Hur "borta" måste man vara för att bli inlagd på sjukhus?
Min sambo är världssämst på att ta plats. Hon lever mer efter devisen "tiga och lida". Det är trauma från barndomen som satt spår, plus kanske pga autism? Vet inte om det är en grej hos fler autistiska personer, men hon har väldigt svårt för det i alla fall.
Nu i dagarna har hon haft ont i kroppen. Hon sa ingenting först, men jag märker ju, och jag vet också att om hon väl säger något, då är det verkligen allvar. Om hon säger aj, då har hon jävligt ont, och om hon säger aj och sen inte säger mer aj, då har hon ännu mer ont.
Igår sa hon att hon hade så ont att hon ville skrika. Jag märkte också att hon inte var "med" helt och hållet längre. Jag övertallade henne att vi skulle åka till akutem för så ont ska hon inte ha.
Vi satt på akuten i ett par timmar. Sen kom en ssk och frågade min sambo några enkla frågor som hon knappt kunde svara på. Hon kunde liksom inte ens komma på sitt egna efternamn eller personnummer utan att behöva tänka. Ssk gick igen och kom tillbaka efter typ 40 minuter och sa att vi skulle åka hem och ta en alvedon. Jag försökte protestera men ssk sa bara att det inte var någon idé att trilskas och att vi skulle åka hem.
Idag har min sambo lika ont, har lika svårt att svara på de enklaste av frågor, omsom sitter, står och ligger för att det gör ont att göra någotdera. Jag tror inte hon har sovit särskilt mycket, och hon har knappt ätit heller.
Råd är mycket önskvärt. Och gärna svar på frågan i rubriken också.