• Anonym (Bidragslinje)

Från arbetslinjen till bidragslinjen..

Både under Göran Perssons och senare Stefan Löfvens regering har vi haft en bidragslinje, dvs inte sällan har det under dessa bägges regeringsperioder lönat sig mer att gå på bidrag, t.ex. att vara sjukskriven/ förtidspensionerad än att arbeta. Nuvarande regering är inte fullt lika "hård" som Reinfeldts regering med sin arbetslinje, vilket gör att folk fortfarande hellre går på bidrag än arbetar.

Idag är det inte ens säkert att en person som faktiskt vill arbeta efter långvarig sjukskrivning får göra det, särskilt inte om personen har en bakgrund med psykisk proböematik.

Detta med psykisk ohälsa, men även diagnoser och sjukskrivning är intressant. Reinfeldt skulle nog ansett att många med olika sorters psykisk ohälsa mycket väl skulle kunna jobba, då de ofta är fysiskt arbetsföra. Trots att reglerna för sjukskrivning åter igen blivit hårdare efter Löfvens regering, så blir fortfarande många sjukskrivna på ganska otydliga/ luddiga grunder.

Under Reinfeldts regering hade Försäkringskassan en kampanj bla. genom inslag på TV där det fastslogs att det att inte komma överens med arbetskollegor eller inte "dra jämnt" med dem inte var skäl för sjukskrivning + andra orsaker som man parodierade över. Och det är ju helt rätt.

Under pandemin började folk vänja sig vid och trivas med att "jobba hemifrån" och fann sig tillrätta i en tillvaro där de kunde jobba lite när de ville, eller inte jobba, utan istället gå omkring i morgonrock och fisa, scrolla i mobilen och glo på Netflix. Det var också bekvämt och bra för dem att kunna gå och lägga sig och vila och sova när de ville och kände för det. Efter pandemin fortsatte många "jobba hemifrån", andra slutade jobba och kom på att de hade åkommor de nog kunde sjukskriva sig för. Samtidigt som en del drabbades av reell psykisk ohälsa av att inte få gå till arbetet och få den viktiga sociala biten.

Tycker ni att det är för lätt eller svårt att få sjukersättning idag, och anser du att det finns sådant man inte bör bli beviljad sjukersättning för? Har du stött på människor som uppbärt sjukersättning men i dina ögon verkat arbetsföra?

• Svar på tråden Från arbetslinjen till bidragslinjen..
  • Anonym (Ska jag?)
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-10 20:58:41 följande:
    Nja.. är det verkligen så? Jag tror att siffrorna är rätt friserade.
    Ja, så är det. Så himla svårt att räkna hur många som får sjukersättning är det inte. Bara att räkna 1+1+1+1+1 osv tills du inte har några kvar.
  • Anonym (hejohå)
    Anonym (Ska jag?) skrev 2026-01-10 20:17:25 följande:
    Ja, jag har en vänkrets där de flesta är drabbade. Det blir så när man själv är drabbad och engagerar sig.

Men, nej, svenskar generellt är inte så sjuka idag. Andelen, både procentuellt och till rena antal, som beviljas sjukersättning har aldrig varit så låg som den är nu. 
    Folk som tror att det beror på en själv( och går på ett vidrigt sätt om det?!)... när man lätt hittar dessa på diverse arbetsträningar, sociala mötesplatser för "daglediga" och andra ställen där ens nedsatta förmåga kommer på tal. Jag har mött väldigt många av kategorin sjukskrivna men som alla kämpat på för att ta sig ut i arbetslivet. Sorgen när deras kroppar inte klarar av att arbeta...
  • Anonym (hejohå)
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-10 17:01:19 följande:
    Men är det verkligen så i alla förekommande fall? Visserligen har jag hört talas om ett enda fall där en autistisk person t.o.m. nekades att få börja arbetsträna, trots att personen ville det, men det lär väl vara hemskt ovanligt?
    Vad pratar du om? En utredd arbetsförmåga är efter genomgångna åtgärder såsom arbetsträning.
  • Anonym (hejohå)

Det ska också finnas procent kvar för någon form av liv. Där går all normal tangentbordstryckande in. 

Gör någon karriär på sociala medier får FK ha en åsikt. Att gå på andra här på FL för att de skriver inlägg är långt ifrån rimligt.

• Anonym (Bidragslinje)
    Anonym (hejohå) skrev 2026-01-10 21:25:40 följande:
    Vad pratar du om? En utredd arbetsförmåga är efter genomgångna åtgärder såsom arbetsträning.
    Jag pratar om en person jag känner, jag antar att det är hemskt ovanligt, men hans psykolog sa att hen inte trodde det var lönt för honom att börja arbetsträna, eftersom hand diagnos gjorde att han feltolkade sociala situationer och fick aggressiva anfall, det var iaf en av anledningarna.
  • Anonym (hejohå)
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-10 21:34:16 följande:
    Jag pratar om en person jag känner, jag antar att det är hemskt ovanligt, men hans psykolog sa att hen inte trodde det var lönt för honom att börja arbetsträna, eftersom hand diagnos gjorde att han feltolkade sociala situationer och fick aggressiva anfall, det var iaf en av anledningarna.
    Jaha och detta var svar på mitt inlägg... Var det möjligtvis dig själv du pratar om?
  • Anonym (Bidragslinje)
    Anonym (hejohå) skrev 2026-01-10 21:43:13 följande:
    Jaha och detta var svar på mitt inlägg... Var det möjligtvis dig själv du pratar om?
    Nej, jag har fast anställning. Jag mår dåligt i perioder men går till jobbet ändå, för att jag vet att det inte blir bättre av att sjukskriva sig och bara gå hemma, snarare sämre.
  • Jemp
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-10 14:58:06 följande:
    Sjukskrivna som får sjukersättning för mer diffusa/ luddiga orsaker/ symptom ska inte be like: "Haha, här sitter jag med mina gottepengar när ni andra får jobba och slita för livets nödtorft".
    Har du träffat många som säger det? Jag har inte stött på en enda.
  • Anonym (hejohå)
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-10 22:38:16 följande:
    Nej, jag har fast anställning. Jag mår dåligt i perioder men går till jobbet ändå, för att jag vet att det inte blir bättre av att sjukskriva sig och bara gå hemma, snarare sämre.
    Du kan inte direkt låtsas att du har koll på psykisk ohälsa och ha denna tråd. Bestäm dig. Gärna inte för att fortsätta dedikera livet åt att sparka på de som ligger ner. Det om något är ett jävligt udda mål i livet.
  • Anonym (Bidragslinje)
    Anonym (hejohå) skrev 2026-01-10 23:14:10 följande:
    Du kan inte direkt låtsas att du har koll på psykisk ohälsa och ha denna tråd. Bestäm dig. Gärna inte för att fortsätta dedikera livet åt att sparka på de som ligger ner. Det om något är ett jävligt udda mål i livet.
    "Sparka på den som ligger" är för mig att sparka på t.ex. hemlösa, fattigpensionärer (efter ordinarie pensionsålder alltså) och folk som är verkligt sjuka/ skadade och utsatta. Vanliga hemmafisare som bara gottar sig i stugvärmen är inte vad jag ser personer som "ligger".
  • Anonym (Q)
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-10 12:17:05 följande:
    Nej, det är naturligt för människan att arbeta, vara aktiv och röra på sig, och att vara sysselsatt. Det där med tidig pensionering eller sjukpensionering är något som blivit "trendigt" på 2000-talet. Det har inte med så mycket annat än lathet och bekvämlighet att göra, man vill slippa jobba och bara ligga i soffan och softa, bara göra sådant som är kul m.m. Lättja är en av de sju dössynderna.
    Högmod och avund är två andra av dödssynderna. Så inte ens du kommer undan.
  • Anonym (Döm inte om du inte har gått i de skorna)

Jag hade inte velat byta med en enda av de vänner jag har som är eller har varit sjukskrivna, vare sig för fysiskt eller psykiskt mående. Det är bara ledsamt att se hur de mår och vilken kamp de har haft.

Att orka och kunna arbeta hela livet är en form av privilegium och det finns så mycket skit man inte har en aning om som plötsligt kan ta ifrån en den förmågan, för kortare eller längre tid.

Det är också rätt vanligt att kollegor på en arbetsplats inte vet exakt varför en person är sjukskriven- problemen kan vara djupare än ni vet om.

• Anonym (hejohå)
    Anonym (Bidragslinje) skrev 2026-01-11 13:11:27 följande:
    "Sparka på den som ligger" är för mig att sparka på t.ex. hemlösa, fattigpensionärer (efter ordinarie pensionsålder alltså) och folk som är verkligt sjuka/ skadade och utsatta. Vanliga hemmafisare som bara gottar sig i stugvärmen är inte vad jag ser personer som "ligger".

Vi vet vad tråden är och i det är FL tragiskt som låter den ligga kvar. Men visst. 

Den gruppen du pratar om är utredd åt alla håll och kanter med mycket och långvariga ofta förnedrande processer, arbetsträning, gruppmöten där folk pratar över dig i nedvärderande toner etc. Ingen frisk arbetsför person skulle utsättas sig för allt detta.

• Anonym (Bidragslinje)
    Anonym (hejohå) skrev 2026-01-11 19:59:43 följande:

Vi vet vad tråden är och i det är FL tragiskt som låter den ligga kvar. Men visst. 

Den gruppen du pratar om är utredd åt alla håll och kanter med mycket och långvariga ofta förnedrande processer, arbetsträning, gruppmöten där folk pratar över dig i nedvärderande toner etc. Ingen frisk arbetsför person skulle utsättas sig för allt detta.

Jag följde hur diskussionerna gick på forum och sociala medier under Reinfeldts regering. Då var det mycket starka åsikter om sjukskrivna som inte egentligen var berättigade till det, och arbetslösa som inte sökte tillräckligt många jobb. Hade det varit 2010 nu hade svaren i tråden antagligen sett mycket annorlunda ut,

Jag var själv sjukskriven då och var rädd för att bli av med min ersättning från FK. Men mer och mer började jag inse att jag faktiskt inte mådde så dåligt som jag trodde och att jag var arbetsför. Varför jag bröt och började söka jobb.

Jag tackar numer mig själv för att jag kom till iniskt,
Svar på tråden Från arbetslinjen till bidragslinjen..