• Anonym (felslag)

Hur "borta" måste man vara för att bli inlagd på sjukhus?

Min sambo är världssämst på att ta plats. Hon lever mer efter devisen "tiga och lida". Det är trauma från barndomen som satt spår, plus kanske pga autism? Vet inte om det är en grej hos fler autistiska personer, men hon har väldigt svårt för det i alla fall. 

Nu i dagarna har hon haft ont i kroppen. Hon sa ingenting först, men jag märker ju, och jag vet också att om hon väl säger något, då är det verkligen allvar. Om hon säger aj, då har hon jävligt ont, och om hon säger aj och sen inte säger mer aj, då har hon ännu mer ont. 

Igår sa hon att hon hade så ont att hon ville skrika. Jag märkte också att hon inte var "med" helt och hållet längre. Jag övertallade henne att vi skulle åka till akutem för så ont ska hon inte ha. 

Vi satt på akuten i ett par timmar. Sen kom en ssk och frågade min sambo några enkla frågor som hon knappt kunde svara på. Hon kunde liksom inte ens komma på sitt egna efternamn eller personnummer utan att behöva tänka. Ssk gick igen och kom tillbaka efter typ 40 minuter och sa att vi skulle åka hem och ta en alvedon. Jag försökte protestera men ssk sa bara att det inte var någon idé att trilskas och att vi skulle åka hem. 

Idag har min sambo lika ont, har lika svårt att svara på de enklaste av frågor, omsom sitter, står och ligger för att det gör ont att göra någotdera. Jag tror inte hon har sovit särskilt mycket, och hon har knappt ätit heller.

Råd är mycket önskvärt. Och gärna svar på frågan i rubriken också.

• Svar på tråden Hur "borta" måste man vara för att bli inlagd på sjukhus?
  • Anonym (S)

Gå till vårdcentralen. Helt meningslöst att åka in till akuten för sådana besvär.

• Anonym (T)

Hur går det? Kolla om ni har någon närakut ni kan åka till, det är nog ett bättre val än akuten. Man får inte alltid träffa läkare med rätt kompetens men det får man kanske inte på akuten heller. Närakuten kan skriva remiss till rätt kompetens/mottagning och dom kan ordna med prover.

• Anonym (felslag)

Gjorde som några i tråden tänkte och ringe 1177 idag på förmiddagen. Satt i telefonkö i en evighet. De ställde tre frågor och sen sa de att vi skulle åka tillbaka till akuten, "hon är ju kognitivt påverkad".

Åkte tillbaka till akuten. Hon orkade inte ha en åsikt. Jag bar in henne i bilen och även in på akuten. Efter att jag hade talat med receptionen satt vi på akuten i en timme innan samma ssk kom fram till oss och sa att vi skulle åka hem. Inga frågor, ingenting, bara "ni har inte här att göra, åk hem". Jag sa att vi inte skulle åka hem innan vi fått tala med någon på riktigt, även om det bara var en annan ssk för en riktig triage. Hon himlade med ögonen och sa att vi fick skylla oss själva. Vi satt där i 5 timmar, och under tiden hann jag snacka lite med en kompis över telefon som sa "sskn tror att sambon är drogad, och vill ha mer droger". Det förklarar kanske bemötandet från henne. I alla fall så komk en ny ssk efter ca 5 timmar och faktiskt pratade med oss/mig. Jag förklarade situationen, inklusive att hon har autism och hur hon uttrycker smärta, och hag vet inte om denna ssk kanske hade erfarenhet eller i alla fall var lite påläst för helt plötsligt hände det grejer. Jag kan inte redogöra för undersökningarna de redan hunnit med, men både stroke och epilepsi har nämts som möjliga orsaker, och fler undersökningar ska göras. 

Hon är i alla fall inlagd nu, och får morfindropp mm. Jag är hemma en sväng för att hämta lite saker, jag ska åka tillbaka om en stund. Jag ville bara hoppa in i tråden och uppdatera er, då nu så klart undrar.

• Anonym (1177)

Skönt att höra att hon fått hjälp! Och vilken tur att hon har dig som står upp för henne. Hjärta

Angående detta:

Anonym (felslag) skrev 2026-01-10 20:14:08 följande:

I alla fall så komk en ny ssk efter ca 5 timmar och faktiskt pratade med oss/mig. Jag förklarade situationen, inklusive att hon har autism och hur hon uttrycker smärta, och hag vet inte om denna ssk kanske hade erfarenhet eller i alla fall var lite påläst för helt plötsligt hände det grejer. 

Jag tror inte att det var denna andra ssk som hade någon speciell kompetens utan det var den första ni träffade som var fördomsfull och inkompetent.

Om du hinner och orkar så se till att hennes chef får veta vad som hänt. Men förhoppningsvis har hennes kollega redan sett till den saken.

Det vore en sak om hon hänvisat er till vårdcentralen eller liknande, men att skicka hem någon som är så dålig och påstå att hon inte behöver vård är verkligen inte okej.
  • Anonym (T)

Gjorde som några i tråden tänkte och ringe 1177 idag på förmiddagen. Satt i telefonkö i en evighet. De ställde tre frågor och sen sa de att vi skulle åka tillbaka till akuten, "hon är ju kognitivt påverkad".

Åkte tillbaka till akuten. Hon orkade inte ha en åsikt. Jag bar in henne i bilen och även in på akuten. Efter att jag hade talat med receptionen satt vi på akuten i en timme innan samma ssk kom fram till oss och sa att vi skulle åka hem. Inga frågor, ingenting, bara "ni har inte här att göra, åk hem". Jag sa att vi inte skulle åka hem innan vi fått tala med någon på riktigt, även om det bara var en annan ssk för en riktig triage. Hon himlade med ögonen och sa att vi fick skylla oss själva. Vi satt där i 5 timmar, och under tiden hann jag snacka lite med en kompis över telefon som sa "sskn tror att sambon är drogad, och vill ha mer droger". Det förklarar kanske bemötandet från henne. I alla fall så komk en ny ssk efter ca 5 timmar och faktiskt pratade med oss/mig. Jag förklarade situationen, inklusive att hon har autism och hur hon uttrycker smärta, och hag vet inte om denna ssk kanske hade erfarenhet eller i alla fall var lite påläst för helt plötsligt hände det grejer. Jag kan inte redogöra för undersökningarna de redan hunnit med, men både stroke och epilepsi har nämts som möjliga orsaker, och fler undersökningar ska göras. 

Hon är i alla fall inlagd nu, och får morfindropp mm. Jag är hemma en sväng för att hämta lite saker, jag ska åka tillbaka om en stund. Jag ville bara hoppa in i tråden och uppdatera er, då nu så klart undrar.

Vilken inkompetent första ssk!! Överväg att anmäla när ni fått klart besked om vad din sambo lider av. Hoppas att hon repar sig snabbt nu när hon får riktig hjälp.
  • Anonym (hamb)

Efter att jag hade talat med receptionen satt vi på akuten i en timme innan samma ssk kom fram till oss och sa att vi skulle åka hem. Inga frågor, ingenting, bara "ni har inte här att göra, åk hem". Jag sa att vi inte skulle åka hem innan vi fått tala med någon på riktigt, även om det bara var en annan ssk för en riktig triage. Hon himlade med ögonen och sa att vi fick skylla oss själva. 

Anmäl kärringen.
  • Anonym (Polly)

Skönt att höra att hon fått vård. Hoppas verkligen att hon snart mår bättre igen. 

Jag håller med om att ni bör meddela chefen om den första sköterskan. Om de inte gör en egen anmälan av händelsen kan ni själva göra en IVO-anmälan. Det är inte säkert att de utreder, men de sparar informationen, så om det kommer fler anmälningar mot den sköterskan kan det hända att de agerar i framtiden. 

• klyban
    Anonym (felslag) skrev 2026-01-09 10:12:35 följande:
    Hur "borta" måste man vara för att bli inlagd på sjukhus?

Min sambo är världssämst på att ta plats. Hon lever mer efter devisen "tiga och lida". Det är trauma från barndomen som satt spår, plus kanske pga autism? Vet inte om det är en grej hos fler autistiska personer, men hon har väldigt svårt för det i alla fall. 

Nu i dagarna har hon haft ont i kroppen. Hon sa ingenting först, men jag märker ju, och jag vet också att om hon väl säger något, då är det verkligen allvar. Om hon säger aj, då har hon jävligt ont, och om hon säger aj och sen inte säger mer aj, då har hon ännu mer ont. 

Igår sa hon att hon hade så ont att hon ville skrika. Jag märkte också att hon inte var "med" helt och hållet längre. Jag övertallade henne att vi skulle åka till akutem för så ont ska hon inte ha. 

Vi satt på akuten i ett par timmar. Sen kom en ssk och frågade min sambo några enkla frågor som hon knappt kunde svara på. Hon kunde liksom inte ens komma på sitt egna efternamn eller personnummer utan att behöva tänka. Ssk gick igen och kom tillbaka efter typ 40 minuter och sa att vi skulle åka hem och ta en alvedon. Jag försökte protestera men ssk sa bara att det inte var någon idé att trilskas och att vi skulle åka hem. 

Idag har min sambo lika ont, har lika svårt att svara på de enklaste av frågor, omsom sitter, står och ligger för att det gör ont att göra någotdera. Jag tror inte hon har sovit särskilt mycket, och hon har knappt ätit heller.

Råd är mycket önskvärt. Och gärna svar på frågan i rubriken också.

Det är en riktig klassiker inom sjukvården, ta alvedon och återkom om det inte hjälper.
    Det är därför jag ALLTID har att jag tar flera olika smärtstillande(Och givetvis inte de som har interaktioner med varandra och samtidigt.)

För har haft en del smärta i mitt liv av olika de slag, och denna lärde man sig snabbt att man msåte.

Två, alvedon är praktiskt taget verkningslöst på mig också, det är bara en viss huvudvärk och feber den är effektiv på.
    Resten märker jag INGENTING av alvedon, även så gillar inte min lever alvedon då levervärdena går upp rejält om jag tar den varaktigt i en vecka.

Och TS, tyvärr är det ofta så att man måste stå på sig vid sjukdom i vården.
    Jag fått känslan av att deras första tanke är för ofta hur kan vi göra oss av med denna patient och med tanke på man ska ta alvedon och sen avlägsna sig.
    Och speciellt på saker de inte kan se fysiskt sker detta, som då synligt eller se blodprov.

En gång fick jag pankreatit och vart snabb in då jag direkt kände vad det var.
    Tog blodprov och visade inga förhöjda värden och det gillade dom inte, men jag sade bara att det har väl inte manifesterat sig än, för jag vet med 100% säkerhet jag har pankreatit.
    De väntade en timma och sen kom dom och sade jag har pankreatit och jag sade, jo, det vete jag redan.
    Par dagar senare akut operation och opererade bort problemet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (E)

Skriv ner saker och ting nu medan du har det färskt i minnet. Från första vårdkontakten tills din sambo är färdigblandad. 

Stolpar räcker på papper eller mobilen så länge du förstår själv. 

Sedan tar ni kontakt med patientnämden i er region. Detta behöver komma fram. 

Patientnämnden är jättebra att prata med och opartiska. De kan lyfta detta till berörd avdelning eller hjälpa er vidare om så behövs. 

Kontakt till patientnämnden finns på 1177. 

• Anonym (1177)
    Anonym (felslag) skrev 2026-01-09 10:35:38 följande:
    Hon har semester.
    Se förresten till att hon blir sjukskriven, så att hon inte slösar semesterdagar. Jag tror att det kan behövas läkarintyg, om man är sjukskriven när man skulle haft semester, men det lär inte vara några problem att få när hon till och med är inlagd.
  • Anonym (S)

Vad bra att hon har fått hjälp. Förhoppningsvis är det inget allvarligt. Att ha ont i kroppen är ett ganska diffust symtom så det är kanske därför man får olika bemötande och hjälp från olika personer. 

• Anonym (Gurkan)

Lite konstigt ändå att de sätter morfindropp innan  de har en susning om vad som är problemet?

• Anonym (Hmm..,,,)
    Anonym (Gurkan) skrev 2026-01-11 15:14:25 följande:

Lite konstigt ändå att de sätter morfindropp innan  de har en susning om vad som är problemet?

Extremt konstigt.  Var det verkligen morfin?
  • Anonym (Gurkan)
    Anonym (Hmm..,,,) skrev 2026-01-11 15:23:26 följande:
    Extremt konstigt.  Var det verkligen morfin?
    TS skrev det i inlägg 24 men han kanske har missuppfattat.
  • Anonym (T)

Dom kanske hunnit kolla vissa saker och gjort läkarbedömning?
  • Anonym (Ringer)

Säkert lite Ringer. Man kan ge morfin IV ibland innan man vet mycket om patienten är mycket smärtpåberkad.

• klyban

Det går ju identifiera smärtan oavsett vad problemet är.
    De kan också ha sett hur tex tablett/subkutant/IV morfin gav för effekt och då lite antar jag.

Att de går från träffa patient inte göra något och till pump, det görs nog bara vid extrem fall och att de är medvetna.
    Men jag misstänker utan hittat felet, så går ju det se för en läkare om smärtan är för svår för den enklare lösningarna med morfin.

Så det jag ser framför mig är att de redan prövat saker och sett det inte funkar, och att det är där sen pumpen kom in.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Hur "borta" måste man vara för att bli inlagd på sjukhus?