Biologiska pappan får all credit för saker som bonusföräldern gör
Bonusbarnen i ålder 7-12 år behandlar mig som luft... Några exempel:
Säger bara "God natt, pappa" fast jag också är i rummet, samma vid "Hej" och "Hej då"
Säger "Tack för maten, pappa" fast det varit uppenbart att det är jag som både inhandlat och tillagat maten.
Detta gäller även om det är något större som inhandlats... exempelvis har jag köpt ny bil, luftvärmepump och tvättmaskin med mera men enligt dom är det pappa som köpt. "Pappa har fixat"...
Samma mönster uppstår även vid aktiviteter... pappan får all cred för aktiviteten fast det är jag som planerat och styrt ihop allt.
De lyssnar minimalt på tilltal. Det är allt från att jag säger till om att det är matdags, till påminnelser och annan kommunikation vare sig det handlar om att jag ska sätta på en tvättmaskin o frågar om de har några kläder de vill ha tvättat eller om de vill ha nå snacks. Det spelar ingen roll dom lyssnar inte.
På det så ber dom i princip alltid sin pappa om hjälp, fast han inte är bäst lämpad för uppgiften. Exempel om pappan sitter längst bort ifrån ketchupen så frågar dom ändå om pappa kan skicka ketchupen vid matbordet fast jag sitter närmast.
Har testat att jag själv pratar med dom, testat att pappan säger till varje gång det sker, att han har pratat med dom hur det känns för mig och vad det innebär att bete sig som de gör i långa loppet (exempelvis att det är medmänskligt att visa tacksamhet när man får hjälp med något) osv. Men det tycks bara bli värre ju mer vi försöker prata med dom. Har försökt hitta på roliga grejer, försökt "muta" med att alla roliga grejer är från mig för att höja min status i allt... vi har försökt att jag inte säger någonting... men inget vi hittills testat verkar fungera.
Har ni några tips på hur man löser en sån här situation? Detta har pågått i över 1 år nu så det börjar bli ganska kvävande.