Oro och ångest för allt möjligt
Jag oroar mig ofta för olika saker i vardagen och jag har ibland svårt att veta hur jag ska förhålla mig till det och om det verkligen är något att oroa sig för. Det ena avlöser det andra med några dagars mellanrum. Det kan vara att jag är rädd för att det har blivit något fel på jobbet, att har gjort bort mig, sagt fel saker eller sårat någon. Ibland är det barnen eller något i mitt äktenskap jag är orolig för. Om inte någon svarar på SMS oroar jag för mig att jag har skrivit något dumt eller att jag har gjort något annat fel. En kväll kunde jag knappt sova för jag trodde att någon hade ghostat mig men personen svarade så småningom med ett varmt och fint sms.
Vad är normalt egentligen? Hur tänker andra? Kör man bara på även om allt inte blir helt 100 och man kanske har gjort ett misstag? Är min oro motiverad och verklighetsförankrad eller är det själva oron som är problemet? Jag är väldigt försiktig och försöker allt vad jag kan att göra rätt, inte hamna i konflikter och att vara en schysst person med mera men det känns inte som jag lyckas.
Någon som har några kloka råd om hur jag ska komma vidare med detta och hur jag ska tänka?