• Anonym (Osäker)

Läkarbesök med 11-åring

Våran dotter har haft problem med huvudvärk i skolan ett tag.
    Hon har glasögon sedan många år så det är inte ögonen 

Efter 8 v väntan fick vi en läkartid på vårdcentralen 
    Jag jobbar själv inom vården och blev glad när jag kände igen namnet på läkaren som är en barnläkare 

Ungefär 2 min in i besöket frågade han mig om jag visste vad autism är 
    Symptomen,  huvudvärk enbart i skolan, tydde tydligt på det sa han
    Jag känner till en del om npf spektrat men har inte känt igen sådana drag hos dottern. 
    Men jag vet också att det kan vara dolt hos flickor

Han intervjuade henne om kompisar aktiviter resultat i skolan osv.

Efter det säger han att hon ska ta tre Ipren dagligen på skoldagar.
    När ja0g fråga0de hur lång period vi skulle testa det var svaret att hon kan äta det jämnt om det hjälper. Det är inte farligt. Sedan skulle vi be skolvården om remiss till BUP för utredning 
    Känns jättekonstigt 
    Både att äta en massa piller och en autismutreding
    Hur skulle ni resonerat?

• Svar på tråden Läkarbesök med 11-åring
  • EpicF
    Anonym (Osäker) skrev 2026-01-08 23:12:11 följande:

Kanske är det autism,  han är ju barnläkare och borde ha ett hum , men jag skulle nog våga säga att problemen i så fall är små
    Huvudvärken är enda problemet 

Jag tycker också att det är lite märkligt att hon inte en gång försökt få vara hemma från skolan 
    Inte en enda morgon kan jag minnas att det varit problem 

Någon som vet om man kan vara så rädd för att få huvudvärk så man faktiskt får det
    Liksom utlöst av förväntan ?

Tänker om hon haft det vid nått tillfälle och blivit så inställd på att få det i skolan så att hon faktiskt får det därför 

Ja, det kan vara autism men då borde de funnits andra symtomen och huvudvärken borde ha varit ett problem tidigare också. 

Hade nog önskat et second opinion och absolut inte låtit mitt barn knaska Ipred varje dag i månader. 

Oavsett så måste man komma fram till vad som är orsaken till huvudvärk.
  • EpicF
    Anonym (Osäker) skrev 2026-01-09 09:46:54 följande:

Vi har mönstret klart i stora drag
    Det börjar när hon kommer till skolan på morgonen 
    Från första stund , oavsett vilken lektion dom har, och sen släpper det när dom slutar för dagen 

Antagligen är det något mer nyanserat i styrka än så , det behöver vi kartlägga 

Går hon i en stor klass? Stökigt? Bråkig? 
    Det kan vara en orsak till huvudvärken. 
  • Anonym (nej ffs)

För helvete, gå till någon annan. Ja, hårt men jag hade inte accepterat att någon börjar föreslå autism efter 2 minuter pga såna BS-anledningar. Vilket bör varit inför barnet??? Samt dig som inte är insatt alls men det är också tydligt att barnet inte verkar uppfylla någon box och inte kommer att bli utredd. Läkaren skulle få ett klagomål till sin chef för allt låter så galet att det vore bra om det var påhittat faktiskt.

• Anonym (Osäker)

Medelstor klass, med dagens mått mätt
    32 tror jag de är nu

Hon nekar till att det är stökigt i klassen 

• Anonym (.)

Får hon huvudvärk i andra sociala miljöer, tex lekland, shoppingcentra, nöjespark, släktkalas...?

Kan hon vara allergisk mot något i skolmiljön? Jag får huvudvärk av damm och då hjälper antihistaminer.

Äter hon lika bra frukost/lunch skoldagar som övriga dagar?

Gå till en annan läkare! Den läkaren hittade på utan att ha grund för något. Smärtstillande skall man bara äta under längre tid om man vet orsaken till smärtan. Dessutom behöver magen skyddas med längre tids ipren x3 per dag, annars får hon magkatarr/magsår.

• Anonym (Tandläkare)

Vilken typ av huvudvärk har din dotter? Känns den tryckande som en hjälm runt hela huvudet eller går den att specificera till en punkt? 

Kanske biter din dotter ihop/ pressar sina tänder under skoldagen när hon koncentrerar sej under lektionerna. En 11-åringsbett är oftast inte helt erupterat och stabilt vilket kan bidra till att trigga presaning av tänder. Detta i sin tur brukar generera huvudvärk. Att det bara uppkommer under skoltid kan vara en indikation att hon gör det. Ett första tips att prova är göra dottern medveten om detta. Tänderna ska endast vara ihop när man äter. Allt annat överbelastar musklerna. I bland räcker denna enkla lilla åtgärd. 

Skulle råda er att prova detta först. Om det inte hjälper så ta din dotter till tandläkaren och be om en bettfysiologisk utredning. Är det tand-bettrelaterat finns en del åtgärder man kan ta till. 

• Anonym (Osäker)

Hon påverkas inte i andra sammanhang så hon får huvudvärk 
    Tex var vi på en mycket intensiv Stockholmsresa en v i november. Vi bor själva i en småstad
    Dels försökte jag att vi skulle hinna lite för mycket på kort tid, dels uppstod det en del oväntat trubbel
    Ingen huvudvärk då, trots alla möjliga nöjen överfulla butiker och tunnelbanevagnar
    En annan gång, även det i höst, var hon på ett stort träningsläger. Det var tre flickor hon kände, resten var nya bekantskaper
    En förväxling av namn gjorde att hon placerades i boende med barn hon aldrig träffat 
    Inga problem

Jag vet att Adhd och add inte är samma som autism men enl läkaren tillhör alla npf diagnoser autism så allt ligger under den diagnosen?

Ja, detta samtal utspelade sig med dottern högst närvarande i rummet 
    När vi gick därifrån sa hon: Mamma det han pratade om känns inte som jag. Jag har inte svårt att fatta i skolan eller att få kompisar

• Anonym (Osäker)

Tack för tips om bettet, det är ett spår vi inte varit inne på

• Anonym (.)
    Anonym (Osäker) skrev 2026-01-11 19:38:40 följande:

Hon påverkas inte i andra sammanhang så hon får huvudvärk 
    Tex var vi på en mycket intensiv Stockholmsresa en v i november. Vi bor själva i en småstad
    Dels försökte jag att vi skulle hinna lite för mycket på kort tid, dels uppstod det en del oväntat trubbel
    Ingen huvudvärk då, trots alla möjliga nöjen överfulla butiker och tunnelbanevagnar
    En annan gång, även det i höst, var hon på ett stort träningsläger. Det var tre flickor hon kände, resten var nya bekantskaper
    En förväxling av namn gjorde att hon placerades i boende med barn hon aldrig träffat 
    Inga problem

Jag vet att Adhd och add inte är samma som autism men enl läkaren tillhör alla npf diagnoser autism så allt ligger under den diagnosen?

Ja, detta samtal utspelade sig med dottern högst närvarande i rummet 
    När vi gick därifrån sa hon: Mamma det han pratade om känns inte som jag. Jag har inte svårt att fatta i skolan eller att få kompisar

Det verkar vara en oerhört inkompetent läkare.
  • Anonym (Tea)

Har ni funderat på innemiljön. Det är ju suspekt om huvudvärken bara kommer i skolan. Annars hade jag gissat på puberteten. Att läkaren föreslog autism låter otroligt märkligt utifrån det du beskriver och Ipren 3 ggr per dag är ju inte varken någon lösning eller behandling att ge ett barn över längre tid. Särskilt om man inte vet orsaken.
    "Huvudvärk av innemiljö beror ofta på dålig luftkvalitet från hög koldioxid, fukt, mögel, kemikalier (VOC:er) eller partiklar från t.ex. byggmaterial och städprodukter, vilket orsakar irritation, trötthet och koncentrationssvårigheter; dålig ventilation är en vanlig orsak, liksom torr luft eller starka dofter. Symtomen försvinner ofta när man lämnar miljön, och åtgärder inkluderar förbättrad ventilation, luftfuktare eller att eliminera källan till föroreningarna."

• Anonym (nej ffs)
    Anonym (.) skrev 2026-01-11 19:52:17 följande:
    Det verkar vara en oerhört inkompetent läkare.
    Och att en mamma fortfarande litar på något denne sagt efter denna tråd förvirrar mig.
  • Anonym (Ovanligt)
    Anonym (nej ffs) skrev 2026-01-11 20:19:42 följande:
    Och att en mamma fortfarande litar på något denne sagt efter denna tråd förvirrar mig.
    Men hon gör ju inte det, därför skriver hon i FL bl.a.
  • Anonym (nej ffs)
    Anonym (Ovanligt) skrev 2026-01-11 20:23:43 följande:
    Men hon gör ju inte det, därför skriver hon i FL bl.a.
    Fortsätter att upprepa felaktiga saker denne ska ha sagt utan att verkar reflektera eller lita på vad folk här säger. Eller googla.
  • Anonym (Migrän kanske?)
    Anonym (Osäker) skrev 2026-01-11 19:38:40 följande:

Jisses! Den läkaren verkar helt och hållet köra sitt eget race.
  • Anonym (nej ffs)
    Anonym (Migrän kanske?) skrev 2026-01-11 20:38:28 följande:
    Jisses! Den läkaren verkar helt och hållet köra sitt eget race.
    Ja allt i den där doktorns beteende och vad han tydligen sagt gör att jag inte förstår hur TS inte är arg som fan och mer formulerar ett meddelande till hans chef än tror att allt går under autism. Det känns felprioriterat om en läkare efter två min får gå på inför en 11åring om hur denne har ett avvikande beteende...
Svar på tråden Läkarbesök med 11-åring