• xxxooo555555

Hjälp mig med prydnadskuddar

Detta med prydnadskuddar är så svårt tycker jag. Hur många ska man ha? Hur ska man placera dom? Vad ska dom ha för färg? Eller behöver jag ens några? Skickar med en bild.

• Svar på tråden Hjälp mig med prydnadskuddar
  • Anonym (m)
    EnAnonumius skrev 2026-01-10 13:21:44 följande:
    Kallar DU det för diskussion när det blir svar som: 

*) "Hej. Jag har ju inget vitt hos mig eller vart ser du vitt?"

*) "dom är ljusgråa som mattan. Jag har inget vitt hos mig "

Knappast upplägg för att diskutera.

Och JA jag tar det som huggande när man försöker och hjälpa någon och det enda man får är en kort kommentar om att man skrev en färg som han inte hade. Bara för att det råkade återspeglas som vitt på hans foto. 
    Ja TS svarade väl på din kommentar. Det stämde inte att det var vitt, alltså en diskussion om färgen på gardinen. Och eftersom TS vet att gardinen inte är vit så är det därmed slut på den diskussionen. TS hade väl inget mer att tillägga, betyder inte att det är något "huggande" från TS sida.
  • xxxooo555555
    Lönnsirap skrev 2026-01-10 21:35:49 följande:
    Förutom att du vill ha det Wow och fint, har du något annat som du tycker mycket om?

Jag får liksom en känsla av att du gillar det avskalat när jag tittar på rummet, men sen när jag ser textilierna så är det en helt annan stil. 

Det är väldigt svårt att få ihop en klädstil, eller heminredning helt utan att någon förankring i någonting som både sticker ut lite, men också genom att begränsa så att det blir en helhet.

Personligen tycker jag att din soffa är väldigt stor och fyrkantig och hade valt stora enfärgade plädar som var fluffiga... Men jag ser ju att du dragits till "småsaker", dvs. Småmönstrat, småsaker på bordet osv. Och om jag skulle få ihop det behövs mer saker som bryter av, såsom gardiner, tavlor, böcker och annat. Men det är långt ifrån nuvarande rum. 
    Hej. Du skrev stora enfärgade plädar. Är det någon speciell färg du tänker på? Små sakerna på bordet ska jag ta bort. Men vad kan man ha istället?
  • Anonym (m)

En gardin till fönstret bakom soffan tror jag skulle göra mycket.

• Lönnsirap
    xxxooo555555 skrev 2026-01-11 01:54:04 följande:
    Hej. Du skrev stora enfärgade plädar. Är det någon speciell färg du tänker på? Små sakerna på bordet ska jag ta bort. Men vad kan man ha istället?
    Utifrån att du du har skrivit att du är man, att du valt neutral soffa, neutrala gardiner och matta, tycker jag att du kan unna dig tämligen "naturliga" färger, såsom jeans färg, brunt, marin, trä-färg.

Jag tycker du ska försöka titta på miljöer du gillar och se vad du gillar. Och tänk på syftet med denna hörna. Jag förutsätter att du vill sitta där och mysa..  då behöver du också tänka på hur material känns.

Ett hem är ju personligt, så kanske har du några kläder, eller prylar som du gillar och kan inspirera. Sen behöver man också begränsa sig om det ska bli snyggt. 

Exakt vad som passar i ditt hem är ju svårt att säga. Jag tycker att man ofta pratar om mäklarbilder och möbelkataloger med onödig hårdhet. Ju äldre man blir desto distinktare smak har jag fått.... Men man har ju fått sin smak genom att se miljöer och märka vad man gillar och inte.
  • Anonym (Maria)
    Lönnsirap skrev 2026-01-11 16:29:45 följande:
    Utifrån att du du har skrivit att du är man, att du valt neutral soffa, neutrala gardiner och matta, tycker jag att du kan unna dig tämligen "naturliga" färger, såsom jeans färg, brunt, marin, trä-färg.

Jag tycker du ska försöka titta på miljöer du gillar och se vad du gillar. Och tänk på syftet med denna hörna. Jag förutsätter att du vill sitta där och mysa..  då behöver du också tänka på hur material känns.

Ett hem är ju personligt, så kanske har du några kläder, eller prylar som du gillar och kan inspirera. Sen behöver man också begränsa sig om det ska bli snyggt. 

Exakt vad som passar i ditt hem är ju svårt att säga. Jag tycker att man ofta pratar om mäklarbilder och möbelkataloger med onödig hårdhet. Ju äldre man blir desto distinktare smak har jag fått.... Men man har ju fått sin smak genom att se miljöer och märka vad man gillar och inte.
    Mäklarbilder och möbelkataloger är ju ofta väldigt opersonliga, så inte konstigt att folk dissar det. 
  • Eurydike 87

Om du tycker om jordnära färger så var de där fina! Färgerna på blommorna ser också ut att passa bra om du vill ha lite mer färg. Alltså vit, rosa och vinröd. Det kan också se hemtrevligt ut att blanda lite olika former och material på kuddarna, plus att några kan vara mönstrade och andra omönstrade 🤩

xxxooo555555 skrev 2026-01-12 00:00:55 följande:

Jag köpte nya gardiner och Kuddfodral i färg (rost) 
    Tror ni detta kan funka? 

• Anonym (M.)

Eftersom ditt vardagsrum är så grått/färglöst, så skulle jag satsa på några kuddar som är riktiga färgklickar! Alltså starka, bjärta färger och gärna sprakande mönster i rött, gult, orange, blått, grönt o.s.v.. Sedan vad du gillar för mönster vet ju inte jag (har bara läst TS), men jag skulle ta något folkloristiskt... men det kan ju lika gärna vara något orientaliskt. Hur eller hur, så behöver din soffa färg, rörelse och liv - att det HÄNDER något!

Orientaliskt mönster:

Pillow Cover Oriental Cushion Moroccan Throw Pillow Cushion Cover, Oriental  Petals Hippie

Folkloristiskt mönster:

Folkloric Zara Decorative Pillow Cover 18" X 18" - Etsy Canada

• Goneril

www.svenskttenn.se har en kudde under temat "Under samma himmel" som går i guld/brunt och som skulle passa perfekt till den bruna soffan. Du får dock öppna plånboken, 2.000.- Å andra sidan är dessa kuddar klassiska och alla som begriper något av inredning känner till kvalitén. 2 borde du ha och möjligtvis några andra med liknande färgtoner. Du skulle även ha någon av Svenskt Tenns andra, elefantmotiven, en i rött och en i svart. 

• Anonym (J)

Tror ni detta kan funka? 

Testa om wow känslan uppstår! 
  • Anonym (Fia)

Tror ni detta kan funka? 

Åh, det där var tyger i min smak! Jag tror att det kan bli riktigt fint om du kompletterar med en eller två av dessa: 
    www.mio.se/p/rosie-prydnadskudde-35x50-cm/572148 eller någon annan mönstrad kudde som innehåller flera av de färger som du redan har i rummet.

En annan sak man kan tänka på, om man vill göra sitt hem trivsamt, är att ha några smålampor här och var. Golvlampor, bordslampor och fönsterlampor skapar ofta en behagligare atmosfär än bara en enda stor lampa mitt i taket.

En lampa eller två kan också göra att fönstret bakom soffan ser mindre tomt ut. Man kan t.ex. hänga upp ett enkelt sladdställ, eller ställa dit en lampfot, och komplettera med någon av de många dekorativa ljuskällor som finns att köpa nuförtiden. Här till exempel: www.clasohlson.com/se/El/Ljusk%C3%A4llor/Dekorativa-ljusk%C3%A4llor/c/2968
  • xxxooo555555

En fråga. 
    Jag tänkte köpa 2 plädar  i färgen blått. Och jag tänkte matcha detta med att köpa nya krukor till fönstret i blått. Och även dekorera soffbordet med en blå vas och blåa ljusstakar.

Kan det funka tro?

• Meddelande borttaget
  • Eurydike 87
    xxxooo555555 skrev 2026-01-12 11:34:18 följande:

En fråga. 
    Jag tänkte köpa 2 plädar  i färgen blått. Och jag tänkte matcha detta med att köpa nya krukor till fönstret i blått. Och även dekorera soffbordet med en blå vas och blåa ljusstakar.

Kan det funka tro?

Låter jättefint! Men kanske en ljusstake i mässing istället (som poppar ut fint mot det blåa) och någon blå sammetskudde också 🤩
  • Anonym (m)

En fråga. 

Kan det funka tro?

Visa gärna bild på när det är klart!
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Lönnsirap

En fråga. 

Kan det funka tro?

Det tror jag blir jättebra särskilt om du väljer en blå mot marin, eller klarblått istället för det baby-blå jag ser att du har som exempel i de andra bilderna. Även gråblå, eller vinröd passar till det du har och låt det växa fram. 
Svar på tråden Hjälp mig med prydnadskuddar