• Anonym (Svensktjej-USA)

Skum kiropraktor?

Jag är sedan något år återflyttad till Sverige efter många år i USA. Pga av ryggsmärtor och höftproblem har jag besökt flera olika kiropraktorer i USA, och haft god nytta av detta. Jag har alltid haft träningsbyxor och tanktop, vilket har fungerat bra. Jag var även hos en kiropraktor strax utanför Stockholm för en tid sedan, och även han var duktig. Jag hade samma typ av klädsel även där. 

Men sedan jag flyttat igen, inom landet, besökte jag en ny kiropraktor i Skaraborg (vill inte säga var). Det var en manlig kiropraktor, och han propsade på att jag skulle vara nästan naken och ha endast trosor och bh. Jag vägrade givetvis, eftersom jag vet mycket väl att det inte behövs för varken undersökning eller behandling. Han acceptetade till slut att jag inte tänkte blotta mig för honom i onödan. Behandlingen utförde han bra, så där finns inget att klaga på.

Är det vanligt att manliga kiropraktorer i Sverige vill att kvinnliga patienter är nästan nakna? Eller hade jag bara oturen att träffa på en skum (om än i övrigt duktig) kiropraktor? Vad har ni andra kvinnor för erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Skum kiropraktor?
    Dexter dot com skrev 2026-01-12 07:45:35 följande:
    Om du har problem med höfterna är det ju rätt självklart att han behöver se bäckenet utan kläder dvs att du inte har byxor på dig. Jag får alltid ta mig båda byxor och tröja för att min kiropraktor ska se om jag är sned igen och får klä på mig direkt efteråt innan han behandlar mig.
    Så värst självklart är det ju inte, då alla mina tidigare kiropraktorer (främst i USA) klarat att se bäckenet alldeles utmärkt med mina träningstights på. Så din förklaring håller tyvärr inte. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 10:00:23 följande:
    Så värst självklart är det ju inte, då alla mina tidigare kiropraktorer (främst i USA) klarat att se bäckenet alldeles utmärkt med mina träningstights på. Så din förklaring håller tyvärr inte. 
    Han är väl van vid det och ser bättre så. Eller så är han inte lika duktig som de andra då?

Varför svarar du inte på om även de manliga patienterna behöver ta av sig kläderna?
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 10:13:22 följande:
    Han är väl van vid det och ser bättre så. Eller så är han inte lika duktig som de andra då?

Varför svarar du inte på om även de manliga patienterna behöver ta av sig kläderna?
    Hur ska jag kunna veta det? Jag frågade honom inte om andra patienter. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 10:35:25 följande:
    Hur ska jag kunna veta det? Jag frågade honom inte om andra patienter. 
    Om du inte vet ifall det gäller båda kön så varför frågar du på det sättet då, om kvinnliga patienter får klä av sig. Det låter ju som att du tror att det är bara för att du är kvinna som han bad dig att klä av sig.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 10:00:23 följande:
    Sedan är ju USA och de extremt pryda jämfört med svenskar. Spelade fotboll förut när vi behövde dela duschrum med ett amerikanskt låg. Vi svenska tjejer drog av oss kläderna och gick in, de andra bara tittade innan de med mycket smussel bytte om till bikini/baddräkt innan de duschade. 

Med det sagt bör du nog även reflektera över att det är olika seder och bruk i dessa länder men även mellan olika kiropraktorer. Känns det jobbigt så berätta det för den som ska behandla dig. 

Den jag gått hos är det underkläder som gäller. Men det är väl bara att ta på sig rejälare trosor? Som typ cykelbyxor som någon skrev ovan, boxer eller mormorstrosor?

Och att skriva att du vägrade - jo, förvisso, men det hade nog varit bättre att du pratade och tog en diskussion med den du går hos och berätta att du inte är bekväm med annat än det du hade på dig. Jag tycker de flesta i yrken som kräver att patienten behöver ta av sig kläder är väldigt förstående om man pratar med dem.
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 10:48:22 följande:
    Om du inte vet ifall det gäller båda kön så varför frågar du på det sättet då, om kvinnliga patienter får klä av sig. Det låter ju som att du tror att det är bara för att du är kvinna som han bad dig att klä av sig.
    Eftersom det är både normalt och hälsosamt för kvinnor att vara en aning ifrågasättande när män ber oss klä av oss våra kläder utan uppenbar anledning.

Vad är det som får dig att så ivrigt vilja försvara ett sådant beteende?  
  • Anonym (m)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 11:39:28 följande:
    Eftersom det är både normalt och hälsosamt för kvinnor att vara en aning ifrågasättande när män ber oss klä av oss våra kläder utan uppenbar anledning.

Och du tänkte inte så långt att även männen kan få klä av sig?

Jag pratade inte om hans beteende utan om ditt sätt att tänka
    Anonym (m) skrev 2026-01-12 11:58:54 följande:
    Och du tänkte inte så långt att även männen kan få klä av sig?

Jag pratade inte om hans beteende utan om ditt sätt att tänka
    Min undran var om det är vanligt i Sverige att kiropraktorer vill att patienter klär av sig mer än nödvändigt. Vad som är nödvändigt och inte har jag bra koll på och lång erfarenhet av. När en manlig kiropraktor ber en kvinnlig patient göra detta, är det aningen känsligt och väl värt att ifrågasätta. 

Du och jag kommer inte längre med med detta. 
    Du får fortsätta klä av dig hur mycket du vill inför män. Jag fortsätter värna min kroppsliga integritet. Alla nöjda och glada! 
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 11:39:28 följande:

Fast, det var ju inte utan uppenbar anledning? Du var ju där för att få hjälp? Det var ju ingen random kille på stan direkt utan en som förhoppningsvis är yrkesproffisionell. 

Och han bad dig inte vara naken utan ha underkläderna på. 

Hade du reagerat lika mycket på om en kvinnlig dito bett dig göra samma? 

Ska jag på läkarbesök eller liknande där jag vet att de kommer önska att jag tar av mig kläderna av någon anledning så tar jag ju inte på mig stringtrosa eller en minimal bh utan bekväma underkläder. 
  • cosinus

Tror inte han är det minsta skum.

Däremot tror jag har än van att se och bedöma patienter främst i underkläder eftersom det inte anses det minsta konstigt i Sverige.

Bara för att du gått hos kiropraktorer som gjort det med kläder på betyder inte att det är konstigt att göra det utan.

Ska man se hur kroppen ser ut är det givetvis enklare med kläder av. Om man jobbar på ett ställe där det är stort motstånd mot att klä av sig så hittar man strategier för att komma runt detta. Om det blir lika bra - oklart men iaf good enough. Men det är ju givetvis en träningssak att se kroppen genom kläder.

Din amerikanska kiropraktor är van att jobba så. Din svenska är det inte. Alltså ser han mycket mindre genom kläder än din amerikanske för att han inte tränat på det.

• Anonym (orden)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-10 21:37:55 följande:
    Skum kiropraktor?

Jag är sedan något år återflyttad till Sverige efter många år i USA. Pga av ryggsmärtor och höftproblem har jag besökt flera olika kiropraktorer i USA, och haft god nytta av detta. Jag har alltid haft träningsbyxor och tanktop, vilket har fungerat bra. Jag var även hos en kiropraktor strax utanför Stockholm för en tid sedan, och även han var duktig. Jag hade samma typ av klädsel även där. 

Men sedan jag flyttat igen, inom landet, besökte jag en ny kiropraktor i Skaraborg (vill inte säga var). Det var en manlig kiropraktor, och han propsade på att jag skulle vara nästan naken och ha endast trosor och bh. Jag vägrade givetvis, eftersom jag vet mycket väl att det inte behövs för varken undersökning eller behandling. Han acceptetade till slut att jag inte tänkte blotta mig för honom i onödan. Behandlingen utförde han bra, så där finns inget att klaga på.

Är det vanligt att manliga kiropraktorer i Sverige vill att kvinnliga patienter är nästan nakna? Eller hade jag bara oturen att träffa på en skum (om än i övrigt duktig) kiropraktor? Vad har ni andra kvinnor för erfarenhet av detta?

Om det är problem med höfter och ländrygg så kan det väl absolut vara så att man behöver ta av mer kläder för att komma åt att undersöka och behandla ordentligt? 
  • Anonym (orden)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 13:32:01 följande:
    Min undran var om det är vanligt i Sverige att kiropraktorer vill att patienter klär av sig mer än nödvändigt. Vad som är nödvändigt och inte har jag bra koll på och lång erfarenhet av. När en manlig kiropraktor ber en kvinnlig patient göra detta, är det aningen känsligt och väl värt att ifrågasätta. 

Du får fortsätta klä av dig hur mycket du vill inför män. Jag fortsätter värna min kroppsliga integritet. Alla nöjda och glada! 
    Det är ju också helt fritt för dig att avstå att söka vård hos en kiropraktor. Men om du nu gör det så får du ju förhålla dig till det kiropraktorn behöver för att ge dig behandling. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Svensktjej-USA) skrev 2026-01-12 13:32:01 följande:

Nej, du skrev kvinnliga patienter, som om det inte skulle gälla manliga.
  • Postman

Har bara haft kvinnliga kiropraktorer och samtliga gånger har jag fått klä av mig i bara kalsongerna och gå fram och tillbaka för att de skulle studera min gång och kropp. Jag ser inget märkvärdigt med det. Tack och lov säger jag för den hjälp jag har fått av dem. 

Svar på tråden Skum kiropraktor?