• Anonym (Oroligmor)

Min son studerar och har inte råd med riktig mat.

Min son har hoppat på en utbildning långt hemifrån, i en större stad. Han får pengar från CSN bl.a. men när jag var hemma hos honom såg jag att han nästan bara hade basvaror som pasta, ris och olika konserver, dvs inget kött och ingen fisk, förutom någon burk tonfisk. Grönsaker äter han knappt då han tycker som sin pappa att det är "kaninmat", något som oroar mig mycket, då han bör äta mycket när han fortfarande står i växten och utvecklas (han är 17 år). Han säger att han inte är hungrig så ofta och att han mest äter pasta eller ris, alt. nudlar med ketchup, kryddor och kanske olika färdiga såser.

Visserligen kostar studiematerial och böcker en del, men tycker ändå han borde ha råd med bättre mat. När jag tittade i hans garderob såg jag en svart stor plastsäck full med ölburkar och energidrycksburkar, vilket fick mig att förstå att en hel del pengar går till festande och energidrycker. Jag konfronterade honom med det och han sa att det hade varit en stor gemensam fest med studiekamrater och att det inte bara var hans ölburkar.

När jag ringer eller messar honom på helgerna så svarar han ofta inte, vilket stärker mina misstankar om att han festar lite mer än vad han har råd med, och att han inte vill svara för att han kanske är berusad.

Vill bara höra om detta är vanligt, jag är förstås orolig över att hans festande går ut över studierna och att han också äter näringsfattig mat.

• Svar på tråden Min son studerar och har inte råd med riktig mat.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2026-01-10 22:13:09 följande:
    Enligt CSN har de olika summor beroende på avstånd. Man kan få mer, eller mindre.

Googlade en random internatgymnasieskola for ett hum om vad det kan kosta;

För elever som bor på skolans internat är helkost obligatorisk. Helkost inkluderar frukost, lunch (fri skollunch), middag samt kvällsfika.

Priser för boende, inackordering läsåret 2025-2026; boende i enkelrum 2 050 kr /månad och måltider 2 050 kr /månad, dvs totalt 4 100 kr /månad.

Det låter ganska billigt.

Det låter inte som att ts son bor på internat dock. 
  • Anonym (Jaha)

Jag är 58 med en son som bor hemma och har jobb. Han betalar för sig, jag är arbetslös sedan tre år. Jag har trots hans bidrag knappt råd att ställa mat på bordet. Bor i hus som måste säljas, får ge upp och sälja allt. Ok, grabben är 20 och förstår men det känns ändå som ett svek. V i skulle ju bo här....                       

• Anonym (Food)
    Anonym (Jaha) skrev 2026-01-10 23:30:01 följande:

Jag är 58 med en son som bor hemma och har jobb. Han betalar för sig, jag är arbetslös sedan tre år. Jag har trots hans bidrag knappt råd att ställa mat på bordet. Bor i hus som måste säljas, får ge upp och sälja allt. Ok, grabben är 20 och förstår men det känns ändå som ett svek. V i skulle ju bo här....                       

Hoppas att ni hittar ett hyggligt nytt boende!
  • Tänk logiskt

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men nog är det väl fortfarande så att gymnasieelever får gratis skollunch? Då borde han kunna äta ordentligt på vardagar, och blir det då lite ensidigt på helgerna borde det väl inte göra så mycket...

• Anonym (Bella)
    Anonym (Oroligmor) skrev 2026-01-10 16:41:47 följande:
    Det var en person som gjorde en orosanmälan, men soc tyckte inte att det var något konstigt, eftersom sonen ville gå på denna utbildning. Jag pratade även om dem med att sonen och pappan inte kommer överens och ofta var i konflikt med varandra, och de såg det som bra för sonen att han slapp bo hemma.
    Berättade du för soc att sonen inte har pengar till mat? 
  • Anonym (Bella)
    Tow2Mater skrev 2026-01-10 22:13:09 följande:
    Enligt CSN har de olika summor beroende på avstånd. Man kan få mer, eller mindre.

Googlade en random internatgymnasieskola for ett hum om vad det kan kosta;

För elever som bor på skolans internat är helkost obligatorisk. Helkost inkluderar frukost, lunch (fri skollunch), middag samt kvällsfika.

Priser för boende, inackordering läsåret 2025-2026; boende i enkelrum 2 050 kr /månad och måltider 2 050 kr /månad, dvs totalt 4 100 kr /månad.

Det låter ganska billigt.

TS son har dock egen lägenhet verkar det som. 
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Anonym (Bella) skrev 2026-01-12 18:06:13 följande:
    TS son har dock egen lägenhet verkar det som. 
    Poängen var att det finns säkert billigare. Bidraget kan nästan täcka hyran för ett litet rum, iallafall for valda skolor. Så allt beror ju på. Efterom han inte verkar mogen for fullt eget hushåll vore internatrum bättre, med serverade måltider.
  • Anonym (Cy)
    Tow2Mater skrev 2026-01-12 19:39:37 följande:
    Poängen var att det finns säkert billigare. Bidraget kan nästan täcka hyran för ett litet rum, iallafall for valda skolor. Så allt beror ju på. Efterom han inte verkar mogen for fullt eget hushåll vore internatrum bättre, med serverade måltider.
    Skolorna har inte rum eller lägenheter att hyra ut och det är vanliga marknadshyror som gäller.

Internat är ganska ovanligt i Sverige, att studera gymnasiet på annan ort är det inte, men det forutsätter alltid mer ekonomisk och emotionell insats av vh om det ska fungera bra för en 16-åring att flytta själv.
  • EpicF
    Anonym (Cy) skrev 2026-01-12 19:42:55 följande:
    Skolorna har inte rum eller lägenheter att hyra ut och det är vanliga marknadshyror som gäller.

Internat är ganska ovanligt i Sverige, att studera gymnasiet på annan ort är det inte, men det forutsätter alltid mer ekonomisk och emotionell insats av vh om det ska fungera bra för en 16-åring att flytta själv.
    Finns många internatskolor i Sverige, både på högstadiet och gymnasiet. Så det är inte speciellt ovanligt. 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2026-01-12 19:39:37 följande:
    Krävs dock att den specifika skolan har just internat. 

Förövrigt, nej inackorderingsbidrag täcker ingen hyra. Inte ens ett litet rum. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Cy)
    EpicF skrev 2026-01-12 19:48:47 följande:
    Finns många internatskolor i Sverige, både på högstadiet och gymnasiet. Så det är inte speciellt ovanligt. 
    Det finns typ 900 gymnasieskolor i Sverige, men runt 50 internat. Skulle kalla runt 5% ovanligt.
  • EpicF
    Anonym (Cy) skrev 2026-01-12 21:13:00 följande:
    Det finns typ 900 gymnasieskolor i Sverige, men runt 50 internat. Skulle kalla runt 5% ovanligt.
    Faktiskt inte så väldigt ovanligt, 55 internatskolor är endel. Och sedan finns det gymnasieskolor utan internat men som har riksintag. Förmodligen en sådan som ts son går på. 
Svar på tråden Min son studerar och har inte råd med riktig mat.