• Anonym (Oroligmor)

Min son studerar och har inte råd med riktig mat.

Min son har hoppat på en utbildning långt hemifrån, i en större stad. Han får pengar från CSN bl.a. men när jag var hemma hos honom såg jag att han nästan bara hade basvaror som pasta, ris och olika konserver, dvs inget kött och ingen fisk, förutom någon burk tonfisk. Grönsaker äter han knappt då han tycker som sin pappa att det är "kaninmat", något som oroar mig mycket, då han bör äta mycket när han fortfarande står i växten och utvecklas (han är 17 år). Han säger att han inte är hungrig så ofta och att han mest äter pasta eller ris, alt. nudlar med ketchup, kryddor och kanske olika färdiga såser.

Visserligen kostar studiematerial och böcker en del, men tycker ändå han borde ha råd med bättre mat. När jag tittade i hans garderob såg jag en svart stor plastsäck full med ölburkar och energidrycksburkar, vilket fick mig att förstå att en hel del pengar går till festande och energidrycker. Jag konfronterade honom med det och han sa att det hade varit en stor gemensam fest med studiekamrater och att det inte bara var hans ölburkar.

När jag ringer eller messar honom på helgerna så svarar han ofta inte, vilket stärker mina misstankar om att han festar lite mer än vad han har råd med, och att han inte vill svara för att han kanske är berusad.

Vill bara höra om detta är vanligt, jag är förstås orolig över att hans festande går ut över studierna och att han också äter näringsfattig mat.

• Svar på tråden Min son studerar och har inte råd med riktig mat.
  • EpicF
    Anonym (Oroligmor) skrev 2026-01-10 18:05:13 följande:
    Jag tror dock inte du hade fått något gehör av kollegor för att gå vidare.
    En orosanmälan på en mamma som inte klarar att försörja sitt barn och låter barnet flytta för att hennes nya man inte tycker de har råd att försörja mammans barn, det är saker som absolut hår vidare med. Och det gäller alla åå socialen. 
  • EpicF
    Anonym (Food) skrev 2026-01-10 20:13:45 följande:
    Som jag uppfattar det hela så drar sonen på sig höga lån för att gå en utbildning som han sedan försummar genom att dricka för mycket?

Alltså, det han kanske får med sig efter det här är lån men inget helt utbildningsintyg? 

Dessutom hamnar en person lättare i missbruk ju tidigare man börjar dricka och ju mer man dricker. 

Jag vågar nog inte följa den här tråden mer, för jag blir ledsen och orolig.
    Ts son är 17 år och går gymnasiet, har studiebidrag (inte csn lån) och förhoppningsvis även inackorderingsbidrag. 

Csn lån och bidrag får man inte ta förän höstterminen det året man fyller 20 år. 

Så nej, ts son drar inte på sig höga lån. 
  • Anonym (HAHHAHAHAHHAHAHHA)
    Anonym (Cy) skrev 2026-01-10 20:48:37 följande:
    Så sorgligt.
    Inte alls.
  • EpicF
    Anonym (Food) skrev 2026-01-10 20:58:14 följande:

Insckorderingsgillägg ger ca 1880 kr om man t.ex. bor längre än 60 mil från föräldrahemmet. 

Vilke inte ens täcker hyran för ett litet rum. 
  • Anonym (Oroligmor)
    EpicF skrev 2026-01-10 20:59:25 följande:
    En orosanmälan på en mamma som inte klarar att försörja sitt barn och låter barnet flytta för att hennes nya man inte tycker de har råd att försörja mammans barn, det är saker som absolut hår vidare med. Och det gäller alla åå socialen. 
    Min man sa iallafall att han inte fick någon hjälp av soc när han blev utslängd hemifrån av sin far i 16-års-åldern. Efter mycket om och men fick han en lägenhet, men detta var såklart i slutet av 80-talet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Food) skrev 2026-01-10 20:58:14 följande:

Insckorderingsgillägg ger ca 1880 kr om man t.ex. bor längre än 60 mil från föräldrahemmet. 

Enligt CSN har de olika summor beroende på avstånd. Man kan få mer, eller mindre.

Googlade en random internatgymnasieskola for ett hum om vad det kan kosta;

För elever som bor på skolans internat är helkost obligatorisk. Helkost inkluderar frukost, lunch (fri skollunch), middag samt kvällsfika.

Priser för boende, inackordering läsåret 2025-2026; boende i enkelrum 2 050 kr /månad och måltider 2 050 kr /månad, dvs totalt 4 100 kr /månad.

Det låter ganska billigt.

• Anonym (Cy)
    Anonym (HAHHAHAHAHHAHAHHA) skrev 2026-01-10 21:02:34 följande:
    Inte alls.
    Varför inte?
    Jag träffar tyvärr alldeles gör ofta föräldrar som inte klarar av att ta hand om sina barn.
    Anonym (Cy) skrev 2026-01-10 22:15:13 följande:
    Varför inte?
    Jag träffar tyvärr alldeles gör ofta föräldrar som inte klarar av att ta hand om sina barn.
    Det är ingen fara här, oroa dig inte. Läs tråden igen.
    Anonym (Oroligmor) skrev 2026-01-10 21:37:15 följande:
    Min man sa iallafall att han inte fick någon hjälp av soc när han blev utslängd hemifrån av sin far i 16-års-åldern. Efter mycket om och men fick han en lägenhet, men detta var såklart i slutet av 80-talet.
    Det händer ingenting på över 45 år. För inte är du under?
  • EpicF
    Anonym (Oroligmor) skrev 2026-01-10 21:37:15 följande:
    Och då är det helt ok att han slänger ut DIN son och att DU struntar i din försörjsningsplikt. 

Är du helt korkad? 
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2026-01-10 22:13:09 följande:
    Enligt CSN har de olika summor beroende på avstånd. Man kan få mer, eller mindre.

Googlade en random internatgymnasieskola for ett hum om vad det kan kosta;

För elever som bor på skolans internat är helkost obligatorisk. Helkost inkluderar frukost, lunch (fri skollunch), middag samt kvällsfika.

Priser för boende, inackordering läsåret 2025-2026; boende i enkelrum 2 050 kr /månad och måltider 2 050 kr /månad, dvs totalt 4 100 kr /månad.

Det låter ganska billigt.

Det låter inte som att ts son bor på internat dock. 
  • Anonym (Jaha)

Jag är 58 med en son som bor hemma och har jobb. Han betalar för sig, jag är arbetslös sedan tre år. Jag har trots hans bidrag knappt råd att ställa mat på bordet. Bor i hus som måste säljas, får ge upp och sälja allt. Ok, grabben är 20 och förstår men det känns ändå som ett svek. V i skulle ju bo här....                       

• Anonym (Food)
    Anonym (Jaha) skrev 2026-01-10 23:30:01 följande:

Jag är 58 med en son som bor hemma och har jobb. Han betalar för sig, jag är arbetslös sedan tre år. Jag har trots hans bidrag knappt råd att ställa mat på bordet. Bor i hus som måste säljas, får ge upp och sälja allt. Ok, grabben är 20 och förstår men det känns ändå som ett svek. V i skulle ju bo här....                       

Hoppas att ni hittar ett hyggligt nytt boende!
Svar på tråden Min son studerar och har inte råd med riktig mat.