Partner vänt på dygnet
Hej!
Jag är i en relation med en man som är 34 år gammal, och vi har varit tillsammans i ungefär två år. Jag har ett tonårsbarn sedan tidigare, medan han inte har några barn.
I hans arbete är han ledig i perioder, han jobbar väldigt intensivt under vissa tider och är sedan ledig. Tidigt i vår relation berättade han att han tidigare haft en tendens att vända på dygnet. Den vanan har börjat komma tillbaka nu. De senaste 2?3 veckorna har han lagt sig runt 03?04 på natten och vaknat först vid 12?13.
Detta gör att vi inte längre delar vardagens naturliga stunder. Vi lägger oss inte samtidigt, våra morgnar och kvällar ser helt olika ut, och jag dricker ofta kaffe ensam på morgonen och går och lägger mig ensam på kvällen. Ibland fungerar det, men när det blir ett återkommande mönster känns det ensamt och skapar ett avstånd mellan oss.
För några dagar sedan tog jag upp att han kanske skulle behöva försöka ställa om sitt dygn, särskilt eftersom han ibland äter frukost när vi andra ska äta middag. Han prövade att ställa klockan men klarade sig inte upp, var ?för trött?.
Det börjar också märkas på vårt sexliv, eftersom vi sällan kommer i säng samtidigt. För mig är både sex och fysisk närhet viktiga delar av en relation, och när de försvinner påverkar det hur nära och sammanlänkade jag känner mig med honom.
I övrigt är han en väldigt fin person, men i den här frågan upplever jag honom som något omogen.
Jag undrar därför om jag är överkänslig som reagerar på detta, eller om det är rimligt att känna att mycket av vår gemensamma tid håller på att gå förlorad? Hade ni accepterat det?