Anonym (8) skrev 2026-01-16 04:59:26 följande:
Fint av dig att skriva allt det där! Det kommer alltid hjälpa någon, men inte mig tyvärr då jag inte litar på sånt eller folk och är inte så bra socialt heller själv samt jobbigt så håller mig för mig själv helst.
Men Tappping kan man väldigt lätt göra på egen hand. Det är så enkelt att ett barn klarar det. Kolla på nätet. Det är därför man använder det i krigsområden när du behöver hjälpa många människor snabbt.
Ayur Veda har vuxit fram under mer än
2000 år. Så du behöver inte lita på någon enskild människa eller någon "guru". Författaren till den boken som jag rekommenderade återger bara vad andra har skrivit. Det är en hälsolära.
Västerländsk forskning har på senare tid bekräftat mycket av vad Ayur Veda rekommenderar.
T.ex. att låta det gå minst 12 timmar mellan att man äter på kvällen och frukosten och att inte äta för sent på kvällen.
Eller att det är bra att röra sig en del efter ett större mål mat, för då sjunker blodsockerhalten i kroppen och man förebygger diabetes. Man sänker också kolesterolhalten i blodet och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom om man gör det. Det häråå är också bekräftat i forskning.
Det handlar om matsmältningen och vilken kroppstyp man är, det vill säga hur bra man kan smälta olika typers mat. Om du t.ex. har stark matsmältning klarar du att äta mer sallader och annan rå mat utan att få problem med magen. (Det här har också västerländsk forskning visat).
Hur du lever påverkar också matsmältningen. Är det mycket stress så kommer så kommer du att få sämre matsmältning t.ex. Då behöver man anpassa vad man äter efter det, så det man äter inte triggar mer stress. (Undvika rent socker och stora mängder rå mat t.ex.)
Sedan skulle det väl vara bra att träna sin sociala förmåga lite? Att t.ex. gå till en kurator på vårdcentralen och prata om sin situation? De har tystnadsplikt.
Eller gå och prata med en diakon i Svenska kyrkan. Det är gratis och man behöver inte vara religiös. De har också utbildnimg i att samtala med människor, precis som kuratorer.
Om det inte klickar med personen får man gå någon annanstans.