror jag behåller det nu när jag vet lite bättre hur jag ska jobba. Kommer dock ta det lugnt och inte köra på bardejten direkt med nya tjejer.

Har dock forfarande inte fått svar på varför de är så "på" och trevliga i början för att sedan ghosta/avboka (och inte omboka) i sista sekund haha. Jag tror att de är taggade på barrunda i början när jag frågar eftersom vi har gött tjöt, men inser att de inte vill eller ångrar sig när det väl kommer till kritan. (Fixa sig i timmar, åka någonstans, dricka själv med en man de aldrig träffat förut) Jag vet dock inte. Ingen vet. Inte ens tjejerna själva verkar veta hahah.

Li, tusen tack för din vishet. Jag mår mycket bättre nu när jag fått klarhet i alla frågor och funderingar.

Varför kallar du det för "tjejer" ? Har du fått bekräftat att de verkligen är tjejer? 

Och vad är "gött tjöt" ? Vad pratar ni om då?
  • Dr Nail

Svaret på varför de är så på och sen ghostar är för att de är på appen för att knarka bekräftelse, inte för att träffa dig irl 
  • Anonym (Li)
    Men är tjejerna verkligen så "på" och intresserade? Att svara att det låter "jättetrevligt" eller "toppen" låter mer som artighet, ganska allmänt och lite stelt. Du sa ju att de svarar segt när ni går över till sms och att de inte vill ha mer kontakt innan träffen. Det låter som om det är du som är lite för på och har lite för bråttom och tjejerna som har svårt att säga nej och hoppas kanske att du ska glömma bort det.

Varför tjatar du så om barrundor? Är det vad dejting går ut på för dig? Är det ett bra sätt att lära känna en potentiell partner? Har du inga polare att festa med eller är du för blyg utan alkohol? Har du inget intressantare att prata om i början av en ny bekantskap? 

Du nöjer dig här. Betyder att du inte söker en relation utan vill ha sex med unga tjejer och därför inte vill svara på mina frågor? 

Nej, du ska inte chilla med bardejter, du ska skippa det helt. Att du lyckades missförstå mig så kolosalt tyder på att du har vissa svårigheter att läsa av andra människor. Barrundor tar man med polarna på och inte en ny dejt. Du verkar väldigt fixerad vid barrundor och det är ett oattraktivt drag.

Rekommenderar dig att googla "Happy Dating", finns som podd, blogg, bok och kurser m.m. 
Svar på tråden Varför ghostar tjejer precis innan dejten?