• Anonym (TS)

Kan man fråga? Angående jobb

Jag var för några veckor sedan på intervju för ett jobb jag VERKLIGEN ville ha. Fick efter en dryg vecka sms om att de gått vidare med andra sökande (det var 3 tjänster som skulle tillsättas)

Nu är det ute en annons igen där de söker till en tjänst. De verkar således bara ha tillsatt två. Jag kan väl anta att de hade hört av sig om de var intresserade av mig?

Men är det helt galet att maila och säga att man sett annonsen och kanske fråga varför man inte gick vidare, för att ta med mig till nästa jobb jag söker?

• Svar på tråden Kan man fråga? Angående jobb
  • Anonym (ja)

Det tycker jag absolut du kan göra! Är ju inte säkert att de svarar, eller svarar något vettigt, men jag har gjort så en gång och fått ett bra svar (då saknade jag en viss utbildning som jag ju faktiskt kunde läsa till senare).

• Anonym (TS)
    Anonym (ja) skrev 2026-01-08 11:05:07 följande:

Det tycker jag absolut du kan göra! Är ju inte säkert att de svarar, eller svarar något vettigt, men jag har gjort så en gång och fått ett bra svar (då saknade jag en viss utbildning som jag ju faktiskt kunde läsa till senare).

Ja, jag tänker att om de har tid och möjlighet att ge ett vettigt svar så kan jag ju verkligen ha nytta av svaret då det är just denna typen av tjänst jag söker.
  • Anonym (TS)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-08 11:54:40 följande:

Mejla inte, ring!

Tänkte att det var jobbigare för henne. Då får hon ingen tid att tänka efter.
    Men jag är nyfiken, varför tycker du att jag ska ringa? :)
  • KimLinnefeldt
    Anonym (TS) skrev 2026-01-08 11:56:46 följande:
    Tänkte att det var jobbigare för henne. Då får hon ingen tid att tänka efter.
    Men jag är nyfiken, varför tycker du att jag ska ringa? :)
    Av flera skäl. Ett mejl är så lätt att radera utan att svara. Ett samtal blir mer personligt, du hör saker på rösten. Du kan få chansen att veta orsaken, det kanske är något med din bakgrund eller ditt sätt att söka jobb som du behöver förbättra. 

"Jag förstår att ni hittade någon annan, det är okej förstås. Men det skulle hjälpa mig när jag söker andra jobb om jag bara fick fråga ett par saker."

Från människa till människa.
  • Anonym (TS)
    KimLinnefeldt skrev 2026-01-08 12:06:41 följande:
    Av flera skäl. Ett mejl är så lätt att radera utan att svara. Ett samtal blir mer personligt, du hör saker på rösten. Du kan få chansen att veta orsaken, det kanske är något med din bakgrund eller ditt sätt att söka jobb som du behöver förbättra. 

"Jag förstår att ni hittade någon annan, det är okej förstås. Men det skulle hjälpa mig när jag söker andra jobb om jag bara fick fråga ett par saker."

Från människa till människa.
    Precis. Vill gärna lära mig och förbättras. Så det hon kan delge mig är värdefullt. 

Men jag tycker verkligen att det är jobbigt att ringa detta samtal. Främst för att det känns som att jag sätter henne i en jobbig sits utan möjlighet att tänka efter.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (TS) skrev 2026-01-08 12:14:30 följande:
    Precis. Vill gärna lära mig och förbättras. Så det hon kan delge mig är värdefullt. 

Men jag tycker verkligen att det är jobbigt att ringa detta samtal. Främst för att det känns som att jag sätter henne i en jobbig sits utan möjlighet att tänka efter.
    Jag förstår att det tar emot att ringa. Jag skjuter själv upp jobbiga samtal dag efter dag, vecka efter vecka. Men när jag väl ringer så blir det nästan alltid en väldigt positiv utdelning. Och vilken avslappning efteråt, nästan så man är värd en grogg och en skål chips.
Svar på tråden Kan man fråga? Angående jobb