• Anonym (8)

Oh shit jag har blivit alkoholist visst!

Vaknade nyss upp.. Sovit vad jag tror i ca 18 timmar ???

Druckit 40% dricka 1,1 liter.

Blir inte bakis av drickan så det har bara blivit mer och mer under en 6 månaders period. Förutom när jag hade en vit månad.. Men det gav bakslag då jag druckit än mer efter det! 

Tycker det var läskigt att jag sovit i nästan 18 timmar?? 

Jag minns ingenting heller.. Det är lite läskigt det med. Sista jag minns är att jag öppnade flaska nr 2, sen minns jag ingenting mer fast jag drack mer än halva den flaskan! 

Vad gör jag nu?

Vill lösa detta på egen hand hemma.

• Svar på tråden Oh shit jag har blivit alkoholist visst!
  • Anonym (C)

Antar att du behöver minska ditt drickande. Dricker du en hel del varje dag så kan du behöva hjälp från sjukvården när du trappar ner.

När du börjar komma förbi den akuta avvänjningen: Försök att hitta någon som arbetar med barndomstrauman, om det är möjligt för dig att gå i terapi.

"Tapping" kan dämpa stresspåslag, det tar ned kortisolproduktionen. Det används i kris- och krigsområden när man snabbt behöver hjälpa människor. Det finns instruktioner på internet.

Detsamma gäller stimulering av vagus- nerven. Det sätter igång den delen av nervsystemet som lugnar ner kroppen. 

Yoga eller Tai chi kan också lugna kroppen.

Till yogatraditionen hör också Ayur Veda. Hälsoråd som har växt fram under mycket lång tid. Rätt mat och vanor som stärker kroppen, så att man också mår psykiskt bättre. 

En bra bok är "Ayurvedaboken" av Judith Morrison. Den kom ut för länge sedan och finns nu bara att köpa begagnad på nätet eller kan kanske lånas på biblioteket. Börja på sidan 78 och framåt. De första sidorna i boken innehåller väldigt mycket teori, det blir mer praktiskt från sid. 78 och framåt. 

Före man börjar läsa kan man fylla i ett test på nätet som visar hur mycket man har av de tre kroppstyperna vata, pita och/eller kapha. Det är viktigt att veta det för att veta vad man ska äta och vilka vanor man behöver föra in. Vad man ska göra beror på hur ens kropp fungerar. Fungerar den mest som vata, pita eller kapha? Eller som en blandning av två? 

De rör sig med ayurvediska termer i boken.
    Bra att veta att agni är livskraft/matsmältning och AMA är restprodukter från matsmältningen som kroppen av någon anledning har klarat att glra sig av med. 

• Anonym (C)

Rättelse: AMA är restprodukter efter matsmältningen. 

• Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2026-01-13 22:48:30 följande:

Rättelse: AMA är restprodukter efter matsmältningen. 

Och AMA'n har kroppen av någon anledning inte klarat att göra sig av med.
  • Anonym (MM)
    Ikaros12 skrev 2026-01-11 17:32:16 följande:
    Om man tar det ett steg till så kan man tydligt se att orsaken till att man börjar dricka alkohol nästan enbart beror på att man älskar det. Att effekten är fantastisk första gångerna man dricker och man vill ha mer. Frågar man tungt alkoholiserade om vad de tyckte om alkoholen i början, så är jag övertygad om att nästan alla älskade det och hade kul. Sen ligger den viljan att uppleva den känslan igen kvar till grund för att börja dricka mer senare i livet då du t ex mår dåligt. Sökandet av kicken du fick första gången ligger kvar resten av livet och de flesta blir alkoholiserade på äldre dar för att de just älskar berusningen. De som inte gillar effekten av alkohol i början, blir sällan alkoholiserade.
    Det har jag noterat med drogmissbrukare också. De jagar den där känslan av första fixen år efter år. 

Det finns vissa som får en "härligare" effekt av droger och alkohol än andra helt enkelt. 

Det trista är att man inte vet om man är en sån person innan man testar första gången. Har man många släktingar med såna problem kan det vara en ledtråd. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (8) skrev 2026-01-10 22:34:39 följande:
    Oh shit jag har blivit alkoholist visst!

Vaknade nyss upp.. Sovit vad jag tror i ca 18 timmar ???

Druckit 40% dricka 1,1 liter.

Blir inte bakis av drickan så det har bara blivit mer och mer under en 6 månaders period. Förutom när jag hade en vit månad.. Men det gav bakslag då jag druckit än mer efter det! 

Tycker det var läskigt att jag sovit i nästan 18 timmar?? 

Jag minns ingenting heller.. Det är lite läskigt det med. Sista jag minns är att jag öppnade flaska nr 2, sen minns jag ingenting mer fast jag drack mer än halva den flaskan! 

Vad gör jag nu?

Vill lösa detta på egen hand hemma.

Svårt att lösa det här på egen hand. Alkoholen styr. "Först dricker mannen flaskan, sen dricker flaskan mannen."

Det finns bra hjälp att få. Kontakta psykiatrin i din kommun och be om hjälp. 
  • Anonym (C)
    Anonym (MM) skrev 2026-01-14 09:14:58 följande:
    Det har jag noterat med drogmissbrukare också. De jagar den där känslan av första fixen år efter år. 

Det finns vissa som får en "härligare" effekt av droger och alkohol än andra helt enkelt. 

Det trista är att man inte vet om man är en sån person innan man testar första gången. Har man många släktingar med såna problem kan det vara en ledtråd. 
    De flesta med problem tar drogen för att de blivit beroende av den och mår psykiskt/fysiskt skit utan den. 
  • Anonym (MM)
    Anonym (C) skrev 2026-01-14 12:11:33 följande:
    De flesta med problem tar drogen för att de blivit beroende av den och mår psykiskt/fysiskt skit utan den. 
    Så är det. 

Samma med alkohol tror jag. 
  • Ikaros12
    Anonym (C) skrev 2026-01-14 12:11:33 följande:
    Ja, fast det var inte det vi syftade på. Utan orsaken till att vi börjar. Den orsaken är att man gillar ruset och i början tänker man sällan att man kan bli beroende. Alla som missbrukar började genom att de gillade effekten som drogen eller alkoholen gav. Själva beroendet kommer krypande och är där långt innan personen själv är medveten om det. Sen när man känner att det är för mycket av det goda och man försöker sluta. Ja då är det svårt och när man börjar misslyckas. ja, då mår man dåligt av det.
  • Anonym (Same)

Jag blir inte heller bakis längre. Så det är väll något man utvecklat efter så lång tids drickande.  

• Anonym (C)
    Anonym (Same) skrev 2026-01-14 19:04:44 följande:

Jag blir inte heller bakis längre. Så det är väll något man utvecklat efter så lång tids drickande.  

Vet inte om det kan bli så, googla eller fråga AI om det.
  • Anonym (C)

Alltså tveka inte att söka hjälp, problem med alkohol är mycket vanligt. Men folk tycker inte om att prata öppet om det.

• Anonym (8)
    Anonym (C) skrev 2026-01-13 22:41:14 följande:

Antar att du behöver minska ditt drickande. Dricker du en hel del varje dag så kan du behöva hjälp från sjukvården när du trappar ner.

När du börjar komma förbi den akuta avvänjningen: Försök att hitta någon som arbetar med barndomstrauman, om det är möjligt för dig att gå i terapi.

"Tapping" kan dämpa stresspåslag, det tar ned kortisolproduktionen. Det används i kris- och krigsområden när man snabbt behöver hjälpa människor. Det finns instruktioner på internet.

Detsamma gäller stimulering av vagus- nerven. Det sätter igång den delen av nervsystemet som lugnar ner kroppen. 

Yoga eller Tai chi kan också lugna kroppen.

Till yogatraditionen hör också Ayur Veda. Hälsoråd som har växt fram under mycket lång tid. Rätt mat och vanor som stärker kroppen, så att man också mår psykiskt bättre. 

En bra bok är "Ayurvedaboken" av Judith Morrison. Den kom ut för länge sedan och finns nu bara att köpa begagnad på nätet eller kan kanske lånas på biblioteket. Börja på sidan 78 och framåt. De första sidorna i boken innehåller väldigt mycket teori, det blir mer praktiskt från sid. 78 och framåt. 

Före man börjar läsa kan man fylla i ett test på nätet som visar hur mycket man har av de tre kroppstyperna vata, pita och/eller kapha. Det är viktigt att veta det för att veta vad man ska äta och vilka vanor man behöver föra in. Vad man ska göra beror på hur ens kropp fungerar. Fungerar den mest som vata, pita eller kapha? Eller som en blandning av två? 

De rör sig med ayurvediska termer i boken.
    Bra att veta att agni är livskraft/matsmältning och AMA är restprodukter från matsmältningen som kroppen av någon anledning har klarat att glra sig av med. 

Fint av dig att skriva allt det där! Det kommer alltid hjälpa någon, men inte mig tyvärr då jag inte litar på sånt eller folk och är inte så bra socialt heller själv samt jobbigt så håller mig för mig själv helst. 
  • Anonym (C)
    Anonym (8) skrev 2026-01-16 04:59:26 följande:
    Fint av dig att skriva allt det där! Det kommer alltid hjälpa någon, men inte mig tyvärr då jag inte litar på sånt eller folk och är inte så bra socialt heller själv samt jobbigt så håller mig för mig själv helst. 
    Men Tappping kan man väldigt lätt göra på egen hand. Det är så enkelt att ett barn klarar det. Kolla på nätet. Det är därför man använder det i krigsområden när du behöver hjälpa många människor snabbt.

Ayur Veda har vuxit fram under mer än 
    2000 år. Så du behöver inte lita på någon enskild människa eller någon "guru". Författaren till den boken som  jag rekommenderade återger bara vad andra har skrivit. Det är en hälsolära.

Västerländsk forskning har på senare tid bekräftat mycket av vad Ayur Veda rekommenderar.

T.ex. att låta det gå minst 12 timmar mellan att man äter på kvällen och frukosten och att inte äta för sent på kvällen.

Eller att det är bra att röra sig en del efter ett större mål mat, för då sjunker blodsockerhalten i kroppen och man förebygger diabetes. Man sänker också kolesterolhalten i blodet och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom om man gör det.  Det häråå är också bekräftat i forskning.

Det handlar om matsmältningen och vilken kroppstyp man är, det vill säga hur bra man kan smälta olika typers mat. Om du t.ex. har stark matsmältning klarar du att äta mer sallader och annan rå mat utan att få problem med magen. (Det här har också västerländsk forskning visat).

Hur du lever påverkar också matsmältningen. Är det mycket stress så kommer så kommer du att få sämre matsmältning t.ex. Då behöver man anpassa vad man äter efter det, så det man äter inte triggar mer stress. (Undvika rent socker och stora mängder rå mat  t.ex.)

Sedan skulle det väl vara bra att träna sin sociala förmåga lite? Att t.ex. gå till en kurator på vårdcentralen och prata om sin situation? De har tystnadsplikt. 
    Eller gå och prata med en diakon i Svenska kyrkan. Det  är gratis och man behöver inte vara religiös. De har också utbildnimg i att samtala med människor, precis som kuratorer.

Om det inte klickar med personen får man gå någon annanstans. 
  • Anonym (C)

Tillägg: Det är bra att ha något att hålla sig i som stöder en när man är i kris, exempelvis en hälsolära. Eller Anonyma alkoholister AA. 

• Anonym (8)

Jag dricker för att jag inte får självmedicinera mig med det som faktiskt hjälper mig. Har nog alltid haft problem med just alkohol i perioder. Men när jag självmedicinera de mig så höll jag mig endast till det och var aktiv, kunde träna se saker ur flera olika perspektiv. Och jag har bilder på mig själv från när jag är "normal" eller druckit mycket alkohol eller självmedicinerar mig. Och jag ser sjukt frisk och glad ut när jag gick på självmedicineringen. Och under den perioden så slutade jag dricka alkohol helt under flera år! Alkohol som jag behövde minst 2dgr i veckan ! Idag dricker jag istället än mer. 3-4dgr i veckan men försöker att lugna ner mig. 

Dricker för att inget annat får mig att sluta känna mig stel, får bort obehagliga smärtor eller tunghet. På självmedicineringen så smklarae jag av att springa 5 km med glädje! Utan 20 meter med alkohol 200 meter. (Nej jag skojar inte eller överdriver, det är verkligen såhär! 

Som normal så är jag trög. Jag är som ett barn fan i skallen med stort känsloregister som jag inte har kontroll över p ga hemsk bakrund. Men jag får inte grepp på ett eller lyckas lyfta mig själv som normal. Med alkohol så mår jag bra 1 timme typ.. men sen kryper smärtan i bröstkorgen in på en och sorgen och man ylar som en varulv gråter o kanske blir aggressiv eller gör konstiga saker man inte minns färsen dagar senare igen.. och däckar. På själv medicineringen blev jag istället rastlös ville ut, träna, lära mig skissa / måla bada, byka under vattnet och höra min puls slå under vatten utan och utmana mig med andningen och stärka den. Visst jobbigt att vara med andra människor då de aldrig förstod djupet av vad man faktiskt kände, hörde eller gick igenom. 

Men jag har förstått att Sverige faktiskt inte vill en Väl. De promotar hårt ang Alkohol som de vet skadat folket för att sedan leka räddare. Alltså vinst på vinst för de. Det är hyckleri alltihopa.  

• Anonym (8)
    Anonym (C) skrev 2026-01-16 08:40:09 följande:
    Men Tappping kan man väldigt lätt göra på egen hand. Det är så enkelt att ett barn klarar det. Kolla på nätet. Det är därför man använder det i krigsområden när du behöver hjälpa många människor snabbt.

Ayur Veda har vuxit fram under mer än 
    2000 år. Så du behöver inte lita på någon enskild människa eller någon "guru". Författaren till den boken som  jag rekommenderade återger bara vad andra har skrivit. Det är en hälsolära.

Västerländsk forskning har på senare tid bekräftat mycket av vad Ayur Veda rekommenderar.

T.ex. att låta det gå minst 12 timmar mellan att man äter på kvällen och frukosten och att inte äta för sent på kvällen.

Eller att det är bra att röra sig en del efter ett större mål mat, för då sjunker blodsockerhalten i kroppen och man förebygger diabetes. Man sänker också kolesterolhalten i blodet och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom om man gör det.  Det häråå är också bekräftat i forskning.

Det handlar om matsmältningen och vilken kroppstyp man är, det vill säga hur bra man kan smälta olika typers mat. Om du t.ex. har stark matsmältning klarar du att äta mer sallader och annan rå mat utan att få problem med magen. (Det här har också västerländsk forskning visat).

Hur du lever påverkar också matsmältningen. Är det mycket stress så kommer så kommer du att få sämre matsmältning t.ex. Då behöver man anpassa vad man äter efter det, så det man äter inte triggar mer stress. (Undvika rent socker och stora mängder rå mat  t.ex.)

Sedan skulle det väl vara bra att träna sin sociala förmåga lite? Att t.ex. gå till en kurator på vårdcentralen och prata om sin situation? De har tystnadsplikt. 
    Eller gå och prata med en diakon i Svenska kyrkan. Det  är gratis och man behöver inte vara religiös. De har också utbildnimg i att samtala med människor, precis som kuratorer.

Om det inte klickar med personen får man gå någon annanstans. 
    Du skriver om Ayur veda. Me n det uppstod i grunden pga av min självmedicinering. Sedan har man idag anpassat det tills rt västerländska klimatet. Och nej, västerländsk "forskning" är ungefär som att mäta en Jeopardy, antilop, hare sköldpadda och en mask.. i ett race.. där västerlandet är masken. Det är bara att kolla på yoga.. västerländsk yoga är inte ens yoga. Västerlandet förstår överhuvudtaget inget ang det om jag ska vara ärlig. Samtidigt så de få från västerlandet som klarar av att försöka re i det äkta.. är endast de rikaste. Ingen vanlig klarar av ekonomin som krävs i västerlandet är bara för att existera eller än mer faktiskt kunna följa äkta yoga eller Ayur veda rakt ut. Här handlar det om avhållsamhet, stretchning så du får i princip glapp i leden och för långa senor samtidigt som du får en eurofi då du tror att du har uppnått något. Medans i grunden (ej västerländsk anpassat( så uppnår man faktiskt olika nivåer. Det här landet gömmer sig bakom elbilar, täckjackor och isolerade fönster samt deras pengar. De förstår inte existensens villkor samt möjligheten och ännu mindre frihet! 

Jag är inte trög, jag är bara på fel plats på jordklotet, och ärligt talat så tror jag att det gäller för 60-80 % av alla som faller för alkoholen här! 
  • Anonym (8)
    Anonym (C) skrev 2026-01-16 08:57:49 följande:

Ber om ursäkt om jag är lite burdus. Har druckit lite ikväll  igen. Inte för mycket än men tillräckligt för att påverka mitt humör samt att jag blir lite för rätt fram kanske.
  • Anonym (C)

Var och en behöver hitta sin väg som kan ge stöd genom livet. Särskilt om man har fastnat i ett beroende av alkohol.

Det spelar inte så stor roll vad det är, så länge som det är hjälpsamt (och så längde det inte är en riktig sekt som man har fastnat i).  

Om man druckit mycket och länge kan det vara vanskligt att trappa ner på egen hand. Bättre att ha någon typ av stöd från vården då.
    Ingen annan kan motivera dig att sluta dricka för mycket än du själv. 

Ayur Veda och yoga är inte det minsta mystiskt. Det handlar om att äta rätt saker som passar ens matsmältningssystem. Vid rätt tider på dagen. Och för övrigt leva ett vettigt liv, med bra sömntider och regelbundna raster o.s.v. som passar ens konstitution. Yogan handlar inte om de mest avancerade positionerna utan om rörelser som öppnar och mjukar upp kroppen så att den fungerar bra. Man behöver inte åka till Indien. 

Sedan undrar jag vad du självmedicinerar mot. 

Är det allmänna känslor av rastlöshet och ett starkt rörelsebehov? 

Eller är det fysiak smärta i bröstkorgen?

Eller är det ångest och depression?

Ellwr lite av allt?

• Anonym (C)

Det går en dokunentär på SVT nu om några.män som försöker gå en väg till självkännedom och förändring, tror att de kallade det shoelins väg. De åker just till ett kloster och tränas.

Målet är alltså inte att de ska bli starka muskelberg, utan att de ska förstå hur de själva fungear när de möter utmaningar.och hur de ska stå ut med livets smärta när de t.ex. prövas eller vill nå ett mål. 

Det handlar lika  mycket om att utnana sig som att ta hand om sig på ett bra sätt.

Eller som tränaren sa "när du kör så kör du och när du lägger av så slutar du". Alltså både satsning och vila. Och att inte vara upptagen av vad andra gör. Det handlar om vad man själv gör, hur man utvecklas i förhållande till ens eget utgångsläge. 

• Anonym (C)

Tillägg: Det hela går egentligen ut på ökad självkännedom. Om sina reaktioner och känslor inför olika saker. Att förstå sig själv och hur man fungerar. 

Svar på tråden Oh shit jag har blivit alkoholist visst!