Anonym (8) skrev 2026-01-10 22:34:39 följande:
Oh shit jag har blivit alkoholist visst!
Vaknade nyss upp.. Sovit vad jag tror i ca 18 timmar ???
Druckit 40% dricka 1,1 liter.
Blir inte bakis av drickan så det har bara blivit mer och mer under en 6 månaders period. Förutom när jag hade en vit månad.. Men det gav bakslag då jag druckit än mer efter det!
Tycker det var läskigt att jag sovit i nästan 18 timmar??
Jag minns ingenting heller.. Det är lite läskigt det med. Sista jag minns är att jag öppnade flaska nr 2, sen minns jag ingenting mer fast jag drack mer än halva den flaskan!
Vad gör jag nu?
Vill lösa detta på egen hand hemma.
Det är personer som inte blir bakis som är i högrisk att dra på sig missbruk.
Vi har också olika genetisk risk att bli beroende. Se det som en medicinsk sjukdom som du behöver komma fram till bästa sättet att hantera på, för det är vad det är. Om man t.ex. har diabetes så proppar man inte i sig en massa socker, som ett liknande exempel.
Problemet med blackouts är att det ökar celldöden i hjärnan. Alkohol i sig är inte särskilt bra för hjärnan, men just blackouts är sämre.
Det klart att det finns människor som klarat att avhålla sig på egen hand. Speciellt nu när det har blivit så accepterat att dricka alkoholfritt av olika slag.. Medan andra behövde stöd av något slag.
Eftersom du föll tillbaka kraftigt efter en månads uppehåll så behöver du låta bli spriten.
Men ta en dag i taget. " Idag ska jag inte dricka något utan jag planerar att......" Alltså fylla ut med andra aktiviteter. Det är lättare att lägga till vanor som skjuter undan en dålig vana, än att bara sluta.
Men sjukvården kan hjälpa, det ska t.ex. finnas relativt ny medicin mot nikotin som även minskar suget efter alkohol. Om jag minns helt rätt.
Även AA kan hjälpa. Det är ju anonymt, du kan kalla dig vad du vill på mötena. Kan vara bra att fylla ut tiden med nu, om du inte dricker längre..
Har du druckit ganska rejäla mängder varje dag under en längre tid, så är det bäst att ha kontakt med vården om du ska trappa ner på ett säkert sätt.
Lycka till!